Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Oppskrifttips?

NYTT TEMA
annmag

annmag
07.09.12 03:41

Jeg trenger tips til matretter som er enkle å lage, og håper noen her kan hjelpe meg.

Først forutsetningene: Ingen stekeovn, lite kjøkken som er dårlig utstyrt, ingen micro og litt opp og ned hva gjelder matvareutvalget i butikken.

Jeg har stort sett tilgang på kylling, skinke, bacon, egg, løk, poteter, broccoli, ris, pasta, cheddar, paprika, avocado, ikke reker e.l., majones, ikke rømme eller noe som ligner, ikke brød og da jeg ikke har ovn kan jeg heller ikke bake, kokosmelk, masse krydder, ananas, noe hermetikk, mel, melk, rom (hehe).  Er mye mer enn dette i butikken, men mye er her litt sporadisk.

Jeg begynner å gå tom for oppskrifter nå...og hadde satt stor pris på tips om retter som er enkle å tilbrede.

ben_nevis

ben_nevis
07.09.12 18:13

Her har du da mye du kan lage! Med pasta eller ris.  Jeg lager aldri mat etter oppskrift men ved hjelp av fantasi og smak. De fleste ingrediensene,pluss krydder kan,kan bli gode retter. Enten på stekepannen eller i gryte. Nå skriver du ikke noe om hvilke krydder du har så da må det bli smaken som avgjør og selvsagt tilgangen.

Avokado spiser jeg best på følgende måte> som smootie med melk. Utrolig godt mellommåltid.

Rom drikker man før, til, og etter maten ;)

Det er altså bare å bruke fantasien!

(Innlegget ble redigert 07.09.12 18:15)

OpplestOgVedtatt

OpplestOgVedtatt
07.09.12 21:46

Hvorfor er du i denne situasjonen?
Uansett, du kan lage en haug enkle og gode retter i stekepanna. Litt kjøtt, litt brokkoli og gulrøtter med en saus oppå - sausen avgjør om det er thai, vietnamesisk, kinesisk, norsk, etc

Gynt

Gynt
08.09.12 14:41

Rom-marinert kylling?

annmag

annmag
08.09.12 21:16
ben_nevis: Jeg lager aldri mat etter oppskrift men ved hjelp av fantasi og smak.

Jeg også, men det er gjerne enklest hvis man har flere tilbredelsesmåter å velge mellom. Jeg føler meg kanskje mest lost fordi jeg er så vant til å lage mat i stekeovn.

Selv om jeg kan variere med ingredienser, så synes jeg det blir litt vel kjedelig når jeg stort sett må gå for samme tilbredelsesmåte. Det er grenser for hvor lenge det er ok å spise gryterett....selv om ingrediensene varierer.

annmag

annmag
08.09.12 21:19
OpplestOgVedtatt: Uansett, du kan lage en haug enkle og gode retter i stekepanna.

Jada, men det blir fort kjedelig i lengden å spise det til lunsj og middag hver dag...uansett sauser.

DrSchwei

DrSchwei
08.09.12 21:23

Begrepet "nød lærer naken kvinne å spinne" gjelder ikke lenger? :-D

annmag

annmag
08.09.12 21:26

I tillegg til div gryteretter, panneretter og omeletter, så har jeg kommet opp med pannekaker fylt med skinke og div grønnsaker.....og skinkeruller som jeg lager ved å legge litt rød paprika, kokt brokkoli, cheddar og blåmuggost på en skinkeskive og rulle sammen og steke.

I går kom jeg på fried rice....så da blir det å prøve det en av dagene. 

Også gikk jeg til innkjøp av ny stekepanne i går, så da skal jeg også forsøke meg på små kyllingklubber.  De har jeg nå lært at skal tilbredes ved å koke dem i ti minutter før de legges i marinade og stekes.

Synes det er så mange oppskrifter som krever stekeovn.

annmag

annmag
08.09.12 21:27
DrSchwei: Begrepet "nød lærer naken kvinne å spinne" gjelder ikke lenger?

Å joda....jeg kan jo alltids gå på restaurant for å få meg litt mat. :o)

fargerik

fargerik
08.09.12 23:39

Kjøp litt fish sauce og en pakke nudler, så kan du lage Pad Thai.

Du finner mange oppskrifter dersom du googler pad thai.

annmag

annmag
09.09.12 01:16
fargerik: googler pad thai

Googla nå.  Ser ut som pad thai trenger noen sauser jeg ikke har tilgang på.  Skal google mer etterpå og se om jeg kan finne en pad thai oppskrift som klarer seg med soyasaus og peppersaus.

..............

Det står et lite spetakkel i hjørnet på kjøkkenbenken.  Det er visstnok en toaster....som visstnok også kan brukes som ovn......så da gjenstår det å se hvor mye mat som blir ødelagt før jeg finner ut av hvordan (og om) den funker.  Nå skal jeg iallefall forsøke å lage sjokolade muffins....tror det er plass til to muffinser inni der.

fargerik

fargerik
09.09.12 08:34
annmag: Googla nå. Ser ut som pad thai trenger noen sauser jeg ikke har tilgang på.

Aha. Jeg misforsto. Du har ikke tilgang til butikk, altså. Da blir det jo vanskelig.

gammel_dame

gammel_dame
09.09.12 14:18

Del avocado og ananas i biter og bland det. Da har du godt tilbehør til ev. stekt kylling. 

annmag

annmag
10.09.12 03:00
fargerik: Du har ikke tilgang til butikk, altså.

Jo, jeg har jo det, men den kan ikke akkurat kalles velutstyrt etter vår standard. 

Det er en butikk en times gange fra her jeg er som har ganske mye forskjellig.....så jeg kan ta turen dit en gang.  Har du noen ide om basisvarer til det du foreslo?

annmag

annmag
10.09.12 03:01
gammel_dame: Del avocado og ananas i biter og bland det. Da har du godt tilbehør til ev. stekt kylling.

Takk, er litt sånne forslag jeg trenger.  Skal jeg mose avocadoen, eller bare ha biter av begge deler?

annmag

annmag
10.09.12 03:02

Og forresten....jeg bakte sjokolademuffins i toasteren....det gikk nesten bra.

gammel_dame

gammel_dame
10.09.12 11:40
annmag: Skal jeg mose avocadoen, eller bare ha biter av begge deler?

Ha biter av begge deler . Blir rene desserten:-)

Tortelini

Tortelini
11.09.12 17:55

Verdens beste kyllingsuppe.

2 stk kyllingfileter- i terninger, 1 stor løk, grovhakka, 1 eple, i terninger
1 bokser hermetiske tomater, av den hakkede typen, 2 dl vann
2 dl kremfløte, 1 terning grønnsaksbuljong, 2 ss karri (ikke curry, det blir for sterkt)
1-2 ss sukker, salt, pepper, 2-3 ss olje

Hvis du ikke får tak i fløte, prøv å blande litt melk og kokosmelk. Hvis du ikke får tak i grønnsaksbuljong el.l. får du prøve med litt krydder.

Varm olja i en stor gryte og ha i kyllingen. Fres den til den får hvit steikeskorpe. Ha i eple, løk og karri og la det frese med noen minutter. Hell oppi tomater og væske og smak til med sukker og krydder. Kanskje det trengs et par ss soyasaus? La det hele få et oppkok og la det småkoke 3-4 minutter.

annmag

annmag
12.09.12 02:24
Tortelini: Verdens beste kyllingsuppe.

Kyllingsuppe skal bli.

Jeg har tilgang på alle de ingrediensene....kanskje med unntak av grønnsaksbuljong

Nå blir det imidlertid blomkålsuppe her...så får jeg se hvem som rusler innom for en smak.

aRandi

aRandi
20.09.12 15:40

Jeg lager av og til en slags gryterett med skivede poteter, løk og tomater og kjøttdeig i klatter.  Selvfølgelig må man krydre retten etter smak.

Alt legges lagvis, man begynner med en liten smørklatt i bunnen av kjelen, så poteter, deretter løk, kjøttdeig og tomater.  Jo flere lag jo bedre.  La det putre til potetene er møre. 

Jeg lager gjerne en stor kjele full og fryser ned i porsjoner.  Det smaker faktisk bedre oppvarmet enn nykokt.

Lettvint, godt - og lite oppvask etter servering. 

tommy_cowan

tommy_cowan
20.09.12 15:43

Chili con carne er jo aldri feil, og du står ganske fritt når det gjelder ingredienser.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg