De fleste her inne, inkl undertegnede, synes å være enig om at nordmenn har lite matkultur. Vi spiser mye ferdigmat og halvfabrikata, vi leser mer om hvor sunn/usunn maten er enn om hvordan den smaker, vi foretrekker restauranter som serverer det samme som restauranten ved siden av, vi er ekstremt opptatt av pris og har mye mindre fokus på navnebeskyttelse, opphavsrett og lokale tradisjoner enn land lenger sør i Europa.
Men er dette noe som har kommet nå eller har vi alltid vært slik?
Det jeg husker fra 70-tallet og har lært av mine besteforeldre som lærte å lage mat på 40 og 50-tallet og ellers har hørt av eldre mennesker, viser en utpreget mangel på glede ved matlaging annet enn som semiindustriell hjemmeproduksjon av føde. Hensikten med å lage mat var å fore mann og barn. Man laget mange kjøttkaker. Man var effektiv på å ta et dyr og hakke/male det opp uten alt for mye tanke på hvilke biter som passet hvor. Man laget mye brun saus. Mengde var viktig. Volum. Kjøtt, pølser, kjøttkaker, fiskekaker, druknet i brun saus med flatbrød og tyttebærsyltetøy til, saltet og pepret, til en litt ubestemmelig konsistens og smak, og hvor pynten (les det enslige salatbladet...) helst ikke skulle spises.
Er det i så fall rart om generasjonene etterpå valgte ferdigprodukter når de var lært opp til at mat skulle være volum?
Jeg skjønner at folk inntil ganske nylig var opptatt av å koke og steke ihjel bakterier. Kjøleskap, fryseboks og vakumpakking av mat er tross alt ganske nye fenomener. Men dette burde gjelde hele Europa og ikke forklare nordmenns tilsynelatende mangel på matkultur.