Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

NRK P2 Dagsnytt 18 nå - debatt om ferdigmat

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 44878
19.02.14 18:01

- Anne Grosvold varsler at de i dag skal ha en debatt om kvalitet på ferdigmat.

Sikkert verdt å se/høre på !

(Innlegget ble redigert 19.02.14 18:04)

DrSchwei
19.02.14 18:35

Hellstrøm må svare for at det er tilsetningsstoffer i ferdigmaten hans, noe han hår påstått at et ikke er.

DrSchwei
19.02.14 18:37

Han snakker varmt for den gode franske ferdigmaten. :D

DrSchwei
19.02.14 18:37

Og der datt stolen til Hellstrøm ned ! :D

DrSchwei
19.02.14 18:45

Debatten fortsetter på NRK2 Aktuelt.

Og mat blir også tema på NRK 1 Debatten i morgen.

gourmande
gourmandeInnlegg: 12603
19.02.14 18:56
DrSchwei: Sikkert verdt å se/høre på !

Det var jo veldig gemyttlig. Her trår de varsomt for ikke å ødelegge for hverandres markedsandeler. Men da vet vi at Fjordland er jevnere på smak. Hva nå det måtte bety:-)

DrSchwei
19.02.14 20:19
gourmande: Det var jo veldig gemyttlig. Her trår de varsomt for ikke å ødelegge for hverandres markedsandeler. Men da vet vi at Fjordland er jevnere på smak. Hva nå det måtte bety:-)

Gamle bekjente som synes det var hyggelig å krangle litt...

Hellstrøms "anerkjennelse" av ferdigmat kan jo gi Fjordland god drahjelp. Og Fjordland har beredt veien for Hellstrøm.

Fjordland er for "folk flest" - de snakket om smakstester - det er oppskriften for "minste felles multiplum" -der egentlig ingenting smaker virkelig godt.

Mens Hellstrøm lager maten slik HAN vil ha den - da blir det også mange som liker det veldig godt, mens det for andre ikke passer.

Smakstester og forbrukerundersøkelser tror jeg forflater smaken og hindre at vi får gode produkter, sett sammen med markedsførere som skal bestemme hva som skal lanseres.

Mitt beste eksempel er at Coca-Cola aldri ville blitt lansert i vårt århundre - den ville blitt stoppet av smakstester, forbrukerundersøkelser og markedsførere som ville sagt at det er umulig å selge en brun drikk med en så spesiell smak.

DrSchwei
19.02.14 20:45

Hellstrøm har aldri kritisert Fjordland, sier han nå. Nuvel, nvuel...

Han er fortsatt "imot industrimat". Men han har nå sett virkeligheten ute hos folk. Og jeg bruker fortsatt Toro fiskesuppe om jeg har dårlig tid, samme hva han sier. ... :-)

(Innlegget ble redigert 19.02.14 20:45)

DrSchwei
19.02.14 20:54

Hellstrøm: - Ynge Ekern er negativ mot meg som person... Vel vel.

Ekern sa jo bare at lammeretten ikke smakte vesentlig forskjellig fra andre tilsvarende produkter, og pekte på det faktum at maten er importert fra Frankrike.

Synes det er litt merkelig at Hellstrøm mener at flere skal bli inspirert til å lage mat fordi han kommer med franske ferdigretter.

Litt enig med alle parter, egentlig.

(Innlegget ble redigert 19.02.14 20:55)

gourmande
gourmandeInnlegg: 12603
20.02.14 02:21

Ekern kritiserte også Hellstrøm for å hente råvarer utenlandsfra, og at vi bør bestrebe oss på kortreiste råvarer.

Den var ikke særlig kortreist den klippfisken jeg prøvde å kjøpe i dag. Både Dybvik og Lofoten opererer med Stillehavstorsk i sine klippfiskprodukter, klippfisk av Atlanterhavstorsk var ikke å oppdrive.

Fatter ikke at vi skal spise gråtorsk i klippfisken, når vår egen kyst er full av Atlanterhavstorsk.

DrSchwei
20.02.14 10:50
gourmande: Ekern kritiserte også Hellstrøm for å hente råvarer utenlandsfra, og at vi bør bestrebe oss på kortreiste råvarer. Den var ikke særlig kortreist den klippfisken jeg prøvde å kjøpe i dag. Både Dybvik og Lofoten opererer med Stillehavstorsk i sine klippfiskprodukter, klippfisk av Atlanterhavstorsk var ikke å oppdrive. Fatter ikke at vi skal spise gråtorsk i klippfisken, når vår egen kyst er full av Atlanterhavstorsk.

Ja, Ekern er vel vel så mye politisk som han er matmann, etter hvert. Men han har jo et poeng at Hellstrøm fronter importvarer. Men så har også Hellstrøm et poeng at det er håpløst at en en fiskeandel på over 20 prosent i gratengen ville sendt prisen i været på produktet...

Tragisk mht fisken. Stillehavstorsken er elendig til klippfisk (har dog bare prøvd én gang).

Sist kjøpte jeg klippfisk på Fenaknoken, og den var av det rette salget. Det samme med biten jeg kjøpte på Rema. Nå blandet jeg disse i gryta, men begge virket bra.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg