Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hjemmelaget pasta?

NYTT TEMA
Gaddget

Gaddget
20.09.12 22:33

Hei matinteresserte

Har lenge hatt en pose med "pasta-mel" liggende, som jeg nå ønsker å lage fersk pasta med. Noen som har lagd og vil dele oppskriften? Jeg er da mest nysgjerrig på ravioli, da jeg ikke har pastamaskin, og fordi selve fyllet som kjent kan varieres i det uendelige. Som fyll tenkte jeg meg noe med pære og valnøtter, uten at jeg har noen idé om hvordan det skal mekkes sammen.

Johninho2

Johninho2
20.09.12 23:54
Gaddget: Har lenge hatt en pose med "pasta-mel" liggende, som jeg nå ønsker å lage fersk pasta med. Noen som har lagd og vil dele oppskriften? Jeg er da mest nysgjerrig på ravioli, da jeg ikke har pastamaskin, og fordi selve fyllet som kjent kan varieres i det uendelige. Som fyll tenkte jeg meg noe med pære og valnøtter, uten at jeg har noen idé om hvordan det skal mekkes sammen.

Pastamaskin er egentlig bare tull. Du trenger ikke annet enn å kunne kjevle det ut så kan du lage hva som helst bare du tar deg tid til det.

Når det gjelder fyll til ravioli så er vel det vanligste å blande forskjellige typer smakfulle ting med ricotta og eventuelt litt revet parmesan. Du kan selvsagt bruke andre oster av lignende konsistens, men det er den som vanligvis brukes til ravioli.

KingKongHalvor

KingKongHalvor
20.09.12 23:55

En pastamaskin er vel nesten et must. Koster et par hundrelapper, god investering.

KingKongHalvor

KingKongHalvor
20.09.12 23:56

Hehe, se der ja. 

Shimon

Shimon
21.09.12 08:58
Johninho2: Pastamaskin er egentlig bare tull.

Ikke helt enig der. Jeg synes den forenkler jobben meget. Som mann, så er et kjevle noe man bare blir truet med klokken 4 om morgenen :)

Alltid_Uansett

Alltid_Uansett
21.09.12 09:49
KingKongHalvor: En pastamaskin er vel nesten et must. Koster et par hundrelapper, god investering.

Skriver under på denne. Vanskelig å lage pasta tynt nok uten pastamaskin, men for all del, det er bare å prøve å kjevle om man ikke skulle ha en slik maskin. Det som gjør kjevling vanskelig når det kommer til pasta er at deigen er MEGET elastisk. Det gjør at den trekker seg sammen omtrent like fort som du klarer å kjevle den ut. Sakte men sikkert vil du få den tynnere, men som sagt, det er vanskelig og tar mye tid. Og for å ha sagt det med en gang, tjukk pasta er overhodet ikke godt.

Når det er sagt kan jeg ikke annet enn å berømme forslaget om å lage pastaen selv. Hiv ingrediensene i en kjøkkenmaskin/foodprocessor med eltekrok, og kna "smulene" sammen når de har fått kjørt seg. Så lar man glutenet gjøre jobben i et kjøleskap en times tid. Fersk, hjemmelaget pasta smaker så fantastisk mye bedre enn all annen kjøpepasta jeg har kommet over.  Lite jobb og billig er det også.

Prøv fyll i retning parmesan, skinke, soltørkede tomater, mozzarella osv. Tenk "hva er Italia kjent for" og rør alt dette sammen til en blanding. 

Lykke til!

Klikk for å gå tilbake til toppen