Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lam, høne og diverse

NYTT TEMA
bjoro
bjoroInnlegg: 28315
06.02.17 15:27

Nrk kjører programmet "redd høna". For de har funnet ut at verpehøner blir kastet. 

Høner blir ikke lengre spist, slik er det bare. Matvanene endres med åra. Men jeg ser at kanskje neste produkt blir lam. 3000 tonn lam ligger på fryselager. Det blir produsert mye mer kjøtt enn vi spiser. Produsentene vil ikke sette ned prisene, så resultatet blir berg med frossent lammekjøtt.

For å få unna berget med frossent lammekjøtt må alle nordmenn spise to måltider til med lam. Skal vi hjelpe bøndene med å bli kvitt det gamle kjøttet til full pris, eller skal vi la dem sitte med sorte-per og brenne inne med kjøttberget? Blir det ikke solgt så vil vel til slutt kjøttet bli kastet eller malt opp til dyrefor.

Og enden på visa blir vel at lammekjøtt forsvinner ut av butikkhyllene.

Det er da mange flere muligheter enn pinnekjøtt og fårikål? Tankevekkeren , for meg som er glad i lammekjøtt, blir at kanskje det kjøttet som vi blir tilbudt allerede er modent for søppla. De siste par måltidene har tankene mine gått på at kjøttet er gammelt.

Strandereng
StranderengInnlegg: 8404
06.02.17 23:37
bjoro: De siste par måltidene har tankene mine gått på at kjøttet er gammelt.

Merket du det på smaken? 

Eller var det bare tankene? 

Det som undrer meg mest for tiden er at folk ikke er så glad i lammekjøtt lenger. 

Håper bøndene ikke må destruere kjøttberget, men jeg kjenner jeg ble litt kvalm nå.

Strandereng
StranderengInnlegg: 8404
07.02.17 00:00
bjoro: Det er da mange flere muligheter enn pinnekjøtt og fårikål?

Lammefrikasse er fantastisk. 

Likeså langtidsstekt lammelår med rosmarin og hvitløk.

RickiBK
RickiBKInnlegg: 72334
07.02.17 00:08
Strandereng: Lammefrikasse er fantastisk.  Likeså langtidsstekt lammelår med rosmarin og hvitløk.

Selv undrer jeg meg over bruken av lammekjøtt i fårikålen. 

FÅR i kål assa.....

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 53606
07.02.17 00:13

Det er to topper på søk på lam, fortrinnsvis lammelår, det er i sept/okt og til påske. Mange nøyer seg med dette og fårikål. Merkelig egentlig, lam er jo nydelig kjøtt som virkelig smaker noe. 

Selv spiser jeg lår et par ganger i året, påske og høst. Skank blir nok 4-5 ganger. Senest på lørdag spiste jeg filet, det spiser jeg sikkert 6-10 ganger i året. Så er det kjøttboller, koteletter og carre. 

Så totalt blir det 20-25 ganger i året. Aner ikke om det er over eller under snittet, føler ikke at det er veldig ofte. Burde kanskje spise mer. 

Hva med dere andre?

(Innlegget ble redigert 07.02.17 00:14)

SirOwen
SirOwenInnlegg: 51295
07.02.17 00:16
KingKongHalvor: Burde kanskje spise mer.

Neh, da blir du jo bare feit.

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 53606
07.02.17 00:24

Hehe, oftere da. 

SirOwen
SirOwenInnlegg: 51295
07.02.17 01:11
KingKongHalvor: Hehe, oftere da.

Ja, gjør heller det. Så kan du dekke opp for snittet mitt også, som er gigalavt.

Av diverse grunner, inkludert den at jeg ikke er så keen på nettopp det kjøttet.

bjoro
07.02.17 09:55

Har nok merket det på smaken.  Men det kan også være at lammet var vel voksent. 

Someone
SomeoneInnlegg: 25958
07.02.17 13:51
bjoro: Og enden på visa blir vel at lammekjøtt forsvinner ut av butikkhyllene.

Du kan ikke sammenligne situasjonen for høner og lam (og fårekjøtt). Når det kommer til høner så er utfordringen at det nesten ikke spises, det er ikke det som er problemet for lammet her. Det spises masse lam, men man har de siste årene hatt en produksjonsøkning som har gjort at vi har gått fra et underskudd )og import) til et overskudd og dermed lageroppbygging.

bjoro
07.02.17 14:34
Someone: Det spises masse lam, men man har de siste årene hatt en produksjonsøkning som har gjort at vi har gått fra et underskudd )og import) til et overskudd og dermed lageroppbygging.

Ja det er jo poenget. Vi spiser kun ca 3,5 kg lam hver, og det produseres nå ca 4 kg til hver. Resten blir fryst ned og lagret. Kjøttet bør ikke være frossent i mer enn 12 mnd. Kjøttet taper seg i smak.

Hvordan skal de få oss til å spise mer hvis de ikke er villige til å redusere prisen?

Jeg frykter det ender opp med gammelt kjøtt i hyllene, altså kjøtt som er nær lagringsgrensene. Og som i virkeligheten ikke er fullgodt på smak.

Ender det opp som dyrefor eller søppel?

GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 84165
07.02.17 14:40
bjoro: Skal vi hjelpe bøndene med å bli kvitt det gamle kjøttet til full pris, eller skal vi la dem sitte med sorte-per og brenne inne med kjøttberget? Blir det ikke solgt så vil vel til slutt kjøttet bli kastet eller malt opp til dyrefor.

Spørsmålet er om en bør oppmuntre til omstilling når det gjelder sauehold. Med tanke på sauens sære matvaner så bidrar den minimalt til å bevare kulturlandskapet i motsetning til kyr, geit, lama og gris som gnager og/ eller graver mer. Ved siden av dette så er det jo også begrenset av folk som spiser regelrett sauekjøtt (altså eldre enn lam) enn en og annen vestlending med sans for fett- og ullsmak. 

bjoro
07.02.17 14:56
GiPazzini_85: Spørsmålet er om en bør oppmuntre til omstilling når det gjelder sauehold. Med tanke på sauens sære matvaner så bidrar den minimalt til å bevare kulturlandskapet i motsetning til kyr, geit, lama og gris som gnager og/ eller graver mer. Ved siden av dette så er det jo også begrenset av folk som spiser regelrett sauekjøtt (altså eldre enn lam) enn en og annen vestlending med sans for fett- og ullsmak.

Trenger vi mer ulv?

GiPazzini_85
GiPazzini_85Innlegg: 84165
07.02.17 16:16
bjoro: Trenger vi mer ulv?

Kan ikke helt se at sau er en garantist mot mindre ulv. Gjør du? Poenget mitt var at en bør oppfordre sauebønder til å legge om til andre husdyr med tanke på sauen manglende nytte.

(Innlegget ble redigert 07.02.17 16:17)

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 49282
07.02.17 17:44
bjoro: sorte-per

Sort-pePPer må det være i fåriklål, i hvert fall! Forbrukerne er et underlig folkeslag (som velgerne i USA) - hvorfor etterspørres f.eks. ikke mer kjøttdeig av lam. Uovertruffent i mange gryteretter, til dømes. Og lam er mye bedre enn f.eks. kylling i curry etc. Folk er dumme og eier ikke smak. Så for øvrig i går på TV at det ble kastet tonnevis av førsteklasses hvalkjøtt også.

Så vi har altså for mye lam og vi har for mye hval. Så kan man jo da lure på om problemet er at det kastes for mye gammel høne...

(Innlegget ble redigert 07.02.17 17:45)

bjoro
07.02.17 18:04
DrSchwei: hvorfor etterspørres f.eks. ikke mer kjøttdeig av lam.

Det hadde jeg blitt bruker av, men jeg ser aldri slikt i forretningene.

Aldersgruppen som spiser mest lam er 40 - 60 år, 60% av befolkningen spiser lam en gang eller mer i året. Er det 40 prosent vegetarianere i landet vårt? Lam er vel det eneste kjøttet som ikke støter noen religiøst også...

Pølser med lammekjøtt, lammekotteletter osv osv. Namnam

RickiBK
RickiBKInnlegg: 72334
07.02.17 18:06
bjoro: Pølser med lammekjøtt, lammekotteletter osv osv. Namnam

Fårekjøtt er bedre. ;)

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 60168
11.02.17 00:33
bjoro: Trenger vi mer ulv?

Ulven får ikke mine lammekoteletter som ligger i kjøleskapet og er tenkt til morgendagens middag.

bjoro
11.02.17 15:29

Lammekoteletter er undervurdera.  Nokre sjalottlauk i panna samarbeid med dei, ein god heimelaga pepparsaus og nykoka blomkål.  Og poteter steika etter ei svensk oppskrift.....

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 60168
12.02.17 00:41
bjoro: Lammekoteletter er undervurdera. Nokre sjalottlauk i panna samarbeid med dei, ein god heimelaga pepparsaus og nykoka blomkål. Og poteter steika etter ei svensk oppskrift.....

Jeg oppdaga at jeg hadde sopp og sjalottløk i kjøleskapet og lagde en soppstuing, jeg hadde fløte også.

Passet veldig bra til lammekoteletter.

Rødvin som passet hadde jeg også .....

Shimon
ShimonInnlegg: 10220
14.02.17 13:27
DrSchwei: Forbrukerne er et underlig folkeslag (som velgerne i USA) - hvorfor etterspørres f.eks. ikke mer kjøttdeig av lam.

Kan det ha en sammenheng med at den inneholder over 20% fett kanskje? Skulle gjerne ha kjøpt mager kjøttdeig av lam, men det har jeg aldri sett i butikken.

Everenga
EverengaInnlegg: 4887
15.02.17 11:20

Kjøttdeig av lam er vanlig i alle andre land enn Norge, men så lenge bønda i Norge i realiteten er trygdet over skatteseddelen har jeg ingen betenkeligheter med å la dem brenne inne med lammekjøttet sitt. Kjøper mitt fra Grønland (bydelen, ikke øya) uansett.  

BaseballErMoro
BaseballErMoroInnlegg: 1599
16.02.17 07:22

Lam curry, frikassé, koteletter, pinnekjøtt, moussaka, fenalår, suppe av fenalår, sterkt krydrete lammepølser, lammelår, grillet lammeribbe om sommeren... mesteparten av dette er noe som vi lager hvert år her i huset. At flere folk ikke spiser dette er synd.

Hønsefrikassé er utrolig godt og sunt. Og man kan jo mette nesten en hel arme for en billig penge.

Shimon
ShimonInnlegg: 10220
29.03.17 12:05

Høne meg her, og høne meg der, dette er hva Prior skriver om høna selv.

Så slike høner i frysedisken sist fredag, rett i overkant av 1 kilo. Tipper det er mange som har sett for seg at det er store Gullhøner på 2,5-3 kilo. For å si det pent, det var ikke noe som vekket apetitten min.....

fargerik
fargerikInnlegg: 63992
29.03.17 12:09
Shimon: Høne meg her, og høne meg der, dette er hva Prior skriver om høna selv. Så slike høner i frysedisken sist fredag, rett i overkant av 1 kilo. Tipper det er mange som har sett for seg at det er store Gullhøner på 2,5-3 kilo. For å si det pent, det var ikke noe som vekket apetitten min.....

En høne på en kilo bør da være god basis for en hønsefrikasse for et par personer?

Tror det ville vært mat i et par dager her...

(Innlegget ble redigert 29.03.17 12:10)

DrSchwei
29.03.17 17:43
Shimon: Høne meg her, og høne meg der, dette er hva Prior skriver om høna selv. Så slike høner i frysedisken sist fredag, rett i overkant av 1 kilo. Tipper det er mange som har sett for seg at det er store Gullhøner på 2,5-3 kilo. For å si det pent, det var ikke noe som vekket apetitten min.....

NRK hadde i morges selvskryts/propaganda-innslag der de hevdet at NRK hadde fått høna tilbake på matfatet. Det viste seg å være Nortura som skulle få noen tusen høner opp i frysediskene for å sjekke markedet...

... vel, i en tid da man får fersk Stange-kylling til 69 kr/kg* på Rema, så ser jeg for meg at hønene må selges svært billige for at de skal friste noe særlig.

*forutsetter Æ-avslag på 10 prosent, som jeg har på Stange-kylling nå.

DrSchwei
29.03.17 20:57

Og selvforherligelsen fortsetter på FBI - "høna er reddet", sier denne ekstremt selveksponerende programlederen - det eneste som har skjedd er at Nortura har blitt presset til nok en gang å prøve seg på å selge frosne høner. Finner en tråd her fra 2008 om det samme, for øvrig.

Og når det gjelder kje skryter de av at "Meny selger alt de får tak i" - det er vel ikke noe nytt, problemet er jo ikke å selge kje, men som det står over her, det er fram til butikken det svikter.

Det er godt mulig at økt bevissthet rundt miljø, dyrehold, kosthold og etikk gjør at flere vil spise høner, men om det vil redde 3 millioner høner fra destruksjon er vel heller tvilsomt.

bjoro33
bjoro33Innlegg: 4102
29.03.17 22:01
DrSchwei: Det er godt mulig at økt bevissthet rundt miljø, dyrehold, kosthold og etikk gjør at flere vil spise høner, men om det vil redde 3 millioner høner fra destruksjon er vel heller tvilsomt.

Det er tvilsomt ja. Og hvilke retter vil det evt gå utover? Vil da salget av kylling gå ned...? Om det kommer billig høne i frysedisken vil jo ikke det medføre at vi eter det måltidet ekstra. 

Markedet tilpasser seg etter etterspørsel, men med noe forsinkelse. Spiser vi mere høne, så spiser vi mindre kylling. Salget vil gå ned, og etterhvert også produksjonen.

De fleste klarer ikke stort mere enn en middag pr dag.

DrSchwei
07.11.19 21:56
DrSchwei: Og selvforherligelsen fortsetter på FBI - "høna er reddet", sier denne ekstremt selveksponerende programlederen - det eneste som har skjedd er at Nortura har blitt presset til nok en gang å prøve seg på å selge frosne høner. Finner en tråd her fra 2008 om det samme, for øvrig.

NRK Debatten nå - endelig slått fast at NRKs selvskryt nettopp var selvskryt. Nå er hele programmet lagt ned...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg