Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

En pervers spisekultur

NYTT TEMA
SirOwen*MOD*

SirOwen*MOD*
16.09.12 22:07

Ja, er vi enige med Hellstrøm?

Både mtp spisekulturen og nøkkelhull på Grandiosa?

Jeg er langt på vei enig, selv om jeg vet at mange er flinke.

Men faktum er at vi spiser 48 000 000 frossen pizzaer pr år. 48 millioner!

Kan forøvrig ikke huske sist jeg spiste Grandiosa/frossen pizza. Ikke at jeg har noe imot de, men de smaker rett og slett ikke godt, sammenlignet med hjemmelaget.

DrSchwei

DrSchwei
16.09.12 22:43

Tja, spisekultur er vel høyst varierende fra person til person, familie til familie, by og bygd, høy og lav, rike og fattige...

Nøkkelhullsmerkingen synes jeg er tøvete. Der er byråkratisk og folk forstår den neppe fullt ut. Men jeg synes også Hellerstøm er tøvete og folk forstår neppe ham heller fullt ut.

Ellers synes jeg det litt for enklelt å karakterisere en populær matvare på den måten han gjør, og er egentlig enig med Stabburets talsman. Det er jo tross alt ment som et produkt i et variert kosthold.

Hver nordmann spiser altså knapt en ferdigpizza i måneden. Da ligger jeg selv om lag på snittet, selv om jeg er langt over snittet interessert i mat og lager det meste selv.

Someone

Someone
17.09.12 08:23

Er til en viss grad enig, bortsett fra jeg ikke vil være like bombastisk som Hellstrøm.

Man skal innrømme at det nok blir rundt en frossenpizza i måneden, men det kan ikke akurat kalles et overforbruk. Grandis er faktisk godt når man er trøtt og sliten, og bare vil spise noe kjedelig. Men som DrSchwei så lager jeg nesten all maten hjemme selv, så da bør man ha lov til å synde litt i blant

SirOwen*MOD*

SirOwen*MOD*
17.09.12 14:29
DrSchwei: Hver nordmann spiser altså knapt en ferdigpizza i måneden. Da ligger jeg selv om lag på snittet, selv om jeg er langt over snittet interessert i mat og lager det meste selv.

Skreller man vekk barn under 2, samt eldre mennesker som bare spiser poteter og grønnsakssuppe, blir det nok litt mer enn én pizza i måneden.

Så slik sett ligger du vel under "snittet".

SirOwen*MOD*

SirOwen*MOD*
17.09.12 14:30
Someone: så da bør man ha lov til å synde litt i blant

Helt klart. 

fiskene

fiskene
17.09.12 14:49

Helt enig med Hellstrøm, ja. Jeg skjønner meg ikke på folk som driter i hva de putter i seg, for one. Det andre er jo det med nøkkelhullsmerkingen. Ærlig talt. Det er ikke så vanskelig å skjønne innholdsfortegnelsen og næringsverdiene, om en snur litt på pakningen. Det er jo forsåvidt en god tanke at man skal gjøre det lettere å velge sunt, men det er jo selvsagt at dette vil bli utnyttet, som alt annet. Vær skeptisk og bruk huet sjøl, så går det bra.

Fygaren

Fygaren
17.09.12 14:51
SirOwen*MOD*: men de smaker rett og slett ikke godt, sammenlignet med hjemmelaget.

To forskjellige verdener. Grandiosa er greit vomfyll. Jeg kjøper det ikke for en stor kulinarisk opplevelse. Jeg er mer snobbete på øl enn jeg er på mat.

SirOwen*MOD*

SirOwen*MOD*
17.09.12 14:54
Fygaren: Jeg kjøper det ikke for en stor kulinarisk opplevelse. Jeg er mer snobbete på øl enn jeg er på mat.

Jepp, de ytterst få gangene jeg spiser slike pizzaer, er det fordi jeg vil ha noe kjapt og varmt, som der og da frister mer enn tørre brødskiver med gulost.

Men jeg er også mer kresen i ølverdenen kontra matverdenen.

Homers_Law

Homers_Law
17.09.12 22:53

Pervers matkultur?

Det er noe George bedriver med når han blander sex, tv og pastrami sammen i en herlig orgie.

Shimon

Shimon
18.09.12 08:08

Jeg heier på Hellstrøm. Frossenpizza og ost for barn er industriens drøm. Enn om de la slik energi i ferske andelår.....

Stoner

Stoner
18.09.12 08:14

Grandiosa fungerer da greit en gang i blant. For eksempel dagen derpå er det veldig befriende å bare slenge en røver i ovnen. Jeg tror ikke det er så mange som egentlig spiser den så ofte, kanskje med unntak av ferske studenter. Familien på forrige Hellstrøm var sannsynligvis bare et unntak.

(Innlegget ble redigert 18.09.12 08:14)

SirOwen*MOD*

SirOwen*MOD*
18.09.12 12:11
Shimon: Frossenpizza og ost for barn er industriens drøm. Enn om de la slik energi i ferske andelår.....

I tillegg er det mange restauranter som ikke eier fantasi når de skal sette opp barnemenyen. Går i pølser, hamburgere og pizza der også. Lite spennende.

Pelle_Parafin

Pelle_Parafin
18.09.12 16:49

Syns grandis er helt konge de gangene jeg spiser det.

(Innlegget ble redigert 18.09.12 16:49)

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
18.09.12 17:43
Pelle_Parafin: Syns grandis er helt konge de gangene jeg spiser det.

Skal jeg ha ferdigpizza har jeg en annen favoritt enn Grandiosa, men det er så sjelden jeg spiser pizza at jeg har glemt hva den heter.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
18.09.12 17:47
SirOwen*MOD*: Jepp, de ytterst få gangene jeg spiser slike pizzaer, er det fordi jeg vil ha noe kjapt og varmt, som der og da frister mer enn tørre brødskiver med gulost.

Ett annet og langt kjappere alternativ er å tømme en pose med frosne rotgrønnsaker eller lapskausblanding i en kjele, helle over en liter vann, to suppebuljonger og kok opp. Tilsett pølsebiter og maten er ferdig.

Flatbrød til.

sanila

sanila
18.09.12 18:22
GARDSDATTRA: sjelden jeg spiser pizza at jeg har glemt hva den heter.

På et tidspumkt hadde coop en pizza med italiensk bunn mozarelle, tomat og basilikum, den var riktig god.

dudo

dudo
18.09.12 18:39
sanila: På et tidspumkt hadde coop en pizza med italiensk bunn mozarelle, tomat og basilikum, den var riktig god.

Rimi hadde en ekstremt billig en, bare pakket i plast som var helt utmerket som "bunn". God bunn, god tomatsaus, og god ost. Sleng på litt ekstra fyll, og det ble en veldig god pizza til en helt utrolig pris.

GARDSDATTRA

GARDSDATTRA
18.09.12 18:41
sanila: På et tidspumkt hadde coop en pizza med italiensk bunn mozarelle, tomat og basilikum, den var riktig god.

Den var det, men er den borte fra handelen? 

Ellers sier jeg ikke nei takk til ferdig-pizza, men velger helst noe annet.

sentry4

sentry4
18.09.12 19:22
SirOwen*MOD*: Ja, er vi enige med Hellstrøm?
Både mtp spisekulturen og nøkkelhull på Grandiosa?

Tja, nå er vel den godeste hellstrøm gjerne sitert med bare spissformuleringer og store bokstaver, så jeg velger å tro at han - i likhet med mange av oss andre - har et noe mer nyansert syn på både det ene og det andre.

Jeg må innrømme at jeg ikke kan huske at jeg noen gang har smakt Grandiosa, så jeg er kanskje etter manges mening ikke meningsberettiget her. Jeg vil imidlertid minne om at en pizza - ferdig eller hjemmelaget - i bunn og grunn ikke er stort annet enn brød med ost - i tillegg til litt kjøtt og grønnsaker og tomat. Det kan umulig være så helt galt dersom det brukes til å stille sulten en gang i mellom, men i likhet med veldig mye annet we det ikke sunt dersom det blir for mye og/eller for ofte.

Vi har tidligere vært inne på dette med spise- og matkultur, og jeg synes fremdeles at folk som er lite eller ikke interessert i mat må få lov til det uten at vi som er over middels opptatt av mat og drikke skal legge oss opp i det.

SirOwen*MOD*

SirOwen*MOD*
18.09.12 21:19
sentry4: Jeg vil imidlertid minne om at en pizza - ferdig eller hjemmelaget - i bunn og grunn ikke er stort annet enn brød med ost - i tillegg til litt kjøtt og grønnsaker og tomat. Det kan umulig være så helt galt dersom det brukes til å stille sulten en gang i mellom, men i likhet med veldig mye annet we det ikke sunt dersom det blir for mye og/eller for ofte.

Akkurat det er greit. "Problemet" mitt er at det er så ekstremt mye elendig ferdigpizza i butikkene. Og relativt labert utvalg. Trenger ikke å dra lenger enn til Svinesund, for å finne x antall flere utgaver av porsjons Grandiosa.

sanila

sanila
18.09.12 22:08
GARDSDATTRA: Den var det, men er den borte fra handelen?

Jeg har ikke set den på lenge, skjønner ikke det for den var virkelig av den bedre slagsen.

Gaddget

Gaddget
18.09.12 22:24
SirOwen*MOD*: Akkurat det er greit. "Problemet" mitt er at det er så ekstremt mye elendig ferdigpizza i butikkene. Og relativt labert utvalg. Trenger ikke å dra lenger enn til Svinesund, for å finne x antall flere utgaver av porsjons Grandiosa.

Akkurat dét savner jeg Lidl for. De hadde billige og gode frysepizzaer der husker jeg. Og svært befriende å komme inn i en butikk der man ikke forventer å finne Gilde, Stabburet, Mills osv.

sentry4

sentry4
18.09.12 22:50
SirOwen*MOD*: "Problemet" mitt er at det er så ekstremt mye elendig ferdigpizza i butikkene. Og relativt labert utvalg.

Det er jeg sikker på at du har rett i. Jeg kjøper ferdigpizza en sjelden gang i blant, men legger heller på noen kroner ekstra og får en variant jeg liker.  Det skal også nevnes at jeg er ganske bortskjemt i så måte, fordi butikken der vi handler mesteparten av maten lager egen pizza fra bunnen av som de selger i ustekt utgave. Og skal jeg kjøpe frossenppizza blir det gjerne en av variantene fra Californa Pizza Kitchen.  Grandiosa selges av en eller annen grunn ikke på disse kanter ;-)

SirOwen*MOD*

SirOwen*MOD*
18.09.12 22:57
Gaddget: Akkurat dét savner jeg Lidl for. De hadde billige og gode frysepizzaer der husker jeg.

Hmm, rakk aldri å komme meg til en Lidl butikk.

SirOwen*MOD*

SirOwen*MOD*
18.09.12 23:02
sentry4: fordi butikken der vi handler mesteparten av maten lager egen pizza fra bunnen av som de selger i ustekt utgave. Og skal jeg kjøpe frossenppizza blir det gjerne en av variantene fra Californa Pizza Kitchen.  Grandiosa selges av en eller annen grunn ikke på disse kanter ;-)

Ja, kan muligens finne bedre alternativer hvis jeg sjekker butikker med litt bedre varesortiment. Og den California-pizzaen så faktisk ganske god ut.

Men antar da at du bor i utlandet, ettersom Grandis heller ikke selges :p

Johninho2

Johninho2
19.09.12 03:42

Når man først skal ha ferdigpizza så går det da virkelig an å finne ting som er langt bedre enn Grandiosa. Selv om tiden har stått stille hos Stabburet så betyr det ikke at det finnes andre og bedre alternativer. Selv Rema har et eget merke som er mye mer smakfullt enn den noe heslige grandisen.

(Innlegget ble redigert 19.09.12 03:43)

sentry4

sentry4
19.09.12 04:27
SirOwen*MOD*: Men antar da at du bor i utlandet, ettersom Grandis heller ikke selges :p

Det har du helt rett i, og det er såpass lenge siden jeg flyttet at Grandiosa ikke helt hadde fått fotfeste og blitt allemannsspise.

OpplestOgVedtatt

OpplestOgVedtatt
19.09.12 10:22

Både ICA, Spar og Joker tilbyr "takeaway"-pizza, er dette mer aktuelt?

Det behøves nok en gjennomgående kulturomveltning før menigmann ikke spiser med lommeboka. 

DrSchwei

DrSchwei
19.09.12 11:24

Spiser stort sett Casa di Mama-pizza hvis jeg skal ha ferdigpizza. Men av og til har man lyst på den karakteristikse milde Grandiosa-smaken - man har rett og slett mer lyst på noe som ligner mer på et varmt ostesmørbrød enn en pizza med mye smak. En hel pizza metter også veldig bra om man er vedig sulten.

http://www.oetker.no/oetker_no/html/default/debi-7bzg4a.no.html

Men, så har jeg jo også en pervers matkultur, erkjenner jeg.

(Innlegget ble redigert 19.09.12 11:25)

TAdams6

TAdams6
20.09.12 09:05

Frossenpizza er lettvint og metter. Grandiosa og Cola har sin funksjon det og når det passer. Klart hjemmelaget pizza eller pizza fra Dollys eller Peppes er bedre, men av og til frister det faktisk med en Grandiosa.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg