Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Blinis

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 45409
30.12.14 18:02

Noen som har en god oppskrift på Blini(s)? Har kjøpt bokhvete. Ser at det er ymse oppskrifter, noen med pisking av eggehviter, noe med gjær, andre med bakepulver. Vil helst ikke styre for mye med pisking, men samtidig ønsker jeg dem luftige. Skal serveres til lakserogn.

(Innlegget ble redigert 30.12.14 18:02)

Hayek911
Hayek911Innlegg: 2595
30.12.14 18:10
DrSchwei: Noen som har en god oppskrift på Blini(s)? Har kjøpt bokhvete. Ser at det er ymse oppskrifter, noen med pisking av eggehviter, noe med gjær, andre med bakepulver. Vil helst ikke styre for mye med pisking, men samtidig ønsker jeg dem luftige. Skal serveres til lakserogn.

Why bother. Det finnes utmerkede vakuumpakkede "halvstekte" laget på bokhvete i både "normal" og "mini" størrelse.

Sommerseth
SommersethInnlegg: 1208
30.12.14 18:52

Blinis er digg :-) Og passer perfekt som en lekker apéritif eller forrett, med røkelaks, rogn og dill ja! Ville nok ha gått for en variant hvor eggehviten piskes stiv, er jo gjerne den som tilfører luft og gjør den lett som en fjær.

Lykke til med baksten ;-)

DrSchwei
30.12.14 20:23
Sommerseth: Blinis er digg :-) Og passer perfekt som en lekker apéritif eller forrett, med røkelaks, rogn og dill ja! Ville nok ha gått for en variant hvor eggehviten piskes stiv, er jo gjerne den som tilfører luft og gjør den lett som en fjær. Lykke til med baksten ;-)

Ja, det var vel det jeg fryktet :-D Takk - får se hvor mye jeg skal legge i det. Det kommer an på dagsformen.

Sommerseth
SommersethInnlegg: 1208
30.12.14 21:37
DrSchwei: Ja, det var vel det jeg fryktet :-D Takk - får se hvor mye jeg skal legge i det. Det kommer an på dagsformen.

Viktig å se frykten i 'hvitøyet' vettu :-P Resultatet står nok til innsatsen, så da får dagsformen diktere magens forlystelser, hehe.

Ellers ville jeg nok brukt gjær forresten, er vel det som er 'original-oppskriften' på blinis, og gjerne ta inspirasjon fra The Guardian's:

http://www.theguardian.com/lifeandstyle/wordofmouth/2011/dec/29/how-to-cook-perfect-blinis

DrSchwei
31.12.14 14:56

Takk, ja, da blir dette "neste gang". Blir litt mye styr, får heller konsentrer meg om sausen til reinsdyrfileten, så blir det sprø speltkjeks til lakserognen i stedet. Og tross alt er Champagnen det viktigste akkurat i dag. :-)

Men Blini er veeeeeeeldig godt, så jeg skal lage det - synes 80 krone for en liten pakke frossen ble i meste laget. Har smakt forskjellige typer, foretrekker klart de letteste. På en russisk restaurant i Helsinki fikk jeg noen veldig feite med smør piplende rundt (de var varme) og de var på langt nær så gode som de lette!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg