Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Boikott Nortura!

NYTT TEMA
OpplestOgVedtatt

OpplestOgVedtatt
01.10.12 09:51

Nå er det avgjort. 

Heretter skal jeg aktivt boikotte Nortura. Hvorfor?

1) Saken ovenfor. Nortura bør ikke få komme med politiske føringer, men i ledtog med mathaterne i SP har de gjort nettopp dette. SP sin politikk er katastrofal for alle som er glad i mat, ettersom de sterkt reduserer muligheten for å nyte importert kjøtt, grønt og meieriprodukter.

2) Overprising av produktene
Dette kan selvsagt være noe du som forbruker umiddelbart er uenig i. Gildes produkter holder et akseptabelt prisnivå, tenker du kanskje. Joda, 270 kroner kiloen for en pakke skinke er kanskje ikke så galt - hvis skinken hadde vært forskjellig fra konkurrentenes skinke til 160 kroner kiloen. Gilde priser sine varer langt høyere enn resten av markedet, uten særlig belegg for dette - de havner jo støtt midt på treet i smakstester. Skinketest, kjøttdeigtest, pølsetest, pølsetest 2, leverposteitest, etc.

3) Juks og lureri i kjøttmerking
Kanskje en drøy påstand, men som vi vet, er det "bingo" å spise norsk biffkjøtt, da man ikke merker hvorvidt du spiser kjøttfe eller melkeku, eller for den saks skyld hvilken rase oksen (evt kua) var av. I 2006 hadde Gilde en markedsandel på 48 prosent, noe som antagelig ligger på ca det samme nivået i dag. Nortura, herunder Gilde, har som suveren markedsleder et moralsk ansvar om å gi fullstendig informasjon til forbrukerne. 

4) Diverse smårusk
Vi husker vel da Gildes elendige hygiene ved sine anlegg i 2006 nesten førte til en regjeringsanbefalt boikott av kjøttprodusenten. Se her på wikipedia. Saken førte til et dødsfall. Gilde betalte 175 000 til det døde småbarnets familie, og ble dessuten av mattilsynet ilagt en bot på 2 millioner for å ha påført sykdom hos 18 av sine egne kunder. 

Prior er kjent for å kjøpe opp sine konkurrenter, noe som medfører et elendig utvalg for forbrukerne. Denne tvilsomme praksisen har blitt kritisert av deres konkurrenter.

Gilde under Nortura klarer ikke å møte forbrukernes ønsker. Det blir ingen biff til middag med Nortura som styrer skuta! Det samme gjelder Prior under Nortura, som heller ikke klarer å skaffe nok kylling.

Kjøttbransjens landsforbund er skeptisk til Nortura som markedsregulator.

Mattilsynet kritisk til Priors skålding og ribbing av levende kylling - dette må jo være dyreplageri?
Norges Veterinærhøyskole trykker artikkel om Priors manglende hensyn til dyrevelferd og de forferdelige forholdene ved anleggene. 

Selvfølgelig finnes det masse annet å ta tak i, men dette er noe av det groveste - kun fra de siste ti år! For meg er det nå en selvfølge å boikotte Nortura - blir du med?

Spelaren

Spelaren
01.10.12 10:28

Jepp, ble regelrett forbannet av å lese begrunnelsen for det siste krumspringet. 

fireman56

fireman56
01.10.12 10:31

Tine og Nortura er store aktører som tar alle midler i bruk for å sikre seg markedsmakt. Derfor kjøper jeg helt konsekvant både Q-melk og Synnøve Findenost samt at jeg prøver å finne alternativer til Norturaprodukter. Dette for å støtte de små som disse store prøver å kibbe ut.

gourmande

gourmande
01.10.12 10:48

"Nortura Totalmarked.

De har det operative ansvaret for å regulere kjøtt- og eggmarkedet i Norge, og er en del av Nortura, kjøttprodusenten som eier merkevarene Gilde og Prior. Totalmarked gir anbefalinger til Statens Landbruksforvaltning som deretter er den som faktisk justerer tollen".

Dette er jo nesten som om markedslederen Telenor skulle gi anbefalinger til Post-og Teletilsynet om hvilke påslag de andre mobiloperatørene skulle operere med  !!

(Innlegget ble redigert 01.10.12 11:03)

DrSchwei

DrSchwei
01.10.12 12:17

Ja, det frister veldig å begynne å boikotte alle norske landbruksvarer om dagen. Ganske så synd når småskalaprodusenter, Bondens Marked og Matstreif, og etter hvert forhåpentligvis også Matmarkedet, skaper positiv oppmerksomhet og goodwill rundt norsk jordbruk, så skal noen sneversynte byråkrater og noen korttenke griske senterpartipolitiker sparke bena under dette ved å innføre TOLL, IMPORTSTOPP, RESTRIKSJONER og TVANGSFORING med av nordmenn med gamle norske kuer. Og så klarer den samme gjengen ikke en gang å produsere nok smør.

OpplestOgVedtatt

OpplestOgVedtatt
01.10.12 13:12
DrSchwei: Og så klarer den samme gjengen ikke en gang å produsere nok smør.

Hehe, ikke sant. Jeg gjør alt jeg kan for å støtte lokalprodusenter, men storkooperativene og senterpartiet har jeg ingenting til overs for. Det finnes så mye god, kortreist mat, og det finnes mye herlig utenlands også, men Nortura, SP & co vil all god mat til livs.

gourmande

gourmande
01.10.12 16:06
DrSchwei: Og så klarer den samme gjengen ikke en gang å produsere nok smør.

Det var en "forklaring" til fenomenet i Dagsrevyen igår: Nordmenn spiser mer smør, sommeren har vært dårlig ergo mindre fett i melka, pluss at antallet melkebønder har sunket.

Kan ikke de gjenstående melkebøndene skaffe seg flere kuer og kjøpe mer fór? Er det ingen som har lært dem om tilbud og etterspørsel, eller er det landbrukspolitiske føringer her som menigmann ikke har fått med seg?

sanila

sanila
01.10.12 16:54
gourmande: Kan ikke de gjenstående melkebøndene skaffe seg flere kuer og kjøpe mer fór

DEt er nok kvote bestemt, tvivler på bønderne bare kan kjøpe flere køer, uten å søke om det.

Og der hadde neppe vært noe særlig smørmangel, hvis ikke så mange hamsteret.

Johninho2

Johninho2
01.10.12 19:50

Kjøper sjelden kjøtt fra Nortura uansett. Egentlig kun lammekjøtt og ribbe til jul. Ellers går det mest i Nordfjord som både er billigere og bedre.

eagle56

eagle56
02.10.12 08:00

Trådstarter pirker borti svært mye som er bekymringsfullt i norsk matpolitikk. Spis det du får og hold kjeft kunne man like gjerne sagt !

En diger byråkratisk "masse" styrer med tilskudd og reguleringer og sperregrensepartiet SP har stor makt. Helt utrolig. Både i utvalg og kvalitet ligger vi langt bak det Europa vi burde sammenlignes med.

Jada, jeg VET det er kvalitetsvarer å få, produsert i Norge. Men entrecote til 300 kroner pluss, ost til 3-400 og den dyreste spekeskinka til Gilde så jeg på Meny til over 700.

Overproduksjon dumpes til utlandet for en billig penge, og mangelsituasjoner ser man ikke før det er for seint. Hva de gjør på jobben i dette byråkratiet må Gudene vite.

Jeg tror ikke vi får se "normal" konkurranse noen gang i det norske markedet

sanila

sanila
02.10.12 10:51
eagle56: Jeg tror ikke vi får se "normal" konkurranse noen gang i det norske markedet

Hurra, for denne tråden.

Og jo, men det kommer ann på forbrukeren.

sanila

sanila
02.10.12 10:53
eagle56: . Spis det du får og hold kjeft kunne man like gjerne sagt !

Ja, og de slipper av sted med det grunnet gamle ""hypnoser" og issues.

eagle56

eagle56
02.10.12 12:40
Johninho2: Kjøper sjelden kjøtt fra Nortura uansett. Egentlig kun lammekjøtt og ribbe til jul. Ellers går det mest i Nordfjord som både er billigere og bedre.

Det spiller egentlig ingen rolle, det er bondemafian med Nortura, Gilde og hva de andre heter som har reguleringsmyndighet. Nordfjord får nok heller ikke gjøre akkurat som de vil. Gilde styrer kjøttet.

Synnøve F lager osten, men Tine er sjef på melk. Sånn er det.

Reguleringsmyndighet/ansvar er å lage markedsbalanse. Det betyr ofte at vi nærmest gir bort varene til andre land så prisen kan opprettholdes her hjemme. Normal markedsmekanisme med pris og etterspørsel skjønner de vel ikke en dritt av.

Når det kommer til matforsyning er det rene NordKorea blitt

Rexwiller

Rexwiller
02.10.12 12:46
[Slettet]

(Innlegget ble redigert 17.04.20 17:22)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg