Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Coop klusset over datomerking

NYTT TEMA
faraway

faraway
23.09.12 16:21

Bare vil lufte noe jeg reagerte litt på. Forrige uke handlet jeg på Coop, OBS,Sandefjord.

Da jeg kom hjem, fikk jeg se at datomerkingen på alle makrell i tomatboksene jeg hadde kjøpt var tusjet over. Jeg fikk dratt av tusjen og under der stod det  best før 24.08.12   er dette lov da ?  Noen flere som har opplevd det samme ?

KingKongHalvor

KingKongHalvor
23.09.12 17:56
faraway: er dette lov da

Nei, man har ikke lov til å selge varer som er utgått på dato.

sanila

sanila
23.09.12 18:20

Det er ikke lov å tusje over, men det er helt lov å selge varer merket best før. Hvis varen er merket siste forbruksdag er det ikke lov å selge,den.

Man må skjelne mellem best før, og siste forbruksdag.

Dravleguten

Dravleguten
23.09.12 20:57

Vel, makrell i tomat er hermetisert mat med mye fett/olje i seg. Holder fint noen måneder over datostemplingen. Er som nevnt over forskjell på best før og siste forbruksdag.

faraway

faraway
23.09.12 22:58

Ja, syntes det  bare var rart at de har tusjet over datoen.. 

Vet at slikt holder seg lenger  :)

tikk

tikk
25.09.12 20:46
faraway: Ja, syntes det bare var rart at de har tusjet over datoen..
Vet at slikt holder seg lenger :)

De er vel redd for at de hysteriske kundene ikke vil kjøpe dem. Jeg har spist hermetikk som har vært flere år gammel. Fra den tid det ikke var noen datostempling. Helt ok. Er boksen tett varer den "evig."

Fredrik_Vadder

Fredrik_Vadder
25.09.12 22:59
tikk: Jeg har spist hermetikk som har vært flere år gammel. Fra den tid det ikke var noen datostempling. Helt ok. Er boksen tett varer den "evig."

For nokre år sidan kjøpte eg på Dyrskun to kartongar av Forsvarets "erter-kjøtt-og-flesk", litt urettferdig kalla "daudmann" eller "død-mann-i-boks". Den smaka heilt fortreffeleg, endå boksane var 25 år!

fiskene

fiskene
25.09.12 23:05

Nei, det er ikke lov og du burde ha klagd det inn. Noe så uprofesjonelt! Det har ingen betydning at maten er spiselig etter utløpsdato. Butikken har ikke lov å selge det om det har gått ut. Enkelte butikker med sans for service, setter også ned prisen betraktelig, evt. gir det ut gratis, om det ikke er lenge igjen av "fristen". Råttent gjort av Coop OBS!

goggen43

goggen43
25.09.12 23:07
Fredrik_Vadder: For nokre år sidan kjøpte eg på Dyrskun to kartongar av Forsvarets "erter-kjøtt-og-flesk", litt urettferdig kalla "daudmann" eller "død-mann-i-boks". Den smaka heilt fortreffeleg, endå boksane var 25 år!

RSP kan holde seg i mange mange år, eldste jeg har spist var vel 40 år gammel og 15 år over dato.

Fredrik_Vadder

Fredrik_Vadder
25.09.12 23:16
fiskene: Butikken har ikke lov å selge det om det har gått ut.

Feil.
Sjå t.d. Norgesgruppens www.tryggmat.net:
"Varer merket med "Best før...." - dato kan fortsatt selges/frambys etter at datoen er gått ut dersom varen fremdeles har akseptabel kvalitet. Det er selger som har ansvar for at produktet holder forventet kvalitet." 

Someone

Someone
26.09.12 08:57

Er ikke makrell i tomat holdbar i endel år? Hvilket betyr boksene må ha ligget lenge i butikken

Fredrik_Vadder

Fredrik_Vadder
26.09.12 11:47
Someone: Er ikke makrell i tomat holdbar i endel år? Hvilket betyr boksene må ha ligget lenge i butikken

Jaudå. Og så?

TURBRA

TURBRA
26.09.12 20:45

Det er helt forbudt å tusje over datoen..

tikk

tikk
26.09.12 21:06
fiskene: Nei, det er ikke lov og du burde ha klagd det inn. Noe så uprofesjonelt! Det har ingen betydning at maten er spiselig etter utløpsdato

I en verden hvor mennesker sulter har vi ikke moralsk rett til å være så snobbete at vi hiver 100% skikkelig mat.

AntiFlag

AntiFlag
27.09.12 22:04

Boksene er helt nye, men en produksjonsfeil stemplet produksjonsdato i stede for utløpsdato. Rette utløpsdato august 2016. Boksene ble tusjet over på produksjonsanlegg.

teje_1

teje_1
01.10.12 12:20

Dette viser igjen folks datohysteri, og uvitenhet i forhold til "best før" og "siste forbruksdag". Ut i fra globalt matøkonomiske hensyn burde "best før" merkingen fjernes, og vi ville slippe at så mye førsteklasses mat ble dumpet.

sanila

sanila
01.10.12 15:57
teje_1: "best før" merkingen fjernes, og vi ville slippe at så mye førsteklasses mat ble dumpet.

ja, der blir kastet urimelig mye mat på den bekostning. Men den må nok graderes. f.eks. egg har lang lengere holdbarhet en den best før, de er merket med. Men de holder jo ikke evigt.

Bønner og linser f.eks er der liksom ikke noen vits med best før.

Gudfaren

Gudfaren
06.10.12 11:17
AntiFlag: Boksene er helt nye, men en produksjonsfeil stemplet produksjonsdato i stede for utløpsdato. Rette utløpsdato august 2016. Boksene ble tusjet over på produksjonsanlegg.

Regner med du kan dokumentere dette! 

Gudfaren

Gudfaren
06.10.12 11:21
teje_1: Dette viser igjen folks datohysteri

Da jeg vokste opp, så la mamma alt pålegg og slikt i lufttette bokser. 

Datomerking betydde ingenting i "gamle dager" og man luktet på maten.
Luktet den bra etter 3 uker spiste man dem lukta den surt etter to dager kastet man den.

Enkelt og greit.  

tikk

tikk
06.10.12 13:39
Gudfaren: Datomerking betydde ingenting i "gamle dager" og man luktet på maten. Luktet den bra etter 3 uker spiste man dem lukta den surt etter to dager kastet man den. Enkelt og greit.

Det var før paranoiaen og HMS-hysteriet overtok.

Gudfaren

Gudfaren
06.10.12 13:52
tikk: Det var før paranoiaen og HMS-hysteriet overtok.

Stemmer. 
Slutten av åttitallet og begynnelsen av nittitallet.
Men vi gjør det samme nå jeg og min familie.  

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg