Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Andeconfit og gåselever

NYTT TEMA
Gudfaren
GudfarenInnlegg: 42782
28.02.16 13:13

I Paris nå i vinterferien fikk jeg endelig spist Andeconfit igjen. 
Jeg spiser det så alt for sjeldent. Dette er noe av det beste jeg får. 

Tenkte ikke tanken på å kjøpe dette i butikken, men på flyplassen kom jeg over disse hermetikkboksene med 4 andrelår i andefett. 
Kjøpte med to bokser, ikke noe å si på prisen heller. 200kr pr stk. 

Solgte også gåselever, og måtte bare ha det til en champagnefrokost på glassverandaen. 
Ikke lett å få tak i nå til dags. 

Andre her som har sansen for andeconfit?

Kulumuli
KulumuliInnlegg: 3638
28.02.16 15:13

Har kjøpt andeconfit flere ganger i Sverige. Der er prisen fornuftig. Har hørt at man må være nøye med tilberedningen. Men jeg har gjort mange feil og synes det smaker godt uansett. 

Gudfaren
28.02.16 19:53
Kulumuli: Har kjøpt andeconfit flere ganger i Sverige. Der er prisen fornuftig. Har hørt at man må være nøye med tilberedningen. Men jeg har gjort mange feil og synes det smaker godt uansett.

Hvor i Sverige og til hvilken pris?

Shimon
ShimonInnlegg: 10220
29.02.16 08:57

Det koster ca 130 kroner kiloen for andelår på Meny, og hvis man har tilgang til Sous Vide-utstyr, er det veldig lett å lage. Spiste det senest nå i helga, og ja, det er noe av det beste jeg også får.

Someone
SomeoneInnlegg: 25379
29.02.16 09:06
Kulumuli: Har hørt at man må være nøye med tilberedningen

Tja, kjøper man ferdig konfiterte som i disse boksene er det jo bare og varme dem i ovenen. Så veldig krevende er det ikke.

Har selv kjøpt disse boksene som trådstarter refererer til, både i Norge og på flyplassen i Paris (CDG)

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 52790
29.02.16 09:20

De selger andeconfit på Meny, norskprodusert. Ikke så avskrekkende dyrt heller. 

Gudfaren
29.02.16 10:45
KingKongHalvor: De selger andeconfit på Meny, norskprodusert. Ikke så avskrekkende dyrt heller.

Solgt på Ica Maxi her for noen år siden. 
450kr for en boks. 

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 48170
29.02.16 18:14

Pleier å kjøpe i Berlin - en hermetikkboks med 3 lår koster vel ikke stort mer enn en 100-lapp. Så på Jacobs Majorstua nå at en boks på tilbud med 5 (?) lår kostet 350 kr på "tilbud"...

Synes det er godt, men det er jo ikke så spennende med hermetikk da - synes det kan bli litt mettet smak og mye salt, så er like greit å SV-behandle lår selv.

Gåselever derimot - det skulle jeg gjerne sett mer av. Spiser det gjerne i Øst-Europa, der det er billig og bra.

(Innlegget ble redigert 29.02.16 18:14)

AlvaroC
AlvaroCInnlegg: 535
29.02.16 18:53
Gudfaren: Solgt på Ica Maxi her for noen år siden. 
450kr for en boks.

Kanskje disse KKH tenker på? -to lår til en drøy hundrelapp?

http://gårdsand.no/oppskrifter_1/oppskrifter_and/and/andeconfit/

Personlig liker jeg bedre å putte ferske lår i ovn et par timer, blir litt friskere og man kan krydre etter egen smak, men tar mer tid og blir jo ikke akkurat confitert da.

(Innlegget ble redigert 29.02.16 18:55)

TomPadang
TomPadangInnlegg: 15841
29.02.16 19:31
Gudfaren: I Paris nå i vinterferien fikk jeg endelig spist Andeconfit igjen. 
Jeg spiser det så alt for sjeldent. Dette er noe av det beste jeg får.  Tenkte ikke tanken på å kjøpe dette i butikken, men på flyplassen kom jeg over disse hermetikkboksene med 4 andrelår i andefett. 
Kjøpte med to bokser, ikke noe å si på prisen heller. 200kr pr stk.  Solgte også gåselever, og måtte bare ha det til en champagnefrokost på glassverandaen. 
Ikke lett å få tak i nå til dags. 
Andre her som har sansen for andeconfit?

Nei.  Det er jo kun saltede andelår.  Jeg må si at jeg er skuffet over at det ikke var bedre enn det var.

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 52790
29.02.16 20:24

Alvaro

Nettopp! Koster 219,- pr kg, ikke så forferdelig dyrt. 

rogerns
rogernsInnlegg: 989
01.03.16 09:26
TomPadang: Nei.  Det er jo kun saltede andelår.  Jeg må si at jeg er skuffet over at det ikke var bedre enn det var.

Andeconfit er andelår som er kokt i sitt eget fett over lang tid,

rogerns
01.03.16 09:29
DrSchwei: Gåselever derimot - det skulle jeg gjerne sett mer av. Spiser det gjerne i Øst-Europa, der det er billig og bra.

med fare for å spore av ; og da bør det være fra Ungarn, som trolig har det beste dyrevelferden i Øst Europa 

TomPadang
01.03.16 10:39
rogerns: Andeconfit er andelår som er kokt i sitt eget fett over lang tid,

Det er vel kjent.  Det er jo det som er hovedprosessen.  Men de er altså saltet litt på forhånd.  

Jeg tror dette mer er en "hype" enn at det er så svært godt.

TomPadang
01.03.16 10:44
rogerns: med fare for å spore av ; og da bør det være fra Ungarn, som trolig har det beste dyrevelferden i Øst Europa

Det er ikke akkurat dyrevelferd å pumpe de stakkars fuglene full av maisblanding.  https://www.youtube.com/watch?v=SzwV2ZwV1g4

Jeg har smakt det en gang og det blir eneste gang.  

Gudfaren
01.03.16 18:39
TomPadang: Jeg har smakt det en gang og det blir eneste gang.

Liker ikke tankegangen din.
Men folk er forskjellige, heldigvis. 

rogerns
02.03.16 03:44
TomPadang: Det er ikke akkurat dyrevelferd å pumpe de stakkars fuglene full av maisblanding.

jeg skriver Ungarn, og du linker til Frankrike.......? men like vel litt min feil. jeg blandet kortene. Dun fra Ungarske gjess, som ikke nappes ( bl.a Dun jakkene til North Face)lever derimot bør komme fra Polen hvor tvangsforing er forbudt 

StevenPatrick
StevenPatrickInnlegg: 28243
05.03.16 23:32
Gudfaren: Andre her som har sansen for andeconfit?

En av mine desiderte livretter.

Dessverre får jeg kun spist det på reise...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg