Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Spraybokskrem

NYTT TEMA
rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35884
13.02.14 20:10

HVORFOR bruker så mange restauranter og kafeer dette?

Selv steder med høyt nivå på maten mer eller mindre ødelegger desserten med elendigheten.

Visper Tine kremfløte med sukker er virkelig grunnleggende kokkekunnskap! 

fisto
fistoInnlegg: 28816
13.02.14 20:19
rosmebraad: HVORFOR bruker så mange restauranter og kafeer dette?

Aner ikke, men har mistanke om at det er av bekvemmelighetshensyn, tidsbesparende og slikt noe.

Det er veldig synd, for varm eplekake med vispet krem(ikke for hardt vispet) er en helt annen rett enn eplekake med spraykrem.

Undres om Frognerseteren fortsatt visper kremen til sin berømte eplekake selv? Med varm sjokolade til......
Får vel sjekke det ut ved en passende anledning.

fisto
13.02.14 20:22
rosmebraad: Visper Tine kremfløte med sukker er virkelig grunnleggende kokkekunnskap!

Men Tine selger visst store mengder av spraykremen sin.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 44877
13.02.14 20:50

Det er ille. Og aller verst er det hvis du betaler godt over 100-lappen for en Irish Coffe og får denne luften på toppen. Det er en skam. IC skal serveres med tyktflytende krem, ikke pisket krem, og disse sprayboksene gjør det umulig å dikke IC slik den skal drikkes.

TøttTøtt
TøttTøttInnlegg: 21127
13.02.14 20:58

Av og til er det deilig å være laktoseintolerant.. :D Tar med meg min egen fløte, jeg..

rosmebraad
13.02.14 21:01
fisto: Det er veldig synd, for varm eplekake med vispet krem(ikke for hardt vispet) er en helt annen rett enn eplekake med spraykrem.

Der sier du det!

Er man husmor eller mann i hus så skal kremfløten piskes med litt sukker i.
Der har du norsk dessert! 

rosmebraad
13.02.14 21:01
TøttTøtt: Av og til er det deilig å være laktoseintolerant.. :D Tar med meg min egen fløte, jeg..

Nesten så jeg må lure med meg 1/3l Tine kremfløte selv....  med batteri- eller håndvisp og skål og sukker til! 

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 44877
13.02.14 21:08

Et lite apropos. Jeg har et artig avisutklipp liggende. Det var om en vararepresentant på Stortinget som klarte sette varige spor etter seg.

Han oppdaget at stortingskantina hadde små pakker med fløte som var importert fra Belgia. Dette ble "hans sak" det halve året han satt der.

Det førte til at belgisk fløte etter hvert ble erstattet av NORSK fløte i stortingskantina. Mektig stolt kunne han posere i lokalavisa med eksempel på kaffefløte - før og etter det store fløteskillet i kantina.

rosmebraad
13.02.14 21:28
DrSchwei: Det førte til at belgisk fløte etter hvert ble erstattet av NORSK fløte i stortingskantina. Mektig stolt kunne han posere i lokalavisa med eksempel på kaffefløte - før og etter det store fløteskillet i kantina.

Jeg liker forresten ikke de "tynne" fløtene så godt, det skal være Tine kremfløte!

Og kaffe drikkes helst svart. 

rosmebraad
13.02.14 21:31
DrSchwei: Det førte til at belgisk fløte etter hvert ble erstattet av NORSK fløte i stortingskantina. Mektig stolt kunne han posere i lokalavisa med eksempel på kaffefløte - før og etter det store fløteskillet i kantina.

Jeg liker forresten ikke de "tynne" fløtene så godt, det skal være Tine kremfløte!

Og kaffe drikkes helst svart. 

TøttTøtt
13.02.14 21:32
rosmebraad: Nesten så jeg må lure med meg 1/3l Tine kremfløte selv.... med batteri- eller håndvisp og skål og sukker til!

Det er mye enklere å overlevere fløten til personalet og be om å få den vispet. Om du kjøper laktosefri så har du dessuten en unnskyldning til å belemre dem med ekstraarbeid.

rosmebraad
13.02.14 21:35
TøttTøtt: Det er mye enklere å overlevere fløten til personalet og be om å få den vispet. Om du kjøper laktosefri så har du dessuten en unnskyldning til å belemre dem med ekstraarbeid.

Ja, men da er det jo alltid implisert at "dere gjør det ikke godt nok".

Så langt er ihvertfall "utekrem" så langt ifra hjemmevispet kremfløte. 

fisto
13.02.14 21:35
rosmebraad: Jeg liker forresten ikke de "tynne" fløtene så godt, det skal være Tine kremfløte!

Tenke seg til en Pavlova med spraykrem!
Men Irish Coffee med spraykrem er svindel på flere måter.

TøttTøtt
13.02.14 22:02
fisto: Tenke seg til en Pavlova med spraykrem!
Men Irish Coffee med spraykrem er svindel på flere måter.

Det er faktisk en ting som irriterer meg grønn:

Om jeg har sagt ifra i lang tid i forveien, feks i forbindelse med et bryllup, at jeg er laktoseintolerant, så mener jeg bestemt at det skal finnes et ALTERNATIV til meg. Sist jeg var i i stort kalas var jeg på hotell Union i Geiranger. Frokostbuffeten var overdådig, og det fantes laktosefri melk, biola, yoghurt og melkefri margarin. Men selve bryllupsmiddagen jeg skulle i ble en gedigen nedtur. De stuede morklene lyste med sitt fravær på tallerknen, det samme kunne sies om den lekre lille terten som fulgte med hjortekjøttet på de originale tallerknene. Forretten var slanka betraktelig (det var noe "kremet" på originalen der også), og desserten var bare trist. Det var proklamert en hvit sjokolademoussebrownie med bringebærcoulis, bringebærsorbet, friske bær og sjokoladepynt. En liten druestor bit sorbet, noen dråper coulis, noen friske bær.. alt dantert på en tallerken malt med tre striper mørk sjokolade.. Da ble det litt trist å se på at de andre satte i seg en generøs bit brownie sammen med tilbehøret. Det er ikke et laktosefritt alternativ, det er en tallerken strippa for elementer som inneholder melk.

Ja, det koster ekstra å lage alternativer til de som må følge en spesiell diett uten mulighet til å jukse litt. Men det er sånt man faktisk må ta høyde for i matbransjen. Om en gjest opplyser om sånt i god tid i forveien, og det svares med at "det er ikke et problem!", så er det ikke bra nok. Jeg har ringt inn diettkrav til andre som har løst det mesterlig, eller om det blir problemer har de ringt og så har jeg tatt med eget, feks fløte, melk, kremost, iskrem, rømme, som jeg har overlevert til kjøkkenet.

andy_warhol
andy_warholInnlegg: 95
13.02.14 22:04

Det er så enkelt som å helle fløten med sukker i en shaker, riste noen sekunder(den tykner raskt), og servere deilig tyktflytende krem. Rart man bruker den dyre kremboksen, dårlig opplevelser gir man kundene også.

fisto
13.02.14 22:08
TøttTøtt: Ja, det koster ekstra å lage alternativer til de som må følge en spesiell diett uten mulighet til å jukse litt. Men det er sånt man faktisk må ta høyde for i matbransjen. Om en gjest opplyser om sånt i god tid i forveien, og det svares med at "det er ikke et problem!", så er det ikke bra nok. Jeg har ringt inn diettkrav til andre som har løst det mesterlig, eller om det blir problemer har de ringt og så har jeg tatt med eget, feks fløte, melk, kremost, iskrem, rømme, som jeg har overlevert til kjøkkenet.

Ja, det er et kjempestrev i Norge (og kanskje i resten av verden) hvis man ikke tåler noe. Man er nesten litt "Rar" og skal være glad for en rosin på tallerkenen.

Jeg skjønner deg godt. jeg gikk over terskelen til skalldyrallergi som godt voksen. Jeg varsler i god tid. Jeg får alltid en pakke kokt skinke og italiensk salat. :-))

fisto
13.02.14 22:12
TøttTøtt: Ja, det koster ekstra å lage alternativer til de som må følge en spesiell diett uten mulighet til å jukse litt. Men det er sånt man faktisk må ta høyde for i matbransjen. Om en gjest opplyser om sånt i god tid i forveien, og det svares med at "det er ikke et problem!", så er det ikke bra nok. Jeg har ringt inn diettkrav til andre som har løst det mesterlig, eller om det blir problemer har de ringt og så har jeg tatt med eget, feks fløte, melk, kremost, iskrem, rømme, som jeg har overlevert til kjøkkenet.

Skjønner deg godt.
Selv ble jeg skalldyrallergiker som godt voksen. Jeg varsler kjøkkenet i god tid.
Får alltid utlevert en pakke kokt skinke og en boks med italiensk salat :-)

Vel det ble litt rart, innlegget som forsvant dukket opp lenge etterpå.. haha

(Innlegget ble redigert 13.02.14 22:13)

Shimon
ShimonInnlegg: 10220
13.02.14 22:31
fisto: Men Tine selger visst store mengder av spraykremen sin

Man skal få timeplanen til å gå opp i småbarnsfamiliene :)

Haha, skulle likt å sett ansiktet til en person som har pyntet bløtkake med en slik sprayboks :)

TøttTøtt
14.02.14 09:28
Shimon: Haha, skulle likt å sett ansiktet til en person som har pyntet bløtkake med en slik sprayboks :)

Det blir en bløt affære.. det er sant.. Det har nok skjedd på en eller annen speidertur med fødselsdagsbarn med i teltet. Men da blir det som oftest ekstrem kort tid fra pynting til kaka er spist opp.

TrudeX
TrudeXInnlegg: 5299
14.02.14 19:34
andy_warhol: Det er så enkelt som å helle fløten med sukker i en shaker, riste noen sekunder(den tykner raskt), og servere deilig tyktflytende krem.

Du mener en kakesprøyte med gasspatron, type ISI? Jeg har en sånn, kjøpt for 30 år siden, men det er umulig å få kjøpt nye pakninger til den. Synd, for fløten/kremen holder seg i to uker i kjøleskap når den står under trykk. Og jeg kjøper ikke en ny kremsprøyte til en tusenlapp. Det er visst bare det man får tak i nå, i alle fall her i landet.

TrudeX
TrudeXInnlegg: 5299
14.02.14 20:13

Kremsprøyten ble forøvrig kjøpt på Tybring Gjedde.

andy_warhol
andy_warholInnlegg: 95
15.02.14 00:50

Nei, tenker på en cocktailshaker. Hell i ingrediensene, sett på lokk/glass, og rist i vei noen sekunder, så får man et flott resultat :)

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 57252
15.02.14 01:29
Shimon: Haha, skulle likt å sett ansiktet til en person som har pyntet bløtkake med en slik sprayboks :)

Jeg pynta bløtkaka med spraykrem på min bursdag 31/7 sist år, og det funket som bare det.

Pynten var like fin dagen etter.

TøttTøtt
16.02.14 13:40
andy_warhol: Nei, tenker på en cocktailshaker. Hell i ingrediensene, sett på lokk/glass, og rist i vei noen sekunder, så får man et flott resultat :)

Det funker også, ja. Jeg brukte en sånn melblander man rister mel og vann til sauser og stuinger i. Den har jo en rist midt i som hjelper til. Kjekt og nokså lydløst alternativ til små mengder.

feiekost
feiekostInnlegg: 5164
17.02.14 04:01
GARDSDATTRA: Jeg pynta bløtkaka med spraykrem på min bursdag 31/7 sist år, og det funket som bare det. Pynten var like fin dagen etter.

Det har jeg vanskelig for å tro. Spraykremen pleier å smelte rimelig fort når du pynter bløtkake med det. 

GARDSDATTRA
17.02.14 23:40
feiekost: Det har jeg vanskelig for å tro. Spraykremen pleier å smelte rimelig fort når du pynter bløtkake med det.

Jeg bruker spraykrem laget av ekte kremfløte, og den holder fasongen. Magarinvarianten rører jeg ikke.

rosmebraad
18.02.14 00:14
GARDSDATTRA: Magarinvarianten rører jeg ikke.

Menkomel?

*puke*

GARDSDATTRA
18.02.14 00:23
rosmebraad: Menkomel?*puke*

Hva er det?

rosmebraad
18.02.14 00:36
GARDSDATTRA: Hva er det?

Den vegetabilske spray"kremen".

Æsj. 

GARDSDATTRA
18.02.14 00:37
rosmebraad: Den vegetabilske spray"kremen".Æsj.

Æsj.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg