Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Luksussjokolade

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 44222
26.03.13 11:38

Aftenposten har i dag en Innsikt-artikkel om "Luksusen nordmenn nøler med". Har knapt lest en mer lite opplysende, lite konkret og forvirrende artikkel.

Det snakkes om luksusprodukter, og at slike sjokolader bare utgjør, trolig 5 prosent av markedet i Norge, mes det er 20 prosent i Sverige og Danmark.

Hva slags sjokolade er det snakk om? I samme artikkels akeks det om plater av sjokolade. Det intervjues en fra Anthon Berg (lager de slik sjokolade?) og så neves to italienske produsenter, som lager sjokolade til 2.000 kr/kg. 

Til overmål er det et bilde av produksjon av Guld Karamel fra Toms, som vel er en høyst ordinær sjokolade?!

Ok - i alle fall ble jeg mer forvirret enn opplyst. Men i Berlin skal jeg sørge for å kjøpe litt fra denne produsenten:

http://www.rausch.de/shop/

Ellers i Norge selges jo nå 200 grams plater på tilbud til 15 kroner, så markedet er kanskje modent for noe nytt?

Leffa
LeffaInnlegg: 4833
26.03.13 13:13

Jeg elsker sjokolade, men 2000 kroner kiloet hadde vært en del over min smertegrense. I alle fall hvis det skulle blitt en vane.

Min vane nå er å kjøpe pletter med Valrhona i løs vekt hos Colonialen her i Bergen. Tror jeg betaler 500-600 kroner kiloet. Og hvis jeg er flink varer en boks med 200 gram med deilig mørk, bitter og syrlig sjokolade en stund. Man skal jo nyte denne sjokoladen og ikke hive innpå. Valrhona har også en melkesjokolade med karamell som er himmelsk. Der går det gjerne noen litt flere pletter hvis jeg får sukkersuget over meg!:)

StevenPatrick
StevenPatrickInnlegg: 27975
26.03.13 18:59

Når man snakker om sjokolade og kaker....

En liten visitt innom Fauberts Place anbefales varmt om noen skulle finne på å besøke London.

DrSchwei
26.03.13 19:11

Noe som ikke var luksus var i alle fall den jeg kjøpte i dag. Så fristende ut, med karamellfyll. Kun 10 NOK for en plate. Pussig nok pushet de den både ved kirkeristen og på Grønland. Polsk sjokolade. Smakte ikke godt, kornete.. billig-billig.

fargerik
fargerikInnlegg: 49973
26.03.13 20:20
DrSchwei: Noe som ikke var luksus var i alle fall den jeg kjøpte i dag. Så fristende ut, med karamellfyll. Kun 10 NOK for en plate. Pussig nok pushet de den både ved kirkeristen og på Grønland. Polsk sjokolade. Smakte ikke godt, kornete.. billig-billig.

Jeg kjøpte en pose med Milka småsjokolader i Wien når vi var der. Den var kjempegod, og er forlengst oppspist.

Bortsett fra det, trives jeg bra med traust melkesjokolade, Dajm og sånt, men disse blå Nidarposene har også noen lekkerbiskner.

Vi har da mye god sjokolade, da! Jeg liker ikke for mye konfektfjas og hippe fjongheter, men selvfølgelig går jeg litt bananas av konfektbiter uten dilldall som marsipan, biter av frukter, brente mandler og maiskorn og sånt ;-)

fargerik
26.03.13 20:21

Sphinx er godt.

Tinkler
TinklerInnlegg: 12777
26.03.13 20:23
fargerik: Sphinx er godt.

Faktisk den kjipeste og mest smakløse konfekten som finnes, etter min mening.

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 50799
26.03.13 22:16
DrSchwei: Polsk sjokolade

Høres virkelig forlokkende ut!

fargerik
26.03.13 23:32
Tinkler: Faktisk den kjipeste og mest smakløse konfekten som finnes, etter min mening.

Hva er din favoritt, da? Klar over at jeg er lavtstående, som liker Sphinx, men slik er det bare.

Hva om jeg slakter favoritten din?

Da er det jo plutselig du som er på jordet, eller.....

(Innlegget ble redigert 26.03.13 23:33)

Tinkler
TinklerInnlegg: 12777
26.03.13 23:44
fargerik: Hva er din favoritt, da? Klar over at jeg er lavtstående, som liker Sphinx, men slik er det bare. Hva om jeg slakter favoritten din? Da er det jo plutselig du som er på jordet, eller.....

Du må ikke bli så furten bare fordi jeg slakter favorittkonfekten din. Spiser ikke voldsomt mye konfekt, men Kong Haakon er noen klasser over. Den aller beste finner man ikke her til lands.

fargerik
27.03.13 00:08
Tinkler: Du må ikke bli så furten bare fordi jeg slakter favorittkonfekten din. Spiser ikke voldsomt mye konfekt, men Kong Haakon er noen klasser over. Den aller beste finner man ikke her til lands.

Jeg er aldeles ikke furten. Smaken er som baken, den er delt, vettu.

goggen43
goggen43Innlegg: 11351
27.03.13 00:12
fargerik: Hva er din favoritt, da? Klar over at jeg er lavtstående, som liker Sphinx, men slik er det bare.

min favoritt er ifra en sjokolade forettning jeg fant tilfeldig på en sykeltur i byen, men er så redd for det med reklame her, stakk innom her og det var skikkelig sjokolade.

KingKongHalvor
27.03.13 00:23
goggen43: min favoritt er ifra en sjokolade forettning jeg fant tilfeldig på en sykeltur i byen, men er så redd for det med reklame her, stakk innom her og det var skikkelig sjokolade.

Da er vi over i trådens egentlige tema, luksus.

Slike butikker, både her til lands og i utlandet, med håndlagede konfektbiter er i en helt annen liga enn feks Sfinxs eller Kong Haakon.

Prismessig er de også i en annen klasse, men det er forståelig. 

goggen43
27.03.13 00:28
KingKongHalvor: Da er vi over i trådens egentlige tema, luksus.

Ta deg en tur innom Eva en dag, skal love deg dette er god saka.

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 56585
27.03.13 01:01
goggen43: Ta deg en tur innom Eva en dag, skal love deg dette er god saka.

Den hjemmelaga sjokoladen jeg fikk til kaffen på Raddison Blue på Værnes, den var himmelsk.

En minus, den smeltet dersom ble liggende for lenge.

fargerik
27.03.13 01:06
KingKongHalvor: Da er vi over i trådens egentlige tema, luksus. Slike butikker, både her til lands og i utlandet, med håndlagede konfektbiter er i en helt annen liga enn feks Sfinxs eller Kong Haakon.

Greit, det. Men jeg kjøper ikke begrepet "luksus" på grunn av at noen mener at det er luksus på grunn av at det koster mer penger.

På samme måte er min mening at Champagne er noe surt, udrikkelig skvip.

Så at toppligaen skal være noe spess fordi noen prøver å innbille meg at det skal være sånn, det hører jeg slett ikke på.

Jeg har penger nok, og kan kjøpe hva jeg vil, og fnyser av fjong drittsjokolade, og liker det jeg liker.

DrSchwei
27.03.13 09:27

Konfekten det sakkes så mye om heter Sfinx! Synes den er en av de bedre norske konfektene, men det er ikke luksussjokolade.

Det er selvsagt ulike kvaliteter også på sjokolade, som det er på alle andre bearbeidere varer, enten det er vin, ost, spekemat, biler eller vaskemaskiner...

Men nå lurte jeg på om noen egentlig hadde noen formening om hva som defineres som luksussjokolade - jeg har problemer med å se hva som defineres under disse.

Håndlaget konfekt etc er vel under dette, men i artikkelen var det referert til sjokolade, og mer spesifikt sjokoladeplater.

KingKongHalvor
27.03.13 10:15
fargerik: Greit, det. Men jeg kjøper ikke begrepet "luksus" på grunn av at noen mener at det er luksus på grunn av at det koster mer penger.
På samme måte er min mening at Champagne er noe surt, udrikkelig skvip.
Så at toppligaen skal være noe spess fordi noen prøver å innbille meg at det skal være sånn, det hører jeg slett ikke på.
Jeg har penger nok, og kan kjøpe hva jeg vil, og fnyser av fjong drittsjokolade, og liker det jeg liker.

Angriper ikke din smak. Men det blir unødvendig tullete i en tråd om luksussjokolade å slå et slag for Sfinxs, samtidig som du kaller det andre for "fjong drittsjokolade". Dette vitner om uvitenhet.

Har du smakt Valrhona-sjokolade noen gang? 

DrSchwei
27.03.13 13:37

Kjøpte i dag en Premium Marsipan fra Freia. Er det luksussjokolade. Det nærmeste man kommer på Kiwi, i hvert fall.

Ellers skal man ikke kimse av sjokolade fra Øst-Europa. F.eks. i Latvia og Estland lager man mye bra. Men akkurat den billige polske - den går i søpla, rett og slett.

DrSchwei
27.03.13 13:38
GARDSDATTRA: Den hjemmelaga sjokoladen jeg fikk til kaffen på Raddison Blue på Værnes, den var himmelsk.

Fikk litt sjokolade i julegave "på huset" og sjokoladen fra Cielo i Trondheim var klart bedre enn mye av det andre (blant annet fra Selbu).

http://sansibar.no/

(Innlegget ble redigert 27.03.13 13:44)

Vattnissen
VattnissenInnlegg: 3127
27.03.13 13:38

Jeg har inntrykk av at alt som kalles "luksussjokolade" mer eller mindre "må" inneholde 70+% kakao. 

Er glad i sjokolade, men dette greier jeg ikke få ned uansett.

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 56585
27.03.13 13:43
DrSchwei: Fikk litt sjokolade i julegave "på huset" og sjokoladen fra Cielo i Trondheim var klart bedre enn mye av det andre (blant annet fra Selbu).

Helt enig. Her snakker vi sjokolade, noe helt annet enn Freia sin.

Marchionni
MarchionniInnlegg: 6777
27.03.13 13:47

Jeg bruker å kjøpe noe fra Lindt når jeg har muligheten, uten at det er noen såkalt luksussjokolade.

Premonition
PremonitionInnlegg: 15829
27.03.13 13:48

Det meste av norsk sjokolade har tapt seg, bla freia.

taknina
takninaInnlegg: 37129
27.03.13 13:55
DrSchwei: Konfekten det sakkes så mye om heter Sfinx! Synes den er en av de bedre norske konfektene, men det er ikke luksussjokolade.

Den beste konfekt-eska etter min smak . I Thailand  har det foresten noe jækla god sjokolade ,men eg husker ikke hva den heter i farta . Husker bare hvordan den ser ut og att en finnes både med og uten nøtter . Formet som den gode gamle egglikør-sjokoladen  som forøvrig var kjempegod og eg mener det står laget i Sveits på den . ) 

goggen43
27.03.13 21:58
KingKongHalvor: Da er vi over i trådens egentlige tema, luksus.

Husker en ting ifra når var i militæret, vært oppe i Troms på vinterøvelse i 10 dager, lite mat og veldig sliten, fikk en kvikk lunsj, den var for meg noe av den beste sjokoladen jeg har smakt noen gang, så en kjip kvikk lunsj kan også være luksus under de rette omgivelser:)

Qanuk
QanukInnlegg: 7433
04.04.13 19:45
Premonition: Det meste av norsk sjokolade har tapt seg, bla freia.

Er ikke Freia kjøpt opp av amerikanere?

Jeg vet ikke om det er noen luksussjokolade, men jeg er glad i Cavalier. Spiser ikke sukker, men disse inneholder steviol/stevia. Fant siden ut at man kunne bli steril av dette, men det får være. Sikkert like greit!

Har lyst til å lage egen sjokolade, det skal visst ikke være så vanskelig, men råvarene er nok dyre om jeg må på helsekosten. Noen som vet om andre steder de selger kakaomasse/smør? Kan utlendingbutikker ha dette?

sentry4
sentry4Innlegg: 4225
05.04.13 17:28

Jeg har mistet oversikten over hva som er og ikke er tilgjengelig i et norske sjokolademarkedet, men i tilfelle noen planlegger ferie i USA tillater jeg meg å komme med noen observasjoner fra denne siden av dammen.

Bortsett fra de "eksklusive" europeiske merkene som man finner i de aller fleste velassorterte dagligvareforretninger her borte (Ritter, Toblerone) er det langt mellom godsakene på sjokoladefronten. Mye av den amerikanske sjokoladen faller etter min smak gjennom sammenlignet med det jeg vokste opp med i Norge. "Luksusmerket" Godiva har flotte, gullfargede esker med høyst ordinært innhold, og det jeg har smakt av andre "luksusmerker" i butikkene har vært av om lag samme kaliber. Produkter fra Hersheys og Ghirardelli er stort sett bortkastet tid.

Men i California er der en produsent som heter See's Candy. Godt utvalg, og mye av det er veldig godt. Selges stort sett i løsvekt, og butikkene er flinke til å dele ut smaksprøver. Anbefales.

Snarky
SnarkyInnlegg: 6872
05.04.13 17:33
Qanuk: Er ikke Freia kjøpt opp av amerikanere?

Det forklarer hvorfor det ikke smaker noe særlig godt i såfall. Er jo mer smak i en ni-kroners Rema-1000 plate om dagen. Toblerone er det eneste jeg ville fått vann i munnen av om jeg gikk igjennom butikken nå til dags, og den virker heller sjelden.

Qanuk
QanukInnlegg: 7433
05.04.13 17:50
Snarky: Det forklarer hvorfor det ikke smaker noe særlig godt i såfall.

Tviler på at de har endret oppskriften noe særlig siden overtakelsen. Freia var for meg den ypperste sjokoladen for noen år siden. Nå klarer jeg ikke en eneste rute lenger. Det smaker svært lite, og det er av plastikk og fett. Måtte bare spytte det ut igjen sist jeg prøvde. Nå holder jeg meg til de mørke!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg