Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nordmenns kaffevaner

NYTT TEMA
timy3
timy3Innlegg: 4947
30.12.14 11:34

Det er utgitt en bok om Nordmenns kaffevaner, ifølge. et intervju på nitimen i dag.

Jeg har ennå ikke læst boka, men som ikke kaffe drikker har jeg lurt på hvorfor folk drikker kaffe i de mengder de gjør, er de blitt avhenge som de kan bli av tobakk, er det en sosial greie så de må drikke kaffe for å være innenfor, hva gjør at når du besøker noen, som regel får servert en kopp kaffe.

(Innlegget ble redigert 30.12.14 14:16)

susilu
susiluInnlegg: 37049
30.12.14 11:47
timy3: hva gjør at når du besøker noen, som regel får servert en kopp kaffe.

Ja, si det... jeg drikker også kaffe hvis jeg kan få melk eller fløte og sukker i den, ellers er det jo veldig bittert/beiskt :-)

JudasT
JudasTInnlegg: 5537
30.12.14 12:03
timy3: som ikke kaffe drikker har jeg lurt på hvorfor folk drikker kaffe i de mengder de gjør

Jeg er derimot interessert i hvorfor noen er ikke-kaffe-drikker. Jeg er ikke så voldsomt begeistret for småkaker, men om noen tar fram slike for å ha inntil kaffien, er jeg jo så høflig at jeg tar en. 
Mens en ikke-kaffe-drikker mener det er hans soleklare rett å sette andre i beit ved å utbasunere: Jeg drikker ikke kaffe!

(Innlegget ble redigert 30.12.14 12:10)

fredagsfylla
fredagsfyllaInnlegg: 87
30.12.14 12:06

drikker stort sett kaffe på arbeid, men har forstått så lenge det står starbucks på koppen så skal denne tas bilder av gjerne med en slik emneknagg/# (referanse veninne som bor på jessheim mest sansynlig adresse på starbucks på storsentret der) ha en leskende dag

(Innlegget ble redigert 30.12.14 12:07)

timy3
30.12.14 12:27
JudasT: Mens en ikke-kaffe-drikker mener det er hans soleklare rett å sette andre i beit ved å utbasunere: Jeg drikker ikke kaffe!

Det er jo forskjell på ikke-kaffe-drikkere, noen gjør et stort nummer av at de ikke drikker kaffe og andre lider seg igjennom en på tvunget kopp kaffe.

JudasT
30.12.14 12:32
timy3: andre lider seg igjennom en på tvunget kopp kaffe

En ikke-kaffe-drikker som drikker kaffe, altså? Hmm...

timy3
30.12.14 12:32
fredagsfylla: drikker stort sett kaffe på arbeid

Hvorfor er det bare kaffemaskiner arbeidsgiverne investerer penger i, det er sjelden å finne automater for andre drikker på arbeidsplassene

timy3
30.12.14 12:33
JudasT: En ikke-kaffe-drikker som drikker kaffe, altså? Hmm...

Høflighet vet du.

trondergutt
tronderguttInnlegg: 31666
30.12.14 12:33
timy3: Det er utgitt en bok om Nordmenns kaffevaner, ifølge. et intervju på nitimen i dag.

At en drikk som smaker så vondt er så utbredt her til lands og resten av verden har meg alltid vært et mysterium. 

sanila
sanilaInnlegg: 34058
30.12.14 12:34

Ah, så det er ikke lov og ikke drikke kaffe. . 

Makan til lav toleranse om dagen. Men og være falsk og sie takk for kaffe, og la vertinnen tro at det bekom en vel, det er åpenbart OK. 

Jegbetrakter det som alminnelig høflighet og svarer ærlig på et simpelt spørsmål,  som vil du ha en kopp kaffe.

Man kan jo å spørre: kan jeg by på en kopp , kaffe, te, vann, eller hva det måtte være. 

timy3
susilu: Ja, si det... jeg drikker også kaffe hvis jeg kan få melk eller fløte og sukker i den, ellers er det jo veldig bittert/beiskt :-)

Ja vi blir aldri voksen.

trondergutt
tronderguttInnlegg: 31666
timy3: Hvorfor er det bare kaffemaskiner arbeidsgiverne investerer penger i, det er sjelden å finne automater for andre drikker på arbeidsplassene

Akkurat det har jeg også grublet mye på. På jobb har vi en stor og dyr antagelig maskin med alskens varianter av kaffedrikken. 

Personlig drikker jeg stort sett juice og energidrikk på jobb og finner det diskriminerende at jeg må ha med og betale den selv. 

JudasT
30.12.14 12:53
timy3: Høflighet vet du.

Nettopp. Barn er fryktelige egoister, og oppdragelse består i stor grad av å lære seg å ta hensyn til andre. Du er tydeligvis blitt voksen; ikke alle på din alder er det.

Men er du da en ikke-kaffe-drikker? Du er vel strengt tatt en som ikke liker kaffe. De fleste av oss vet om ting vi ikke liker å fortære eller gjøre, men mårud så mårud.

missChance
missChanceInnlegg: 49544
30.12.14 12:57
JudasT: Mens en ikke-kaffe-drikker mener det er hans soleklare rett å sette andre i beit ved å utbasunere: Jeg drikker ikke kaffe!

Selvfølgelig. Man skal da ikke sitte der og nærmest brekke seg og/eller grøsse for å tvinge i seg noe man ikke liker? Hvor høflig ville det være overfor verten?

(Innlegget ble redigert 30.12.14 12:58)

sanila
30.12.14 13:05

Det er egentlig ganske uhøflig som verti/vertinne og tvinge noe ned over besøkende. Hvis ikke det er lov og takke nei, til en kopp kaffe, da er man en særs dårlig vært/vært inne.

fisto
fistoInnlegg: 28816
30.12.14 13:07
missChance: Selvfølgelig. Man skal da ikke sitte der og nærmest brekke seg og/eller grøsse for å tvinge i seg noe man ikke liker? Hvor høflig ville det være overfor verten?

Der hvor jeg ferdes er det helt vanlig at verten har både kaffe og te. 
Jeg gir også mine "kaffegjester" et valg.
Kan ikke se noen problemer av noen art, her :-)

JudasT
30.12.14 13:07
missChance: Selvfølgelig. Man skal da ikke sitte der og brekke seg for å tvinge i seg noe man ikke liker? Hvor høflig ville det være overfor verten?

Det ville jo være veldig høflig overfor verten å tvinge i seg en kopp med noe man ikke liker. Det virker som du ikke vet hva det vil si å være høflig og ta hensyn til andre, selv om det måtte gå ut over deg selv. De som ikke er slik, fins det en del av, men de går altså under betegnelsen egoister.

fisto
fistoInnlegg: 28816
30.12.14 13:09
JudasT: Det ville jo være veldig høflig overfor verten å tvinge i seg en kopp med noe man ikke liker. Det virker som du ikke vet hva det vil si å være høflig og ta hensyn til andre, selv om det måtte gå ut over deg selv. De som ikke er slik, fins det en del av, men de går altså under betegnelsen egoister.

Det er så innmari deilig når du spisser det til, Judas .-)
Da blir det fart på debatten.

Neier høflig.

missChance
30.12.14 13:10
JudasT: Det ville jo være veldig høflig overfor verten å tvinge i seg en kopp med noe man ikke liker. Det virker som du ikke vet hva det vil si å være høflig og ta hensyn til andre, selv om det måtte gå ut over deg selv. De som ikke er slik, fins det en del av, men de går altså under betegnelsen egoister.

Tror du virkelig verten ville føle seg vel når jeg sitter der og brekker meg mens jeg tvinger i meg kaffe mens tårene triller?

Hvis det er så viktig for verten at gjesten drikker kaffe og ikke noe annet, er det vel egentlig verten som er egoisten ... :D

(Innlegget ble redigert 30.12.14 13:11)

sirjoss888
sirjoss888Innlegg: 12923
30.12.14 13:11
timy3: Jeg har ennå ikke læst boka, men som ikke kaffe drikker har jeg lurt på hvorfor folk drikker kaffe i de mengder de gjør, er de blitt avhenge som de kan bli av tobakk, er det en sosial greie så de må drikke kaffe for å være innenfor, hva gjør at når du besøker noen, som regel får servert en kopp kaffe.

Jeg drikker kaffe av flere grunner. Først og fremst er det en behagelig måte å starte dagen på, man kvikner til. Men kaffe kan også smake veldig godt, jeg kjøper mye kaffe på Espresso house og stochfleth, og det er faktisk en smaksopplevelse for meg. 

Kaffe gjør rett å slett dagen min bedre, holder meg gående, og i litt bedre humør. 

En ting er sikkert, det er ikke noen sosial greie for meg. 

Det er også praktisk om jeg blir trøtt, for full osv.. da kan en kaffe få meg back on track

Kalle73
Kalle73Innlegg: 52871
30.12.14 13:11
JudasT: Jeg er derimot interessert i hvorfor noen er ikke-kaffe-drikker.

Jeg drikker ikke kaffe fordi jeg får økt produksjon av magesyre og halsbrann når jeg drikker det. Det virker som det også resulterer i løs mage og økt produksjon av tarmgass, om enn tidvis og relatert til mengde som inntas. Dog har jeg ikke noe enormt behov for å utbasunere at jeg ikke drikker kaffe.

(Innlegget ble redigert 30.12.14 13:14)

JudasT
30.12.14 13:15
missChance: tvinger i meg kaffe mens tårene triller?

Krokodilletårer, uten tvil.

sirjoss888
sirjoss888Innlegg: 12923
30.12.14 13:15
Kalle73: Jeg drikker ikke kaffe fordi jeg får økt produksjon av magesyre og halsbrann når jeg drikker

Da er vi to, men det får jeg også av Coca Cola, sterk mat, fet mat, for mye mat, whisky, øl osv.. egentlig det meste av livets gleder. Så istedenfor og droppe det helt, forsøker jeg heller å moderere inntaket

missChance
30.12.14 13:16
Kalle73: Det virker som det også resulterer i løs mage og økt produksjon av tarmgass, om enn tidvis og relatert til mengde som inntas.

"Kaffe har en stimulerende effekt på tarmaktiviteten, og har tildels en kraftig aktiverende effekt som kan gi noen hjertebank, svetting, uro og av og til angstliknende symptomer. Disse reaksjonene er svært varierende fra person til person, noen forblir helt uberørt av selv 10 kopper kaffe, andre henger i tapetet etter kun to kopper." :)

missChance
30.12.14 13:17
JudasT: Krokodilletårer, uten tvil.

Så jævlig det er å drikke, er det nok ekte, gitt :)

En høflig vert ville jo selvfølgelig tilbudt alternativer, som te (ja, takk), vann, saft, brus eller hva han/hun måtte ha tilgjengelig. Vann kan vel de fleste tilby ...

(Innlegget ble redigert 30.12.14 13:18)

Kalle73
Kalle73Innlegg: 52871
30.12.14 13:21
sirjoss888: Da er vi to, men det får jeg også av Coca Cola, sterk mat, fet mat, for mye mat, whisky, øl osv.. egentlig det meste av livets gleder. Så istedenfor og droppe det helt, forsøker jeg heller å moderere inntaket

Har samme problemet, men kaffe kan trigge hele systemet etter kun en halv kopp... har mang en gang hevet i meg en kopp eller to fordi jeg ikke gidder dra med masse forskjellig eller flere kjeler på tur, og de fleste andre som er med foretrekker kokekaffe fra "Gammel-Lars" fremfor andre ting....

Dog drikker jeg aldri coop-kaffe, den lager rabalder i magen etter bare en munnfull.

liftmann
liftmannInnlegg: 20609
30.12.14 13:25

Jeg har lurt mye på hvorfor folk drikker kaffe.Det er jo ikke godt.

Her i Thailand drikker jeg ikke kaffe i det hele tatt.Den smaker helt jævelig.

JudasT
30.12.14 13:26
Kalle73: Dog har jeg ikke noe enormt behov for å utbasunere at jeg ikke drikker kaffe.

Og det er poenget!
Du har dine grunner for å begrense inntaket, andre får ikke sove, andre "kommer rett fra kaffebordet", noen er ikke så begeistret for smaken. Da er kunsten å finne ei plausibel forklaring eller nødløgn for ikke å sette andre i forlegenhet. De som tror at en bestandig skal holde seg til sannheten, har mye igjen å lære om samvær mellom mennesker.

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 8325
sanila: Ah, så det er ikke lov og ikke drikke kaffe.

Joda. Det er heilt normalt å takka nei til kaffe. Dersom verten har eit problem med det, så er verten temmelig sær. 

sanila

En over gang drakk jeg faktisk så mye kaffe , at jeg måtte stå opp for og drikke en kopp kaffe , for å få sove:-) 

Så den kan så mangt den kaffe.

I dag er det en heller asosial greie for mig, og kun en kop om dagen, men den nyter jeg virkelig.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg