Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

TV2 Norges grillmester

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 45776
28.04.14 08:07

Nytt matkonkurransekonsept i gang. Denne gang på TV2: Norges grillmester.

Det blir jo spennende. Eller? Selv har jeg ikke grill og griller dermed sjelden, men blir jo artig å se om det kan snappes opp noen tips.

Uteplass79
Uteplass79Innlegg: 388
28.04.14 08:30

Så på den svenske varianten i fjor, og det var ett ok program. Synes vel kanskje ikke nivået var avskrekkende der og frykter det er enda lavere i Norge.

Griller mye selv, og som mann, så foretrekker jeg kjøtt og grillprogram fremfor baking. Håper og tror på litt lett og grei sommerunderholdning. Hvem er programleder?

Avicii
AviciiInnlegg: 1261
28.04.14 08:32

Har ikke satt meg no særlig inn i dette, men er dette nok et program hvor norske kjendiser kan få trøkt fram trynet sitt?

Uteplass79
28.04.14 12:07

Her er det nok snakk om vanlige folk som er litt mer enn middels glad i å grille. På mange måter akkurat samme konsept som hele Norge baker, bare med grill.

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 52092
28.04.14 15:11
Uteplass79: Hvem er programleder?

Stian Barsnes Simonsen.

Får håpe noen har fortalt ham at publikumet ikke er det samme som i MGP junior, så blir det nok bra.

Avicii
AviciiInnlegg: 1261
28.04.14 16:54
Uteplass79: Her er det nok snakk om vanlige folk som er litt mer enn middels glad i å grille.

Flott, da skal jeg vurdere å se på.

goggen43
goggen43Innlegg: 11351
28.04.14 17:00
Uteplass79: Her er det nok snakk om vanlige folk som er litt mer enn middels glad i å grille. På mange måter akkurat samme konsept som hele Norge baker, bare med grill.

Flott, da kan dette vært å ta en titt, gidder ikke kjendiser som lager mat.

Noen av de kjendisene som er på 4 stjernes midag om dag har jeg ikke hørt om engang, så det blir nesten som vanlig folk lager mat:)

Uteplass79
28.04.14 19:44

Ingen stor tilhenger av TV2 på generell basis, synes spesielt de har mange dårlige, tildels flåsete programledere. (Dos Santos, Sarah Natasha Melbye etc) Håper Stian Barsnes Simonsen overrasker positivt.

Tror det skal grilles burgere i dag, satser på noen litt spenstige ideer.

(Innlegget ble redigert 28.04.14 19:49)

DrSchwei
28.04.14 20:20

"Ikke så gæli" og "helt uspiselig" - ikke så mye vi får vite om hva som er prestert. Mye mer rotete produksjon enn f.eks. Hele Norge Baker.

Men, heia Ålesund. Nauta god burger, antakelig, då.

(Innlegget ble redigert 28.04.14 20:21)

Janty
JantyInnlegg: 58
28.04.14 20:48

Synes det virker helt ok jeg. Jeg er selv veldig glad i å grille, og noen av de grilltallerkenene så veldig gode ut

DrSchwei
28.04.14 20:57

Skal det være noe poeng så må jo dommernes kommentarer komme fram på mer interessant måte enn at vinneren var "simplicity" og taperen var rotete. Altfor mye klipping, støy og altfor kort program til at man lærer noe. Typisk TV2-produksjon....

Janty
JantyInnlegg: 58
28.04.14 21:23

Det er nok ikke laget for å lære fra seg noe nei, rein underholdning er det det satses på... Som vanlig. Og da kan det fort bli litt useriøst. Men jeg er villig til å gi det en sjanse

Uteplass79
28.04.14 21:53

Det at det er lag ødelegger mye. Det blir for mange personer å forholde seg til, spesielt i starten. Ellers er det som nevnt over en klassisk TV2 produksjon.

Ellers er det deltakere med vidt forskjellig bakgrunn. Noen er jo semi profesjonelle. Han danske er vel butikksjef på Strøm Larsen hvis jeg ikke tar helt feil, det var en butikkeier fra mathallen også hvis jeg ikke husker feil.

DrSchwei
28.04.14 22:33

Ja, det er altfor lite tydelig hvem som er med. Det går selvsagt litt bedre etter hvert.

En var butikksjef på Mathallen og det var vel det homseparet som virker å ha mest å fare med så langt - men vanskelig å få med seg hvem som er hvem...

Ellers er det ikke spesielt imponerende å servere rå burger og rå kylling.

Et lite pussig poeng jeg observerte var at damene fra Ålesund sa at det var så stor forskjell på grillmat og annen tilberedt mat, dette samtidig så at de bakte blåskjell og fisk i folie...

Someone
SomeoneInnlegg: 24859
29.04.14 12:01
KingKongHalvor: Stian Barsnes Simonsen.
Får håpe noen har fortalt ham at publikumet ikke er det samme som i MGP junior, så blir det nok bra.

Så lenge de ikke sender Heine Totland til å lede nok en "matprogram" så.....

Perbu
PerbuInnlegg: 3870
29.04.14 23:39

Underlig at laget som var best i den ene av to konkurranser, røk ut. Det viser at første halvdel av programmet kun er der for å fylle sendetiden. Resultatet her får ingen betydning videre. Fordelen som vinnerne av konkurranse nummer en fikk i konkurranse nummer to, var helt ubetydelig, og ødela mer enn den hjalp, i og med at de skulle prestere mens alle de andre lagene sto og glodde på dem. 

KingKongHalvor
30.04.14 01:09
DrSchwei: Det blir jo spennende. Eller? Selv har jeg ikke grill og griller dermed sjelden, men blir jo artig å se om det kan snappes opp noen tips.

Matkonkurranser er alltid spennende i utgangspunktet.

Grilling er vel noe de aller fleste har et forhold til, og jeg liker det selv også, men med måte. Noen av disse griller minst 200 dager i året, det virker litt ensformig for min smak. For er det ikke en spesiell smak man er ute etter når man griller da?

Men som Schwei så mange ganger har påpekt, så er jo disse grillentusiastene mer opptatt av selve varmekilden i seg selv, noe som viser deg ved at de "griller" mat i alufolie, "griller" under lokk på indirekte varme, for å skape samme effekt som i en stekeovn osv.

Grilling har fordelen at det er en ekstrem varmekilde, i motsetning til en komfyr. Da blir det bare for dumt å bruke metoder for å gjenskape egenskapene til vanlig komfyr og stekeovn. For på en måte å vise at en utegrill kan erstatte et vanlig kjøkken. Det har ingen hensikt.

Andropov
AndropovInnlegg: 33341
30.04.14 01:40

Jeg Digger grillmat, spesielt Biff med sauce.

Gueuze
GueuzeInnlegg: 4034
30.04.14 01:48

Flint steak er min favoritt. Snadder

jonas
jonasInnlegg: 30360
30.04.14 10:41
DrSchwei: Altfor mye klipping, støy og altfor kort program til at man lærer noe.

Problemet var vel at det var for mange lag som konkurrerte. 10 lag tror jeg? Alle skulle lage to anretninger hver, disse skulle presenteres, vurderes og kommenteres. I løpet av en liten tv-time. Selvsagt blir det heseblesende da. Tipper det blir mer matnyttig når vi er halvveis og får tid til å se hva lagene lager.

Geosynchronous_Orbit
Geosynchronous_OrbitInnlegg: 11129
30.04.14 19:10

Har dere Smakt Grill pudding

Uteplass79
30.04.14 21:51

Skal man lykkes skikkelig med grill trenger man lokk. Selv om man bruker indirekte varme, så kommer dette i tillegg til ekstremvarmen du nevner. Lokk er altså helt avgjørende for godt resultat.

KingKongHalvor
30.04.14 22:36
Uteplass79: Skal man lykkes skikkelig med grill trenger man lokk. Selv om man bruker indirekte varme, så kommer dette i tillegg til ekstremvarmen du nevner. Lokk er altså helt avgjørende for godt resultat.

Det kommer vel litt an på hva man griller?

De fleste forbinder grill med en rask måte å tilberede kjøtt. Grillen er en videreføring av oldtidens bål. Litt primitivt og enkelt. Når man ser dagens griller til 20-30 000, så er de ikke tro mot originalen, og gir finesser som minner mer om det du har på kjøkkenet.

For noen er dette livet, for meg så er det helt uinteressant. Godt vi er forskjellige! ;-)

fisto
fistoInnlegg: 28816
30.04.14 22:52

Det er i hvertfall ingenting med konseptene rundt all verdens grill-fiffing som slår en tur ut til nærmeste bålplass i marka med selvspikket pinne, en pose med pinnebrøddeig, noen grillpølser og litt ketsjup og sennep sammen med familie eller venner.

Sitte der ved et lite vann eller en brusende bekk med pinnen sin over bålet og glede seg til å ete den lett sotete og halvbrente greia :-).
Ikke noe kaotisk over det, men bedre TV får man ikke.

Uteplass79
01.05.14 13:29
KingKongHalvor: Det kommer vel litt an på hva man griller? De fleste forbinder grill med en rask måte å tilberede kjøtt. Grillen er en videreføring av oldtidens bål. Litt primitivt og enkelt. Når man ser dagens griller til 20-30 000, så er de ikke tro mot originalen, og gir finesser som minner mer om det du har på kjøkkenet. For noen er dette livet, for meg så er det helt uinteressant. Godt vi er forskjellige! ;-)

Joda, det gjør det jo til en viss grad. Griller man pølser trenger man jo ikke nødvendigvis lokk.

Selv bruker jeg alltid lokk, og det har ikke noe med å gjøre det enkelt, eller så likt komfyr som mulig. Det gir rett og slett ett mye bedre resultat. 

Lokk betyr heller ikke at man ikke svir av eller bruner kjøttet på veldig høy varme i starten.

Jeg er over middels interessert i matlaging og for meg så gir grill i de aller fleste tilfeller ett mye bedre resultat enn panne/komfyr. Ikke minst gir det en annen smak.

Forøvrig også helt enig i at det er få ting som slår pølser på bål i friluft. Alt handler om forskjellige settinger.

(Innlegget ble redigert 01.05.14 13:30)

DrSchwei
01.05.14 13:33
Uteplass79: Jeg er over middels interessert i matlaging og for meg så gir grill i de aller fleste tilfeller ett mye bedre resultat enn panne/komfyr.

Interessant. Jeg har ikke grill, men hender noen sjeldne ganger jeg griller. Nå sist forrige helg. De var stykker av entrecote. Det var godt, men jeg tenkte over om det egentlig var verdt styret ift å kjøre et helt stykke grill på grillpanna og deretter inn i ovnen, som helt stykke, der man har full kontroll på temperatur. 

Ved lokk (og rutine!) er det vel opplagt at man får det bedre ved å steke det helt i en grill, men for oss som gjør det sjeldent, tror jeg stresselementene (og rotet og styret) som følger med grilling gjør at resultatet ikke blir så bra som man kanskje kunne tenke seg.

Så for meg appellerer ikke grilling så veldig egentlig, noe annet hadde det vel vært om jeg hadde hatt hage og stor familie på toppen. :-)

(Innlegget ble redigert 01.05.14 13:34)

Uteplass79
02.05.14 10:10
DrSchwei: Interessant. Jeg har ikke grill, men hender noen sjeldne ganger jeg griller. Nå sist forrige helg. De var stykker av entrecote. Det var godt, men jeg tenkte over om det egentlig var verdt styret ift å kjøre et helt stykke grill på grillpanna og deretter inn i ovnen, som helt stykke, der man har full kontroll på temperatur.

De fleste griller nå har jo temperaturmåler i lokket. Så du har egentlig vel så god kontroll på en grill som i ovnen. Jeg bruker hovedsakelig gassgrill selv. (Det er sjarm med kull, men det er nå bevist i flere blindtester at folk ikke klarer å smake forskjell på mat grillet på kull i forhold til mat grillet på gass)

Det er jo mange fordeler med grill, man får en ekstremvarme som ikke er lett å få i panne, denne gir også en meget god smak. Du kan mye raskere justere temperatur i grill enn i en ovn. Ønsker man å steke på 250 grader i 10 minutter for så å justere ned til 125 grader kan man gjøre dette på 10 sekunder. Fett etc som drypper ned vil gi en god røyk/grillsmak.

Stort sett alt jeg griller blir bedre enn det jeg får til inne. Indrefileter av svin og kyllingfileter er for eksempel særdeles mye bedre på grill, uten at jeg har noe godt svar på hvorfor. Samme med hele fisk, som for eksempel havabbor etc.

Grilling i folie er jeg ingen tilhenger av.

(Innlegget ble redigert 02.05.14 10:13)

Gueuze
GueuzeInnlegg: 4034
02.05.14 13:34
Uteplass79: De fleste griller nå har jo temperaturmåler i lokket. Så du har egentlig vel så god kontroll på en grill som i ovnen. Jeg bruker hovedsakelig gassgrill selv. (Det er sjarm med kull, men det er nå bevist i flere blindtester at folk ikke klarer å smake forskjell på mat grillet på kull i forhold til mat grillet på gass) Det er jo mange fordeler med grill, man får en ekstremvarme som ikke er lett å få i panne, denne gir også en meget god smak. Du kan mye raskere justere temperatur i grill enn i en ovn. Ønsker man å steke på 250 grader i 10 minutter for så å justere ned til 125 grader kan man gjøre dette på 10 sekunder. Fett etc som drypper ned vil gi en god røyk/grillsmak. Stort sett alt jeg griller blir bedre enn det jeg får til inne. Indrefileter av svin og kyllingfileter er for eksempel særdeles mye bedre på grill, uten at jeg har noe godt svar på hvorfor. Samme med hele fisk, som for eksempel havabbor etc.

Veldig enig. 

Synes det er ganske sært å være interessert i mat uten å ha en grill.

DrSchwei
05.05.14 20:13

Mye harry grillere, ser det ut til...

Det virker jo særs merkelig at de har med en produktutvikler i Gilde som deltaker i dette programmet.

Og så har man to lag som ikke vet hva vinagrette er - og flere som ikke har filitert fisk..

Er vel ikke så vanskelig å skjønne hvem som stiller med et fortrinn.

DrSchwei
05.05.14 22:42

Dette programmet blir jo ikke bedre. Hovedpoenget må jo være dømmingen til dommerne, men den får vi ikke hørt stort fra, bortsett fra på enkelte. De ferdige rettene blir jo nesten ikke vist sammen med deltakerne, så når vinneren kåres til slutt, er det umulig å huske hva de har laget.

I tillegg til tragisk produksjon virker det merkelig at folk som deltar i et kokeprogram på TV ikke aner hva en hollandaise eller en vinagrette er.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Andre tjenester