Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kjøttretter i ovn

NYTT TEMA
Perbu

Perbu
28.09.12 00:47

Har dårlig avtrekk på kjøkkenet og prøver å unngå altfor mye steking i panne.  Men kokt kjøtt er sjelden like godt som stekt, så jeg leter etter oppskrifter på gode kjøttretter i ovn, og da tenker jeg på kjøtt i mindre stykker, f eks koteletter, ikke steik. Jeg foretrekker rødt kjøtt fremfor hvitt. Noen som har en bra oppskrift?

DrSchwei

DrSchwei
28.09.12 11:29

Koteletter er jo veldig godt egnet til å steke i ovn. Her er det fint med langtidssteking på lav varme - f.eks. 1,5 time, og så skru du opp temperaturen på slutten for å få litt stekeskorpe.

Her kan man jo variere i det uendelige ved å lage "alt i ett middag", f.eks. legge kotelettene på en seng av poteter, løk, tomatbiter etc.

Eller er slike koteletter god mat til f.eks. linser og bønner om man liker det.

gourmande

gourmande
28.09.12 11:42

Lasagne, og da med selleristangskiver og gulrotskiver i tillegg til de vanlige ingrediensene som du finner i oppskrifter.

Fisk: Fiskestykker på en seng av brocoli, blomkål, tynne gulrotskiver, noen urter. Krydre m salt & pepper, lag en hvit saus og ha den oppå.  Stekes i ovnen på 180 gr i ca 30 min.

Kylling: Bryst/evt lår marineres i olje, sitron, honning, chili, hvitløk, salt&pepper. Stekes i ovnen på 180 gr i ca 40 min.

Sorry, nå så jeg at du etterspurte kjøttretter...

(Innlegget ble redigert 28.09.12 11:44)

Uteplass79

Uteplass79
28.09.12 13:40

Her kommer en litt spesiell oppskrift som tro det eller ei er meget god.

Nakkekoteletter i bomåk og brokkolisuppe.

Kok opp Toro blomkål og brokkolisuppe fra pose (Eneste rett jeg bruker toro pose til), men ikke bruk vann. Bruk kun melk, og litt mer enn halvparten av vesken som er anbefalt på posen. Legg koteletter og suppe i formen og stek på relativt lav varme i ovnen så i ca 1 time. Ha gjerne litt god ost med mye smak mot slutten av steketid.

Dette serveres med poteter/ris og kokt brokkoli.

Kotelettene blir særdeles møre og gode.

(Innlegget ble redigert 28.09.12 13:40)

Perbu

Perbu
28.09.12 18:32

Hvilken temperatur bør kotelettene langtidsstekes på? Oppskriften med Toro-suppen er så kreativ og "rar" at den må jeg bare prøve, det blir sikkert godt...Takk for gode tips, alle tre!

(Innlegget ble redigert 28.09.12 18:34)

Gaddget

Gaddget
28.09.12 19:08

Jeg bruker 200 grader. Bruner først kotelettene i smør i pannen. Så freser jeg potetskiver og løk, før jeg legger oppå kotelettene. Dekker dette med aluminiumsfolie før jeg setter det i ovnen i cirka en time. Dette bruker jeg også på kyllinglår.

charid0tten

charid0tten
29.09.12 17:28

Shepherd's Pie :)

DrSchwei

DrSchwei
29.09.12 18:20
Perbu: Hvilken temperatur bør kotelettene langtidsstekes på?

Det kan varieres etter smak og behag. Jeg bruker gjerne type 125 grader i tre timer og så skrur jeg opp etter hvert for å få bruni, f.eks. 15-min på 225 grader bør passe. (Men jeg er ikke helt nøyaktig, for jeg bruker å "slumpe" en del).

Steker du bare i ovn vil jeg anbefale å sette ovnen først på 200 grader. La de ligge 10 min på dette, så skur ned tempen til 125 grader, la de få noen timer, og så skur opp igjen mot slutten.

Stekes under folie under langtidsstekingen, og så ta den av på slutten når man skal få bruingen.

Og for all del: Bruk nakkekoteletter!

(Innlegget ble redigert 29.09.12 18:21)

gourmande

gourmande
29.09.12 19:08

Min svigermor laget dette på 80-tallet, hun hadde champignoner i, samt fløte. Smakte veldig godt:-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg