Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sukrilett sukkererstatning..

NYTT TEMA
TURBRA

TURBRA
05.10.12 03:13

Dette sukkererstatningsproduktet ser jo veldig bra ut, men er det det? Smaker det godt? Har noen erfaring med dette er jeg takknemlig for svar. :))
Jeg har kjøpt forskjellige søtningstoffer før som enten ikke smaker godt, eller som jeg senere har lest om ikke er sunt å spise..

http://www.proteinfabrikken.no/Easy-Living/Lavkarbo/Sukrilett-Sukkererstatning-500g-Easy-Living-Lavkarbo-16953-p0000009212.aspx

(Innlegget ble redigert 05.10.12 03:16)

Someone

Someone
05.10.12 08:56

Med tanke på at kunstig sukker normalt øker apetitten og minker metthetsfølelsen, så er det neppe noen god ide.....

TURBRA

TURBRA
05.10.12 10:13
Someone: Med tanke på at kunstig sukker normalt øker apetitten og minker metthetsfølelsen, så er det neppe noen god ide.....

Det vet jeg er riktig når det gjelder fruktsukker også, men kan det ikke være litt forskjell i forhold til hva man bruker av sukkererstatning?

"Sukrin" skal være bra sies det, men det liker jeg ikke smaken på.

DrSchwei

DrSchwei
05.10.12 11:18

Stevia er det nye som har kommet nå, og visstnok skal smake best. Men bruken her bør også begrenses noe, har jeg hørt.

puma1

puma1
05.10.12 11:26
DrSchwei: Stevia er det nye som har kommet nå, og visstnok skal smake best.

Har hørt det motsatte. At Stevia har en litt bitter smak og er det søtningsstoffet som er lengst fra vanlig sukker mht smak.

Fredrik_Vadder

Fredrik_Vadder
05.10.12 11:48
Someone: Med tanke på at kunstig sukker normalt øker apetitten og minker metthetsfølelsen, så er det neppe noen god ide...

Eg kjenner ikkje til noko kunstig søtstoff som aukar appetitten eller minkar metthetsfølelsen. Kva skulle vere det fysiologiske grunnlaget for det?
Men inntak av sukker aukar som kjent  blodsukkernivået, og det påvirkar metthetsfølelsen. Det må verre rettare å seie det slik at sukkerinntak gjer deg mettare  og senkar appetitten, medan kunstige søtstoff ikkje virkar inn på dette.
Men dette er bare éin faktor av dei som påvirkar kor mett ein kjenner seg.

Fredrik_Vadder

Fredrik_Vadder
05.10.12 11:53
puma1: Har hørt det motsatte. At Stevia har en litt bitter smak og er det søtningsstoffet som er lengst fra vanlig sukker mht smak.

Aspartam (Canderel o.a.) er det beste på smak av dei eg har bruka. Heller ikkje i høg konsentrasjon blir det bittert.

Someone

Someone
05.10.12 12:01
Fredrik_Vadder: Eg kjenner ikkje til noko kunstig søtstoff som aukar appetitten eller minkar metthetsfølelsen

Aspartam gjør blant annet det

DrSchwei

DrSchwei
05.10.12 12:17
puma1: Har hørt det motsatte. At Stevia har en litt bitter smak og er det søtningsstoffet som er lengst fra vanlig sukker mht smak.

Ok, bare så et innslag på God morgen, Norge! Men det var jo forfatteren av en kokebok med bruk av dette som var der, og så var det vel ingen som turte motsi ham.

For øvrig var det litt morsomt at huskokk Wenche Andersen hadde testet ut en oppskrift på kokoskake. Hun synes den angitte mengde steviose i kaka ga en altfor søt smak, så hun halverte mengden..

Fredrik_Vadder

Fredrik_Vadder
05.10.12 12:17
Someone: Aspartam gjør blant annet det

Og kva for påliteleg kjelde har du for den påstanden?

sanila

sanila
05.10.12 12:50
DrSchwei: Stevia er det nye som har kommet nå

Stevia har en litt bitter smak, hvis man bruker for mye av det. Hvilket man lett kan gjøre da det er veldig søtt. Der er osse forskjell på stevia.

Stevia har vært brukt av indianer til "alle" tider.

Detr er det mest brukte søtningfsmiddel i asia og har vært det i omkring 30 år.

En overgang trodde forskere her i vesten, at stevia økte risikoen for sterillitet hos menn. Men det har vist sig ikke ha noe for sig.

Stevia påvirker ikke blodsukkeret på noen måte.

(Innlegget ble redigert 05.10.12 12:51)

Fjellvaaken

Fjellvaaken
05.10.12 15:50
TURBRA: Jeg har kjøpt forskjellige søtningstoffer før som enten ikke smaker godt, eller som jeg senere har lest om ikke er sunt å spise..

Jeg har bare erfaring med søtningsmiddel som sukkererstatning i drikke - primært ulike tesorter. Kan anbefale Stevia dråper (40 % og lett å dosere).

En annen var Natreen Gourmet suketter, ble tatt fra markedet da den ikke solgte i forhold til den vanlige kjedelige - folk velger etter pris framfor kvalitet/smak ev. lite obs på å prøve nye varianter.

Har ikke merket bitter smak på steviaen jeg bruker (norskprodusert - økologisk), ved overdosering blir det bare for søtt.

(Innlegget ble redigert 05.10.12 15:58)

Fjellvaaken

Fjellvaaken
05.10.12 16:03

Korr: 40 % steviosid.

TURBRA

TURBRA
05.10.12 20:02

Tusen takk for fine innspill fra dere. :))

(Innlegget ble redigert 05.10.12 20:03)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg