Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lav og høy pris - observasjonstråd

NYTT TEMA
Frank.N.Steen
Frank.N.SteenInnlegg: 1955
03.01.19 15:26

Ah, Quality Street ja, den har jeg lenge hatt lyst på men nå er det liksom "for seint". Vurderte å handle inn men noen lå oppunder 400 kroner og hadde jo den mindre posen til 150-200 kroner men plutselig er alle borte vekk, noe rart da Rema virket å slite med å bli kvitt dem i jula. Om da ikke en veldig sulten fan stakk innom og kjøpte opp alle sammen på en og samme tid.

Litt trist at mye av disse kvalitetssnopet nå forsvinner (et helt år) og joa, har jo hatt muligheten til å kjøpe dem inn i flere måneder, men så er det tilbake til det "vanlige" norske produktene, ikke at de er så dårlig, men savner helt klart bedre variasjon og utvalg. Skulle så gjerne sett noen ta inn de store 200 g Milka Cow sjokoladebarene som jeg tror man må til Sverige for å få tak i, om da en ikke handler via nettet. 

Får se om jeg ikke kan finne noe av Kvalitets Gaten, da eventuelt i en og annen nærliggende Rema butikk, for denne går den norske Twisten en høy gang i smak.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 47309
03.01.19 15:31
Frank.N.Steen: Kvalitets Gaten

Eller Shetlands-godt/snop, om du vil... :-)

https://en.wikipedia.org/wiki/Quality_Street_(confectionery)

Har ikke hørt uttrykket selv, men husker veldig godt den gangen min far kom igjen fra forretningsreise i UK, der vi fikk hver sin lille boks med QS. Skjellsettende opplevelse for en 10-11-åring :-)

At Saddam Hussein hadde samme smak, får så være...

(Innlegget ble redigert 03.01.19 15:31)

Frank.N.Steen
03.01.19 15:41

Husker godt at som guttunge kom mamma hjem med en svær rund blikkboks full av godis, da kjøpt inn på danskebåten og Tax-Free (tror jeg da) og den gikk jommen meg raskt ned. Var nesten "slosskamp" om favorittbitene ;)

DrSchwei
06.01.19 18:58

Meny har nå igjen tilbud på Maasdam-ost til 100 kr/kg. Meget god ost! En slags mellomting mellom Sveitser og Jarlsberg? Virker mykere og feter enn den første, og litt mindre søt enn Jarlsberg. Bare sånn personlig inntrykk.

Ebenezer
EbenezerInnlegg: 5
07.01.19 15:56

https://twitter.com/Dagligvarer/status/1082211109472534528

«Kiwi senker prisene på all fersk og frossen fisk tilsvarende momsen i en periode på seks uker.»

(Innlegget ble redigert 07.01.19 15:57)

Kent
KentInnlegg: 122776
07.01.19 16:56

85,- kr for en pakke Gilde karbonadedeig! 69,- kr for kjøttdeig av samme merke.

Aldri sett så ville priser før.

DrSchwei
07.01.19 21:53
Ebenezer: «Kiwi senker prisene på all fersk og frossen fisk tilsvarende momsen i en periode på seks uker.»

Liker ikke Kiwis markedsføring. Ikke de lokale butikkene heller, for øvrig. Utvalget av fisk i min lokale Kiwi er uansett for dårlig. Mer nærliggende joker har for øvrig 40 prosent på all Findus-fisk denne uken, og det må da være et langt bedre tilbud enn dette "momstilbudet".

DrSchwei
07.01.19 22:15

Ser at Kiwi nok en gang sveiver i gang en slags kampanje for å få myndighetene til å sette ned moms på fisk.

For en gjeng - dette er jo folk som tjener seg søkkrike på folks dårlige og gode matvaner, åkkesomm, og det eneste formålet er selvsagt å tjene enda mer.

DrSchwei
08.01.19 15:19

Og da var det halv pris på pinnekjøttet hos Rema, i hvert fall i Torggata, om man har Æ. Så da ble det en pakke fra Nordfjord. Blir jo egentlig billig mat det, da.....

Men asspikk, sorry, eg mener aspik, det er dyrt. 20 kroner for en liten pose med litt pulver som blir en halv liters kabaret!

DrSchwei
10.01.19 20:21

Sfinx var priset til 175 kroner på Rema Briskeby nå i ettermiddag.... , mot altså 67 kroner for en ukes tid siden.

Someone
SomeoneInnlegg: 25204
10.01.19 21:33
DrSchwei: Ser at Kiwi nok en gang sveiver i gang en slags kampanje for å få myndighetene til å sette ned moms på fisk. For en gjeng - dette er jo folk som tjener seg søkkrike på folks dårlige og gode matvaner, åkkesomm, og det eneste formålet er selvsagt å tjene enda mer.

Det kalles et PR stunt, og det virker jo....for Kiwi. Uansett hva som skjer med MVA'n

DrSchwei
11.01.19 15:44
Someone: Det kalles et PR stunt, og det virker jo....for Kiwi. Uansett hva som skjer med MVA'n

Dessverre - enda mer irritert blir jeg når det kommer reklame i posten med en rekke "profilert" folk som skal skryte av Kiwis initiativ til mindre moms for fisk...

Styrer uansett unna denne kjeden, i det store og hele.

DrSchwei
12.01.19 14:00

Meny - 10-kroners marked...

... ser på FB-siden at det er mange som ikke er helt fornøyde. Forstår det godt. Tomme hyller! Det er nå vel akkurat det motsatte av hva Meny prøver å være.

Verken rugbrød eller ost på meg i dag. Dermed ble det en sparsom handel.

For øvrig kastet jeg et litt tilfeldig blikk på et par varer - ser at det er prisstigning ute å går, ja - Jacobs lakris i bokser er nå over 75 kroner. Ricola sukkerfrie koster nå snart 30 kroner - det er slikt man får Tyskland for under halv pris...

apples
applesInnlegg: 6378
16.01.19 21:16

DrSchwei - min nettleser ser ut til å ha tatt en pause på "Svar"-funksjonen. Selv når jeg byttet PC, og konto, og allting - så jeg kommenterer deg nå helt usitert og usensurert.

Jeg kan nemlig ikke la kommentaren om tomme hyller stå uimotsagt. Nå vet jeg ikke hvilken Meny-facebookside du refererer til, men Meny (som hoved-Menyside?) ser ikke ut til å ha noen kommentarer på tilbudet. Eller klager. 

Men vi som er ganske så voksne nå bør vel ha skjønt at de mest populære varene forsvinner først. Jeg har en Spar-butikk som har svært gode 10-kronerstilbud, men jeg har lært hvilke dager man bør gå innom. Forrige uke hadde Spar på vestlandet kyllingfilet til 10 kroner hektoen. Jeg forventer ikke at min lokale butikk skal ha dette onsdag kveld om jeg kommer innom etter jobb.

Vanligvis får de varer torsdag.

Annonsert tilbud betyr ikke at alle som kommer skal få.

Men at "hovedtilbud" som blir reklamert for i hele, eller store deler av, landet aldri kommer til butikkene i distriktene derimot, da begynner jeg å bli irritert.

Jeg sier ikke at Coop Postgirobygget og Coop Ulsteinvik skal ha det samme utvalget. Og da må vi akseptere at tilbudene er ulike også.

- men at hovedtilbudet på tilbudsavisen "aldri" finnes, det begynner jeg å bli rimelig lei av -
(sånn for de av oss som har 20 mil til nærmeste Meny)

DrSchwei
19.01.19 11:28

Bare så noen klager en dag, på at det meste var tomt på en eller annen butikk, men husker ikke når eller hvor.

Hovedpoenget mitt er at jeg ikke liker 10-kronerstilbudene på generelt grunnlag, det står jo f.eks. ikke alltid førpris heller. Og noen varer kan være ned satt fra 18 til 10 kroner, mens andre er nedsatt fra 11 til 10.

Jeg synes uansett at kjedene ikke bør legge opp til tilbud som de vet fører til mange tomme hyller. Spesielt ikke når det plutselig er tomt for det som relativt sett er basisvarer.

Har ingen formening om når min butikk får varer, men jeg forventer at de legger opp sine kampanjer på en måte som gjør at de har et rimelig utvalg av annonserte varer, enten det er 10-kronerstilbud eller andre varer.

Det gjelder f.eks. grillet kylling - jeg tror at i 3 av 4 tilfeller nå er utsolgt eller ventetid på disse i min lokale butikk. Hvis jeg spesifikt har lyst på kylling den dagen, får jeg det altså ikke.

Har derfor bare lært meg å ikke ha lyst på kyilling de dagene det er tilbud, og heller spandere 20 kroner ekstra og velge med dager der kylling ikke er på tilbud, få da er det som regel tilgjengelig.

DrSchwei
23.01.19 21:21

Litt håpløst å bare samle "julevarer" i en svær vogn og sette på 50 prosent. 50 prosent ja, men hva koster da en middels stor eske Kong Haakon?!

Stenia
SteniaInnlegg: 2759
27.01.19 01:03
DrSchwei: Litt håpløst å bare samle "julevarer" i en svær vogn og sette på 50 prosent. 50 prosent ja, men hva koster da en middels stor eske Kong Haakon?!

Hvem faen vil ha billig konfekt ?

Snart er det Påske. Da kan de som liker julegodt kjøpe det samme, bare med gult på seg. Heia Solo og kvikklunsj.

DrSchwei
02.02.19 11:29
Stenia: Hvem faen vil ha billig konfekt ? Snart er det Påske. Da kan de som liker julegodt kjøpe det samme, bare med gult på seg.

Havaristen selger samme konfekt  til 49 kroner nå... Trist skjebne for det som en gang var Norges beste konfekt. Nå er visst produksjonen lagt til polen...

Jeg sikret meg julemarsipangriser på tilbud. Disse skal jeg bruke til Påske - bare å bruke en tusj - stryke over jul og skrive påske over ! :-) Bare som en morsomhet, selvsagt.

DrSchwei
02.02.19 11:33

Leste gjennom noen gamle artikler i Dagligvarhandelen. Og fant der noen artikler om dagligvarebutikken i kjelleren på Gunerius.

Der var jo det før Kiwi, så kom Bunnpris og nå er det dette jalla-opplegget med Easy24 eller hva det er.

Tenkte at det er greit med en brukbar stor Bunnpris mellom jobb og hjem også. Var innom der for å kjøpe Oskar Sylte Pærebrus light av og til. Men ikke minst så var jeg innom der når det var gode tilbud hos Bunnpris! Passer fint når man likevel er ute å går og ellers ikke skal ha noe bestemt den dagen.

Så leste jeg at Bunnpris måtte gi seg fordi at klientellet i butikken der var noe spesielt - veldig mange var innom bare for å kjøpe tilbudsvarer ! :-)

For øvrig var det nevnt som et vanskelig sted å drive butikk, og Olav Thon engasjerte seg selv for å få Bunnpris-folk til å starte der nede, mot at de skulle få rett til i drive når en gang kjøpesenteret blir revet/rehabilitert/nybygget... Men det gikk altså ikke.

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 52406
02.02.19 18:32

Innom Meny på Kolsås i dag (men regner med at dette er et tilbud i alle butikker). Alle sauser, og ikke minst kraft, fra Jacobs koster 10 kr pr stykk. Det er godt kjøp, førpris er 29,90 for kraft og 39,90 for saus.

Stenia
02.02.19 23:12
DrSchwei: Leste gjennom noen gamle artikler i Dagligvarhandelen. Og fant der noen artikler om dagligvarebutikken i kjelleren på Gunerius.

Jeg savner Ica. Det var butikkene side det. Nå er det bare Megapiss over alt.

fargerik
fargerikInnlegg: 59090
05.02.19 08:56

Jeg var hos Rema i går, og gul løk var en ting på lista.

Kiloprisen på vakker gul løk i topack strømpe er 99 kroner.

Gul løk i løsvekt som ikke er så store og ikke har vunnet i skjønnhetskonkurransen koster 16, 90 pr. kilo.

Men de smaker løk de også.

Ebenezer
EbenezerInnlegg: 5
07.03.19 20:58

Snart 5 uker til palmesøndag. Påskepriskrig pleier starte ganske tidlig, er det noen som har sett noe til det foreløpig i år?

Stenia
08.03.19 01:36
Ebenezer: Snart 5 uker til palmesøndag. Påskepriskrig pleier starte ganske tidlig, er det noen som har sett noe til det foreløpig i år?

Det eneste jeg har sett, er Påskemarsipan til 66 kroner (5 fingre). Såå godt er det ikke.

Eller er den like god som den til Jul ?

Er det en forskjell ?

(Innlegget ble redigert 08.03.19 01:39)

Frank.N.Steen
08.03.19 08:01
Stenia: Det eneste jeg har sett, er Påskemarsipan til 66 kroner (5 fingre). Såå godt er det ikke. Eller er den like god som den til Jul ? Er det en forskjell ?

Nei, påskemarsipanen (hvert fall Nidar/Freia) sine produkter er langt fra så smakfulle som prisen tilsier og pleier som oftest å handle inn i tiden etter påsken eller om det da skulle bli påskepriskrig, men selv da er jeg ikke så altfor glad i produktene deres til at det blir nær hamstring. 

Har fortsatt masse julemarsipan igjen i boden, og der blir de nok liggende en stund til. Idioti fra min side å handle såpass unødvendig mye, men det var såpass billig og ble jo da til litt "panikk" handel, fant jo svære marsipangriser osv til nærmest en tier, mens i et par uker i forveien lå samme produktet til nesten 90 kroner. Nei, foretrekker nok heller Nidar sin julemarsipan fremfor påske, men skal forsøke å prøve å noe annen påske snop i år, da man oftest ender med å gå kun for de gamle og kjente favorittene.

Anthon Berg derimot er alltids en favoritt og har kikket litt på prisene på de Mandel og Marsipan eggene deres i et par forskjellige butikker og de ligger mellom 40-60 kr (Mandel) og 60-80 kr (Marsipan) noe som jeg synes er altfor dyrt, og venter heller litt til nærmere Påsken og pleier å ta turen innom Nille, de solgte hvert fall de store Anthon Berg Marsipan eggene i fjor til halvparten (25-30 kr) i motsetning til de fleste andre daglivarene og eneste forskjellene var at plastposene/designet var tynnere og faktisk inneholdt ofte Nille utgavene 1 eller 2 egg mer enn de langt dyrere utgavene. 

Dersom noen har kommet over gode tilbud angående Anthon Berg eller div Påske snop i de kommende ukene, så håper jeg dem slenger ut et lite varsku her :)

(Innlegget ble redigert 08.03.19 08:01)

DrSchwei
10.03.19 11:11

Påskemarsipan - ja, det ble kjøpt inn i Kiel. Flotte pakker med beste kvalitet Niederegger-marsipan i fine farger og flere smaker. Ble også litt Anthon Berg-marsipan, plomme i Madeira etc med i sekken. Den Nidar-marsipanen med appelsinsmak er god, så den kommer jeg kanskje til å spandere i tillegg.

Har man julemarsipan til overs, er jo det bare å finne fram en sprittusj å stryke over "Jule-" og skrive "Påske-" over, så vipps - har man påskemarsipan for de sparsommelige.

(Innlegget ble redigert 10.03.19 11:11)

fargerik
fargerikInnlegg: 59090
10.03.19 12:38
DrSchwei: Påskemarsipan - ja, det ble kjøpt inn i Kiel. Flotte pakker med beste kvalitet Niederegger-marsipan i fine farger og flere smaker. Ble også litt Anthon Berg-marsipan, plomme i Madeira etc med i sekken. Den Nidar-marsipanen med appelsinsmak er god, så den kommer jeg kanskje til å spandere i tillegg. Har man julemarsipan til overs, er jo det bare å finne fram en sprittusj å stryke over "Jule-" og skrive "Påske-" over, så vipps - har man påskemarsipan for de sparsommelige.

Jeg personlig har faktisk aldri hatt noen kultur for hverken å lese krim eller spise marsipan bare på grunn av at det er påske.

Frank.N.Steen
10.03.19 12:39
DrSchwei: Har man julemarsipan til overs, er jo det bare å finne fram en sprittusj å stryke over "Jule-" og skrive "Påske-" over, så vipps - har man påskemarsipan for de sparsommelige.

Ingen dum ide der nei ;)

Sjekket for moro skyld inne på Nille sin hjemmeside og til vanlig ligger Anthon Bergs store fugleægg i pose (ca 7-8 stykk) på omkring 50 lappen, men som sagt kan lønne seg å være litt tålmodig da jeg fant ut at å vente til 1-2 uker før påske og vips så var halve prisen (og mer) borte vekk, og butikker som Kiwi, Rema og andre nærliggende dagligvarer fortsatte å selge dem til full pris.

Har jo egentlig mest lyst til å prøve det å lage skikkelig hjemmelaget marsipan med masse mandler, men er nok litt for klønete og utålmodig til slikt. Men den som intet våger, intet vinner osv. 

(Innlegget ble redigert 10.03.19 12:39)

Stenia
11.03.19 01:13
Frank.N.Steen: Har fortsatt masse julemarsipan igjen i boden, og der blir de nok liggende en stund til.

Huff ja

Men det er forskjell fra jule og påske. Heldigvis så er ikke jeg så glad i marsipan, men av og til er det godt.

(Innlegget ble redigert 11.03.19 01:13)

Frank.N.Steen
11.03.19 13:44

Ble her forleden et større (og sikkert totalt unødvendig og) innkjøp på rein impuls av et lite "fjell" med store melkesjokolader til halvpris på Rema 1000. Typisk Rema/Kiwi opplegg som alltids, masse forskjellige varer som skal ut av butikken blir slengt sammen i en haug oppi en eller flere svære handlevogner men har dem giddi å informert om at det er halv pris? Nei. 

Måtte dermed fly som en idiot frem og tilbake til en kasse med stor kø og stressa kunder, og der var det ikke mye til svar å få, tilbake igjen i en annen kø/kasse og til slutt fikk altså kontakt (skjønte jeg var en vrien og vrang kunde) med en medarbeider som sa at "Joda, alt i de vognene er på halvpris". 

Hadde jo vært fint om de kunne da bare slengt på en lapp på de vognene, for både Rema og Kiwi er av og til noen skikkelig sleipinger og når folk ser slike vogner med masse varer, bare røsker dem tak i ting og tror automatisk at det er halvert i pris, men ofte er det stadig vekk helt ordinære priser i stedet. 

Uansett, fikk gjort et lite sjokovarp på Freia Kokosnøtt (denne som så altfor mange andre Freia/Nidar nyheter siste årene, har jeg gått glipp av, og som nevnt tidligere er man nok ikke den helt store sjokolade elskeren, som gyver løs på det som er av nyheter så fort de kommer til butikkene, men hadde jo vært moro å i alle fall smakt på en, og kanskje blitt positivt overrasket) og Nidars Crispo Krønsj Karamell (tror jeg den het), som man heller ikke har smakt eller visst om før nå. 

Prisene lå på ca: 21 og 24 kroner stykk, og ble altså kjøpt inn en god del, da jeg har en lillebror som elsker sjokolade og eter lett en eller to på styrten. Resten går nok rett i boden, der det er kjølig og god plass. Ikke noe å stresse med angående utløpsdato, der de begge holder langt ut i november måned i år, og sjokolade holder vel sikkert enda lenger overtid om man bare oppbevarer de på rett sted og riktig romtemperatur.

Vel, uansett kanskje litt tilfeldig hvilke Rema 1000 butikker rundt omkring som har slike halv pris på ditt og datt, men opplever hvert fall at div av deres butikkkjeder har ofte litt bedre av den slags utvalg/varer osv enn for eksempel Kiwi eller Meny (de er jo nesten fortsatt altfor dyre, selv da med halv pris på sine produkter).

(Innlegget ble redigert 11.03.19 13:45)

Klikk for å gå tilbake til toppen