Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvit farris- finnes det?

NYTT TEMA
Thyra
ThyraInnlegg: 43154
05.05.12 16:04

Jeg har hørt snakk om hvit farris, som skal ha ekstra mye kullsyre. Men jeg har aldri sett det noen stede. Er dette noe som har gått ut av produksjon, eller er det noe som er mulig å få tak i?

Chilli68
Chilli68Innlegg: 27
05.05.12 17:23

Tror hvit Farris gikk ut av produksjonen engang på rundt sent 1990 tallet.Kanskje ca 1995.Ur Farrisen husker jeg.Likte Farrisen selv.Relativt mye kullsyre, og tror det var derfor den forsvant fra markedet.

Thyra
05.05.12 17:39
Chilli68: sent 1990 tallet.Kanskje ca 1995

Det var før jeg begynte å like farris. Jeg er glad i kullsyre, og synes "farris bris" er en svært dårlig ide'. Hvit farris hadde nok vært perfekt for meg.

tikk
tikkInnlegg: 26778
05.05.12 20:24
Chilli68: Tror hvit Farris gikk ut av produksjonen engang på rundt sent 1990 tallet.Kanskje ca 1995.Ur Farrisen husker jeg.Likte Farrisen selv.Relativt mye kullsyre, og tror det var derfor den forsvant fra markedet.

Husker noen gamle reklamer fra turistforeningens årbok hvor man fristet med; Farris, fra Kong Haakons radioaktive kilde!

Thyra
06.05.12 02:42
tikk: Kong Haakons radioaktive kilde

Huff da!

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 47665
06.05.12 12:40

Pussig - akkurat dette tenkte jeg på her om dagen. Den er nok ute av markedet. Den hadde en veldig kraftig (salt?) smak og hadde mye kullstyre.

Husker en eller annen gammel kjendis klaget sin nød over dette - og mente at Farris nå (etter endringen) hadde blitt likere svenskenes Ramløsa, som jo er mer "behagelig".

Personlig varierer jeg mellom vanlig Farris og Bris. Det kommer litt an på, til måltider der man skal ha vann med kullsyre synes jeg Bris er å foretrekke, som regel.

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 52631
06.05.12 12:48

Husker ikke denne hvite, men var heller ikke så glad i vann for 20 år siden. Nå går det rundt 10 flasker(1,5 l) i uka, stort sett grønn.

Thyra
06.05.12 14:36
DrSchwei: Husker en eller annen gammel kjendis klaget sin nød over dette - og mente at Farris nå (etter endringen) hadde blitt likere svenskenes Ramløsa, som jo er mer "behagelig".

Svenske Ramløsa er jo også god. Vanlig Farris naturell er helt grei. Tidligere kunne jeg også drikke Bonaqua, men der har de også hatt n omlegging, nå er den like daff som Farris bris.

dudo
dudoInnlegg: 17739
06.05.12 15:25
KingKongHalvor: Nå går det rundt 10 flasker(1,5 l) i uka, stort sett grønn.

Omtrent det samme som meg. Du har ikke vurdert en sånn brusmaskin-sak? Jeg vurderer det bare for å slippe å bære alt det vannet hele tiden. Det er jo nesten som om jeg bor på savannene i Afrika.

KingKongHalvor
06.05.12 15:56
dudo: Omtrent det samme som meg. Du har ikke vurdert en sånn brusmaskin-sak? Jeg vurderer det bare for å slippe å bære alt det vannet hele tiden. Det er jo nesten som om jeg bor på savannene i Afrika.

Hehe, det er jo egentlig helt sykt, vi har jo helt greit vann her i landet. Men det kommer ikke kullsyre ut av krana da.... 

Jeg har vært inne på tanken, men slo det fra meg da jeg syns det virket veldig dyrt. men bruker man 200 kr i uka på å kjøpe vann, så tjener den seg sikkert fort inn igjen.

JudasT
JudasTInnlegg: 5732
06.05.12 16:05
Thyra: Tidligere kunne jeg også drikke Bonaqua, men der har de også hatt n omlegging, nå er den like daff som Farris bris.

Støttes. Etter at Bonaquaproduksjonen ble flyttet til Fyresdal, er produktet blitt bortimot udrikkelig. Og så god som Bonaqua var før!

Til pjolter (enten med kanadisk whisky eller brandy ("konjakk")) vil jeg anbefale Grans selters (på Rema 1000). Den er mye bedre enn Berentsens selters, som er mindre salt. Andre seltersmerker kjenner jeg ikke til.

Someone
SomeoneInnlegg: 25317
07.05.12 08:36

Som noen er inne på, så var det vel den mer skarp og salt i smaken. ikke nldvendigvis at den hadde så mye kullsyre? Uansett, så får da trådstarter prøve å kjøpe Selters

Larrek
LarrekInnlegg: 4800
07.05.12 08:43
Thyra: Tidligere kunne jeg også drikke Bonaqua, men der har de også hatt n omlegging, nå er den like daff som Farris bris.

(Innlegget ble redigert 07.05.12 08:44)

McLovin
McLovinInnlegg: 12732
07.05.12 13:31

"Hvit" Farris, var selve originalen den gang Farris stort sett kun ble solgt på østlandet. Da man fant ut at man skulle introdusere den blå, forsvant hvit sakte men sikkert ut av markedet på slutten av 90-tallet.

Ellers så anbefaler jeg en kullsyremaskin for å ha i hjemmet. Da kan man ha så mye kullsyre man vil i vannet, og man sparer mye penger.

En liten dæsj sitronessens i vannet gir også litt ekstra smak.  

DrSchwei
07.05.12 14:37
McLovin: Hvit" Farris, var selve originalen den gang Farris stort sett kun ble solgt på østlandet. Da man fant ut at man skulle introdusere den blå, forsvant hvit sakte men sikkert ut av markedet på slutten av 90-tallet.
Ellers så anbefaler jeg en kullsyremaskin for å ha i hjemmet. Da kan man ha så mye kullsyre man vil i vannet, og man sparer mye penger.
En liten dæsj sitronessens i vannet gir også litt ekstra smak.

Hvit Farris ble solgt på den ytterste øy på Nordvestlandet allerede på 70-tallet.

Selv skulle jeg gjerne drukket mye mer Farris - selv om jeg neppe kommer opp på Kongens nivå, men problemet er at jeg ikke har bil og bor 5-10 minutter unna nærmeste relativt rimelige butikk, og at jeg bor i toppetasje uten heis... :-)

Har leeeeeeeeeenge tenkt på en kullsyremaskin. Hvilken kan anbefales??

McLovin
McLovinInnlegg: 12732
07.05.12 17:47

Joda, men poenget var ikke noe annet enn at med blå Farris så kom også 1,5 liters plastflaskene for fullt med høy distribusjon. Hvit ble vel kun solgt på glassflasker, og da primært 0,33. 

Jeg kan anbefale denne

http://www.aqvia.no/

Men de fleste fungerer vel bra. Jeg bruker min masse. En svært god investering etter mitt syn!

dudo
dudoInnlegg: 17739
07.05.12 18:09
DrSchwei: Har leeeeeeeeeenge tenkt på en kullsyremaskin. Hvilken kan anbefales??

Melder også min interesse om å høre om erfaringer her!

DrSchwei
07.05.12 18:18

Takk for den, ser for øvrig at du svarte meg i fjor også :-D

http://vgd.no/forbruker/mat-og-drikke/tema/1659300/tittel/aqvia

Men nå har de fått den hos Expert, og så den utstilt i butikken - den var ganske stor og blir litt dominerende på kjøkkenet mitt.. men, bør kanskje prøve en slik, ja.

TAdams6
TAdams6Innlegg: 36605
07.05.12 18:21

Hvit Farris, var ikke det litt mere likt Selters? Mener å huske at de var nokså like hverandre, men at hvit Farris var litt bedre enn Selters.

GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 81813
08.05.12 01:38
Thyra: Tidligere kunne jeg også drikke Bonaqua,

Bonaqua er jo rene klorvannet sammenlignet med Farris.

GiPazzini_85
08.05.12 01:42
Thyra: Jeg er glad i kullsyre, og synes "farris bris" er en svært dårlig ide'. Hvit farris hadde nok vært perfekt for meg.

Er veldig synd at den hvite Farrisen forsvant. Mener å huske at en del kaféer hadde den langt innpå 90-tallet, men så forsvant den som tidligere nevnt i tråden. Og Farris Bris burde jo kalles Farris Fis. For en svindelvare. Det skal sprenge i brystkassa av kullsyre når man drikker Farris.

Thyra
08.05.12 06:24
GiPazzini_85: Det skal sprenge i brystkassa av kullsyre når man drikker Farris.

Og kile i ørene.

Thyra
08.05.12 06:25
GiPazzini_85: Bonaqua er jo rene klorvannet sammenlignet med Farris.

Det smakte bra før omleggingen.

GiPazzini_85
08.05.12 15:27
Thyra: Det smakte bra før omleggingen.

Det kan godt hende. Har ikke smakt Bonaqua inntil nylig og det var nesten som å dra inn klorvann fra et badebasseng, bare med kullsyre.

Thyra
08.05.12 21:05
GiPazzini_85: bare med kullsyre.

Et snev av kullsyre.

Someone
SomeoneInnlegg: 25317
09.05.12 09:21
Thyra: Jeg er glad i kullsyre, og synes "farris bris" er en svært dårlig ide'.

Da er det jo bra man både har Farris og Bris tilgjenglig slik at man kan velge hvem av dem man foretrekker

Jotjar
JotjarInnlegg: 27135
09.05.12 11:11
KingKongHalvor: Jeg har vært inne på tanken, men slo det fra meg da jeg syns det virket veldig dyrt. men bruker man 200 kr i uka på å kjøpe vann, så tjener den seg sikkert fort inn igjen.

Dyrt er det ikke nei. Både billig og praktisk, er min erfaring.

Kostet vel rundt 500 kroner for selve maskinen, men tror man kan få de billigere. Gassflaskene med kullsyre koster 250 kroner, men av disse er 100 kroner pant. De inneholder nok til rundt 60 liter hevdes det, og det stemmer relativt godt her i huset.

For oss to her i heimen holder en slik gassflaske i nesten én måned, og vi har spart ganske mye på det. Ekstremt mye enklere er det hvertfall, enn å drasse liter på liter fra butikken. Enkel å bruke er den også.

Selve smaken er også bra, og det er jo en stor fordel å kunne variere mengde kullsyre selv. Har selv oppi litt sitron selv av og til. Finnes jo et utall smaker (brus, iste, nameit), men de få jeg har prøvd smaker som ventet - ekstremt falskt.

KingKongHalvor
09.05.12 11:30
Jotjar: Kostet vel rundt 500 kroner for selve maskinen,

Når jeg så på dette for et par år siden så var det snakk om nesten 2000 kr, dette er noe helt annet.

Må visst sjekke ut dette skjønner jeg. 

Thyra
09.05.12 15:58
Someone: Da er det jo bra man både har Farris og Bris tilgjenglig slik at man kan velge hvem av dem man foretrekker

Min erfaring er at de mange steder har farris i mange smaksvarianter og bris. Men den ene de mangler, er den vanlige blå.

Klikk for å gå tilbake til toppen