Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Test av mat, godis & drikke

NYTT TEMA
SirOwen*MOD*

SirOwen*MOD*
16.03.21 20:30
jonas: Rema1000 har jo lenge solgt disse Schprø-greiene, det er jo samme type produkt. De er mer luftige og ostepoppete, synes de er bedre enn OWLs versjon.

Endelig fått testet "Schprø", og den var bedre enn OLW sin versjon. 

Terningkast: 5/6

Skyr bringebær (moussetypen) får terningkast 5.

Sulfat

Sulfat
17.03.21 18:47

Drillo-is

25 år siden sist. Kan ikke huske at denne var så god. Men det var den altså, skikkelig god. Terning 5

Someone

Someone
18.03.21 20:32

Sørlandschips Havsalt og Rosépepper. Veldig god, bra smak av rosepepper, så en sterk 5er

Gunstein12

Gunstein12
19.03.21 10:58
DrSchwei: Skyr - banan og pasjonsfrukt.

Jeg og.

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
19.03.21 13:54
Sulfat: Drillo-is 25 år siden sist. Kan ikke huske at denne var så god. Men det var den altså, skikkelig god. Terning 5

Får se å stikke innom nærmest Narvesen, for de har i minst ei uke nå, reklamert for denne populære football isen, til rundt 15 kroner, mens andre har solgt den for oppunder 30 kroner.

Har ikke spist den siden, tja, 90-tallet, og litt skeptisk til om de gode barndomsminnene vil leve opp til forventningene mine, for hadde en ellers kjip opplevelse med Kræsj-Pink i fjor, den smakte alt annet enn så godt som jeg trodde, eller husket det som guttunge.

Uansett, moro om Drillo-isen snur om litt på den negative retro-is trenden, hvor det har vært mer nedturer, enn oppturer. 

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
19.03.21 14:07

Irriterende at Eldorado sin sitrongele uten tilsatt sukker (typen du blander ut med vann, og et par timer i kjøleskapet, og vips, så har man sitrongele) plutselig har forsvunnet i hyllene, men forrige uke var innom ei X-tra butikk, og fant en ferdig lagd ny variant fra Tine:

Piano® Gelé UTEN sukker med bringebærsmak 

og ga den en sjanse. Som alltids, ting som er uten sukker/mindre usunt alternativt = Brutalt overprisa, og selvsagt mye mindre innhold, og knapt noe til reklame for selve produktet, gjemt bort i hyllene. 

Nei, denne blir nok med ene forsøket. Ikke at den smakte "fælt", men Eldorado sin bringebær/jordbær/sitron i pulverpose, som en bare tilsetter vann, og setter i kjøleskapet et par timer, gir vel ca: samme innhold/mengde, og er nesten 10 kroner billigere, og synes disse har vært like gode, særlig sitron utgaven, som dessverre nå altså er sporløst forsvunnet.

Om Tine og Sørlands Is (de har en god sukkerfri variant med sjokolade og vanilje) hadde nedjustert prisene, oppgradert utvalget, og inkludert mer innhold, så ville man nok handlet langt mer av denne typen usukrede dessert produkter. 

SirOwen*MOD*

SirOwen*MOD*
20.03.21 16:41

Royal Iskrem Ostekake & Pasjonsfrukt 0,9 liter

Nja...burde vært mer smak av pasjonsfrukt utenom "sirupen". 70 kr er dyrt.

Terningkast: 4

KingKongHalvor

KingKongHalvor
20.03.21 17:00
SirOwen*MOD*: Endelig fått testet "Schprø", og den var bedre enn OLW sin versjon.  Terningkast: 5/6

Se der ja! Når selveste chipseksperten er enig, så har man litt peil likevel. :-)

(Innlegget ble redigert 20.03.21 17:01)

SirOwen*MOD*

SirOwen*MOD*
20.03.21 17:23
KingKongHalvor: så har man litt peil likevel.

Vel, hele posen forsvant på kort tid. Ikke bra mtp fremtidig kaloriregnskap :)

KingKongHalvor

KingKongHalvor
21.03.21 11:32

I alle år har Ritz dominert markedet for små salte kjeks. Nå har Sætre kommet med en konkurrent som står seg så bra at den etter min mening danker ut originalen, med god margin.

Sætre Snackers  6/6

SirOwen*MOD*

SirOwen*MOD*
22.03.21 18:36

Q Yoghurtmousse

Nytes som kjapt mellommåltid, alternativt som en lett dessert (70 kcal)

Både Pasjonsfruktvarianten og Limevarianten får 

Terningkast: 5

jonas

jonas
25.03.21 10:29
Oslogg123: Grandis fredagspizza med Kims chips.

Slo meg akkurat nå at Stabburet faktisk skriver at den er toppet med Kims potetgull. Altså ikke chips, Maarud forsøkte jo lenge kreve enerett på betegnelsen potetgull.

DrSchwei

DrSchwei
29.03.21 19:46

En sånn dag jeg ikke orka å lage mat... Fant denne på butikken.

https://lofoten.no/produkt/lofoten-gratinert-laks-pasta

Som vanlig trenger slike ting litt mer tid i ovnen er angitt. Men selv etter fem minutter ekstra ble det ikke noe farge på osten.

Pastaen var forbausende bløt. Rett og slett overkokt. Laksen var nesten verre, flisete og ikke god. Sausen smakte for så vidt greit nok, selv om f.eks. purre nok hadde passet bedre enn paprika.

Litt godt med krydder og en viss spiss berget det hele fra bunnkarakter.

Terningkast 2.

SirOwen*MOD*

SirOwen*MOD*
29.03.21 19:51
DrSchwei: Pastaen var forbausende bløt. Rett og slett overkokt.

Dessverre et utbredt fenomen på slike ferdigretter. Ihvertfall på alle de jeg har prøvd. Pastaen er kokt ihjel, for å sikre at det ikke leveres underkokt.

Når jeg selv koker selvskutt pasta, er jeg temmelig nazi på koketid og konsistens de siste minuttene, med hyppig test slik at det blir tilnærmet al dente.

DrSchwei

DrSchwei
30.03.21 22:00

Salami med lakris!

https://metervare.no/produkt/spekemat/sotahjornet

Måtte jo bare prøve denne. Skeptisk! Ikke spiser jeg så mye av denglsags heller, som regel bedre å få det ferdigskåret i små porsjoner....

Tja, ha. Veldig rare greier, i beste fall. Hadde jeg ikke visst det var lakris, hadde jeg kanskje tenkt at det var noe annet - noe veldig særpreget, rart og litt søtt.

De skal ha for forsøket og ideen. Men dette blir sånn terningkast 3 fra meg.

KimK

KimK
30.03.21 23:43
DrSchwei: Salami med lakris!

Hvor stor er pakka? 

SirOwen*MOD*

SirOwen*MOD*
30.03.21 23:53
KimK: Hvor stor er pakka?

All info finner du når du trykker på linken, inkl at den er på ca 220 gram.

KimK

KimK
30.03.21 23:57
SirOwen*MOD*: All info finner du når du trykker på linken, inkl at den er på ca 220 gram.

Gjorde det, men så ikke hvor mange gram, skal sjekke en gang til :-)

DrSchwei

DrSchwei
31.03.21 09:24
KimK: Hvor stor er pakka?

220 gram.

KimK

KimK
31.03.21 10:09

Der, ja. Blind :) Prisen virker noe stiv, men det er vel et spesialprodukt og da blir det ofte slik.

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
01.04.21 09:22
Frank.N.Steen: Piano® Gelé UTEN sukker med bringebærsmak

Prøvde denne igjen, og blir nok siste besøket. Smaken er jo nærmest vann, og ikke mye bringebær. For moro skyld, lagde jeg opp en av Eldorado sine sukkerfri poster, og den hadde langt friskere og skarpere smak, mens Tine Piano, ble altfor anonym og kjedelig.

Nå ligger Eldorado posene til 8-9 kroner, mens Piano ferdigpakningen, er oppom 22-24 kroner stykket. Og det er de ikke verdt.

Terningkast: 2

Frank.N.Steen

Frank.N.Steen
01.04.21 09:29

Mulig de allerede har blitt testa ut, og jeg har ikke fått med meg anmeldelsen, men sto og vurderte om jeg ikke skulle gi de "nye" Drage Eggene til Cloetta, en sjanse i påsken. Men de så ikke særlig fristende ut, men er visstnok det Cloetta kunne komme opp med, ettersom leverandøren av de originale visstnok har blitt nedlagt. 

Vel, jeg er nå uansett bare glad til, for at jeg har fortsatt et par poser igjen, fra fjorårets Nille tilbud på Anthon Bergs Fugle Egg med marsipan og sjokolade, der har alltid vært en innertier i påsken. 

DrSchwei

DrSchwei
01.04.21 10:02

Fikk min leveranse fra Augestad Håndverkskondotori i posten i går. Det var jo i grevens tid, for hadde blitt sur hvis pakken kom etter påske. For dette var jo påskegodterier. Som vanlig dyre saker.

Flotte biter med konfekt. Artig "kyllinghode" på de gule. Her var det tre smaker, pasjonsfrukt, appelsin og så en karamell med tonka. Først litt skuffet over fargen på de gule, de var en del mørkere og brunere enn på bildet. Appelsin var en god konfekt. Karamellen helt fanstastisk på smak og konsistens. Pasjonsfrukt (kyllingen) skuffet dessverre, men jeg har egentlig aldri like pasjonsfrukt i sjokolade. Greit som en krem, men når det blir blandet i trøffel blir det bare veldig syrlig.

Fruktkuber med solbær var litt ødelagt, ved at sukkeret utenpå var smeltet en del. Smakte et par i går, og disse var dessverre ikke spesielt vellykket. Smakte egenltig bare litt surt solbærsyltetøy.

I dag skal marsipanen testes. Og jeg kommer ikke til å slutte å bestille fra henne selv om 2 av 4 varer her ikke var helt topp, for det er jo bare å velge det man selv foretrekker. Karamell er hun i alle fall god på. Og så kommer det nytt design på forpakningene snart.

SirOwen*MOD*

SirOwen*MOD*
15.04.21 23:45

Noen ganger våger jeg meg inn i såkalte fullsortiments butikker, hvilket alltid fører til katastrofe når man tar sluttsummen på kvitteringen i betraktning.

Så også i dag, men fikk uansett testet følgende: 

Jacobs Belgisk sjokolade med havsalt og karamell
Mektig på smak, men treffer ikke innertier
Terningkast: 4+

Askim Frukt- og Bærpresseri Cider med smak av fersken
Selvsagt eple i denne også, dessverre. Mild duft, noe syrlig smak (eple?), kunne vært mer smak av fersken

Rørosmajones med ramsløk
Minner i smak mer om remulade, men helt ok totalt sett.

Freia Oreo Cookies med krem
Fin på smak, kunne godt vært enda litt mer fyll av selve kremen.

Oskar Sylte Pærebrus uten sukker
Litt flat ettersmak trekker ned.
Terningkast: 4-

Oskar Sylte Ananasbrus uten sukker
Også her flat ettersmak, OS makter ikke å lage god sukkerfri brus.

Sticky Fingers Give Peach a Chance BBQ-saus
Fyldig, fruktig og god.

Sticky Fingers Carolina Gold BBQ-saus
Skarp og god.

Toms minifrosker med peppermyntefyll
Mildt og godt fyll som ikke dominerer slik det dessverre gjør i andre mintsjokolader. Meget god sjokolade utenpå.

Broken Taco Pickled Onions Raspberry & Lime
Digg.

Broken Taco Mango Habanero Salsa
NB! Ikke for sarte sjeler, må brukes med forsiktighet.

Kanteføl Flak med smak av Brunost
Smaker ikke brunost.
Terningkast: 3

Kanteføl Flak med smak at Tyting (tyttebær) og rømme
Smaker ikke tyttebær.

Kanteføl Flak med smak av Mango og rød chilipepper
Aner en ettersmak av mango, men passer ikke helt i totalen.

Jacobs Oriental Chips (chili, paprika, ingefær)
En kombo som ikke treffer blink.

Jacobs Texas BBQ Chips (løk, tomat, paprika)
Fikk underlig nok litt julestemning av smaken (weird, I know).

Eldorado Spicy Lime peanøtter
Ikke spicy, lite lime.

Forest Feast Slowroasted Peanuts/Cashews with Seasalt & Heatherhoney
Mild og rund smak.

Maarud Tasty Fries Sweet Chili
Helt ok smak og sting.

OLW Cheese Doodles Jalapeno
For store, derfor for tørre. Ok smak av jalapeno.

Bergby Sennep Sort Pepper
God og fyldig.

Bergby Sennep Curry Mango
Flott sennep som gir det lille ekstra til alt mulig av matretter.

DrSchwei

DrSchwei
19.04.21 20:16

Iskrem - Coop hadde tidligere inne italiensk iskrem. Firkantede bokser. Bra saker. Disse er nå borte vekk. Dessverre. Nå har det kommet en Coop-merket italiensk iskrem i rund boks.

Testet Tiramisu. Søt og kjedelig iskrem. Lett kakaodryss. Smakløs og meningsløs. Terningkast 2.

Betraktelig nedur fra hva de hadde før!

DrSchwei

DrSchwei
19.04.21 20:18

Iskrem - har tidligere uttrykt sorg over at Royal-boksen med appelsin er borte vekk. Det er litt smått tragisk.

Så øynet jeg håp. Paszsjonsfrukt er kommet. Og med ostekake-smak i tillegg!! Høres bra ut.

Men pasjonsfrukten blir for meg litt for syrlig og aromatisk til iskremen. Det blir en veldig konstrast. Smaker det ostekake? Nei, merker lite av det, men det er noen smuler oppi som forstyrrer hele greiene.

Denne boksen kjøpte jeg for flere uker siden, og den er fortsatt ike tom.

Terningkast 3.

Betraktelig nedtur om man sammenligner med den med appelsin!!

SirOwen*MOD*

SirOwen*MOD*
19.04.21 21:49
DrSchwei: Iskrem - Coop hadde tidligere inne italiensk iskrem. Firkantede bokser. Bra saker. Disse er nå borte vekk. Dessverre. Nå har det kommet en Coop-merket italiensk iskrem i rund boks. Testet Tiramisu. Søt og kjedelig iskrem. Lett kakaodryss. Smakløs og meningsløs. Terningkast 2. Betraktelig nedur fra hva de hadde før!

Dessverre lot jeg meg lure av de "nye" italienske, trodde det var de gamle, hadde glemt hvordan de så ut. Både straciatelli og lemon sorbet var dårlige.

Royal med ostekake og pasjonsfrukt fikk en snill 4'er av meg.

DrSchwei

DrSchwei
20.04.21 10:18
SirOwen*MOD*: Dessverre lot jeg meg lure av de "nye" italienske, trodde det var de gamle, hadde glemt hvordan de så ut. Både straciatelli og lemon sorbet var dårlige. Royal med ostekake og pasjonsfrukt fikk en snill 4'er av meg.

En ren katastrofe i forhold til de de hadde før. Dessverre. Ja, ja, pasjonsfrukt var bare mest skuffende. For så vidt grei nok. Men nå er det få av disse boksene som frister. Møvenpick koster jo over 100 kroner boksen, og det blir i meste laget. Da kjøper jeg heller de beste pinneisene. Og disse Ben & Jerry-greiene irriterer meg - fyller opp isdisken med tåpelige amerikaniserte greier med kakedeig, oreo og kjeks...

SirOwen*MOD*

SirOwen*MOD*
20.04.21 12:23
DrSchwei: Møvenpick koster jo over 100 kroner boksen

Skandale, koster 114 kr i butikken her.

114 kr...!! For en liten bøtte med is.

Glem det.

DrSchwei

DrSchwei
20.04.21 13:28
SirOwen*MOD*: Skandale, koster 114 kr i butikken her. 114 kr...!! For en liten bøtte med is. Glem det.

Ja, og nå har jo Rema tilbud på småis, 30 prosent. Forrige uke var det vel Extra med 40 prosent. 18 kroner for en Royal med mørk sjokolade lar seg egentlig høre. Man får jo da mer enn 6 slike for en liten boks, som neppe er mer enn seks porsjoner, så da er jo valget lett...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg