Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Insekter fremtidens matfat ?

NYTT TEMA
politikk
politikkInnlegg: 26039
03.06.15 22:32

det var nyhetene på tv. Men hva med kiloprisen på oppdrett, bearbeiding og innsamling ?

selv om kakkerlakker og skrukketroll er proteinrikt må det store mengder til ett måltid.

hva med maur ? Tåler menneskets mager maurgift / maursyre slik som hos dyr. Og blir vi da giftige som pilgiftfrosk ?

ellers sies det at hver soldatmaur har gift som en veps...de som tør kan starte maurfarm.

hva med svarte og brune snegler ? Det ser ikke ut til at hverken maur, fugler eller andre dyr vil spise dem. Er de giftige ?

høres hvertfall ikke så godt ut med sneglefrikase og manetgrateng.     God apetitt folkens !

Shimon
ShimonInnlegg: 10220
03.06.15 23:30

Nei, jeg har ikke trost i slekta!

Strandereng
StranderengInnlegg: 7680
03.06.15 23:33
Shimon: Nei, jeg har ikke trost i slekta!

Leste et sted at sirisser er knasende gode, og litt syrlige :-)

Bobbyv
BobbyvInnlegg: 12574
03.06.15 23:42
Shimon: Nei, jeg har ikke trost i slekta!

Men, du har kanskje trost i taklampa? :))

Shimon
ShimonInnlegg: 10220
03.06.15 23:57

Har ei kokebok skrevet av Arne Brimi, hvor det er oppskrift på nettopp trost. Er dere to par, trenger dere 36 stykker, nesten en flokk.

Strandereng
04.06.15 00:22
Shimon: Er dere to par, trenger dere 36 stykker, nesten en flokk.

Da vil jeg tro det er enklere å riste seg en maurtue.

hfiego
hfiegoInnlegg: 4724
04.06.15 00:26

Maur er godt!! Syrlig :)

Everenga
EverengaInnlegg: 4423
04.06.15 08:22

Dette har vært en greie hos BBC over lengre tid. Kan godt hende at neste "edgy" matbølge som gjør seg gjeldende i vesten blir insekter. Mitt hovedspørsmål blir hvordan mattilsynet skal avgjøre hvilke kakkerlakker som er uhygieniske skadedyr og hvilke som er forrett :)

Stenia
SteniaInnlegg: 2595
05.06.15 01:26

Jeg har sett på tv at folk i en bush et sted i verden har grillet tarantella. Det smakte krabbe var det en som sa (kjøttet i beina, men at selve kroppen var ekkel). For det som befant seg i magen på tarantellaen smakte bittert og uspiselig.

Selv spiser jeg heller rå kål enn insekter. Meitemark og snegler kan andre spise.

NiGoZeroIchi
NiGoZeroIchiInnlegg: 14088
05.06.15 12:30

Det er i grunnen mye "god mat" som man ikke utnytter fordi det kommer fra "ekle" dyr...

Prøvde gresshopper for et par år siden - mye "knas" og lite smak, men sausen de ble servert i var god.  Snegler er jo slettes ikke verst.  Kråkeboller er overraksende godt.  Blekksprut og akkar er jo glimrende i sushi.

Når jeg er på reise, gjør jeg ofte forsøk på å få i meg "lokale delikatesser" som kan virke sært å spise for en nordmann.  Noen ganger er det ting som bør forbli lokalt - andre ganger får man en hyggelig overraskelse.

politikk
05.06.15 22:22

Nigozerolochi : samme hva det er bare det smaker godt. Men kan de store svarte og brune sneglene i norge spises ? Ser ikke ut til at hverken fugler eller maur vil ha dem.

og hva med maur ? De jo giftige med etsende maursyre som løser opp organisk vev.   Vet at dyr spiser dem, men tåler menneskets mage dette ?

men uetisk mat som haifinnesuppe der resten av haien kastes må vi ikke gå med på og kjøpe.

politikk
05.06.15 22:31

Everenga : ikke sikkert mus og rotter er uhygienisk hvis de er godt stekt eller kokt.

verdenshavene flommer over av maneter. Men hvis giften kan nøytraliseres så blir det sikket litt mat igjen hvis alt vannet i manetkroppen kan fjernes billig.

og jammen skal det mange mygg til ett mettende måltid :)

Stenia
SteniaInnlegg: 2595
06.06.15 01:41
politikk: men uetisk mat som haifinnesuppe der resten av haien kastes må vi ikke gå med på og kjøpe.

Når haifinnesuppe dukker opp, så tenker jeg på Donald og Dolly på restaurant.

Ellers har jeg sett på diverse programmer på tv (Robinson) hvor de spiser småhai.

Noen liker hai velagret som smaker urin, en delikatesse på Island ?

politikk
06.06.15 16:15

Stenia : i østen er det populært med haifinnesuppe og suppa er sikkert grei nok i seg selv. Men fangstmetoden er avskyelig der alle finnene kuttes av levende hai som så dumpes tilbake for og drukne.

og at resten av haien kastes og ikke utnyttes er uakseptabelt.

i østen er også slanger delikatesse. Smaker sikkert godt slik som ål men de flåes levende og derfor aldri akseptabelt som måltid.

i østen spises også apehjerne men om resten av apen kastes er det ressursløseri.

østen har i det heletatt mange uskikker der bare deler av spesifikke dyr utnyttes.  Overtro og " helsekost " hysteri er nok bakgrunnen.

jeg nekter og spise halalslakt der dyr drepes med blodtapping når det finnes mer smertefrie metoder.   En muslimsk avskyelighet !

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 45808
06.06.15 16:55

Hummer, reker og krabber kommer fra havet, men om de hadde levd over havet, så hadde de nærmest vært svært rare insekter - tror nok at man kan venne seg til litt av hvert. Men spørsmålet er jo smaken, da...

Strandereng
06.06.15 21:05

Det sitter langt inne for meg, tanken på og frydes av glede og forventning til et gedigent måltid med frityrstekte larver.

Men det forskes  på alle typer insekter og larver og hvordan de kan tilberedes lekkert og med god smak.
Heldigvis tror jeg det ikke gjelder andre enn de som kommer etter oss, og blir man vant fra barnsben av til at insekter er hverdagskost og snadder, har man et helt annet utgangspunkt enn oss som sitter her i dag og vemmes ved tanken :-)
Når det gjelder tang og tare er vi kommet mye lenger. 
Tangknekkebrød er knallgodt, for eksempel.

I linken over her står det også mye mer om andre matprodukter. Bl.annet kulturkjøtt vs laboratoriekjøtt, og utvikling av matvarer som har en viktig misjon for ulike sykdommer osv

(Innlegget ble redigert 06.06.15 21:15)

NiGoZeroIchi
NiGoZeroIchiInnlegg: 14088
08.06.15 09:54
politikk: Nigozerolochi : samme hva det er bare det smaker godt. Men kan de store svarte og brune sneglene i norge spises ? Ser ikke ut til at hverken fugler eller maur vil ha dem.

Det største problemet med skogsnegl er at de kan ha spist giftige planter og sopp, og kan dermed ha giftstoffer i seg.  Landlevende bløtdyr kan også ha parasitter som går på mennesker, så de må derfor tilberedes skikkelig.

"og hva med maur ? De jo giftige med etsende maursyre som løser opp organisk vev.   Vet at dyr spiser dem, men tåler menneskets mage dette ?"

Maur er spiselig.  Tror du skal spise ganske mye før maursyren blir et problem.

politikk
09.06.15 01:09

Strandereng : faller kansje avskyelig for mange...har kalt ostepop frityrstekt makk og noen vil ikke spise da..

men lurer fælt på kiloprisen på spiselige innskter. Høres ut som mye arbeid pr kg.

Strandereng
09.06.15 23:41
politikk: Strandereng : faller kansje avskyelig for mange...har kalt ostepop frityrstekt makk og noen vil ikke spise da.. men lurer fælt på kiloprisen på spiselige innskter. Høres ut som mye arbeid pr kg.

Det med ostepopen virker kanskje på barn? Og noen voksne, hehe.

Hørte om en liten jente som gråt fælt da storebroren sa at hun spiste majornese på brødskiva :-)

Jeg lurer ikke på noen kilopris på insekter .-)
Foreløpig verner jeg om humlene i hagen. De har en annen viktig funksjon for maten vår, pollinering.
Maur, gresshopper og makk er som sagt fremtidens mat, og kan vel mette og gi proteiner til hele klodens befolkning når tiden er inne.

Naboen min fortalte at han hadde maurinvasjon i huset for tiden. 
Kanskje jeg skulle foreslått at han fanget og stekte dem til forrett?

terdam
terdamInnlegg: 253
19.07.15 12:47

Når det gjelder maur, så skal man ta av giftkjertelen før man spiser den. Mye jobb hvis man skal ha et måltid. Så kan man frese dem i panna.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester