Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva hadde vi vært uten torsken?

NYTT TEMA
gourmande

gourmande
02.10.12 18:44

Dette passer sikkert bedre på forum for Samfunn/Politikk, men trives best blant matinteresserte, og dette er jo mat:-)

Frank A Jenssen var gjest hos Lindmo sist lørdag, der han påsto at torsken har betydd mer for byggingen av landet, enn oljen.

http://www.nrk.no/nyheter/kultur/litteratur/1.8343521

Den livnærte en gang mine oldeforeldre på begge sider, alle barna vokste opp, så jeg skylder torsken stor takk!

Bobbyv

Bobbyv
02.10.12 20:42

Torsken fortjener en hyllestsang!

(Innlegget ble redigert 02.10.12 20:44)

Kjempetorsken

Kjempetorsken
02.10.12 21:43

Så sant som det er sagt! Skal man f.eks skrive en ølblogg, så gir navnet seg selv, så dette passer greit under både mat & drikke...

KLMs Torsken Kommer lå forøvrig på norsktoppen i 10 uker i 1982

sentry4

sentry4
03.10.12 03:31

Veldig godt poeng!  Jeg kommer fra en del av landet som kanskje ikke først og fremst er kjent for torskefiske, men mine forfedre livnærte seg da bl.a. ved å fiske torsk i Skagerrak og lage klippfisk av den. Klippfisken derfra var viden kjent for sin gode kvalitet. De drev forøvrig også med hummer - kjøpte opp hummer fra lokale fiskere og lagret den over vinteren til den ble solgt til kontinentet på våren.

Torsk er nok favorittfisken min den dag i dag - det er lite som kan måle seg med fersk torsk med leverr og rogn, gode poteter, og dampede gulrøtter!

Johninho2

Johninho2
03.10.12 04:49

Torsk og skog er hva dette landet er bygget på. Som Jenssen sa så hadde vi neppe vært et selvstendig land uten.

DrSchwei

DrSchwei
03.10.12 11:48

Det er ikke første gang noen har gitt ut en bok om torsk. Dette ble jo en internasjonal bestselger:

http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=free&q=Torsk&p=1&r=2&cid=120067

Ellers minner argumentasjonen litt om 1. gym, der vi elevene liksom skulle velge et felles fordypingstema i historie om primærnæringer.

Veldig mange mente at man i Brattvåg burde fordype seg i fisk, men læreren var fra Ørsta, så han hadde opplegget klart på landbruk, så han valgte det for oss. Og mente det var mer grunnleggende.

Synes han har et godt poeng. Kysten var jo de første stedene folk bosatte seg, og fisken var jo en viktig del av dette. Kan ikke skryte på meg noen fiskere i slekta, men noen generasjoner tilbake var jo alle fiskerbonder. Og jeg har hengende et gammelt bilde av båten som min farfar var deleier i.

Og TORSK er også godt på fatet. Det skal jeg ha i dag, sammen med ovnsbakte rødbeter.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg