Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sultan stenger dørene

NYTT TEMA
malacay3
malacay3Innlegg: 19700
28.02.16 17:32

Trist, men sant. Regner med at de fortsatt holder åpent i mathallen. Men vi er jo så heldige at vi får Expresso House nummer 22. Forandring fryder. Eller not. Det blir bare så utrolig kjedelig med samme type steder over alt.

Malacay

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 48169
28.02.16 19:33

Huff, dette er jo virkelig ikke bra - er jo en del av Løkkas sjel. Selv brukte jeg den langt ned i Markveien da jeg bodde der i området. For øvrig var en av grunnene til at jeg flyttet  derfra at jeg synes det hadde blitt litt vel mye "bysentrum" og mindre bydel.

malacay3
28.02.16 22:11

Merker at jeg begynner å få et helt erklært hat mot kjeder. De overtar over alt. Det blir klin likt uansett hvor man befinner seg. Var i Stockholm for første gang i romjula. 14 Expresso House i Drottningatan. Mellom de lå det 7/11. Sukk.

Malacay

Strandereng
StranderengInnlegg: 8219
28.02.16 22:36
malacay3: Var i Stockholm for første gang i romjula. 14 Expresso House i Drottningatan. Mellom de lå det 7/11. Sukk.

Det er i sannhet en trist utvikling, ja. 
Mangfoldet gjelder altså ikke forretningsstanden. 

Men når det gjelder Sultan synes jeg 150000 i husleie er stygt.

Er det noen lokaler som er verdt det?

Eg berre spyr.

Palimpsest
PalimpsestInnlegg: 5583
28.02.16 22:38

Trist og provoserende. Har aldri vært på Espresso House, og kommer til å være det heller.

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 52787
29.02.16 09:12

Veldig trist, en institusjon blir borte. 

fargerik
fargerikInnlegg: 60704
29.02.16 15:39
Strandereng: Men når det gjelder Sultan synes jeg 150000 i husleie er stygt. Er det noen lokaler som er verdt det? Eg berre spyr.

Forferdelig pris.

Lurer p[ hvem som er g[rdeier...

FY!!

sanila
sanilaInnlegg: 34058
29.02.16 16:38

Man kan jo lurer på om husleien blir satt så høyt,  for at komme av med, leiere.  Det er ganske enkelt svineri, at folk der gjerne vil   må gi opp.

Jeg skjønner så ikke helt hva pokker man skal med så mange , kaffe huse. Der ligger snart en på hver gate hjørne.

Strandereng
01.03.16 18:33
fargerik: Lurer p[ hvem som er g[rdeier... FY!!

Det er nok et av de større eiendomsselskapene i Oslo.
En gründer som ble rik på åttitallet slo seg siden opp på eiendom.

Frogner /Majorstua og Grünerløkka er dyrt, men lell. En månedsleie på den størrelsen er og blir håpløst.
Så jeg forstår at tyrkeren ikke ville mer.

kansas00
kansas00Innlegg: 21774
01.03.16 20:52
fargerik: Forferdelig pris. Lurer p[ hvem som er g[rdeier... FY!!

Gården var overdratt til Yvonne Litsheim Sandvold   i 2002, men ser nå ut som det er Kenneth Sandvold som er den virkelig eieren via selskapet naturbetong as. Det kan nå også stemme via denne her.  Selskapet deres driver tydeligvis godt, så er sikkert ikke noe galt av dem å be om saftig pris for lokalet til sultan. De veit nok hva de driver med. Sandvold er nå mannen bak BikBok for de som husker det... og han eide også gården på Frogner hvor en gutt fikk isblokk i hodet

(Innlegget ble redigert 01.03.16 21:00)

Everenga
EverengaInnlegg: 4708
03.03.16 10:54

Slik er nå en gang markedsøkonomien. Det mest effektive vi som forbrukere kan gjøre er å legge igjen pengene hos dem vi ønsker skal fortsette. Espresso House f.eks. budsjetterer med underskudd over tid men selv de har en grense for hvor lenge de gidder hvis folk ikke går dit. Grunerløkka har vel blitt offer for sin egen suksess på mange måter, nå er Grønland og Galgeberg bedre alternativer for uavhengige innvandrerbutikker og slaktere.

sanila
03.03.16 12:44
kansas00: Selskapet deres driver tydeligvis godt, så er sikkert ikke noe galt av dem å be om saftig pris for lokalet til sultan

Om der er noe galt med slikt kommer litt an på hvordan man betrakter verdenen,  sammenheng i et større perspektiv, og ikke minst hvordan mann mener verden bør være.

kansas00
kansas00Innlegg: 21774
03.03.16 17:08
sanila: Om der er noe galt med slikt kommer litt an på hvordan man betrakter verdenen,  sammenheng i et større perspektiv, og ikke minst hvordan mann mener verden bør være.

I en fri verden så settes da priser ut fra et tilbud og etterspørsel. Kan denne manen klare å få 150.000 kr pr/mnd for dette lokalet, så er det ingen grunn til å leie det ut for noe lavere pris. Kan tenke meg at det er akkurat slik hverdagen også er for de som synes det er hyggelig med Sultan i nabolaget.. De selger leiligheten sin til den som betaler mest, selger bilen sin til den som betaler mest... samtidig skal det være for galt når en mannen som eier gården til hvor Sultan har holdt til prøver å få det han kan ut fra det.

I grunn er det vel samme perspektiv hos alle parter, selv om de ser ulikt på dette. Sprøtt iallefall å se historien til Grünerløkka.. Hva det var  og hva det har endt opp med. Er vel knapt mer enn 30-40 år siden det var utedasser i bakgårdene der. 

(Innlegget ble redigert 03.03.16 17:22)

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 48169
03.03.16 17:14
Everenga: Slik er nå en gang markedsøkonomien. Det mest effektive vi som forbrukere kan gjøre er å legge igjen pengene hos dem vi ønsker skal fortsette. Espresso House f.eks. budsjetterer med underskudd over tid men selv de har en grense for hvor lenge de gidder hvis folk ikke går dit. Grunerløkka har vel blitt offer for sin egen suksess på mange måter, nå er Grønland og Galgeberg bedre alternativer for uavhengige innvandrerbutikker og slaktere.

Ja, hvis man lar den råde. Men det er fullt mulig å regulere dette på ymse vis, om fellesskapet ønsker det.

I dette tilfellet ville jo det ikke hjelpe å legge igjen pengene hos Sultan en gang, de ville ikke ha sjanse mot kapitalkreftene Espresso House står for.

Men er enig i at Grunerløkka er blitt offer for egen suksess - for meg var stedet en perfekt plass å bo for 20 år siden. Nå er jo det fylt opp av handlende, spisene og trillende hele dagen, også i helgene.

Mister_Bister
Mister_BisterInnlegg: 1859
03.03.16 17:17

Skal man følge Oslo Handelsstands Forenings mantra, er det nok mangel på parkering som har tatt knekken på Sultan også ...

sanila
03.03.16 19:28
DrSchwei: Ja, hvis man lar den råde. Men det er fullt mulig å regulere dette på ymse vis, om fellesskapet ønsker det

Åh du ellers tilhenger av den form for markeds økonomi andre sammenheng.

Men ellers er et korrekt. da  får vi be til at det ikke et felleskap der ikke styre etter bare det man selv vil, eller har fordel av.

sanila
03.03.16 19:44
kansas00: samtidig skal det være for galt når en mannen som eier gården til hvor Sultan har holdt til prøver å få det han kan ut fra det.

Grådighet,  koster for noen andre,

sanila
03.03.16 20:48
kansas00: I en fri verden så settes da priser ut fra et tilbud og etterspørsel

Du skjønner hvor det spriker her, sultan har godt kunde grunnlag, solid butikk, og er etterspurt, men blir overkjørt av grådige markeds krefter.

rogerns
rogernsInnlegg: 989
04.03.16 15:21
malacay3: Det blir bare så utrolig kjedelig med samme type steder over alt.

slik som Norgesgruppen, Coop og Rema- ikke mange som boikotter de.

Bortsett fra når Lidl prøvde seg, da våknet deler av den norske befolkningen og ville ha seg frabedt slik utenlandsk mat

malacay3
04.03.16 20:53
rogerns: slik som Norgesgruppen, Coop og Rema- ikke mange som boikotter de.

Jeg synes da det er nøyaktig like kjedelig med de. Jeg prøver konsekvent å kjøpe ting i selvstendige butikker. Jeg har full forståelse  for at gårdeier vil tjene det han kan. Men Grünerløkka f.eks. er i ferd med å bli dørgende kjedelig. Har vel hvertfall 20 7/11, Deli, Narvesen.

Malacay

Strandereng
04.03.16 21:28
malacay3: Men Grünerløkka f.eks. er i ferd med å bli dørgende kjedelig. Har vel hvertfall 20 7/11, Deli, Narvesen.

Mitt inntrykk er at "folk flest" virkelig er dørgende kjedelige, og får spader om de ikke øyner en av de butikkene du nevner innen femti meters avstand.

Når det gjelder Sultans historie som bedrift, kan man jo finne en del på nettet.
Det verste synes jeg er at de har brukt illegale innvandrere som slavearbeidere. ( ti timers arbeidsdag til 20 kr. timen osv).
Men det er jo en annen sak. 

rosmebraad
rosmebraadInnlegg: 37447
04.03.16 21:33

Doktor:

Ja, hvis man lar den råde

Markedsøkonomien kan også råde i den forstand at hvis ingen handler på Espresso House, så legges det ned.

Jeg har hittil aldri handlet på Espresso House.

malacay3
04.03.16 21:48
Strandereng: Når det gjelder Sultans historie som bedrift, kan man jo finne en del på nettet.
Det verste synes jeg er at de har brukt illegale innvandrere som slavearbeidere. ( ti timers arbeidsdag til 20 kr. timen osv).
Men det er jo en annen sak.

Kan du sende en lenke på det ? Det er jo klart at jeg kommer fortsatt ikke til å gå på Expresso House, men synes det er rart de ikke ble stengt av Mattilsynet/Arbeidstilsynet.

Malacay

Strandereng
04.03.16 21:51
malacay3: men synes det er rart de ikke ble stengt av Mattilsynet/Arbeidstilsynet.

Det var i 2004, og det var en stor sak så vidt jeg forstår. Ligger jo tilbake i tid, men jeg skal prøve å finne tilbake til saken.

At de sluttet med dette er jo bra i seg selv.

Strandereng
04.03.16 22:13

Dette er dagens nyhet.

Fra "gamle dager" fant jeg nå kun dette.

malacay3
04.03.16 22:21

At de har gått med underskudd er jo en ærlig sak. Det er derfor de legger ned. Å benytte ulovlig arbeidskraft til slavelønn er forkastelig. Men det er vel en annen eier nå enn i 2003 ?

Malacay

DenSisteBohem
DenSisteBohemInnlegg: 59266
04.03.16 22:26
Strandereng: Fra "gamle dager" fant jeg nå kun dette.

Og det har hva med dagens eier å gjøre?

Strandereng
04.03.16 22:28
DenSisteBohem: Og det har hva med dagens eier å gjøre?

Aner ikke. Fint å høre at det er/var en ny eier, da. 
Sultan har jo eksistert lenge i Butikkmålestokk. 

Strandereng
04.03.16 22:29
malacay3: Men det er vel en annen eier nå enn i 2003 ?

Ser jo sånn ut. Og det er jo bra for omdømmet.

DenSisteBohem
DenSisteBohemInnlegg: 59266
04.03.16 22:38

Forøvrig har altså Sultan drevet for kreditors regning de siste par årene, og det uten at husleien var satt opp. 1,6 millioner i leveandørgjeld med den omsetningen de har hatt er vanvittig mye.

Og det står jo påstand mot påstand når det gjelder denne kraftige økningen av husleia, så her er det nok mye som ikke er kommet frem.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg