Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Juleøl 2014

NYTT TEMA
Sommerseth
SommersethInnlegg: 1208
04.11.14 16:19

Da er årets juleøl på plass i butikkene & på Polet - og ifølge Apéritif.no er det de sterke sortene man burde prioritere:

http://www.aperitif.no/Vintips/tester/Det-er-de-sterke-juleoelene-du-skal-gaa-for-i-aar

Noen som har handlet inn og tatt smaksprøve allerede? Kom gjerne med erfaringer, slike tester kan jo være både misvisende og veiledende, hehe. De lærde strides, vel igjen ;-)

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 45826
04.11.14 20:16

Man bør alltid prioritere det sterkeste!

Morsomt med tester, men resultatene pleier å sprike veldig. Velger meg ut noen slag og smaker og drikker. Skål!

Myril
MyrilInnlegg: 19505
04.11.14 20:25

Endelig!

Da blir det testing av 1-2 sorter på lørdagen.

Må nesten få testet Austmann sitt først da dette er lokalt og selges vel garantert på Polet her i Trondhjem.

hfiego
hfiegoInnlegg: 4724
04.11.14 22:03
Sommerseth: Kom gjerne med erfaringer, slike tester kan jo være både misvisende og veiledende, hehe. De lærde strides, vel igjen ;-)

Hva har du erfaring med selv da? Smakte du noe av fjorårets?

Jeg har ikke smakt årets, men vil tro Nøgne Ø sine vil være på samme smaksnivå som i fjor...
Anbefaler alle Nøgne Ø sine.
Kinn - Tomasmesse.

Men det er jo smak og behag.

DrSchwei
04.11.14 22:30

Det slår meg at det begynner å bli mange norske produsenter nå. For mange? Ser at 7 Fjell ikke gjør det kjempebra. Smakte en i fjor som jeg synes skuffet stort. Alle kan vel ikke være like bra?

hfiego
04.11.14 23:58

Synes du 7 Fjell skuffet?  Jøss! Jeg har likt samtlige øl av dem veldig godt. Er du sikker på det var 7 Fjell? Hva het ølet?

hfiego
05.11.14 05:23
DrSchwei: Ser at 7 Fjell ikke gjør det kjempebra.

Hva mener du med dette? De gjør det veldig bra på markedet.
Mange liker det. Og du mener de ikke gjør det bra fordi du ikke likte ene ølet deres?

Tinkler
TinklerInnlegg: 13005
05.11.14 12:47

Juleølet er noe av det beste ved jula.

Satser på å begynne testingen til uken

fargerik
fargerikInnlegg: 55323
05.11.14 13:19

--pees--og uff...polet har jo over hundre forskjellige øller på programmet i år, det som trengs er jo en slags kategorisering, for det blir litt voldsomt å kjøpe et par av hver for å smake på dem alle.

Jeg er helt sikker på at jeg slett ikke liker en del av dem.

hfiego
05.11.14 18:25

Da har jeg smakt på Ægir sin juleøl "Hod" (Butikkøl).

Denne smakte nesten ingenting, utrolig kjedelig...
Blir ikke å kjøpe denne igien.

Sommerseth
SommersethInnlegg: 1208
05.11.14 19:05
hfiego: Hva har du erfaring med selv da? Smakte du noe av fjorårets?

Ifjor prøvde jeg Austmann's Jingle Beer fra Polet, og likte den ganske bra :-) Ellers gikk det mest i juleøl fra vanlig butikk, så tenker å prøve meg på litt flere polvarer i år.

Tenker iallefall å handle inn vinneren Austmann Stille Natt og Vintersolverv, også får jeg se hva som er tilgjengelig ellers! For det er jo ofte problemet med slike tester, at alt blir utsolgt før man rekker å si skål! Hehe ;-)

Synd at Hod skuffet da - tenkte igrunn å gi den et forsøk også. Så det var jo dumt :-(

(Innlegget ble redigert 05.11.14 19:05)

hfiego
05.11.14 19:11
Sommerseth: Ifjor prøvde jeg Austmann's Jingle Beer fra Polet, og likte den ganske bra :-) Ellers gikk det mest i juleøl fra vanlig butikk, så tenker å prøve meg på litt flere polvarer i år. Tenker iallefall å handle inn vinneren Austmann Stille Natt og Vintersolverv, også får jeg se hva som er tilgjengelig ellers! For det er jo ofte problemet med slike tester, at alt blir utsolgt før man rekker å si skål! Hehe ;-) Synd at Hod skuffet da - tenkte igrunn å gi den et forsøk også. Så det var jo dumt :-(

Austmann - Jingle Beer har jeg ikke smakt faktisk.
Hvis jeg finner den så skal jeg kjøpe en :)

Har kjøpt inn "Stille Natt", så den skal jeg teste etter hvert :)

Hod var kjedelig øl ja, men mulig noen andre liker det.

Skal prøve holde tråden oppdatert etter hvert som jeg prøver :)

Myril
05.11.14 22:28

Prøvde Austmann - Jingle Beer i fjor, og synes den var god (ikke helt troverdig da promillen begynte å bli en del...) Vet det har dog vært litt varierende tilbakemeldinger på den. 

Shimon
ShimonInnlegg: 10220
05.11.14 22:39
hfiego: Synes du 7 Fjell skuffet? Jøss! Jeg har likt samtlige øl av dem veldig godt. Er du sikker på det var 7 Fjell? Hva het ølet?

Det er vel bitterheten de kicker litt på, står det her i hvert fall.

Det er jo det ølet jeg har brygget som juleøl selv, og jeg sitter med en, tja, liten vitenskapelig test nå. Er veldig lovende, men fortsatt litt "skarp i kantene" ennå. Jeg vil likevel si at det er veldig lovende, og akkurat passe bittert, men det er jo litt avhengig av hva man liker.

hfiego
05.11.14 23:26
Shimon: Det er vel bitterheten de kicker litt på, står det her i hvert fall. Det er jo det ølet jeg har brygget som juleøl selv, og jeg sitter med en, tja, liten vitenskapelig test nå. Er veldig lovende, men fortsatt litt "skarp i kantene" ennå. Jeg vil likevel si at det er veldig lovende, og akkurat passe bittert, men det er jo litt avhengig av hva man liker.

Ok.
Jeg får se om jeg får kjøpt en flaske og prøve.
Likte veldig godt det jeg brygget selv etter oppskriften av 7 Fjell Vinter, så er spent på å sammenligne.

:)

hfiego
05.11.14 23:26
Myril: Prøvde Austmann - Jingle Beer i fjor, og synes den var god (ikke helt troverdig da promillen begynte å bli en del...) Vet det har dog vært litt varierende tilbakemeldinger på den.

Ok. Får gi den et forsøk ;)

hfiego
10.11.14 18:00
DrSchwei: Ser at 7 Fjell ikke gjør det kjempebra. Smakte en i fjor som jeg synes skuffet stort. Alle kan vel ikke være like bra?

7 Fjell gjør det veldig bra. 
Det fikk jeg vite når jeg snakket med gründeren og bryggerimesteren under ølfestivalen for noen måneder siden.
Og jeg har ikke sett ên person på norsk hjemmebrygger forum som ikke liker ølene enda.

Men ja, man kan ikke like alle ølene som kommer ut heller.
Jeg har prøvd mange av Ægir sine øl, og de har skuffet meg ofte.

Myril
10.11.14 19:55

Prøvde Austmann Vintersolverv i helgen og må si jeg synes den var litt tam. Synes den spesielt manglet en ettersmak. Var liksom bare ingenting. 

DrSchwei
10.11.14 20:27
hfiego: Men ja, man kan ikke like alle ølene som kommer ut heller.

Jeg har bare smakt en 7 Fjell, så baserer meg bare på det, men så var det Aperitif som understreket poenget mitt, virket litt ubalansert. Men da antar jeg at den neste jeg smaker er bedre :-)

hfiego
10.11.14 20:36

Har ikke fått prøvd vinter ølene til 7 Fjell selv faktisk. Men skal teste så snart jeg får muligheten. "7 Sorter" og " Gamlehaugen" skal visst være bra.

kpsornes
kpsornesInnlegg: 2
11.11.14 09:31

Jeg hadde gleden av å teste 10 typer juleøl klasse F (ikke spesialøl) i helgen. Vi var 8 personer, og snittet gav oss følgende to vinnere:

Aass Juleøl

Berentsens Julefnugg

Av skuffelser kan jeg nevne Hansa, Ringnes, CB og Borg (som var fjorårets vinner).

fargerik
11.11.14 17:12

Jeg tok med litt Frydenlund butikkjuleøl på vei hjem, og siden jeg sykler fant jeg like godt en usjenert benk i det grønne (litt mindre grønne nå) og tok en smak.

Tja...det er alltid en god ting å ta en pitstopp og en øl.

Men akkurat den smakte litt for mye vørterøl etter min smak, det kan hende den kan bli anderledes etter noen timer i kjøleskapet.

Litt for mye vørt, litt søtbeskt, jeg er usikker, men får heller prøve en til i morgen.

(Innlegget ble redigert 11.11.14 17:12)

hfiego
11.11.14 20:11
fargerik: Jeg tok med litt Frydenlund butikkjuleøl på vei hjem, og siden jeg sykler fant jeg like godt en usjenert benk i det grønne (litt mindre grønne nå) og tok en smak. Tja...det er alltid en god ting å ta en pitstopp og en øl. Men akkurat den smakte litt for mye vørterøl etter min smak, det kan hende den kan bli anderledes etter noen timer i kjøleskapet. Litt for mye vørt, litt søtbeskt, jeg er usikker, men får heller prøve en til i morgen.

Ok. Jeg smakte den i fjor og året før, likte da den veldig godt.
Men jeg får prøve den på nytt i år da.

hfiego
13.11.14 23:43

Jeg skjønner ingenting... Men smaken er som baken sies det.
Ægir - Hod julebrygg topper testen som jule butikkøl.

Selv syntes jeg den var kjedelig.

For min del så er butikkølet "Julefred" av Kinn en stor vinner.

hfiego
13.11.14 23:52
hfiego: For min del så er butikkølet "Julefred" av Kinn en stor vinner.

Men i alle dager! Verken Kinn eller Nøgne Ø er med i testen???
Nå fikk jeg en følelse av at aperitif juleøltesten ikke er så seriøs...

Får håpe"Dinside" kommer med en mer "seriøs" test.

fargerik
14.11.14 15:37
hfiego: Ok. Jeg smakte den i fjor og året før, likte da den veldig godt.
Men jeg får prøve den på nytt i år da.

Ok. Prøver en gang til, inne, i varmen, med kjøleskaptemp på butikkfryden. Det hjelper, det er litt mer syrlig kiling i kinnene, ølet er nok ganske godt sammen med feit mat.

Har satt litt Hansa Juleøl og Hansa julebrygg i kjøleskapet som jeg tenkte å smake på i morgen. Det er fremdeles butikkøl jeg driver og tester.

Det er mest rettferdig å smake seg gjennom de lette før jeg går over til tungvekterne, syns jeg.

(Innlegget ble redigert 14.11.14 15:38)

hfiego
14.11.14 17:35
fargerik: Ok. Prøver en gang til, inne, i varmen, med kjøleskaptemp på butikkfryden. Det hjelper, det er litt mer syrlig kiling i kinnene, ølet er nok ganske godt sammen med feit mat. Har satt litt Hansa Juleøl og Hansa julebrygg i kjøleskapet som jeg tenkte å smake på i morgen. Det er fremdeles butikkøl jeg driver og tester. Det er mest rettferdig å smake seg gjennom de lette før jeg går over til tungvekterne, syns jeg.

Du kan jo prøve med kjøleskap temperatur.

Hansa juleøl/julebrygg, har jeg ikke testet. Du får si fra om den er noe tess :)

Lette før tungvektere har jeg troa på! 

fargerik
15.11.14 19:44
hfiego: Du kan jo prøve med kjøleskap temperatur. Hansa juleøl/julebrygg, har jeg ikke testet. Du får si fra om den er noe tess :) Lette før tungvektere har jeg troa på!

En boks Hansa butikkjul.

En hallitersboks Hansa juleØL (ikke julebrygg) fra kjøleskapet, kommet i et standard halliterglass.

Et øl for slike som meg som er glad i lyst og lett øl.

Ikke noe særlig lukt, ikke noe skum i glasset, faktisk rett så lite sprudlende. Ikke en gang en antydning til skumgardiner i glasset.

Meeeeget mystisk.

Lurer på om dette er riktig??

Smaken er lett, det setter seg en liten kort bitterhet uten sødme midt på baktunga og ned i ganen, men ikke så mye mer.

Her er det for lite av det meste, så jeg vil tro dette er et dameøl.

Har nå drukket nesten hele glasset mens jeg skriver, og fremdeles ikke rapet.

Jeg gir en lav score, og lar resten av folket få kjøpe resten av akkurat det ølet. Og jeg gir tyyn i bøtter og spann til Hansa som lager et "juleøl" for butikk som holder 4,5%vol. Det er faktisk tillatt å toppe ølet til lovlig kristenfundamentalistgrense.

REMA Bare Øl er billigere, sterkere og smaker omtrent det samme.

(Innlegget ble redigert 15.11.14 19:46)

fargerik
15.11.14 21:40

Nå har jeg pliktskyldigst drukket en boks Hansa julebrygg også.

Men jeg tenker med meg selv...hva er vitsen?

Det ble så trist når jeg kom halvveis ned i glasset at jeg halvblandet det med en boks butikkpilsfra sarp, men uansett står det der. Dette er ikke drikkeglede.

Jeg lover å ikke mene en tøddel mer om julebutikkøl.

Slikt øl er unødvendig.

Det er for jævlig, men nå er jeg nødt til å ta en kopp bangyikhan white spirit fra jungelen for å trøste meg.

(Innlegget ble redigert 15.11.14 21:43)

hfiego
16.11.14 14:17

Nå mistet jeg lysten på å prøve butikk juleøl fra Hansa i hvert fall. Jeg tror jeg holder meg til mikrobryggeriene i år.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester