Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Restaurant med etikk og verdier...

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 45246
15.12.14 16:37

I restaurantbransjen er det vel og bra med etikk og verdier, så ypperlig formulert her:

"

Etikk og verdier

Vibehandleretikksom en integrert del av vår virksomhet. Vier fast bestemt på å gjøre YummyIndia erkjent for sin høye etiske standarder vi forventer også vår virksomhet co-partnere har etiske standarder som er kompatible med.

Vår måte å jobbe på

Måten vi jobber er like viktigsom de målene vi oppnår. Vi tror at konkurranse dyktig av kastning oppnås best gjennom en verdibasertprestasjonskultur, strenge etiske krav og en «code of conduct» som fremmer personlig integrity.

---

Vel denne restauranten er vel mest "erkjent" for dette i dag:

http://www.dagbladet.no/2014/12/15/nyheter/arbeidskriminalitet/restaurant/stavanger/36728334/

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 45246
15.12.14 18:30

Ikke nok med det:

"Vi setter absolutte krav til helse, miljø og sikkerhet (HMS) i vårrutine for å leverte rygge og sikreøyeblikk. Vi verdsetter sikkerheten først annet enn noe. Det er helt i vårehender, og vi må ristehånden for å oppnå det."

http://www.yummyindia.no/cms.php?path=about#hse

Sommerseth
SommersethInnlegg: 1208
15.12.14 18:51

Gjennomtenkt opplegg, er jo ofte de som fremstår mest plettfri som har mest å skjule ;-)

Fra spøk til alvor, bra at det røskes litt opp i den bransjen, nok av sorte får som ødelegger for resten av de som driver redelig. Og menneskehandel er ingen spøk, ingen ønsker vel å bidra til at bakmenn tjener penger på moderne slaveridrift...

vanlig_fyr
vanlig_fyrInnlegg: 5398
17.12.14 06:33

Rett at det er mye rart og vondt som skal og bør rykkes opp med roten, men det gjøres på helt feil måte. 

Siste jeg hørte var 20k i bot til en restaurant som jeg vet jobber for å drive etter boken, men pga mindre utilsiktede feil kom denne boten. Jobbet tidligere for denne restauranten, så vet godt hva jeg snakker om. Dette er ikke et fjernt rykte jeg har hørt ute på byen etter 10 konsumerte pils. I tillegg til å komme inn midt i service på en fredags kveld i julebordstiden, kommer de med uniformert politi, imigrasjonspoliti med mer, og krever at all matservering stopper for at de skal kunne kontrollere alt.

Om mat står i ovnen, eller er på vei til å legges på tallerkenene så spiller det ingen rolle. Folk må legge ifra seg hva de gjør, uansett hvor mye det går utover restaurantens drift. Det skaper dårlig atmosfære, service blir dårligere, mat må kastes og lages på nytt og gjestene må vente unødvendig lenge. Og dette er bare en rutinekontroll.

Sist uke la jeg igjen lommeboken hjemme en dag. Hadde vi fått kontrollen på besøk så hadde ikke jeg kunne legimert meg, og vi hadde blitt bøtelagt selv om alt annet hadde vært korrekt. 8000 kr totalt, fordelt med 2k på meg personlig og 6k på arbeidsplassen.

I tillegg vil de ha en bok med navn og personnummer tilgjengelig med loggføring av timer. Om jeg skriver ned mitt personnummer i en bok som ligger lett tilgjengelig for alle ansatte, vil samtlige ansatte på arbeidsplassen ha tilgang til alle ansattes personnummer, og svindel er lettgjort med det utgangspunktet. Om man ikke betaler xtusen kroner for et datasystem som kan gjøre dette så må man ha boken. Om jeg/vi nekter å skrive ned personnummer pga sikkerhetsmessige årsaker så vil vi motta 8k i bot ved eventuell kontroll pr arbeidstaker som mangler fullt personnummer.

(Innlegget ble redigert 17.12.14 06:44)

sanila
sanilaInnlegg: 34058
17.12.14 06:52

Svar vanlig fyr. 

Jeg kan av og til lurer på om man bruker vett og forstand, eller om man bare markere effektivitet. Og om det mest handler om penge i kassen fortest mulig. 

Jeg holdt engang på å bli bøtelagt fordi, et speil på min handicap crosser var blitt slått skjevt av et takrass.( dette kuns for eksempelets skjyld )  Prioteringene er noe sær en gang i blant.

Et annet er bøtelegning og anmerkning,  på grunn av biff der lå for temperering innen steking. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg