Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Norge er best

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 44879
16.02.14 11:33

Finner denne på Consuming-bloggen:

http://www.consuming.co/wp-content/uploads/2014/02/Kalverull.jpg

På den lille pakken står det:

1. Norsk Tradisjon (vel, er kalverulade norsk tradisjon?)

2. NORSK GILDEKJØTT

3. NYT NORGE

-

Norges mest nasjonalistiske kjøttpålegg?

(Innlegget ble redigert 16.02.14 11:34)

Shimon
ShimonInnlegg: 10220
16.02.14 13:50

Godt mulig det ja, det har vært en liten diskusjon om kalverull her tidligere på VGD

Kanskje ikke helt det samme, men jeg tror ikke at Gilde har sett lyset med kalverullade, og stappet den full av kalv. Tro hvem som har tipset consuming.co om dette produktet?

DrSchwei
16.02.14 18:36

Det er visstnok både kalv og svin i kalverullen. Men forholdet er ikke angitt på pakken. Men norsk tradisjon? Det må være en ekstrem bløff.

Consuming-dama var mest opptatt av at pakken hadde fått nytt utseende. Jeg blir bare litt forbasket over at man setter på "Norge/norsk" tre ganger på en liten pakke.

Men så er jeg heller ikke spesielt nasjonalistisk av meg... :-)

Shimon
16.02.14 19:09

Kan kanskje være norsk tradisjon enkelte steder i landet, men der jeg vokste opp på flatbygda i Trøndelag, så var kalv en ikke-eksisterende del av kostholdet. (Noe det forsåvidt er i dag også, pga. omtrent null tilgang.)

TrudeX
TrudeXInnlegg: 5299
16.02.14 19:49
DrSchwei: Det er visstnok både kalv og svin i kalverullen. Men forholdet er ikke angitt på pakken. Men norsk tradisjon? Det må være en ekstrem bløff.

Det er en oppskrift på kalverull i Mina Thiis: Fisk og kjøtt fra 1932. Men der er det, som i rull generelt, brukt en slagside av kalv. Og det blir jo oppskåret seende helt annerledes ut enn innholdet i pakkene på bildet.

Det er forøvrig hele 25 kalveoppskrifter i boka på 200 sider.

DrSchwei
16.02.14 19:53

Ja, det blir jo noe annet. Det som er avbildet er jo mer en type servelat/mortadella med kalv blandet med svin.

Shimon
16.02.14 21:04
DrSchwei: Det er visstnok både kalv og svin i kalverullen. Men forholdet er ikke angitt på pakken.

Har du en pakke forran deg? Hvis så, hva står opplistet først, kalv eller svin?

sanila
sanilaInnlegg: 34058
16.02.14 21:47

Jeg ga deg en tommel dr. jeg misforstod deg muligvis, jeg skjønte ikke det var kalverullen der var pointet her.

Andropov
AndropovInnlegg: 33178
16.02.14 21:49
DrSchwei: er kalverulade norsk

Ja, det er i hvert fall norskere enn "kalverullade".

Pinlig.

DrSchwei
16.02.14 21:55
Shimon: Har du en pakke forran deg? Hvis så, hva står opplistet først, kalv eller svin?

Alt finnes på nett:

Kjøtt av kalv og svin (64%) , vann, stivelse, salt, løk, krydder, glukose, antioksidant E316, stabilisator E450, E451, konserveringsmiddel E250, E261, E326

jeangabin
jeangabinInnlegg: 24144
16.02.14 21:58
DrSchwei: E316, stabilisator E450, E451, konserveringsmiddel E250, E261, E326

Er det 6 e-stoffer i kalverulladen?

DrSchwei
16.02.14 22:10
jeangabin: Er det 6 e-stoffer i kalverulladen?

Ja, det står så.

På nettsiden står det forresten "rullade" på pakken mens det på selve teksten på selve siden står "rulade".

DrSchwei
16.02.14 22:16
Andropov: Ja, det er i hvert fall norskere enn "kalverullade". Pinlig.

Hehe, godt observert. Kanskje er ikke pålegget så norsk som de vil ha det til ! :-)

Jeg har sendt en reprimande til Gilde.

Shimon
16.02.14 22:43
DrSchwei: Alt finnes på nett: Kjøtt av kalv og svin (64%)

Interessert i et veddemål? Jeg vedder 50 kroner på at det er mest svin i den rulladen, og du vedder 50 kroner på at det er mest kalv. Ok?

TrudeX
16.02.14 22:56

Jeg vedder for "kan inneholde spor av kalv".

sanila
17.02.14 00:38
DrSchwei: Norges mest nasjonalistiske kjøttpålegg?

Var det virkelig innholdet i pakken du ville diskutere, eller fikk du kalde føtter? Lurer bare.

DrSchwei
17.02.14 11:36
sanila: Var det virkelig innholdet i pakken du ville diskutere, eller fikk du kalde føtter? Lurer bare.

Jeg kan diskutere hva som helst jeg, men jeg aner ikke hva du er ute etter.

Fikk svar av Gilde i dag. De skulle sende henvendelsen til rette vedkommende å se på skrivefeilen.

sanila
17.02.14 12:00
DrSchwei: Jeg kan diskutere hva som helst jeg

Ja da. det kan du.

Det var blott det at, jeg ble mest opptatt av den massive intense markedsføring, er den beregnet for export?

Jeg ser jo ikke nødvendigvis stave feile.

(Innlegget ble redigert 17.02.14 12:03)

DrSchwei
17.02.14 12:55
sanila: Det var blott det at, jeg ble mest opptatt av den massive intense markedsføring, er den beregnet for export?

Nei, den er selvsagt beregnet for det norske markedet. På meg virker markedsføringen mot sin hensikt. Det er greit at det er norske råvarer i bruk, men jeg synes NYT NORGE er et unødvendig og fjollete forsøk på fremheve det norske som bedre enn noe annet. Og at man kaller kalverulade for norsk tradisjon tror jeg er direkte feil.

Det er greit at man fremhever produsenter og bønder, og de kan gjerne vær norske, men at NORGE skal være et kvalitetsstempel i seg selv eller at det skal være noe bedre å velge det en noe annet, er ikke noe jeg biter på.

sanila
17.02.14 13:12
DrSchwei: Nei, den er selvsagt beregnet for det norske markedet. På meg virker markedsføringen mot sin hensikt. Det er greit at det er norske råvarer i bruk, men jeg synes NYT NORGE er et unødvendig og fjollete forsøk på fremheve det norske som bedre enn noe annet. Og at man kaller kalverulade for norsk tradisjon tror jeg er direkte feil.
Det er greit at man fremhever produsenter og bønder, og de kan gjerne vær norske, men at NORGE skal være et kvalitetsstempel i seg selv eller at det skal være noe bedre å velge det en noe annet, er ikke noe jeg biter på.

Det var akkurat dette der var grunnen til mitt spørsmål, jeg synes debatten kokte ut i E stoffer og kalvekjøtt.

Jeg er selvsagt enig

TrudeX
17.02.14 15:15
DrSchwei: Norges mest nasjonalistiske kjøttpålegg?

Norsk landbruk, som eier Gilde, har i mange år kjørt en reklamekampanje som lyder "norsk er best". Det er naturligvis feil, men reklame er reklame, og det er deres rett å prøve seg på den vrien.

Derimot slår det tilbake på dem selv når det som selges som prima norsk vare i virkeligheten er elendige greier. Jeg er selv ganske nasjonalistisk (uten å være nazi, da), og blir rett og slett fornærmet når Gilde (og andre) tar meg som et nek av en forbruker, som kan påprakkes hva som helst. Derfor styrer jeg klar av produkter fra Gilde i sin alminnelighet.

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 35886
17.02.14 17:24
DrSchwei: Jeg blir bare litt forbasket over at man setter på "Norge/norsk" tre ganger på en liten pakke.

Jeg regner nesten med at norske, tradisjonelle og gammeldagse ingredienser som natriumnitritt og evt. fosfater og dekstroser er med også, akkurat som de brukte på gårdene i gamle dager.

Jf. innholdslisten så holder de tradisjonene slik sett ja. 

(Innlegget ble redigert 17.02.14 17:26)

Everenga
EverengaInnlegg: 4183
18.02.14 14:52

Nyt Norge, godt norsk osv er så pinlige at jeg takker Getboksen hver gang så jeg slipper å vemmes over reklamene deres. Propagandaen vil ingen ende ta fra en gjennomført rotten norsk matindustri.

TrudeX
18.02.14 16:13
Everenga: Propagandaen vil ingen ende ta fra en gjennomført rotten norsk matindustri.

Når Everenga skriver dette, må jeg nesten presisere mitt eget syn. Jeg er helt for et norsk landbruk, om nødvendig (som det jo er) subsidiert. Men jeg forventer at det som kommer ut i den andre enden, er prima vare. (Altså det som havner i butikkhyllene, jeg snakker ikke om fordøyelsessystemet.)

Norske bønder gjør nok jobben sin på en bedre måte enn veldig mange andre bønder i verden, men noe går galt på veien fra bonde til forbruker.

(Innlegget ble redigert 18.02.14 16:23)

sanila
18.02.14 18:24
TrudeX: (Altså det som havner i butikkhyllene, jeg snakker ikke om fordøyelsessystemet.)

:-)

Der går jo noe feil  på veien.

Jeg befinner mest på den vegetabilske veien så få ta det derfra.

Man bruker alt for mye resusser på halv fabrikata, oppkuttede salater,, løk, og ferdigmat, så selv gode råvarer blir ødelagt innen de kommer til butikken.

Butikkene bugner av tomater , agurker, og andre produkter der ikke er så naturlige å dyrke i Norge. Det ville være bedre å importere, bedre smak og  bedre pris.

Hvori mott grønnsaker som rødbeter, jordskokker, grønkål, fortsett listen er både dyre og ikke så lett tilgengelig. Disse er egnet for dyrkning i kjøligere klima

Selv i sesongen må man lete etter norske epler og pærer. Norske asparges finnes ikke på gate hjørnet heller.

Bøndene får for lite betalt for deres produkter. Det er ofte sådan med folk på bakkeplan, det gir dårligere produkter. Hvorimot, mat industrien skooer sig på, og ødelegge produktene til ukjennelighet.

Der går enorme ressurser til å utvikle nye innpakninger på vare der stort sett er det samme, disse frislipp et par gange i året, inneholder ikke mye reelle nyheter. Blott varianter over gamle temaer.

Men så lenge forbrukeren stiller sig fornøyet, så kan matindustrien og forretningen holde på som de gjør.

Det er naturligvis ok at man kan se hvor en varer kommer fra, men dette var over kill.

(Innlegget ble redigert 18.02.14 18:25)

Everenga
EverengaInnlegg: 4183
19.02.14 09:28
TrudeX: Norske bønder gjør nok jobben sin på en bedre måte enn veldig mange andre bønder i verden,

Dette finnes det faktisk ingen dokumentasjon på.

Det har blitt etterspurt i mange år fra EØS-hold samt forbrukerhold, aldri har landbruksnæringen greid å komme med noe som helst bevis for dette.

Norge har en natur som selvfølgelig gir begrensninger for hva som kan drives effektivt i konkurranse med mellomeuropeiske land, det får man faktisk ta konsekvensen av. Landbruksoverføringer er i realiteten trygd med et annet navn, det ytes fordi bonden ikke er i stand til å jobbe på lik linje med andre i samme næring. Norsk landbruk har med andre ord blitt en form for vernet arbeidsplass a'la PU bedrift (jfr Hegnars bananbøyeri for de som husker den).

Siden Oslo kun er en liten time fra grensa er dårlig kvalitet og utvalg for undertegnede et overkommelig problem, men prinsippet forblir like håpløst.  

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg