Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Wilfa Svart

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 45418
06.04.13 22:10

Må si at denne virkelig ser lekker ut - og langt mer fornuftig enn den manuelle de lanserte for en tid siden:

http://www.wilfa.no/svart

Men 2.500? Blir vi lurt opp i stry av Wendelboe og Wilfa her?

Wedelboe har jo fått enorm publisitet, og den bruker han nå til å tjene noen ekstra slanter?

baldviking
baldvikingInnlegg: 22324
06.04.13 23:17

Jeg bruker kaffekjel. Jeg har ikke byttet siden 90-tallet. Kaffekjeler får man for et par hundre ;-)

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 57694
06.04.13 23:34
DrSchwei: Men 2.500? Blir vi lurt opp i stry av Wendelboe og Wilfa her?

Ja!!!

DrSchwei
06.04.13 23:38

Jeg liker ikke å bli lurt, selv om jeg ikke bor oppi Stry.

Synes det var svært elegant, men liker generelt ikke koblingen mellom den typer "kjendiser" og produkter. Ser også at de var veldig fornøyd med salget den "manuelle", som streng tatt ikke var noe annet enn en vannkoker og filterholder.

fisto
fistoInnlegg: 28816
07.04.13 00:09
DrSchwei: en vannkoker og filterholder.

Gir vel strengt tatt den beste kaffen. Mye bedre å stå der og helle på vann, enn diverse kaffetraktere. Men vi er vel blitt duppedingsere hele gjengen.
:-)

fargerik
fargerikInnlegg: 53856
07.04.13 10:37

Det er vel ikke spesielt nytt at design som koster litt mer tiltrekker innovatører som har god råd ELLER er nødt til å være med på karusellen.

Produsentene følger nøye med på dette, og når markedet for innovatører er mettet og salget går ned, setter de prisen litt ned for at såkalte tidlige brukere skal kjøpe produktet.

Slik fortsetter det. Når markedet for tidlige brukere begynner å bli mettet, synker salget litt igjen, og da senkes prisen litt til, slik at sene brukere vil kjøpe produktet.

Når det så er utviklet et nytt design som kan tilbys innovatørene i form av en ny og dyrere modell, senkes prisen en god del på forrige modell. slik at etternølerne, altså folk flest, også vil kjøpe det forrige produktet før det fases ut.

Dette er kald beregning, og både profitt og hype er i fokus hos produsentene.

Samme med telefoner. Vi kan kjøpe både siste, nest siste, og modellen før det, og alle er bra, men den siste modellen er hippest...og mye, mye dyrere.

Ærlig talt; er Moccamaster nå blitt dårlig på grunn av at Wilfa er kommet med ny modell?

(Innlegget ble redigert 07.04.13 10:48)

DrSchwei
07.04.13 11:55
fargerik: Det er vel ikke spesielt nytt at design som koster litt mer tiltrekker innovatører som har god råd ELLER er nødt til å være med på karusellen. Produsentene følger nøye med på dette, og når markedet for innovatører er mettet og salget går ned, setter de prisen litt ned for at såkalte tidlige brukere skal kjøpe produktet. Slik fortsetter det. Når markedet for tidlige brukere begynner å bli mettet, synker salget litt igjen, og da senkes prisen litt til, slik at sene brukere vil kjøpe produktet. Når det så er utviklet et nytt design som kan tilbys innovatørene i form av en ny og dyrere modell, senkes prisen en god del på forrige modell. slik at etternølerne, altså folk flest, også vil kjøpe det forrige produktet før det fases ut. Dette er kald beregning, og både profitt og hype er i fokus hos produsentene. Samme med telefoner. Vi kan kjøpe både siste, nest siste, og modellen før det, og alle er bra, men den siste modellen er hippest...og mye, mye dyrere. Ærlig talt; er Moccamaster nå blitt dårlig på grunn av at Wilfa er kommet med ny modell?

Det er jo helt riktig - men jeg synes det er for fint å kalle de som kaster seg på alt nytt som "innovatører" - jeg vet det er dette begrepet sosiologene bruker. Men jeg mener det er for positivt ladet - det vil bare gjelde hvis det er et nytt og (vesentlig) bedre produkt, som gir merverdi, ikke bare i form av at det er et "statussymbol".

Og det siste er egentlig mitt hovedpoeng: Hvor mye bedre kan egentlig denne trakteren være. Man betaler kanskje 1.000-1.500 ekstra for design, men trolig er det også de eneste vesentlige forskjellen.

fargerik
fargerikInnlegg: 53856
07.04.13 12:34
DrSchwei: - men jeg synes det er for fint å kalle de som kaster seg på alt nytt som "innovatører" - jeg vet det er dette begrepet sosiologene bruker.

Innovatør, det lærte jeg som begrep den gang jeg gikk på markedsføringsskole.

Men nå var jeg nøye med å også ta med "de som er nødt til å være med på karusellen" av helt andre årsaker.

Et annet eksempel, fortalt meg av en sonesjef i et kjent støvsugerbedrift som selger på dørene:

"I Norge skakter vi selvfølgelig modellen før den nest siste, og begrunner det med at hepafilteret er så dårlig at maskinen er helsefarlig. Slik får vi folk til å kjøpe siste modell. Nest siste modell skal vi ikke slakte, for vi skal også fortelle kundene at maskinene har lang levetid.

Samtidig selger vi tyve år gamle modeller i visse afrikanske og søramerikanske land, og presenterer dem som svært gode.

Hadde vi lansert siste modell der, ville vi gått glipp av masse penger, for de vet jo ikke bedre. Vi skal leve i tyve år der og tjene penger på de gamle modellene før de får vite om den som er vår nyeste modell i Norge akkurat nå"

Og dette er en sann, selvopplevd historie. Jeg har nemlig prøvd meg som støvsugerselger i mitt forrige liv.

Og det er jo kanskje sant på et vis. En støvsuger med tøypose som skal vare like lenge som maskinen, er jo bedre enn en feiekost...eller ingen støvsuger, kanskje?

Forøvrig er det jo dokumentert at filtrert kaffe fra trakting ikke har usunt fett, slik kaffe fra Han Kaffe-Lars har.

(Innlegget ble redigert 07.04.13 12:45)

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 57694
07.04.13 14:19
DrSchwei: Jeg liker ikke å bli lurt, selv om jeg ikke bor oppi Stry.
Synes det var svært elegant, men liker generelt ikke koblingen mellom den typer "kjendiser" og produkter. Ser også at de var veldig fornøyd med salget den "manuelle", som streng tatt ikke var noe annet enn en vannkoker og filterholder.

Joda, visst er det gøy med flott og moderne design på kjøkkenet, men skal man bare ha en god kaffetrakter, så holder det lenge med f eks denne til en brøkdel av prisen.

Husker jeg var i ett kaffeselskap for mange år siden. Der ble det en diskusjon rundt dette med kaffe og ulike tilberedningsmåter. Underveis sa vel jeg noe om at den verste kaffen man kunne få måtte være pulverkaffe.

Vertinnen spurte så om noen ville ha påfyll av mer kaffe, og om kaffen smakte bra, mens hun så litt ekstra spent på meg. "Javisst var kaffen god", svarte jeg, og mente det. For det var virkelig god kaffe vi fikk.

Da gikk hun ut på kjøkkenet og kom tilbake med ett glass Nesquik frysetørret pulverkaffe, og fortalte at det var den kaffen vi fikk servert!

Hansaguden
HansagudenInnlegg: 4934
15.04.13 15:16
fargerik: Ærlig talt; er Moccamaster nå blitt dårlig på grunn av at Wilfa er kommet med ny modell?

Denne testen har ingen Wilfa blant de godkjente:

http://www.tv2.no/underholdning/hjelperdeg/testbasen/vi-har-testet-37-kaffetraktere-3041024.html

Jeg benytter en Moccamaster KBC741, og fikk et tips for noen år siden at den beste kaffen får du ved å bruke kokemalt kaffe til trakting. Man skal bare bruke en måleskje ekstra. Og husk å fukte filterpapiret litt før du har i kaffen. 

sanila
sanilaInnlegg: 34058
15.04.13 15:33
GARDSDATTRA: ett glass Nesquik frysetørret pulverkaffe, og fortalte at det var den kaffen vi fikk servert!

den er utmerket, alt for mange bruker blott for mye pulver, sådan en ektra ske til koppen.

jeg har vært ute for noe der ligner, når jeg har servert pulver kaffe.

åh så deilig kaffe det var,  hva er det for et merke. ganske morsom å se når man kommer med glasset.

UtileDulci
UtileDulciInnlegg: 380
15.04.13 18:27
sanila: åh så deilig kaffe det var,  hva er det for et merke. ganske morsom å se når man kommer med glasset.

Opplevelsen ligger mye i forventningen :)

DrSchwei
16.04.13 16:25
Hansaguden: Denne testen har ingen Wilfa blant de godkjente:

Det er jo en gammel test, og Wilfa Svart kom på markedet i april. Jeg tviler ikke på at kvaliteten er bra, men undrer meg over i "hvor stor grad man blir lurt" - av design, reklame og "kaffeguru Wendelboe".

sanila
sanilaInnlegg: 34058
16.04.13 16:59
DrSchwei: men undrer meg over i "hvor stor grad man blir lurt" -

i stor grad

JudasT
JudasTInnlegg: 5542
16.04.13 17:43
DrSchwei: Det er jo en gammel test, og Wilfa Svart kom på markedet i april.

Det er også en test som ikke tester det vesentlige, nemlig sluttproduktet: kaffen. 
I stedet har de en teori om at kaffen blir god når vannet har en viss temperatur og er i kontakt med finmalt kaffe i et visst antall minutter. Den trakteren som ikke faller innenfor de grensene som "fasiten" foreskriver, blir ikke "godkjent". 

En lettvinn, men tvilsom testmetode.

DrSchwei
16.04.13 17:46
JudasT: En lettvinn, men tvilsom testmetode.

Ja, det er jo litt merkelig dette "godkjent av Norsk Kaffeinformasjon". De er like "nøytrale" som Opplysningskontorene og Petroleumsinstituttet. Der er jo hhv eid av kaffeimportørene, Nortura og bensinprosusentene, sånn omtrent, men høres statlige og nøytrale ut.

cannabisk
cannabiskInnlegg: 35
16.04.13 23:56
Hansaguden: Jeg benytter en Moccamaster KBC741, og fikk et tips for noen år siden at den beste kaffen får du ved å bruke kokemalt kaffe til trakting. Man skal bare bruke en måleskje ekstra. Og husk å fukte filterpapiret litt før du har i kaffen.

Personen som har tipset deg har tydeligvis ikke greie på hva god kaffe er. Den beste kaffen får du ikke ved å kjøpe ferdige malte kaffebønner, men ved å kverne kaffebønner selv rett før trakting.

JudasT
JudasTInnlegg: 5542
17.04.13 00:43
cannabisk: Personen som har tipset deg har tydeligvis ikke greie på hva god kaffe er. Den beste kaffen får du ikke ved å kjøpe ferdige malte kaffebønner, men ved å kverne kaffebønner selv rett før trakting.

Og du er tydeligvis ute av stand til å lese. Tipset gikk ut på å bruke kokemalt kaffe. Det er ingenting i veien for at du maler den selv.

Tipset hans er godt og gammelt, og brukt av mange.

Ditt tips stiller jeg meg mer tvilende til. Jeg har kvern og kjøper hele bønner iblant som en avveksling. Min erfaring er at kaffesorten/-merket har mye større innflytelse på resultatet enn om kaffen er selvmalt eller kjøpt ferdigmalt. Resultatet varierer bittelitt, men neppe mer enn normalvariasjonen. Kaffe er blandinger der brenneriet har prøvd å smake seg fram til et ideal, ulikt fra merke til merke. Nøyaktig likt fra gang til gang og år til år kan det ikke bli.

cannabisk
cannabiskInnlegg: 35
17.04.13 01:11
JudasT: Ditt tips stiller jeg meg mer tvilende til. Jeg har kvern og kjøper hele bønner iblant som en avveksling. Min erfaring er at kaffesorten/-merket har mye større innflytelse på resultatet enn om kaffen er selvmalt eller kjøpt ferdigmalt. Resultatet varierer bittelitt, men neppe mer enn normalvariasjonen. Kaffe er blandinger der brenneriet har prøvd å smake seg fram til et ideal, ulikt fra merke til merke. Nøyaktig likt fra gang til gang og år til år kan det ikke bli

Selvfølgelig er det stor forskjell på kaffebønner. Det er viktig å bruke bønner som ikke har ligget mange uker i pose etter brennedato. Og kaffe er ikke bare blandinger. Jeg kjøper personlig kun single origin eller single estate kaffe, da jeg synes dette gir den beste smaken.

Kalle73
Kalle73Innlegg: 52875
17.04.13 18:33

Hva blir det neste?

En ekstra smukk kaffelars i fresh design til en 4-5 tusen?

Verden vil bli lurt.....

Hansaguden
HansagudenInnlegg: 4934
17.04.13 18:58
cannabisk: Personen som har tipset deg har tydeligvis ikke greie på hva god kaffe er.

At vedkommende jobbet her, det har vel kanskje ingen betydning: 

http://www.kaffe.no/

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36461
06.05.13 14:11
DrSchwei: Må si at denne virkelig ser lekker ut - og langt mer fornuftig enn den manuelle de lanserte for en tid siden: http://www.wilfa.no/svart Men 2.500? Blir vi lurt opp i stry av Wendelboe og Wilfa her? Wedelboe har jo fått enorm publisitet, og den bruker han nå til å tjene noen ekstra slanter?

Det var nå jevlig dyrt. 

Riktig Moccamaster (for meg den uten filterholderbrakett) får man for 5-800 kr på Elkjøp på riktig dag.

Skal man handle Wilfa og TW er det bedre å kjøpe kaffen fra TW, og kverna for 499 på Elkjøp.

Ellers kan jeg anbefale filterholderen fra clas til 29 kr. om bare skal ha enkeltkopp.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 36461
06.05.13 14:14
GARDSDATTRA: Vertinnen spurte så om noen ville ha påfyll av mer kaffe, og om kaffen smakte bra, mens hun så litt ekstra spent på meg. "Javisst var kaffen god", svarte jeg, og mente det. For det var virkelig god kaffe vi fikk. Da gikk hun ut på kjøkkenet og kom tilbake med ett glass Nesquik frysetørret pulverkaffe, og fortalte at det var den kaffen vi fikk servert!

Mens jeg har Nescafé stående. 

De som er vant til pulverkaffe får seg en ekstra smaksopplevelse når de får servert toppkaffe etter alle kunstens regler.  

mindprint
mindprintInnlegg: 1496
07.05.13 04:11

Hvem skulle tro at noe så hverdagslig som kaffe skulle bli snobbete? Etter å ha vært noenlunde lik i så mange år, så var liksom plutselig ikke vanlig kaffe bra nok lengre. Man skulle snobbe dette opp med kaffebarer og nå er jo snart kaffemaskinene i de tusen hjem med high tec enn datamaskinene.

Hva blir neste moteting som raser over landet som en mare? Saftblandere? Vanlig saft er ikke godt nok lengre, nå skal den snobbes opp. Eller kanskje melk? Alle hjem for ei ku i garasjen som er koblet opp mot kjøleskapet slik at man nå får vann, is og melk i fronten på kjøleskapene? Eller ei geit i boden om man bor i trang leilighet?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg