Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tips til gode hverdagsretter?

NYTT TEMA
Thea57

Thea57
21.09.12 14:47

Jeg faller alltid tilbake til det samme gamle og er så lei av det ! :) Jeg er litt "sær" i og med at det er mye jeg hverken liker ,eller tåler.Det som står som minus på min matliste er bl,a alt av skalldyr( fisk derimot er jeg veldig glad i ) ,parmesan,chili,paprika,tomater og kål.Jeg tåler bedre kokt mat enn stekt.Vin i maten? Glem det ! Jeg orker hverken lukten eller smaken av vin...Og sånn apropos,min bror har "forbannet " seg på at han en vakker dag skal finne en vin jeg syntes er god..:)Så langt har han ikke lyktes.

Det "samme gamle" for meg betyr feks kokt laks med grønnsaker,fiskegrateng med råkost,pasta med ostesaus og bacon,hj,lagede karbonader med kokte grønnsaker.Nå som sesongen er her så bruker jeg mye lammekjøtt( dvs som frikasè).Lammestek er utrolig godt ,men som enslig så blir det en smule voldsomt...

Livet består jo stort sett av hverdager og derfor etterlyser jeg tips og råd .

DrSchwei

DrSchwei
22.09.12 12:12

Med lam er jo det utallige retter man kan lage.

Lammestek finnes også i mindre forpakninger, så noen hos Rema nå, men disse var dessverre ferdig krydret.

Ellers har man jo lammekoteletter, som etter min mening overgår lammestek. Tilbehøret kan varieres i det uendelige, fra de enkleste stekte grønnsaker til fløtegratinerte. Couscous, bulgur - taziki, sauser..

Kjøttdeig av lam er også veldig bra. Kan brukes til å steke som "kebab", lammeburgere - moussaka!

Og så har man biter av lammekjøtt (finnes nå som "strimler" hos Rema), da kan man lage indisike gryter, afrikansk gryte med peanøttsmør.. Ja, det er jo haugevis av muligheter!

maniacwohooo

maniacwohooo
22.09.12 14:46
Thea57: Livet består jo stort sett av hverdager og derfor etterlyser jeg tips og råd .

Siden du "sliter" med at du kommer i en syklus hvor du lager de samme rettene om og om igjen, så ville jeg ikke anbefalt deg å lete etter visse oppskrifter. Jeg ville heller ha fokusert på sesongvarer og å utforske ulik mat. 

I tillegg kan det også være gøy å lese seg opp på elementær matlaging fra ulike steder i verden. Kan man lage en thai- rett, så har man ofte ingrediensene og kunnskap til å lage mange thai retter. Fordelen er da at du ikke er avhengig av oppskrifter for å lage god mat, men du lar deg heller inspirere til å prøve noe nytt og spennende.  

Her i huset så kan de fort går mange uker før vi har repetert en middagsrett.  

Thea57

Thea57
23.09.12 08:54
DrSchwei: Og så har man biter av lammekjøtt (finnes nå som "strimler" hos Rema), da kan man lage indisike gryter, afrikansk gryte med peanøttsmør.. Ja, det er jo haugevis av muligheter!

Det har jeg ikke sett hos min Rema,men det skal jeg undersøke nærmere.Takk Dr.:)

gammel_dame

gammel_dame
23.09.12 10:26

Jeg liker/tåler heller ikke vin. Blir kvalm av bare tanken, men ellers liker jeg og tåler all mat :-)

Du kan variere laksetemaet ditt med å putte den i ovnen i stedet for å koke den. Kan ha grønnsaker/poteter sammen med laksen, men husk da å skjære grønnsakene i tynne skiver slik at de er ferdige samtidig med laksen. Rema har fine ferskpakkede skinn og beinfrie fileer i små pakker.

Lammekjøtt egner seg også bra i ovnen sammen med grønnsaker. Stek på lav varme. Det samme gjelder for kyllingfileer. Trenger ikke steke dem på forhånd.

(Innlegget ble redigert 23.09.12 10:29)

Daylights

Daylights
23.09.12 15:47

Ha litt fett i bunnen av en gryte. Fres 200 g. spinat, litt timian og persille. Kjør så dette med stavmikser. Tilsett 1 liter ferdiglaget kyllingbuljong og gi det et oppkok. Trekk til side før servering og ha i en skvett fløte. Serveres med nykokt egg.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg