Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Juleøl 2017

NYTT TEMA
Tinkler
TinklerInnlegg: 12777
15.11.17 23:24

For meg er ølen en viktig del av julen. Men ettersom det er så mye å velge blant juleøl er konsumet vel så viktig i tiden før jul. I år var det på plass 27. oktober da polet lanserte 201 forskjellige juleøl. Ja, butikkene har sine varianter, men skikkelig juleøl må ha karakter og alkoholstyrke butikkene ikke har mulighet til å ta inn.

Har allerede fått mulighet til å teste noen øl. Det har stort sett gått i klassikere fra Nøgne ø, Haandbryggeriet og julebokken fra Ringnes til nå. Disse er safe som alltid. Jeg har likevel registrert at det stadig er flere Norske mikrobryggerier som har fått plass i hyllene på polet. Jeg ser fram til å finne ut om noen av disse kan utfordre klassikerne.

Hvordan er forholdet til juleøl hos dere?

Folkflesk
FolkfleskInnlegg: 9716
15.11.17 23:34
Tinkler: Har allerede fått mulighet til å teste noen øl. Det har stort sett gått i klassikere fra Nøgne ø, Haandbryggeriet og julebokken fra Ringnes til nå. Disse er safe som alltid. Jeg har likevel registrert at det stadig er flere Norske mikrobryggerier som har fått plass i hyllene på polet. Jeg ser fram til å finne ut om noen av disse kan utfordre klassikerne.
Hvordan er forholdet til juleøl hos dere?

En god ide hvis man har energi, tid og anledning er å arrangere juleølsmakekonkurranse, der man kjører øltypene etter tur og gir karakterer fortløpende med jevnlige oppdateringer på gjennomsnittsscoren til de ledende typene.

Uformelt, artig og litt slitsomt - i alle fall hvis man kommer opp i 20+ deltakere, som det ble i stua i fjor. 

Vinneren ble så vidt jeg husker Ringnes Julebokk.

(Innlegget ble redigert 15.11.17 23:34)

KapteinKaos
KapteinKaosInnlegg: 4658
01.12.17 21:03

Har testet en pol-juleøl så langt. Austmann - Stille natt. Fyldig, mørk og kraftig smak. Ganske spesielt med såpass krydderpreget smak, men jeg liker denne. Kan anbefales de som glad i å prøve ut nye ting innen kraftig og særpreget øl.

fargerik
fargerikInnlegg: 49973
02.12.17 04:50
Tinkler: Hvordan er forholdet til juleøl hos dere?

Heavy juleøl fra polet til julematen, men ut over det inntas det i små mengder. Det blir ribbe i år, så det blir å finne to-tre flasker som passer til det.

Jeg driver og smaker meg gjennom butikk-juleøl, da. Grans har ofte fått bra bedømmelser i tester, og det var den første jeg testet. Ganske godt, ikke så fryktelig mektig. Har en Borg og en Ringnes stående som jeg skal smake på i dag.

Men ikke nå klokka fem på mårrakvisten :-)

(Innlegget ble redigert 02.12.17 04:55)

Sivert_H
Sivert_HInnlegg: 124
12.12.17 22:15

Går kun i poløl for min del, da butikkøl ikke klarer å levere samme fylde og kompleksitet. Har fått testet en del.

Cervisiam Chocolate Salty Christmas Balls
Nøgne Gjertruds Vintervarmer
Nøgne Adventurous Brown
Bryggerhuset Lussekatt Trippel
Haandbryggeriet Julestout
Berentsen Stelliger Divum
Nøgne God Jul
Julebokken fra Ringnes
Lervig Christmas Shake
Berentsen The Holy Bock
Stone Brewing Xocoveza
Kinn Tomasmesse

De som utmerker seg positivt i mine øyne er Chocolate Salty Christmas Balls, Xocoveza fra Stone og Christmas Shake fra Lervig. De to første er fantastiske peis-/dessertøl, mens Christmas Shake fungerer veldig fint som et lett og utradisjonelt juleøl etter mye kraftig mat og øl.

Stelliger Divum er vel også verdt å nevne. Til tross for sine 19% er det godt balansert, vinøst, mye tørket frukt, lær, karamell og skjuler alkoholprosenten godt. Har også veldig godt av et par år i kjelleren. Gleder meg til romjulen når jeg skal sprette en fra 2012.

Også har du de klassiske og sikre som God Jul fra Nøgne, Tomasmesse fra Kinn og Julebokk fra Ringnes. Blir alltid et par slike i løpet av julehysteriet.

På den andre siden av skalaen finner vi Lussekatt Trippel, som jeg ikke ville servert til min verste fiende engang. Syntetisk og kvalm smak av safran og kardemomme. Er vel første gang jeg har tømt et øl i vasken. Smakte rett og slett ikke bra, og kan ikke forstå hvordan de i Bryggerhuset kan ha godkjent dette ølet for salg. Kanskje smaken er som baken?

(Innlegget ble redigert 12.12.17 22:26)

NonHuman
NonHumanInnlegg: 254
23.01.18 13:24

Grans "bryggeri" lager noe av det værste sølevannet som finnes nord for ekvator, og det kan bare ikke kalles for øl noe mer en tråbil kan kalles "motorisert kjøretøy".Jeg er ganske ivrig på øl, så er nok litt "fin på det" men det er likevel en grense for hvor dårlig øl et bryggeri kan tillate seg å kaste ut på markedet og slippe unna med.Det finnes SÅ mye annet som er bedre, "Fargerik".

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg