Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lam er nam, men..

NYTT TEMA
Sulfat
SulfatInnlegg: 10485
03.11.17 23:02

Ved inngangen var 2017 var det 3000 tonn sau- og lammekjøt på fryselager som ikkje vart seld. I løpet av året er det eksportert store mengder ut landet til låge prisar. Afghanistan er eit av landa som har importert sauekjøt frå Norge.

Ved slutten av året går det igjen mot at store mengder sau- og lammekjøt må på fryselager fordi ein ikkje får det seld. Den store overproduksjonen gjer at enkelte sauebønder har fått heilt ned i fem øre kiloen for sauekjøtet.

(NRK)

...men det var umulig å oppdrive lammekjøttdeig til Moussakaen jeg hadde tenke å lage i dag, i de tre lokale butikkene jeg var innom i dag.

Enorm overproduksjon, bønder som får fem øre kiloen (!) og store mengder lammekjøtt som blir solgt til Afghanistan for dumpingpriser, likevel er lammekjøtt, bortsett fra fårikål og et og annet lammelår, nesten ikke å oppdrive i den gjennomsnittlige norske daglivarebutikken.

Det er frustrerende, og jeg skjønner ikke hvorfor. Gjør dere?

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 51789
04.11.17 00:15

Nei, dette er ubegripelig. I en kort periode på høsten får man kjøpt skank og koteletter til nærmere 300kr, samt et kollektivt tilbud på lammelår til en hyggelig pris. Ellers er det å dra til innvandrerbutikk om man vil ha lammekjøtt. 

Hele systemet er latterlig og uforståelig, og nok en gang får kjedebutikkene skylden. Det blir for enkelt. 

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 45298
04.11.17 00:23

Noe er galt. Vet ikke hvor. Forbrukerne har sikkert sin del av skylda.

Kjøpte lammecarré til over 500 kr/kg forrige helg. Smakte utmerket  det var på Bondens Marked, så kan ikke akkurat skylde på mellomledd heller.

Men utvalget i butikkene er temmelig tynt. Rema 1000 har de siste sesongene hatt ymse produkter fra Lofotlam, men i år har jeg bare sett fårikålkjøtt, skanker og lår/bog. Ingen filet som tidligere.

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 57603
07.11.17 00:50
Sulfat: Enorm overproduksjon, bønder som får fem øre kiloen (!) og store mengder lammekjøtt som blir solgt til Afghanistan for dumpingpriser, likevel er lammekjøtt, bortsett fra fårikål og et og annet lammelår, nesten ikke å oppdrive i den gjennomsnittlige norske daglivarebutikken.
Det er frustrerende, og jeg skjønner ikke hvorfor. Gjør dere?

Nei.

DrSchwei
07.11.17 22:23

Ikke noe ferskt fårikålkjøtt å spore i vanlige butikker nå lengre... svin har tatt over.

rogerns
rogernsInnlegg: 837
15.11.17 11:28

Det aller meste har vel med etterspørsel å gjøre . Nordmenn spiser litt fårikål på høsten, resten av året er det ibortimot ingen som etterspør fårekjøtt. Opp mot 95% av vårt kjøttforbruk er svin, storfe og fjærfe.

om butikkene skal ha fårekjøtt så må det være en etterspørsel, om ikke landbrukssamvirket ikke kan/vil/makter å levere, så kan butikkene importere ubegrenset med fårekjøtt fra bl.a New Zealand.

men da må det være etterspørsel, og den vil garantert ikke komme fra meg

DrSchwei
15.11.17 15:02

Ja, og der er vi nok tilbake på det evinnelige i Norge - at forbrukerne ikke etterspør - men vi kan jo da på den andre siden også vanskelig vise at vi etterspør dette ved å handle, når varen ikke finnes... 

KingKongHalvor
15.11.17 16:49
DrSchwei: Ja, og der er vi nok tilbake på det evinnelige i Norge - at forbrukerne ikke etterspør - men vi kan jo da på den andre siden også vanskelig vise at vi etterspør dette ved å handle, når varen ikke finnes...

Nordmenn etterspør dessverre bare sånt som jeg så reklame for på FB nå nettopp - "knakende god gulost fra Norvegia" til bare 69 kr pr kilo.

Det som er veldig merkelig er at den egentlig enorme matinteressen som har vokst frem de siste 10-15 årene, ikke minst med menns inntreden på kjøkkenet for fullt, ikke har ført til stort annet enn voldsomme investeringer i selve kjøkkenrommet, maskiner og utstyr, og gode råvarer til lørdagskvelden. Resten av uken skal det være billig og enkelt.

Hvorfor man ikke har tilgang til lammekjøttdeig hele året forstår jeg ikke. Jeg kjøper det rett som det er, men må til halal-slakter for å få det.

Sulfat
SulfatInnlegg: 10485
16.11.17 15:53

Har vanskelig for å forstå at det ikke er nok etterspørsel til å ha et lite utvalg lammeprodukter i kjøtthyllen. Og hvis det er sånn at nordmenn virkelig ikke vil spise fårekjøtt, bortsett fra fårikål, pinnekjøtt og påskelammet, så må et eller annet opplysningskontor ta jobben med å fortelle oss hvor god mat du kan lage av får.

Nå fikk jeg lyst på lammekjøttboller..

abjoern100
abjoern100Innlegg: 1740
16.11.17 16:29

Det er ikke mange land i Europa som forbruker mer lammekjøtt enn Norge, så vet ikke om det går å skylde på det.

rogerns
17.11.17 11:36

Abjoern100 skriver:"Det er ikke mange land i Europa som forbruker mer lammekjøtt enn Norge, "

vet ikke hvor du har hentet tallene fra, men i Norge utgjør fårekjøtt bare overkant av 5% av vårt totale kjøttforbruk. Og vi spiser minst kjøtt av alle i Norden.

ser vi over til USA og Australia så spiser de dobbelt så mye kjøtt som oss

rogerns
17.11.17 11:41

Til tross for beskjedent forbruk, lite etterspørsel så ynder sauebøndene å fortelle at Norge er avhengige av de,

abjoern100
abjoern100Innlegg: 1740
17.11.17 15:57

Det er få land der lammekjøtt dominerer.

http://www.helgilibrary.com/uploads/chart_images/LambEasters_Mar2016.png

https://www.matprat.no/matnyttig/ravarer-fra-aa/alt-om-lammekjott/lammekjott-tall-og-fakta/

Vi ligger litt over UK (4.7 kg) med 5,1 kg per person. Islendingene spiser klart mest lammekjøtt i Europa. Vi er nummer tre etter Hellas igjen ut i fra denne listen, men ikke alle land er med.

xantiasx
xantiasxInnlegg: 2216
04.12.17 19:26
abjoern100: Det er få land der lammekjøtt dominerer.

Er vel geitekjøtt som er mest utbredt i verden.

KingKongHalvor
04.12.17 21:39
xantiasx: Er vel geitekjøtt som er mest utbredt i verden.

Hæ, virkelig?

Hadde jeg nok aldri gjette på.

HuiBuorre
HuiBuorreInnlegg: 18217
02.06.18 11:52

At geitekjøtt er mer utbredt enn sauekjøtt i verden tror jeg ikke på. Dokumentasjon, takk.

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18203
02.06.18 19:42
Sulfat: Den store overproduksjonen gjer at enkelte sauebønder har fått heilt ned i fem øre kiloen for sauekjøtet.

Hvorfor er da fenalår og pinnekjøtt så svinedyrt? (helt utilsiktet ordspill her:-) )

Jeg liker ikke sauekjøtt om det ikke er saltet og helst tørket, men fenalår og pinnekjøtt elsker jeg altså. Saltet fårekjøtt i en frikase eller med potetball er også godt.

Med prisen på fenalår og pinnekjøtt er det helt ufattelig at produsentene ikke kan tilpasse seg markedet.

JonIB
JonIBInnlegg: 8520
02.06.18 19:48
HuiBuorre: At geitekjøtt er mer utbredt enn sauekjøtt i verden tror jeg ikke på. Dokumentasjon, takk.

Iflg statistikk fra FAO fantes det i 2013 ca 1.1 mrd sau og 1 mrd geiter i verden, altså ikke så stor forskjell. Det er selvsagt en viss usikkerhet i tallene, spesielt med tanke på at geit er veldig utbredt i U-land, der de holdes for selvberging. 

Hvem det finnes mest av/spises mest av finnes det neppe noen fasit på, men det er i allefall mer close race enn en kanskje skulle ha trodd. 

JonIB
JonIBInnlegg: 8520
02.06.18 19:51
InternalExile: Hvorfor er da fenalår og pinnekjøtt så svinedyrt?

Produksjonskostnaden er den samme uansett råvarepris, og i de tilfellene det har vært så lave priser som nevnt i et tidligere innlegg, har det vært snakk om overfeite dyr der trekk for fettet har nesten vært like høy som kilosprisen. 

Kostnad med inntransport og slakting av dyra er uansett et sted mellom 20-30 kr/kg, og som sagt er også foredlingskostnaden fra helt slakt til pinnekjøtt eller fenalår like høy uansett råvarekostnad. De aller feiteste slaktene blir dessuten neppe brukt som råvare til slikt.... 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg