Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kjørepils

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 45800
13.05.15 08:05

Kjørepils - da jeg så navnet første gang - så tenkte jeg "for et artig og smart navn" på en alkoholfri øl. Det er en pils som gir til den som skal kjøre og som følgelig da ikke skal drikke alkohol. Dette er godt innarbeidet og i Norge har man et strengt forhold til at den som kjører ikke drikker noe med alkohol.

Men avholdsbevegelsen, her representert med MA, tenker selvsagt annerledes rundt alkohol enn vi som har et "normalt" forhold til alkohol:

http://www.nrk.no/hordaland/kjorepils-faller-ikke-i-smak-1.12356740

Kan de ikke finne seg andre ting å kjempe for? Eller kjempe på en litt annen måte?

Det mest interessante her er likevel hvordan de klarer å reagere negativt på dette artige navnet. Kanskje burde hun latt være å kommentere sin "umiddelbare reaksjon":..

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 52097
13.05.15 08:48

Avholdsfolket er vel ikke først og fremst kjent for sin gode og lune humor. 

Morsomt navn syns jeg selv da.

sanila
sanilaInnlegg: 34058
13.05.15 09:29

Tidligere var det brukt om en fyraftens øl, i dk, det er ikke lengere lov, og godt er det.

fargerik
fargerikInnlegg: 55302
13.05.15 10:03
DrSchwei: Det mest interessante her er likevel hvordan de klarer å reagere negativt på dette artige navnet. Kanskje burde hun latt være å kommentere sin "umiddelbare reaksjon":..

Uff...ja, det hadde vært best...å ikke skjemme seg ut.

Artig navn, da. Må huske å smake på det ølet, etter denne fine reklamen.

Cityvenn
CityvennInnlegg: 11775
13.05.15 10:08

Om alle er sånn som eg når en er skikkelig fyllesyk og sånn som eg roer ned etter ei par pils så hadde eg personlig helt garantert heller villet sitte på med en med ei par pils innabords eller en skarp en mye heller enn en som er skjelven og skikkelig fyllesyk.

Selv kjører eg ikke bil.

(Innlegget ble redigert 13.05.15 10:08)

fargerik
13.05.15 10:11
Cityvenn: Om alle er sånn som eg når en er skikkelig fyllesyk og sånn som eg roer ned etter ei par pils så hadde eg personlig helt garantert heller villet sitte på med en med ei par pils innabords eller en skarp en mye heller enn en som er skjelven og skikkelig fyllesyk.

Har du vurdert å prøve litt moderat drikking, og ikke bli fyllesyk?

Har funket bra for meg de siste to tiårene.

Cityvenn
CityvennInnlegg: 11775
13.05.15 10:21
fargerik: Har du vurdert å prøve litt moderat drikking, og ikke bli fyllesyk? Har funket bra for meg de siste to tiårene.

Det har vel igrunn fungert for meg også de siste årene iallefall. Men det hender seg att det blir ett par glass rødvin for mye eller ett par halvlitere for mye så eg blir litt uggen i hodet på morran , men eg starter aldri å drikke fra morran lenger . Det er snakk om en sixpack med øl eller kanskje litt over eller ei flaske vin eller to i løpet av en lang ettermiddag og kveld.

Når eg er i Thailand så er eg enda mer forsiktig samtidig som eg er mye flinkere til å drikke minst like mye vann der som alkohol så der er eg i fin form hver morgen og starter alle dager med en lett frokost  og en times treningsøkt med treningsapperater før dusj.

Skvirre
SkvirreInnlegg: 2691
13.05.15 10:24
fargerik: moderat drikking

Hehe, du kan da ikke bare finne opp uttrykk!

fargerik
13.05.15 10:40

(Innlegget ble redigert 13.05.15 10:41)

Someone
SomeoneInnlegg: 24863
13.05.15 10:58

Avholdsbevegelsen er seg selv lik.....

Uansett kan det bli navnestrid her da Kjørepils også er navnet på Sagene Bryggeri sin alkoholfrie variant

DrSchwei
13.05.15 13:50
Someone: Uansett kan det bli navnestrid her da Kjørepils også er navnet på Sagene Bryggeri sin alkoholfrie variant

Hm, men nå tapper vel Sagene i Arendal, og dette ølet som er omtalt her tappes også i Arendal. Trodde først det var Sagene, men det er altså Norgesgruppens øl. Merkelig.

kytec
kytecInnlegg: 36487
13.05.15 13:55
fargerik: prøve litt moderat drikking

Blir vel bare moderat bris(en) da. 

kytec
kytecInnlegg: 36487
13.05.15 13:56

Er det det samme som vi kalte styrepils da promillegrensen var 0.5? 

Someone
13.05.15 14:48
DrSchwei: Hm, men nå tapper vel Sagene i Arendal, og dette ølet som er omtalt her tappes også i Arendal.

Det brygges i Oslo, men slik jeg skjønner tappes det både her og i Arendal.

Tappelinje er såpass dyrt at det er greit og få litt hjelp.

DrSchwei
13.05.15 16:08
Someone: Det brygges i Oslo, men slik jeg skjønner tappes det både her og i Arendal. Tappelinje er såpass dyrt at det er greit og få litt hjelp.

Det ser vel ut til at akkurat dette alkoholfrie er det samme ølet, ifølge TV2, som kaster seg på saken:

http://www.tv2.no/2015/05/13/nyheter/kjorepils/bil/alkohol/6916828

Det er jo litt juks, synes nå jeg. Men tøft navn - håper den smaker bra også...

Lirym
LirymInnlegg: 3952
13.05.15 17:46

Ingen som bryr seg om hva avholdsbevegelsen tenker. At det i det hele tatt finnes forening for slikt er latterlig.

Someone
13.05.15 21:13
DrSchwei: Det ser vel ut til at akkurat dette alkoholfrie er det samme ølet, ifølge TV2, som kaster seg på saken:
http://www.tv2.no/2015/05/13/nyheter/kjorepils/bil/alkohol/6916828
Det er jo litt juks, synes nå jeg. Men tøft navn - håper den smaker bra også...

Ah, ser det nå er samme, og at det egentlig ikke lages på Sagene heller. Det forklarer kanskje hvorfor det var litt skuffende, i forhold til de andre pilsene deres

klut77
klut77Innlegg: 3777
14.05.15 08:44

Av en eller annen grunn, så reagerte jeg mere på det faktum at de ikke bruker bindestrek mellom kjøre og pils...

DrSchwei
06.06.15 21:15

Ser at Sagene nå får ganske krass kritikk fra en del i "ølmiljøet" (hehe, fint utrykk!) - ser ut til at de har tatt munnen litt for full mht brygging og tilknytning til Oslo, da det meste brygges i Arendal, foreløpig...

franzsigel
franzsigelInnlegg: 15103
09.06.15 11:18
DrSchwei: Ser at Sagene nå får ganske krass kritikk fra en del i "ølmiljøet"

Sagene er vel i ferd med å bli et godt eksempel på nye bryggerier som har kastet seg på "ølbølgen" uten å egentlig ha så veldig mye godt å by på bortsett fra fjonge bokser og etiketter (begynner å bli en del meget overprisede øl fra slike bryggerier i dagligvarebutikkene).

Når man i tillegg går beinhardt ut i egen markedsføring (uten å bry seg så veldig mye om at det er strenge begrensninger for markedsføring av øl) og kritiserer andre bryggeriers manglende tilknytning til Oslo, samtidig som man seiler under falsk flagg og brygger mesteparten om ikke alt i Arendal selv, så er det ikke rart man får kritikk.

Vet ikke helt hva som er flauest på bildet her - teksten på boksen eller Oslo-patriot Erling Fossens omfavnelse av dette "bydels-ølet" fra Arendal...

For øvrig finner man litt oppsummering av kritikken av Sagene på linkene under for de som er interessert.

http://mysam.blogg.no/1432467106_jeg_synes_litt_synd_p.html

http://gjest.blogg.no/1433507024_de_som_synder_fr_hre_.html

(Innlegget ble redigert 09.06.15 11:19)

DrSchwei
09.06.15 11:33

Ja, har lest de fleste av disse. Det er jo en reell fare for en viss "overhype" når noe i et ganske lite miljø ølnerder og en del andre vokser til å bli noe "alle" unge menn blir opptatt av.

Ikke for det - nerdene og disse er kanksje litt for mye på den andre siden igjen, alt alt skal være ekte og laget på "rett måte" - mens det for det store flertall er smaken som teller.

Selv har jeg alltid og lenge kost meg med ymse øl ute på pub, under kyndig veiledning av en "kjenner", men av og til kunne jeg føle at det lå en viss "hype" under - at man stadig skulle finne den siste kule.

Smaker gjerne fortsatt mye ymse, men holder meg mye til det norske og kjøper bare øl på polet - det butikkølet synes jeg blir lite interessant med så lite alkohol - stort sett pilsen duger.

Prøvde også Sagene-pils og synes den var bra, og de har fine bokser - men vil nok være mer kritisk neste gang..

Bananskall
BananskallInnlegg: 3768
09.06.15 17:49

Litt synd å lese det her. Hadde ikke god kjennskap til dem, men i kategorien klassiske juleøl ga jeg best karakter til Sagene Sterk Jul i vår interne juleøltest, og kjøpe endel av den i etterkant. Jeg kunne jo tydeligvis spart endel kroner på å kjøpe juleøl fra Arendal istedet..

franzsigel
09.06.15 18:35
Bananskall: Jeg kunne jo tydeligvis spart endel kroner på å kjøpe juleøl fra Arendal istedet..

Smak er selvfølgelig alltid viktigst, men andre bud når det kommer til øl (og det bør forsåvidt også gjelde andre matvarer) er åpenhet.

Minstekravet bør være at man klart og tydelig merker hvor ølet er brygget. Mangler slik vesentlig informasjon er det grunn nok til boikott fra min side.

Verste eksempelet på øl som "seiler under falskt flagg" og utgir seg for å være noe det ikke er er kanskje Rema's øl fra "Lade Gaards Brygghus" som med både etiketter og flaskedesign tydelig ønsker å utgi seg fra å være mikrobrygget "håndverksøl".

Som designeren selv skryter av på sin hjemmeside: "Pakningene ble gitt tydelige verdier som håndverk, tradisjoner, og høy kvalitet i utformingen av flasker og etiketter, gjennom virkemidler som håndtegnede etiketter og tydelig historisk opphav"

Problemet er bare at ølet er brygget av Grans Bryggeri. Det "historiske opphavet og tradisjonene" er altså bare humbug.

Ikke at det er noe veldig galt med Grans. Men Rema selv er tydeligvis ikke stolte av dette bryggets opphav og tradisjoner siden man velger å finne på et fiktivt bryggeri for å melke håndverksøl-trenden...

jackblack
jackblackInnlegg: 12968
10.06.15 14:32
Someone: Det brygges i Oslo, men slik jeg skjønner tappes det både her og i Arendal. Tappelinje er såpass dyrt at det er greit og få litt hjelp.

bare juks og fanteri. 

All øl`en er produsert i Arendal. I to år har de forsøkt seg på å sko seg på Oslopatriotisme uten å ha et fnugg av troverdighet. Og ser men på kapasiteten på bryggeriet som skal bygges på Sagene har den knapt en brøkdel av kapasiteten som trengs for å nå målet på 1 million liter. 

kreativ markedsføring kalles det. Vi som forbrukere blir lurt trill rundt. 

franzsigel
11.06.15 08:30
jackblack: kreativ markedsføring kalles det

Det er et for fint uttrykk. Sagenes markedsføring er direkte villedende. Og "Bryggerigutta og fabrikkjentene på Sagene" ler sikkert hele veien til banken (eller hadde gjort det om bryggeriet hadde gått med overskudd, noe det så langt ikke ser ut til å gjøre).

jackblack
11.06.15 10:53
franzsigel: "Bryggerigutta og fabrikkjentene på Sagene"

Du mener de ikke eksisterende gutta og jentene? 

:)

Ren bløff kan man like gjerne kalle det.

Markedsavdelingen (kona til Henning? ) har tilogmed opprettet en såkalt uavhengig Sagnene Bryggeris venner side på Facebook. 

franzsigel
12.06.15 08:43
jackblack: Markedsavdelingen (kona til Henning? ) har tilogmed opprettet en såkalt uavhengig Sagnene Bryggeris venner side på Facebook.

Ja jeg så den, og kan ikke annet skjønne at den er et grovt brudd på loven mot alkoholreklame.

Nå er det ikke uvanlig at norske bryggerier opererer litt i grenseland på sosiale medier, men tror ikke jeg har sett like grove tilfeller på mange år...

jackblack
12.06.15 10:59
franzsigel: Ja jeg så den, og kan ikke annet skjønne at den er et grovt brudd på loven mot alkoholreklame. Nå er det ikke uvanlig at norske bryggerier opererer litt i grenseland på sosiale medier, men tror ikke jeg har sett like grove tilfeller på mange år...

nei den er ganske så grov ja. 

Det beste er jo at de later som om det er en uavhengig side.. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester