Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lage middag for hele uka på Søndag

NYTT TEMA
Elveblest
ElveblestInnlegg: 221
05.05.12 13:12

Nå er jeg lei av å krangle med kona fordi begge har lavt blodsukker i timesvis før vi får tenkt ut, handlet og lagd middag etter jobb og henting av unger. Vi har selvfølgelig fått dilla på mat fra grunnen av som alle andre, men hvis ikke vi endrer regime, så er jeg redd skilsmissen er på vei.

Derfor tenkte jeg å begynne å lage mat på søndager og fryse ned for uka. Jeg har egentlig aldri holdt på med dette, untatt for kraft og supper, så jeg skulle gjerne hørt fra folk som holder på med dette, hva egner seg,  hva må man unngå, osv. Husker f.eks jeg så en kokkekonkurranse på TV der en bæsja på leggen med å fryse hygroskopiske ingredienser sammen med væske. Slike ting. Kjør debatt.

turner
turnerInnlegg: 10329
05.05.12 13:37
Elveblest: der en bæsja på leggen

Fy for no dritt...

Mifune
MifuneInnlegg: 12287
05.05.12 13:43

noe en bør være obs på er at om en skal varme opp nedfryst mat, må det tåle oppvarming. Har en f.eks fløte i en carbonara vil den "sprekke" når du varmer den opp igjen. 

All mat vil reduserers i kvalitet når en varmer den opp på nytt egentlig, så det beste er egentlig å sette seg ned på søndagen å lage en meny for hele uka. Skrive ned ingrediensene som trengs, sette kona fra seg på trimrommet eller lignende og handle inn det du trenger til uka. 

Planning is everything, and everything needs planning !

(Innlegget ble redigert 05.05.12 13:43)

Gaddget
GaddgetInnlegg: 742
05.05.12 15:37
Mifune: All mat vil reduserers i kvalitet når en varmer den opp på nytt egentlig

Sånn "kulinarisk korrekt" så vil jo det aller beste være å starte fra bunnen av på hvert måltid, men hvilken småbarnsfamilie har egentlig energi (eller lyst) til det hver eneste dag? Jeg vil påstå at endel retter setter seg bedre i smak når man varmer det opp neste dag. Jeg lager ikke all mat for en uke, men deler det heller opp i 2-3  etapper slik at jeg kan oppbevare det i kjøleskapet. Så bruker jeg mikroen ved oppvarming slik at jeg kan porsjonere det jeg vil ha rett fra tupperwaren. Dette synes jeg er en grei måte å gjøre det på.

dudo
dudoInnlegg: 17739
05.05.12 16:05
Mifune: All mat vil reduserers i kvalitet når en varmer den opp på nytt egentlig

Njæ, en del gryteretter og tomatsauser og slikt vil bare bli bedre. Og fårikål.

Jeg hadde laget en solid batch med tomatsaus, det er det eneste tipset mitt. Og kanskje lapskaus. Kan fint lite om kjøle- og oppvarmingstekniske detaljer. 

Det beste tipset tror jeg egentlig er som en annen nevner her å lage en meny. Det tar ikke lang tid å trekke noen stykker torsk og lage en grønnsaksstuing, eller å steke noen kyllingfileter - det handler mest om å bli "fortalt" nøyaktig hva man skal gjøre. Og i det du er i gang med middagen har vel ikke madammen noen grunn til å kjefte på deg? ;)

Elveblest
05.05.12 18:33
dudo: Njæ, en del gryteretter og tomatsauser og slikt vil bare bli bedre. Og fårikål.

For ikke å snakke om supper....

(Innlegget ble redigert 05.05.12 18:37)

Johninho2
Johninho2Innlegg: 37653
06.05.12 04:55

Gryteretter kan gjerne stå godt avkjølt i flere dager og vil smake så usannsynlig himmelsk at du ikke vil tro det. Noen av det beste jeg har spist av selvlaget mat var når jeg glemte en lammeskank jeg hadde kokt i rødvin, kraft og det andre som naturligvis følger med som ble stående en uke i kjøleskapet. Var litt skeptisk, men det var helt strålende.

Mifune
06.05.12 21:05
dudo: Njæ, en del gryteretter og tomatsauser og slikt vil bare bli bedre

dette har ingen ting med at en varmer det opp igjen, men at smakene får "satt" seg. Med kvalitet mener jeg hovedsaklig nedbrytningsmessig av maten blir hyppigere, og ikke nødvendigvis smak. Så du vil miste en hel haug med viktige næringsstoffer jo mer du varmer maten opp igjen og da mister du mye av poenget med å lage mat fra bunnen av.

er småbarnsfar selv og foretrekker å planlegge ukedagene bedre. god mat trenger nødvendigvis ikke "timesvis" med arbeid bak grytene.

(Innlegget ble redigert 06.05.12 21:10)

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 47665
06.05.12 22:43

Noe mat kan sikkert lages søndag og fryses ned, men det er mye jobb om alt skal gjøres på søndagen. Kvaliteten forringes også, og mye mat kan jo ikke fryses - f.eks. poteter, salater etc. Hvis man skal ha det som tilbehør, tar jo det uansett tid.

En kombinasjon med bedre planlegging må da være bedre? Og så satse på å lage noen basisting som man fryser ned, f.eks. kjøttsauser, supper/suppebasis, etc.

Ellers går det an forberede / halvsteke ting kvelden før hvis man har bedre tid da. Her er det mange muligheter å kombinere, uten at man tyr til frossenmat hver dag.

dudo
07.05.12 00:04
Mifune: Med kvalitet mener jeg hovedsaklig nedbrytningsmessig av maten blir hyppigere, og ikke nødvendigvis smak.

Ah, sånn å forstå. Dog vil det uansett være bedre enn halvfabrikata - om det er et alternativ.

Someone
SomeoneInnlegg: 25317
07.05.12 08:37
Elveblest: Nå er jeg lei av å krangle med kona fordi begge har lavt blodsukker i timesvis før vi får tenkt ut, handlet og lagd middag etter jobb og henting av unger.

Det virker heller som dere sliter med planleggingen, og tror dere får heller planlegge middagen for hele uke på søndag. Ikke nødvendigvis lage den

sanila
sanilaInnlegg: 34058
07.05.12 09:36

Det kan osse være en ide og spise litt frugt og nøtter, med en kop te, når man kommer hjem, lade roen senkle sig og så lave mat.

enzo328
enzo328Innlegg: 1444
07.05.12 10:44
Elveblest: Nå er jeg lei av å krangle med kona fordi begge har lavt blodsukker i timesvis før vi får tenkt ut, handlet og lagd middag etter jobb og henting av unger
Mifune
07.05.12 11:00
dudo: Dog vil det uansett være bedre enn halvfabrikata

du er hva du spiser vet du...:)

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 52631
07.05.12 11:12

Tror som flere over her at du har aller mest å hente på planlegging, og kanskje også innkjøp. Lag en ukesmeny, hvor du tar det meste av handlingen på lørdag, evt på mandag.

Kraft ol koker du naturligvis i helgen, men ingen grunn til å steke kyllingfileter eller trekke fisk på søndag. Du har vel 30-40 min til rådighet til matlaging på en hverdag? På den tiden er fullt mulig å lage et helt ok måltid fra bunnen av, hvis panen er klar og varene i hus. 

(Innlegget ble redigert 07.05.12 11:12)

Elveblest
07.05.12 17:21

Takker for alle innspill. Nå i helgen kjøpte vi inn for hele uka, og lagde/frøs suppe til de dagene vi vet det blir stress etter jobb. Må vel nevnes at en av de tingene jeg virkelig er lei av, og som tar mest tid, er å stå og skylle/skrubbe og skjære opp grønnsaker. Å så lei jeg er. Faktisk drittlei.

Derfor har jeg også lurt litt på om frosne grønnsaker er tingen. De inneholder visstnok mer næring enn de du kjøper og lager selv, om enn noe mindre smak. Som testa nå nylig, så smaker de heller ikke så forferdelig kjedelig hvis du tilbereder dem riktig. Jeg tror mange av oss har tramer fra overkokt amerikansk blanding i diverse barndomssettinger.... 

vanlig_fyr
vanlig_fyrInnlegg: 5414
08.05.12 04:22

Begynn å blansjer grønnsakene på mandag. Det er en teknikk som brukes stadig vekk i profesjonelle kjøkken.

Kok opp rikelig med vann, og smak til med salt. Slipp grønnsakene opp i det kokende vannet, og kok så de er halvferdige. Ta de ut og slipp i kaldt vann/isvann.

Du tar ut en del enzymer i grønnsakene som gjør at de holder seg relativt bra i kjøleskapet, og det eneste du behøver å gjøre senere er å slippe de i en kaserolle med ferdig oppkokt vann i et minutt eller to. Vil du gjøre mer med de så tar du grønnsakene ut av vannet, tilsetter smør, salt og pepper og sauterer de. Ferdige grønnsaker på 5 minutter, og ingen overkokte, ekle, smaksfattige grønnsaker.

Lag en potetmos, gjerne av potet med skall på.
Kok potetene møre i rikelig med usaltet vann. Ta av vannet, mos de og tilsett melk og litt smør. Kjøl ned. Ved servering tilsetter du litt melk, og smaker til den med salt, pepper, og evt andre ting. Sennep f.eks. Tar deg max 10 min å ha ferdig potetmos.

Om du gjør det til en vane å planlegge måltidet, ta ut kjøttet og legg på kjøkkenbenken før du går på jobb. Når du da kommer hjem holder det 20 grader i stedet for 4, og det går raskere å varme, samt at det blir saftigere. Dette med noen forbehold mtp hygiene.

Kok kyllingkraft. En god base å bruke i supper.

Hva med en lun potetsalat til maten? Ha ferdigkokte poteter fra søndag som du kutter i terninger. Stek de varme i stekepannen, og mix med tomater, løk, litt salat, rå grønnsaker som paprika og kanskje avocado. Litt ristede pinjekjerner og en vinaigrette, og du har en smaksrik potetsalat.

Vinaigrette. Står seg lenge og kan lages og oppbevares på en gammel oljeflaske. Bruk den til å smaksette salater.
Olivenolje og eddik mikses i et forhold på 3-1. Ha i litt sennep og honning etter smak, og du har en bra dressing. Tilsett i salaten like før servering sammen med salt og pepper.
Tilsetter du det lenge før servering vil salaten begynne å brytes ned, og blir vassen og utiltrekkende.

Sylting
Lær deg å sylte. 1-2-3. 1 del eddik, 2 deler sukker og 3 deler vann. Bruk denne, eller smaksett etter behov og ønske.
Kok opp laken og slå den over skåret rødløk, og la det trekke. Sett i kjøleskapet. Kan spises rå, og holder seg lenge ettersom syltingen konserverer det. Prøv det en gang. Er litt surt alene, men funker bra som tilbehør.

Lær deg å lage majones. Kan du det kan du smaksette det med hva som helst. Hvitløk gir deg aioli.

Avokadocreme. Avokado, sitron, rømme, salt, pepper og sukker blandes med stavmixer til en fin masse. Passer bra til grillmat og laks, samt sushi.

Dette var de første tankene mine. Spørsmål?

gourmande
gourmandeInnlegg: 12610
08.05.12 09:12
vanlig_fyr: Vinaigrette. Står seg lenge og kan lages og oppbevares på en gammel oljeflaske. Bruk den til å smaksette salater

Fine forslag fra vanlig_fyr!

Grønne salater kan varieres i det uendelige, og gir masse næring. Har alltid vinaigrette stående klart i et gammelt syltetøyglass, samt olje/paprika/salt/pepper som er ristet og står klart i et annet glass. Det brukes til poteter i båter, som stekes i ovnen. 200 gr i 35 min. Disse potetene passer til alt.

Gaddget
09.05.12 14:08
gourmande: Det brukes til poteter i båter, som stekes i ovnen. 200 gr i 35 min. Disse potetene passer til alt.

Jeg pleier å lage ovnsstekte poteter, men med varierende resultat. Liker de crispy. Båtene sprinkles med litt olje, krydderurter og salt. Allikevel er det veldig variabelt hvordan resultatet blir. Har også prøvd å drøye med saltet til den siste steketiden. Nå har de (endelig) gode poteter i butikkene, så det blir mye poteter fremover.

Noen ideer til gode crispy potetbåter? 

gourmande
09.05.12 14:40
Gaddget: Noen ideer til gode crispy potetbåter?

Enig i at resultatet ikke alltid blir like jevnt, noen ganger vassne, men dette bør hjelpe:

Jeg har oljeblandingen over potetene og bruker hendene slik at alle flatene på hver båt er dekket av olje. Bruker ikke urter i oljeblandingen, de blir brent, kun paprikapulver. Heller av overflødig, dersom båtene blir liggende og svømme i olje. Følge godt med under steking... når de begynner å blåse seg opp/bule og få lysbrune flekker, tar jeg de ut.

Det du nevner mht salt, kan være et poeng. Skal droppe salt i oljeblandingen neste gang og se om det hjelper. Kanskje å bake dem med varmluft kan hjelpe? NB: kortere steketid i så fall.

gourmande
09.05.12 15:11

Har aldri sjekket oppskrift på potetbåter (skulle jo være så enkelt), men ser at både norske og franske oppskrifter opererer med varme fra 220 og opptil 250 grader... Må prøves:-)

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 47665
09.05.12 15:26

Bruker i hvert fall 225 grader. Med olje rundt, som du beskriver.

Men resultatet er aller mest avhengig av potetkvalitet. (Potetene i Skottland var perfekte, spesielt den bakte jeg fikk på Ardbeg-brenneriet )

bennyen
bennyenInnlegg: 12375
09.05.12 15:29

Jamie Oliver sier at potetene blir sprø av saltet oppå....

Kanskje samme prinsipp som med ribbe, at saltet tørker ut så de ikke blir så soggy?

Greyjoy
GreyjoyInnlegg: 788
09.05.12 15:39

Jeg steker potetene på 225 grader og tar de ut når de er nesten ferdig da krydrer jeg etter smak og behag, skrur opp ovnen til maks, varmluft og steker til de blir sprø og får fin farge. Må sitte og se på for det går grådig fort men sprø blir de.

gourmande
09.05.12 16:30

Bra innspill, Doktor, Bennyen og Greyjoy:-)

dudo
09.05.12 16:57

En måte som sikrer crispy poteter er å kutte dem i båter, koke dem i 7-8 min, helle av vannet og gi gryten ett (!) shake for å "fluffe" dem opp litt og få større overflate. Så går de i ovnen med krydder og olje. Når man gjør det på denne måten er de garantert møre, og det som gir crispy overflate er der poteten er ujevn, så dette er garantert perfekt resultat - så lenge du ikke rister for hardt slik at du får en haug med potetmos i stedet.

gourmande
09.05.12 17:34
dudo: En måte som sikrer crispy poteter er å kutte dem i båter, koke dem i 7-8 min,

Huffda, jeg som er tilhenger av kiss-prinsippet.

Gaddget
09.05.12 18:08
dudo: En måte som sikrer crispy poteter er å kutte dem i båter, koke dem i 7-8 min, helle av vannet og gi gryten ett (!) shake for å "fluffe" dem opp litt og få større overflate. Så går de i ovnen med krydder og olje. Når man gjør det på denne måten er de garantert møre, og det som gir crispy overflate er der poteten er ujevn, så dette er garantert perfekt resultat - så lenge du ikke rister for hardt slik at du får en haug med potetmos i stedet.

Denne metoden står beskrevet på Jamie Olivers nettside. Jeg prøvde den her om dagen, og fikk ihvertfall ikke de til. De ble møre, men ikke særlig sprø slik jeg liker dem. Så neste gang prøver jeg med "vanlig" fremgangsmåte.

(Innlegget ble redigert 09.05.12 18:09)

dudo
09.05.12 18:11
gourmande: Huffda, jeg som er tilhenger av kiss-prinsippet.

Det er jo ikke voldsomme greiene å sette på en panne og koke noe i 7-8 min. For den eneste forskjellen er akkurat den. Også går det fortere!

dudo
09.05.12 18:12
Gaddget: ikke særlig sprø

Huh? Hvordan i allverden har det seg? Det er jo bare 10-15 min på 225 grader, så er de gylden og sprø.

Klikk for å gå tilbake til toppen