Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Elgkarbonader fra Gilde

NYTT TEMA
turner2
turner2Innlegg: 3909
06.05.13 18:09

Dæven døtte disse var gode, heter "skikkelige elgkarbonader" fra Gilde, 5 store til 77 spenn på Kiwi, er nok til 2 middager hvis man har poteter og wokka grønnsaker til, disse kommer jeg til å kjøpe igjen, anbefales, har jeg smakt en bedre karbonademiddag på kafe?...nope, ikke i nærhetta:)

Bud
BudInnlegg: 5889
06.05.13 18:55

vet dedeh om en plass det selged eggekabvonade

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 45799
06.05.13 19:17

Finnes det uskikkelige elgkarbonader?

Bra tips, for øvrig. Ingen ublu pris, må jeg si.

fargerik
fargerikInnlegg: 55297
07.05.13 15:06
turner2: Dæven døtte disse var gode, heter "skikkelige elgkarbonader" fra Gilde, 5 store til 77 spenn på Kiwi, er nok til 2 middager hvis man har poteter og wokka grønnsaker til, disse kommer jeg til å kjøpe igjen, anbefales, har jeg smakt en bedre karbonademiddag på kafe?...nope, ikke i nærhetta:)

Da har jeg kjøpt en pakke med "skikkelige elgkarbonader" hos KIWI.

Tenkte å la ting skje, og smake på det som blir resultatet. Det er mange som styrer på kjøkkenet her i huset....så jeg skal smake på resultatet.

Poteter skal jeg nok fikse selv, kan ikke ha bare ris hele tiden.

Rapport kommer kanskje.....

turner2
07.05.13 15:58
fargerik: Da har jeg kjøpt en pakke med "skikkelige elgkarbonader" hos KIWI.
Tenkte å la ting skje, og smake på det som blir resultatet. Det er mange som styrer på kjøkkenet her i huset....så jeg skal smake på resultatet.
Poteter skal jeg nok fikse selv, kan ikke ha bare ris hele tiden.
Rapport kommer kanskje.....

Konge, gi meg rapport, skal selv igang med ny ladning her nå, er skrubbsulten:)

fargerik
11.05.13 12:32
turner2: Konge, gi meg rapport, skal selv igang med ny ladning her nå, er skrubbsulten:)

Jeg freste opp en slik Gilde Elgkarbonade i går, da. Tilbehør var viltsaus fra pose, og potet og gulot og brokkoli og blomkål, og litt tyttebær.

Altså en enkel ferdigrett av ferdigmatstandard, og uten andre forventninger enn å bli litt halvmett.

Tilbehøret kan det vel ikke klages på, jeg lager lett poteter og grønnsaker uten å koke dem ihjel.

Sausen kan jeg heller ikke klage på, hva får man når man tager en pose og har saus i løpet av 6 minutter? Man får posesaus. Frivillig.

Men kjøttkaka, den syns jeg var oppskrytt. Hadde de laget dem i form og solgt dem som kjøttpudding, ville jeg faktisk ikke reagert på det. Kona har stekt Tofu i dag, og dersom hun hadde blandet terninger av disse karbonadene inn mellom tofuterningene, ville jeg sannsynligvis ikke merket forskjell.

Nå er jeg kanskje litt sær, men det er nok på grunn av at jeg er ganske rå på å lage karbonader selv. Og mine hjemmelagde elgkarbonader er bedre.

Jeg gir en svak terningkast 1.

turner2
11.05.13 13:25
fargerik: Nå er jeg kanskje litt sær, men det er nok på grunn av at jeg er ganske rå på å lage karbonader selv. Og mine hjemmelagde elgkarbonader er bedre.
Jeg gir en svak terningkast 1.

Jøss, jeg kjøpte de pga av at Vg hadde en test, de ga terning 6, jeg synes de smaker fortreffelig...

ynnory
ynnoryInnlegg: 46998
11.05.13 13:28
fargerik: Jeg gir en svak terningkast 1.

Du vet å bruke skalaen! Blir nysgjerrig og kjøper inn til uken. Spennende..

fargerik
11.05.13 15:59
ynnory: Du vet å bruke skalaen! Blir nysgjerrig og kjøper inn til uken. Spennende..

Jeg har 4 igjen i pakka. Du kan få mine.

ynnory
11.05.13 16:15
fargerik: Jeg har 4 igjen i pakka. Du kan få mine.

Takk for tanken! Dere er uenige om pakkens innhold. De er trolig middels gode, da! Håper det. Ikke alldeles billig.. Kanskje en god saus og litt stekt løk kan gjøre susen!

fargerik
11.05.13 17:52
ynnory: Dere er uenige om pakkens innhold.

Om de er så gode.....ja.

Om innhold forøvrig, så var det 5 kjøttkaker i den før jeg tok 1.

uff...jeg liker ikke å være negativ. Jeg skal jobbe noen timer, men lover å smake på èn til når jeg kommer hjem utpå kvelden.

ynnory
11.05.13 18:03
fargerik: Jeg skal jobbe noen timer, men lover å smake på èn til når jeg kommer hjem utpå kvelden.

Liker din innstilling! Kanskje elgkarbonadene kan benyttes som turmat? Utrolig hva som smaker i friluft etter noen timer! Jeg liker ikke å kaste mat!

elicar
elicarInnlegg: 112
11.05.13 21:46

Nå inneholder " elgkarbonadene" kun 40 % elg. Ikke mye  elgsmak å  nyde  da. Skjønner ikke hvorfor de fortjente en 6er. 

fisto
fistoInnlegg: 28816
11.05.13 22:18
elicar: Nå inneholder " elgkarbonadene" kun 40 % elg

Nettopp. Er det iblanda annet kjøtt, eller er resten mel?

tikk
tikkInnlegg: 26778
11.05.13 23:00
fisto: Nettopp. Er det iblanda annet kjøtt, eller er resten mel?

Det meste er nok vann. Det er det billigste man kan spe ut maten med. Har man nok vann i maten kvalifiserer det også lettere til "nøkkelhullmerket". Jo mindre næring det er i mat jo "sunnere" er det nå.

fisto
fistoInnlegg: 28816
11.05.13 23:07
tikk: Det meste er nok vann.

Da er det "rene" elgkarbonader? Ja,ja, ville trodd det var litt potetmel eller lignende i utspeelsen:-)

ynnory
11.05.13 23:11
fisto: Da er det "rene" elgkarbonader? Ja,ja, ville trodd det var litt potetmel eller lignende i utspeelsen:-)

Ja, etter denne elgkarbonade-debatten bare MÅ jeg forsøke produktet!

elicar
elicarInnlegg: 112
11.05.13 23:52

Husker ikke helt fordelingen men de inneholder både svin og oksekjøtt i tillegg til elg. 

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 57721
12.05.13 00:27
elicar: Husker ikke helt fordelingen men de inneholder både svin og oksekjøtt i tillegg til elg.

Jeg prøvde karbonadene til middag i dag, og hadde stekte poteter, stekt løk, kokte gulrøtter og sommerkål til. Ingen saus, da grønnsakene ga nok fuktighet.

Jeg syntes karbonadene var gode både på smak og på tyggemotstand, absolutt. Saftige og velsmakende.

Har pappen som var rundt plastboksen her, og innholdsdeklarasjon er som følger:

Elgkjøtt 40%, svinekjøtt 20%, storfekjøtt 8%, vann, melk, stivelse,salt(1,7%), krydder. Stekes i raps eller solsikkeolje.

Næringsinnhold per 100gr: Energi 710 kj/170 kal, protein 17 g, karbohydrat 6 g, fett 9,7 g.

Stenia
SteniaInnlegg: 2592
12.05.13 01:46
GARDSDATTRA: Elgkjøtt 40%, svinekjøtt 20%, storfekjøtt 8%,

Det er egentlig ganske perverst å blande vilt med industri-kjøtt-dyr. Er ikke det å totalt ødelegge viltet ?

GARDSDATTRA
12.05.13 01:54
Stenia: Det er egentlig ganske perverst å blande vilt med industri-kjøtt-dyr. Er ikke det å totalt ødelegge viltet ?

Nei. Viltkjøtt er i seg selv temmelig tørt og trenger derfor tilførsel av fett for å få smak og bli saftig.

Stenia
12.05.13 02:00
GARDSDATTRA: Nei. Viltkjøtt er i seg selv temmelig tørt og trenger derfor tilførsel av fett for å få smak og bli saftig.

Svin og okse kan også være magert. Det fete og gode kan være i sausen.

GARDSDATTRA
12.05.13 02:02
Stenia: Svin og okse kan også være magert. Det fete og gode kan være i sausen

Det er ikke saus i pakken.

Stenia
12.05.13 02:07
GARDSDATTRA: Det er ikke saus i pakken.

Noen bør ikke ha i seg for mye fett, så det er bra. Kjøttdeig med blandinger av dyr er uansett perverst.

GARDSDATTRA
12.05.13 02:18
Stenia: . Kjøttdeig med blandinger av dyr er uansett perverst.

Kjøttdeig uten dyr må være det ultimate ....

fargerik
12.05.13 07:57

Tofu.

sanila
sanilaInnlegg: 34058
12.05.13 12:29
fargerik: Tofu.

Og med litt trylleri og den riktige slagen, så kan det neste smake som kjøtt, om det er det man vil.

turner2
12.05.13 14:04
GARDSDATTRA: Jeg prøvde karbonadene til middag i dag, og hadde stekte poteter, stekt løk, kokte gulrøtter og sommerkål til. Ingen saus, da grønnsakene ga nok fuktighet.
Jeg syntes karbonadene var gode både på smak og på tyggemotstand, absolutt. Saftige og velsmakende.
Har pappen som var rundt plastboksen her, og innholdsdeklarasjon er som følger:
Elgkjøtt 40%, svinekjøtt 20%, storfekjøtt 8%, vann, melk, stivelse,salt(1,7%), krydder. Stekes i raps eller solsikkeolje.
Næringsinnhold per 100gr: Energi 710 kj/170 kal, protein 17 g, karbohydrat 6 g, fett 9,7 g.

Jeg har kjøpt ny pakke som skal nytes i dag, de er store så jeg har til 2 middager:)

Som du skriver  så er de blandet med svin og storfekjøtt for ikke å bli tørre..Hadde disse elgkarbonadene bare bestått av 100% elgkjøtt hadde det vørt like tørt som sandpapir.

Fargerik må ha rare smaksløker..

turner2
12.05.13 14:05
fargerik: Om innhold forøvrig, så var det 5 kjøttkaker i den før jeg tok 1.

Kjøttkaker sier du, da har du tatt feil pakke...

GARDSDATTRA
12.05.13 14:37
fargerik: Tofu.

Hva er det?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester