Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tapte julematvaner

NYTT TEMA
pikachu
pikachuInnlegg: 14007
07.12.17 05:56

Jula nærmer seg med stormskritt.  Og da nærmer også tiden seg hvor tradisjon rundt hva man spiser står meget sterkt i den norske folkesjela. Dessverre forsvinner flere og flere matvarer som lenge har vært et trofast tilskudd på matbordet i julehøytiden,  fordi knølhuene av noen produsenter enten slutter å produsere eller endrer innholdet helt.

Så folkens,  del hvilke matvarer/drikke/snacks/gotteri dere savner sterkt og ikke kunne forstå bæret av hvorfor ble fjernet fra markedet.

Begynner med mine sterke savn,

- Grilstad landmannspostei fra ferskvaredisk. En ren skandale å fjerne denne ultrapopulære posteien. Nesten alltid utsolgt i disken og vært på bordet siden jeg var liten guttunge. Stryk til Grilstad!

-Finnsbråten gullpostei fra ferskvaredisk. Samme skandale, og den møkka på boks blir aldri det samme.

- Grans Julebrus - den originale. Ble byttet ut for en del år siden, så sikkert mange som ikke har fått med seg det. Men originalen smakte altså fullstendig annerledes. Det gikk en stund å kjøpe grans pink panter brus i steden, siden det var samme type, men den fjernet lurulfene fra grans likegreit også. Helt skandaløst!!

- Aass julebrus, fungerte en stund som en halvgrei erstatning for grans skandalen, helt til smartingene i Aass bryggeri endret hele oppskriften med noe bringebærekstraktpiss. Julebruskongen må jo ha fått nervesammenbrudd. Å nei det kvalme karamelloppgulpet fra Hamar/Lillehammer er milevis fra å kunne bli kalt julebrus. Fatter ikke at det skvipet der konstant høster terningskast 6. dessuten skal julebrus være RØD. Jula er RØD.

- Juleansjos, den hele typen på boks. Hører det går noen rykter nå om at den har blitt observert i enkelte butikker i år, så får håpe det er tilfelle. Filetene blir aldri det samme.

Er som faen at næringslivsdottene skal drive å endre og stoppe produskjon av populære produkter ustanselig. Vi bør få på plass statlig lovgivning og regler som sikrer at ikke svinepelsene kødder med folks julevaner. For dette er svært alvorlige overtramp det norske folk absolutt ikke skal utsettes for.

Noe du savner?

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 44230
07.12.17 19:37

Må si at jeg savner den skikkelige juleansjosen litt - den hadde en egen god smak, og filetene kan ikke måle seg. På den annen side var jo det litt rot med rensingen da. Men fint om de dukker opp igjen.

Ellers blir det meste hjemmelaget, om noen gidder lage. Leverpostei er ganske lett og moro å lage selv, da!

pikachu
07.12.17 21:22
DrSchwei: Må si at jeg savner den skikkelige juleansjosen litt - den hadde en egen god smak, og filetene kan ikke måle seg. På den annen side var jo det litt rot med rensingen da. Men fint om de dukker opp igjen. Ellers blir det meste hjemmelaget, om noen gidder lage. Leverpostei er ganske lett og moro å lage selv, da!

Gode nyheter Dr! Jeg fikk tak i hele juleansjos på boks i dag på Kiwi. Julefrokosten har fått et betydelig bidrag dette året med andre ord.

Når det gjelder postei kunne det jo vært spennende å prøve å lage det en gang. Men den grilstad landmannsposteien var så innarbeida som obligatorisk julepålegg,  at den blir umulig å erstatte. Vet ikke om du har smakt/husker den selv?

Rensing av ansjos er veldig greit. Gaffel ned ved gjellene og hold. Kniven med høyre hånd ned ved gaffelen og dra kniven langs beinet mot halen, vipp fileten over når du kommer nesten ned til halen, kutt av. Gjenta på andre siden :)

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 56602
07.12.17 23:35
DrSchwei: Ellers blir det meste hjemmelaget, om noen gidder lage. Leverpostei er ganske lett og moro å lage selv, da!

Oj, jeg ble nå minnet på den gang ungene bodde hjemme og vi lagde leverpostei i lag. Noen kuttet lever, andre løk, mens jeg kuttet lettsaltet sideflesk.

Vi hadde leverpostei fram til våren, noe mine borteboende hybelboere nøt godt av der de hver søndagskveld satte seg på bussen med hjemmebakt brød, leverpostei og rester fra søndagsmiddagen i bagen.....

PaulBearers_urne
PaulBearers_urneInnlegg: 1980
08.12.17 05:24

De kan jo like godt ha grønn julebrus , juletrær er jo grønne :p

pikachu
08.12.17 06:28

Røde nisser, røde duker, røde pyntekuler og røde lys. Si jul og vi tenker RØDT.

Nu skal jeg passe meg litt for å bli for kverulerende med det her, da jeg vet at for mange er det kun brun julebrus som gjelder og som er tradisjon. Og det er strålende at folk holder på sine tradisjoner. Men for meg må den altså være rød,  og ikke minst ukødda med av produsentene.

Det er vel også snart på tide at Hamar/Lillehammer kommer med en ny versjon av sekserbrusen sin, så hvorfor ikke gå for en grønn? Sånn for å følge opp andre bryggeriers fucking med folks julevaner mener jeg.  Da kan du tru jula blir levelig i dølaland... 

Someone
SomeoneInnlegg: 24614
08.12.17 08:10
pikachu: Er som faen at næringslivsdottene skal drive å endre og stoppe produskjon av populære produkter ustanselig.

Hadde de vært så populære hadde de neppe stoppet å lage dem.

Dessuten hva har de leverposteiene der med jul å gjøre?

pikachu
08.12.17 10:45

Landmannspostei var nesten alltid utsolgt, så at den ble stoppet pga lave salgstall er bare bullshit. På meny forstod de heller ikke hvorfor Grilstad kuttet den ut. Grans julebrus av den gamle typen solgte også i bøtter og spann, Aass julebrus likeså og det ble ramaskrik når oppskriften ble endret. Aass skyldte på at en leverandør ikke lenger ville lage et element i den gamle brusen. Bare surr og tull.

Alltid noen nye næringslivstullinger som skal leke innoative og være så forbanna nytenkende. Jævla tullinger som fucker med juletradisjoner/tradisjoner/favoritter er den eneste rette betegnelsen på svinepelsene.

Hva den landmannsposteien har med jul å gjøre? Hva tror du?? Den har vært på julebordfrokosten min siden jeg var liten guttunge. Du vet, selv om du ikke får julefølelse av landisen, så er det faktisk andre som gjør det. Utrolig ikke sant?

Uansett har jeg fått tak i hel juleansjos nå, så det er et lite løft før julefrokost skal gafles inn.

Ingenting du savner da? Eller er du av typen som synes at postei er postei, øl er øl og at ost er ost?

pikachu
08.12.17 10:49

Grans julebrus i dag smaker helt grusomt. Lukter råtne jordbær og er helt vemmelig. Faen meg en bragd å endre oppskriften til noe sånt dritt. Gratulerer Grans, dumskapen burde definitivt premieres!

DrSchwei
08.12.17 11:06

Skulle gjerne sett at Oskar Sylte kom med en julebrus de hadde bare 1 eller 2 sesonger. Antakelig på tidlig 80-tallet, da de hadde en gul julebrus - med smak av pasjonsfrukt. Fantastisk forfriskende til julematen.

Ser nå at Sylte lager både rød og brun julebrus, og får til dels gode kritikker og er testvinner på TV2. Men jeg tror ikke tradisjonen for rød julebrus er særlig lang. Og den brune er vel ny av året.

pikachu
08.12.17 12:35
DrSchwei: Ser nå at Sylte lager både rød og brun julebrus, og får til dels gode kritikker og er testvinner på TV2.

Hmm den har jeg faktisk ikke testet ut enda. Men sylte lager fantastisk ananas og pærebrus synes jeg, så dette er verdt et forsøk.

TomPadang
TomPadangInnlegg: 14968
08.12.17 13:35
pikachu: - Aass julebrus, fungerte en stund som en halvgrei erstatning for grans skandalen, helt til smartingene i Aass bryggeri endret hele oppskriften med noe bringebærekstraktpiss. Julebruskongen må jo ha fått nervesammenbrudd. Å nei det kvalme karamelloppgulpet fra Hamar/Lillehammer er milevis fra å kunne bli kalt julebrus. Fatter ikke at det skvipet der konstant høster terningskast 6. dessuten skal julebrus være RØD. Jula er RØD.

Som nordlending har jeg fra barnsben av vært vant med den røde Eventyrbrusen til høytider, 17.mai o.l.  Jeg synes den smaker både jul og 17. mai.  Det blir ikke jul uten!

pikachu
08.12.17 18:14
TomPadang: Som nordlending har jeg fra barnsben av vært vant med den røde Eventyrbrusen til høytider, 17.mai o.l. Jeg synes den smaker både jul og 17. mai. Det blir ikke jul uten!

Kan tenke meg det hadde vært liten stas om den ble fjernet eller erstattet med en annen oppskrift. Dog hyggelig å se at noen hvertfall får sin favorittjulebrus til jul :)

sentry4
sentry4Innlegg: 4225
10.12.17 14:39

Pikachu skrev “Ingenting du savner da? Eller er du av typen som synes at postei er postei, øl er øl og at ost er ost?

Ingen ting jeg MÅ ha til jul. Vi er ganske fleksible sånn. Et par år ble julaften til og med utsatt til 1. juledag pga reisekluss og jobbing. Torsken vi brukte på julaften ble i mange år erstattet ned kalkun - nå er det havabbor som gjelder.  Juleøl har heg ikke fått tak i på 20 år og klarer meg godt uten. Leverposteien er erstattet med en pate fra en lokal delikatesseforretning....  

Jul blir det uansett. Avleggerne tropper opp sammen med sine familier, og de yngste fryder seg når de kan tilbringe noen dager sammen ned fettere ig kusiner, besteforeldre og fire små esler. DET er jul!

mashadar2
mashadar2Innlegg: 14769
10.12.17 18:36
pikachu: Det er vel også snart på tide at Hamar/Lillehammer kommer med en ny versjon av sekserbrusen sin, så hvorfor ikke gå for en grønn?

Grans hadde vel en grønn julebrus for en del år tilbake (sent på 90-tallet mener jeg å huske). Den smakte rimelig syntetisk. 

Men Hamar/Lillehammer sin brune julebrus er selvsagt suverent best :-)

Svenskenes Julmust (som er å få kjøpt til blodpris på Deli de Luca, tror jeg ga 37 kr for en 0,33 l boks) er også god.

pikachu
16.12.17 15:38
sentry4: Ingen ting jeg MÅ ha til jul. Vi er ganske fleksible sånn. Et par år ble julaften til og med utsatt til 1. juledag pga reisekluss og jobbing. Torsken vi brukte på julaften ble i mange år erstattet ned kalkun - nå er det havabbor som gjelder. Juleøl har heg ikke fått tak i på 20 år og klarer meg godt uten. Leverposteien er erstattet med en pate fra en lokal delikatesseforretning.... Jul blir det uansett. Avleggerne tropper opp sammen med sine familier, og de yngste fryder seg når de kan tilbringe noen dager sammen ned fettere ig kusiner, besteforeldre og fire små esler. DET er jul!

Supert det for deg at du ikke legger så mye vekt på tradisjoner vedrørende julemat og drikke. Men for andre betyr det altså mye og julestemningen blir ødelagt når innoativ-kåte nye bedriftsledere skal fucke opp tradisjonsproduktene eller totalt fjerne de.

pikachu
16.12.17 15:43
mashadar2: Men Hamar/Lillehammer sin brune julebrus er selvsagt suverent best :-)

Hehe det skal du selvsagt få lov å mene. Selv synes jeg det smaker kun karamellsøl og har lite med julebrus å gjøre som for meg må være rød :) Men som tidligere nevnt, her er det mange ulike tradisjoner og preferanser ute å går. Dog regner jeg med du hadde rynket på nesa om Hamar/Lillehammer hadde endret oppskriften helt?

pikachu
16.12.17 16:41

Vi kan hvertfall slå fast at testene av julebrus er ren bingo i forhold til hvilke ganer som slurper det i seg.

I denne testen vinner Hamar/Lillehammer lett julebrusen med en sekser, mens Aass julebrus får karakter 1.

Noen dager før i denne testen er det Aass som er best i test, selv om Hamar/Lillehammer skvipet gjør det bra også der.

Selv begriper jeg ikke hvordan det søtlige karamellskvipet til Hamar/Lillehammer høster sekser på sekser i tester. Jeg blir kvalm bare etter en slurk og får følelsen av å ha tømt en hel gottepose i kjeften på en gang. Og det er det samme med lett eller den vanlige varianten.

DrSchwei
16.12.17 20:20
pikachu: Selv begriper jeg ikke hvordan det søtlige karamellskvipet til Hamar/Lillehammer høster sekser på sekser i teste

Greit å ørsmå doser. Gjorde en blidtest på jobben for et par år siden - av de innkjøpte likte jeg best Dahls, som ligner, men som er litt friskere og kanskje hakke mer komplekst.

Det morsomme var at en kar fra dalen som lager Hamar-brusen var helt sikker på at han skulle klare å ta hva som var den "ekte", han landet også på Dahls.

Stenia
SteniaInnlegg: 2406
18.12.17 01:25
pikachu: Å nei det kvalme karamelloppgulpet fra Hamar/Lillehammer er milevis fra å kunne bli kalt julebrus. Fatter ikke at det skvipet der konstant høster terningskast 6. dessuten skal julebrus være RØD. Jula er RØD.

I gamle dager kunne man bare kjøpe lokale julebrusvarianter ? Mens nå kan man få all slags julebrus på en nærbutikk.

Min barndoms julebrus er den Hamar-brusen. I de siste år er det kommet en Lett-brus (som noen smaksdommere mente smakte som Villa). Vel, virkelig ikke. Villa er så god året rundt, at det også duger som julebrus :)

Men jeg testet diverse nå. Det er fint at det er mangfold å velge i. Jeg liker flere. CB blant annet.

(Innlegget ble redigert 18.12.17 01:28)

pikachu
18.12.17 03:04
DrSchwei: Greit å ørsmå doser. Gjorde en blidtest på jobben for et par år siden - av de innkjøpte likte jeg best Dahls, som ligner, men som er litt friskere og kanskje hakke mer komplekst.

Jeg prøvde forresten Syltes røde julebrus i helga Dr. Og det var en sann lykkelig opplevelse! Jeg ble helt paff der jeg satt, for denne lignet jo veldig på den gamle grans julebrusen jeg har savnet i så mange år. O hvilken glede, endelig en brus som fortjener betegnelsen julebrus igjen.

Det er bare å bukke og takke for dette tipset, og denne uka skal Syltes julebrus hamstres med noen kasser :)

DrSchwei
18.12.17 15:40
pikachu: Jeg prøvde forresten Syltes røde julebrus i helga Dr. Og det var en sann lykkelig opplevelse! Jeg ble helt paff der jeg satt, for denne lignet jo veldig på den gamle grans julebrusen jeg har savnet i så mange år. O hvilken glede, endelig en brus som fortjener betegnelsen julebrus igjen. Det er bare å bukke og takke for dette tipset, og denne uka skal Syltes julebrus hamstres med noen kasser :)

Bra! Jeg har ikke testet den selv, i år. Må nesten skaffe meg en flaske. Alt som kan få opp omsetningen til Sylte er bra. Det er en selvstendig familiebedrift som sliter med å overleve mot de store.

McLovin
McLovinInnlegg: 11330
18.12.17 16:39
pikachu: Dessverre forsvinner flere og flere matvarer som lenge har vært et trofast tilskudd på matbordet i julehøytiden,  fordi knølhuene av noen produsenter enten slutter å produsere eller endrer innholdet helt.

Jeg vil vel heller tro utvalget av julemat er større enn noen gang. Og av høyere kvalitet.

Tror du virkelig butikkene hadde flere varianter av pinnekjøtt, posteier eller julepølser for 20 år siden?

Det er ikke så mange år siden det stort sett kun var frossen ribbe å oppdrive.

annmag
annmagInnlegg: 7619
19.12.17 22:32
DrSchwei: Må si at jeg savner den skikkelige juleansjosen litt - den hadde en egen god smak, og filetene kan ikke måle seg. På den annen side var jo det litt rot med rensingen da. Men fint om de dukker opp igjen.

...jeg så to forskjellige på obs i dag...den blå fra Stabburet og den røde fra King Oscar, så det er fremdeles håp.

RickiBK
RickiBKInnlegg: 65946
19.12.17 22:36
DrSchwei: Greit å ørsmå doser. Gjorde en blidtest på jobben for et par år siden - av de innkjøpte likte jeg best Dahls,

Nå fåes den kun som en flau etterligning, som feiler totalt på smak. 

Skam.

DrSchwei
19.12.17 22:38
annmag: ..jeg så to forskjellige på obs i dag...den blå fra Stabburet og den røde fra King Oscar, så det er fremdeles håp.

Fikk fatt i en fra Stabburet - den blå - i går, så da blir det hel ansjos til jul. Det er gledelig.

annmag
19.12.17 22:47
DrSchwei: Fikk fatt i en fra Stabburet - den blå - i går, så da blir det hel ansjos til jul. Det er gledelig.

Se det ja...da kan julefreden senke seg. :o)

Strandereng
StranderengInnlegg: 7084
20.12.17 00:30
DrSchwei: Fikk fatt i en fra Stabburet - den blå - i går, så da blir det hel ansjos til jul. Det er gledelig.

Jeg savner juleansjosen fra Engelsviken. Den var alltid en vinner. 
Er det den som er solgt til Stabburet? 
Finner den ikke noen steder lenger.

pikachu
20.12.17 09:57
McLovin: Jeg vil vel heller tro utvalget av julemat er større enn noen gang. Og av høyere kvalitet. Tror du virkelig butikkene hadde flere varianter av pinnekjøtt, posteier eller julepølser for 20 år siden?

Jeg snakker om tapte varer og tapt tradisjon. Ikke om økt utvalg og flere varer. Jeg har ikke sagt en dritt om at utvalget var bedre for 20 år siden. Men at du misser poenget helt kom jo ikke som noen bombe heller da.  Get back to lovin FSG er du snill, der passer du perfekt inn.

annmag
20.12.17 13:34
Strandereng: Er det den som er solgt til Stabburet?

Ja, er visst det. 

Når matemballasje man husker fra tidligere tider havner på Digitalmuseet...da har man iallefall levd lenge nok til å være innmari klok. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg