Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Ribbe til 7-8 mann

NYTT TEMA
Tazzz
TazzzInnlegg: 598
24.11.16 14:12

Jeg skal ha et vennejulebord hjemme i starten av desember. 
Vanligvis fikser jeg ribbe fint, men vi blir muligens 8 mann og da trenger jeg vel to ribbestykker?

Mine kokkeevner strekker seg ikke altfor langt så kjenner frykten kommer snikende om jeg må lage to samtidig! 

Hvordan går jeg frem for å få det til egentlig? Må jo ha sprø svor på begge!

Jeg er forresten ikke den som langtidsteker den i et halvt døgn som jeg vet enkelte gjør, det har jeg ikke tid til :)

Tar imidlertid imot alle tips jeg kan få!

Strandereng
StranderengInnlegg: 8537
24.11.16 15:06
Tazzz: Vanligvis fikser jeg ribbe fint, men vi blir muligens 8 mann og da trenger jeg vel to ribbestykker?

Det er ganske vanlig å beregne et halvt kg pr. pers.
Tror det fint er mulig å få en fin tynnribbe på fire kg. 
Spørre i en god ferskvaredisk eller i en slakterbutikk ?

Du kan jo spe på med medisterkaker og julepølse, også.

(Innlegget ble redigert 24.11.16 15:08)

Mr.Daddycool
Mr.DaddycoolInnlegg: 4423
24.11.16 18:45

Ring et Catering selskap og bestill mat til 8 stykker, problemet løst :)

gjespe
gjespeInnlegg: 27496
24.11.16 18:52
Strandereng: Du kan jo spe på med medisterkaker og julepølse, også.

Pluss på noen Allborg jubileum og Carlsberg - så går det nok hjem? :)

(Innlegget ble redigert 24.11.16 18:52)

Tazzz
24.11.16 19:28
Strandereng: Tror det fint er mulig å få en fin tynnribbe på fire kg. 
Spørre i en god ferskvaredisk eller i en slakterbutikk ?

Om det vanlig å få tak i høres det fornuftig ut. Får ta en spørrerunde en dag snart.

Tazzz
24.11.16 19:32

Mr.Daddycool:  Det skjer ikke. 

gjespe: Det blir nok både juleøl og akevitt nok til god stemning uansett!

gjespe
24.11.16 19:34
Tazzz: Om det vanlig å få tak i høres det fornuftig ut. Får ta en spørrerunde en dag snart.

Det får du tak i - om ikke annet kan du sette 2 to kilos ved siden av hverandre i stekeovnen - i samme stekebrett.

Husk noen eplebåter og svisker inn rundt ribba en stund før den er ferdig - kan putte julepølsene der sammen også siste 20 min.

gjespe
24.11.16 20:03
Tazzz: Jeg er forresten ikke den som langtidsteker den i et halvt døgn som jeg vet enkelte gjør, det har jeg ikke tid til :) Tar imidlertid imot alle tips jeg kan få!

Ribba skal helst gnis inn med pepper og salt et døgn eller noen timer før og ligge i kjøleskap - hvis den ikke er ferdig krydret da. Husk å rute svoren hvis det ikke er gjort.

Fyll noen desiliter vann i stekebrettet/formen og dekk hele formen med folie - 250 grader i en halvtime for å ese opp. Pass på den står høyest i midten slik at fettet kan renne av - en liten foliball i midten under løser det såfremt det er nødvendig.

Deretter fjern folien og ca 2 timer på 180 grader - blir den svidd på svoren dekk til med litt foliebit over toppen siste tiden.

la den hvile før den deles opp

God appetitt....

(Innlegget ble redigert 24.11.16 20:04)

Mr.Daddycool
Mr.DaddycoolInnlegg: 4423
24.11.16 22:27

Ikke akkurat noen rakettforskning å steike en ribbe, det var den svoren da som ikke alltid er like lett å få sprø, men spark ut svineriet og lag pinnekjøtt i stedet.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg