Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvordan lage gatekjøkken-burger hjemme?

NYTT TEMA
RealKillazPullinTriggaz
RealKillazPullinTriggazInnlegg: 40
02.02.16 10:14

Jeg må starte med å si at jeg vet man kan lage gode hjemmelagde burgere med kverna kjøtt osv - men jeg er ute etter å lage en skikkelig typisk gatekjøkken-burger.

Man kan jo kjøpe burgerkjøtt fra samme produsent, samme dressinger osv, men man får aldri den samme gode smaken man gjør på et gatekjøkken.

Hva er trikset? Har noen klart å knekke 'koden'?

solimor
solimorInnlegg: 2817
02.02.16 10:39

Steiker du kjøtt i pannen eller grill?

franzsigel
franzsigelInnlegg: 15167
02.02.16 11:14
RealKillazPullinTriggaz: Man kan jo kjøpe burgerkjøtt fra samme produsent, samme dressinger osv, men man får aldri den samme gode smaken man gjør på et gatekjøkken.

Det er vel fort "hus-smaken" av gammelt fett som burgeren stekes i. Og slikt er selvsagt vrient å gjenskape hjemme.

Ellers så må man kanskje steke på en skikkelig flatgrill for å få samme smak. Ikke så lett å få til innendørs hjemme om man ikke har ordentlig ventilasjon.

Valdriss
ValdrissInnlegg: 7509
02.02.16 11:20
RealKillazPullinTriggaz: Jeg må starte med å si at jeg vet man kan lage gode hjemmelagde burgere med kverna kjøtt osv - men jeg er ute etter å lage en skikkelig typisk gatekjøkken-burger.

Hvis du orker aa spise en gatekjoekken-burger er du ikke kresen.  Men du har kanske aldri tittet "bak fasaden" paa
et gatekjoekken..?   Jeg har min foerste tilgode, for alltid.

Everenga
EverengaInnlegg: 4708
02.02.16 13:02
RealKillazPullinTriggaz: Man kan jo kjøpe burgerkjøtt fra samme produsent, samme dressinger osv, men man får aldri den samme gode smaken man gjør på et gatekjøkken.

Som andre sier så må man i såfall ha en godt infettet flatgrill. At det er fjortismat for folk som ikke har prøvd skikkelige burgere er en annen sak.

Bevegelse
BevegelseInnlegg: 3504
02.02.16 13:03

Sosialkontorburger!

Nilsinj1
Nilsinj1Innlegg: 2400
02.02.16 13:44

Mens vi snakker om burger. Noen som har noe skikkelig digg i tillegg til burgeren? Lager fantastisk god hjemmelaget fiskeburger med diverese grønnsaker på den og hjemmelaget dressing i tillegg. Har forsøkt med chips og det funker det. Men jeg føler jeg trenger noe annet, fordelsmessig om det ikke tar lang tid å lage da det hender jeg spiser det rett etter trening men vil ikke vente 45 minutter til jeg får i meg mat når jeg kommer hjem.

På forhånd takk!

rogerns
rogernsInnlegg: 989
02.02.16 14:28
RealKillazPullinTriggaz: skikkelig typisk gatekjøkken-burger.

trodde aldri det var et mål, å lage "skikkelig" gatekjøkkenburger. I så fall må begrepet "skikkelig" blitt temmelig utvannet

RealKillazPullinTriggaz
02.02.16 14:30

Jeg har stekt kjøttet på både grill ute om sommeren, flatgrill på en luksuskjøkken og vanlig stekepanne. Det er fortsatt ikke den samme smaken i det hele tatt.

Jeg lager gode hjemmelagde burgere også, ikke misforstå folkens.

1 - Er det 'typiske' gatekjøkkenet der hygienen allerede gikk i vasken i forretningsplanen og andre kulturelle forskjeller (he he). De serverer gjerne en halvbrent burger også.

2 - Er det gatekjøkkenet der personellet faktisk bryr seg om å lage et godt sluttprodukt selvom de starter med frosne burgere opp fra fryseren - dette stedet har jeg valgt

Er jeg da en fjortis fordi jeg syns det smaker godt - uten å sammenligne med ekte hjemmelaget?

Noen som vet åssen ost de pleier å bruke i burgerne fra gatekjøkken? Smaker ikke som norvegia, cheddar er det ikke og jarlsbergost liker jeg ikke, så det kan heller ikke være det.

Koden må knekkes.

RealKillazPullinTriggaz
02.02.16 14:32

Rogerns: Hva prater du om egentlig? Jeg er langt i fra normal, men det er en annen sak.

Det er så tyyypisk dumme Nordmenn å gi sånne svar jeg har fått her :-)

sanila
sanilaInnlegg: 34058
02.02.16 14:53
RealKillazPullinTriggaz: - Er det 'typiske' gatekjøkkenet der hygienen allerede gikk i vasken i forretningsplanen og andre kulturelle forskjeller (he he). De serverer gjerne en halvbrent burger også.

Jeg tror det ha noe med "settingen" at gjøre. Det man forbinder med, lar seg ikke "produsere" på samme måte.

RealKillazPullinTriggaz
02.02.16 15:08

sanila: Jeg forstår ikke hva du mener selv med en 6'er i Norsk på karakterkortet for noen år siden da jeg gikk på skolen. Hvilken setting?

franzsigel
franzsigelInnlegg: 15167
02.02.16 15:37
RealKillazPullinTriggaz: flatgrill på en luksuskjøkken

Men var denne velbrukt og "innfettet"? Dette er ikke ment som noen kritikk av hygiene på gatekjøkken. Snarere det faktum at stekeflaten er med og setter smaken.

Man opplevde det samme med de gamle klassiske pølsebodene som hadde brukt samme stekeinnretning i årtier - hverken bensinstasjoner, restauranter, gatekjøkken eller hjemmekokker klarte å etterligne smaken, fordi de manglet den originale "steikepanna".

Når det gjelder osten så mistenker jeg at det ofte brukes en storkjøkkenvariant av "burgerost"

(Innlegget ble redigert 02.02.16 15:40)

SirOwen
SirOwenInnlegg: 50276
02.02.16 18:52
RealKillazPullinTriggaz: Hvilken setting?

Feks det faktum at gatekjøkkenburger smaker best på et visst promillenivå..

Tormund
TormundInnlegg: 25073
02.02.16 19:00
RealKillazPullinTriggaz: Hva er trikset? Har noen klart å knekke 'koden'?

Masse grillkrydder. Skitne hender hjelper også på. Bruk en steikepanne som aldri har vært vasket. 

For å fullføre mesterverket så kaster du en 100 lapp i dass og skyller ned.

petterG
petterGInnlegg: 9597
03.02.16 08:23
RealKillazPullinTriggaz: Hva er trikset? Har noen klart å knekke 'koden'?

Å nevne ordet "gatekjøkken" her inne uten at det er i en negativ sammenheng er som å servere svinekjøtt til IS - det smeller... Dette er "ekte mat laget fra grunnen av med de beste råvarer" sin høyborg.

(Innlegget ble redigert 03.02.16 08:24)

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 52789
03.02.16 08:37

Dette er jo bare tull. Og ikke klarer du å provosere med det heller. 

Beste råd til TS neste gang han har lyst på gatekjøkkenmat er å gå på et gatekjøkken. 

Azadi
AzadiInnlegg: 1296
03.02.16 13:04

Får følelsen av de fleste av svarene her kommer fra gretne, gamle gubber som ikke helt fikk smake på det å være ungdom. Krydret med litt hat og fordommer og en god porsjon tid, med tanke på deres 40k og 14k innlegg.

(Innlegget ble redigert 03.02.16 13:04)

RealKillazPullinTriggaz
03.02.16 14:41

KingKongHalvor: Det du skriver er bare tull. 44k innlegg betyr ikke en dritt om du bare kommer med piss.

Azadi: Helt korrekt - men det er også typisk Nordmenn så jeg er ikke sjokkert.

Heldigvis har jeg ingen skam, jeg kan kose meg med gatekjøkkenburgere så mye jeg vil :-)

Takk til franzsigel som ga et godt svar, og ja det ligger nok en del i det som du sier.

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 52789
03.02.16 15:02

Min kommentar var ikke til deg, men til den rett over meg. Her på matforumet diskuteres absolutt alt. 

Mitt råd til deg er ikke piss, jeg tror i likhet med flere over her at det er vanskelig å gjenskape gatekjøkkensmaken hjemme, og da er det like greit å få ekte vare de gangene du har virkelig lyst på det, det gjør jeg selv i hvertfall. 

RealKillazPullinTriggaz
03.02.16 15:14

Da beklager jeg det KingKongHalvor.

Men det samme kan sies om så mye; det er lettere å spise biffmiddag på en luksus-restaurant enn å lage det hjemme.

Jeg tror franzsigel har helt rett her, men det betyr ikke at jeg kan prøve å hvertfall gjenskape smaken hjemme :-)

bjoro
bjoroInnlegg: 28304
03.02.16 16:59
Azadi: Får følelsen av de fleste av svarene her kommer fra gretne, gamle gubber som ikke helt fikk smake på det å være ungdom.

Jeg er også en gretten gammel gubbe. Men jeg smakte det meste som ungdom.

Kan det være mangel på riktig krydderblanding? Hjemme så har vi rene krydder, og bruker "litt av hvert" De fleste gatekjøkken drysser raust med et piffi krydder. Jeg tror det kan være grunnen, og stekefettet..

rogerns
rogernsInnlegg: 989
03.02.16 18:04
RealKillazPullinTriggaz: Men det samme kan sies om så mye; det er lettere å spise biffmiddag på en luksus-restaurant enn å lage det hjemme.

det kan være så enkelt at det bare er du som ikke synes det smaker som gatekjøkkenburger

Tror når du står hjemme uansett om det er biff, eller burger så under tiden det tar å lage måltidet , har du bygget opp en forventning om hvor godt det skal bli når du legger så mye jobb i det at uansett om de andre rundt bordet liker det, så blir du selv skuffet for du trodde at det skulle bli mye bedre, veldig mye bedre.

slik er det veldig mange hjemmekokker har det, selv om du bruker samme råvarer, samme krydder, samme ovn, nøyaktig samme oppskrift så vil det ikke smake så godt som du selv trodde. 

vanlig_fyr
vanlig_fyrInnlegg: 5415
04.02.16 03:29

Ønsker å drepe denne diskusjonen, med et godt gammelt argument.

Du tar feil. At du tenker at du kan ha en subjektiv mening og egen smak er feil. Du tar feil, vi andre har rett angående hva du synes smaker godt. 

Når det kommer til hvordan gjenskape denne ettertraktede retten, så har jeg dessverre ingen gode råd. Lykke til, og gå gjerne inn for det. Hadde vært interessant med loggføring av hvordan et eventuelt eksperiment hadde gått for seg.

Everenga
04.02.16 11:05
RealKillazPullinTriggaz: Azadi: Helt korrekt - men det er også typisk Nordmenn så jeg er ikke sjokkert.

Nå er det vel få ting som er mer typisk nordmenn enn å fortære gatekjøkkenburger så det argumentet faller greit ned.

RealKillazPullinTriggaz
05.02.16 09:17

(Hvorfor i alle dager får jeg ikke sitert noen? Hverken i firefox, chrome eller IE)

bjoro: takk for en hjelpsom kommentar. Kan godt være noe med krydderet ja - hva anbefaler du?

rogerns: Nei, har en del kompiser som har prøvd på det samme, men godt poeng ang. Forventning vs resultat.

vanlig_fyr: Hehehe, sant sant. Jeg skal holde dere oppdatert. 

Everenga: Det var da ikke et argument? Og hey, jeg gir da blanke faen i hva andre spiser, hvorfor skulle jeg legge tanker i noe sånt. Jeg mener bare at det er typisk Nordmenn å alltid komme med småfrekke kommentarer når det er noe de selv ikke liker. Er du uenig etter å ha sett kommentarene her, på et enkelt spørsmål om en hamburger? Åpne øya dine.

sanila
sanilaInnlegg: 34058
05.02.16 09:27
RealKillazPullinTriggaz: bjoro: takk for en hjelpsom kommentar. Kan godt være noe med krydderet ja - hva anbefaler du?

Der er mer fett i kjøpte  hamburgere,  ofte mer enn du regner med. Fett gir smak.  Du ville neppe bruke så mye fett hjemme om du skulle lage den selv.

Everenga
05.02.16 09:56
RealKillazPullinTriggaz: Jeg mener bare at det er typisk Nordmenn å alltid komme med småfrekke kommentarer når det er noe de selv ikke liker.

Det kan du godt mene, etter en del år i utlandet kan jeg informere om at utdriting av andres meninger er en internasjonal syssel, ikke at det blir noe mindre underholdende av den grunn.

RealKillazPullinTriggaz
08.02.16 12:25
Everenga: Det kan du godt mene, etter en del år i utlandet kan jeg informere om at utdriting av andres meninger er en internasjonal syssel, ikke at det blir noe mindre underholdende av den grunn.

Det er klart - men Nordmenn er ekstreme. Vi skulle lært en ting eller to fra Finskene, utrolig hyggelig mennesker etter en del erfaringer med de.

En ting som dog er bra; det ser ut til at de fleste land liker oss, så hver gang jeg presenterer meg som Nordmann blir jeg alltid tatt godt i mot, hehe.

gjespe
gjespeInnlegg: 27496
08.02.16 12:33

Burgere er vel forskjellige fra gatekjøkken til gatekjøkken - vanskelig å si noen felles nevner - Texburgere er gode...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg