Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mache kjeden stenger i Norge

NYTT TEMA
rogerns
rogernsInnlegg: 837
19.01.18 00:35

med tap på 800 mill. Så synes eierne at nok er nok. Selv synes jeg det var et bra konsept med fersk god mat, langt langt over veikro standard .

og der ligger vel problemet, høy varekostnad med nybakt brød og kaker, friskpresset juice, alle retter ble laget a la carte. Ingen slitne kjøttkaker i brun saus som hadde ligget i vannbad hele dagen 

En slik drift koster penger, penger som nordmenn ikke vil bruke på veikro. De utskjelte veikroene har blitt erstattet av Esso on the run,Esso deli de Luca (norgesgruppen) Shell Select, osv osv mat i farten, og tid er det vi har minst av her i landet.........

fargerik
fargerikInnlegg: 50686
19.01.18 02:51

De sveitsiske eierne går med "underskudd" på grunn av at de tar ut stort utbytte.

Det er ikke noe tap at de forlater landet. Med mindre grådige nye eiere kan disse veikroene drives godt.

Jeg ønsker de nye eierne lykke til, og håper det vil være norske, litt mindre rå storkapitalister som overtar.

Rockets_AA
Rockets_AAInnlegg: 18102
19.01.18 02:56
rogerns: med tap på 800 mill

100 mill.

Synd, synes det var en fin kjede langs veien.

fargerik
19.01.18 03:37
Rockets_AA: 100 mill. Synd, synes det var en fin kjede langs veien.

De eier ikke bygningene. Det er nok noen andre som vil fortsette driften, med et annet skilt på taket.

Kanskje med litt ærligere mat også?

De har jo narret kundene sine godt, med ferdigmat og lureri.

Det de kaller "Fersk Fjell-ørret" er for eksempel oppdrettsfisk fra Chile.

Marchionni
MarchionniInnlegg: 6787
19.01.18 08:12
fargerik: De sveitsiske eierne går med "underskudd" på grunn av at de tar ut stort utbytte.

Utbytte påvirker ikke resultatet.

fargerik
19.01.18 11:23
Marchionni: Utbytte påvirker ikke resultatet.

Jo.

Eierne skal ha X i utbytte, slik er det.

Dersom de får litt mindre enn X, bare dropper de markedet.

Og det gjør de altså nå. Jeg bor ganske nær en Marchè i Østfold, og det er stinn brakke stort sett hele tiden. Klart de tjener penger når det er stinnbrakke hele tiden.

Det er bare slik at de krever høyere utbytte enn det andedammen Norge kan generere, derfor trekker de seg ut og velger å konsentrere seg om tettere befolkede land med enda flere gjester.

Men som sagt er ikke dette noe tap, jeg syns det er positivt. Bye Bye, her vil nok andre folk overta og drive veikro, forhåpentlig med bedre personalpolitikk og mindre griske eiere.

En_ganske_snill_mann
En_ganske_snill_mannInnlegg: 4459
19.01.18 11:32
rogerns: Selv synes jeg det var et bra konsept med fersk god mat, langt langt over veikro standard .

Det er trist å lese, Marché har/ hadde mat som var verdt å stoppe for. "Veikroer" var en katastrofe, skikkelig dårlige saker... de finnes vel ikke lenger, gjør de?

Men så var det dette med kostnader og hva vi er villige til å betale, og som Fargerik sider... ofte er det store krav fra eierne til utbytte. 

Håper det kommer noen nye inn som kan fortsette trenden med god mat og forhåpentligvis sunn mat.

En_ganske_snill_mann
19.01.18 11:33
fargerik: De eier ikke bygningene. Det er nok noen andre som vil fortsette driften, med et annet skilt på taket.

Det ble jo MAX-burgere i bygget på Kjelstad i Lier.

Someone
SomeoneInnlegg: 24636
19.01.18 12:19
fargerik: Jo. Eierne skal ha X i utbytte, slik er det. Dersom de får litt mindre enn X, bare dropper de markedet. Og det gjør de altså nå. Jeg bor ganske nær en Marchè i Østfold, og det er stinn brakke stort sett hele tiden. Klart de tjener penger når det er stinnbrakke hele tiden. Det er bare slik at de krever høyere utbytte enn det andedammen Norge kan generere, derfor trekker de seg ut og velger å konsentrere seg om tettere befolkede land med enda flere gjester. Men som sagt er ikke dette noe tap, jeg syns det er positivt. Bye Bye, her vil nok andre folk overta og drive veikro, forhåpentlig med bedre personalpolitikk og mindre griske eiere.

Nei. Utbytte påvirker ikke resultatet, men det er hva som (på lang sikt) kan utbetales av det bedriften har av overskudd. Taper bedriften penger gjennom flere år, så blir det ikke noe utbytte å utbetale. Regnskapstall, som jo sier noe om bedriften tjener penger eller ikke, er ikke inkludert utbytte (eller tilførsel av kapital)

Det er helt grunnleggende økonomi og regnskap. Så akkurat nå høres du ut som Trump......

rogerns
rogernsInnlegg: 837
19.01.18 12:22

Fargerik: 99% av norske hotell og restauranter bruker  fjellørret fra Chile. Uansett hva de reklamerer for. Fersk norsk fjell ørret finnes dessverre ikke på markedet for storkjøkken.

i Norge er det små fjellvann, med hobbyfiskere . Ingen driver kommersiell fangst. Ihvertfll ikke nok til å Mette markedet

fargerik
19.01.18 13:34

Jeg er insider og vet litt om eiernes konsept.

Jeg kjenner personlig flere som jobber der.

Dette er ingen søndagsskole med dagens eiere.

Tro meg. Det er intet tap at de forlater landet.

VivaLV
VivaLVInnlegg: 30888
19.01.18 14:42
rogerns: med tap på 800 mill. Så synes eierne at nok er nok. Selv synes jeg det var et bra konsept med fersk god mat, langt langt over veikro standard . og der ligger vel problemet, høy varekostnad med nybakt brød og kaker, friskpresset juice, alle retter ble laget a la carte. Ingen slitne kjøttkaker i brun saus som hadde ligget i vannbad hele dagen

Mulig det. Men jeg var innom Marche flere ganger og skjønte aldri hva man kunne bestille der og syntes det også var dyrt.

VivaLV
VivaLVInnlegg: 30888
19.01.18 14:44
En_ganske_snill_mann: Det ble jo MAX-burgere i bygget på Kjelstad i Lier.

Er jo en på den andre siden også, så selv om det er 2 kjøreretninger ble det kanskje for mye med 2 stk. rett ved siden av hverandre.

En_ganske_snill_mann
19.01.18 19:24
VivaLV: Er jo en på den andre siden også, så selv om det er 2 kjøreretninger ble det kanskje for mye med 2 stk. rett ved siden av hverandre.

Ante jeg ikke. Når jeg kjører østover er det på vei hjem til Oslo, og da er jeg mest opptatt av hvor mye kø det blir fra Asker og innover.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 44521
20.01.18 12:53

Har ikke bil, så veikroer er ikke noe som hyppig blir besøkt. Forrige gang var det en plass nær Hamar, husker ikke stedet, men maten var langt under pari og høy prisen. Ser mange klager på mat på OSL, men ift kvaliteten var det langt dyrere.

Marche har jeg bare opplevd i Dresden, da jeg sittende å vente på tog der i noen timer. Veldig mye fersk mat og delikat opplegg til frokost. Så kan godt tenke meg at dette ikke er et konsept som umiddelbart passer i Norge.

Det er nok virkelig vanskelig å gjøre veifarende i Norge til lags - noen få skal sikker ha kjempesunt, men flertallet vil nok fortsatt ha pølser og boller, gjerne kjøttkaker. Da må man ha stålkontroll for å finne den rette komboen.

fargerik
20.01.18 18:19
DrSchwei: Har ikke bil, så veikroer er ikke noe som hyppig blir besøkt. Forrige gang var det en plass nær Hamar, husker ikke stedet, men maten var langt under pari og høy prisen. Ser mange klager på mat på OSL, men ift kvaliteten var det langt dyrere. Marche har jeg bare opplevd i Dresden, da jeg sittende å vente på tog der i noen timer. Veldig mye fersk mat og delikat opplegg til frokost. Så kan godt tenke meg at dette ikke er et konsept som umiddelbart passer i Norge. Det er nok virkelig vanskelig å gjøre veifarende i Norge til lags - noen få skal sikker ha kjempesunt, men flertallet vil nok fortsatt ha pølser og boller, gjerne kjøttkaker. Da må man ha stålkontroll for å finne den rette komboen.

Marche på Solli har alltid hatt innmari godt flesk, ikke servert med duppe men med kølstuing og ribbefett. Namnam

CFN
CFNInnlegg: 3806
20.01.18 21:53

https://www.proff.no/regnskap/marche-restauranter-norge-as/moss/catering/Z0I5BB8Q/

Legg merke til raden for utbytte, null i alle år proff viser oversikt for. Mulig du mener noe helt annet, men utbytte er det ikke snakk om her.

Marchionni
MarchionniInnlegg: 6787
21.01.18 19:40
CFN: Legg merke til raden for utbytte, null i alle år proff viser oversikt for. Mulig du mener noe helt annet, men utbytte er det ikke snakk om her.

Men at det går dårlig er det i alle fall liten tvil om.

bobjim37
bobjim37Innlegg: 3459
23.01.18 11:12
fargerik: Men som sagt er ikke dette noe tap, jeg syns det er positivt. Bye Bye, her vil nok andre folk overta og drive veikro, forhåpentlig med bedre personalpolitikk og mindre griske eiere.
fargerik
05.02.18 07:20
nutik1981: Navn : Tikkie Thaikjøkken Catering Det er god mat. Dere kan kontakt med oss på mobil nr. 452 73 846, https://www.facebook.com/TikkieThaikjokkenCatering/ og info@tikkie-thaikjokken-catering.com Vi hjelpe dere for å lage god mat.

Er dere fok som får sparken når Marchè stenger?

fargerik
05.02.18 08:29
nutik1981: Jo,@ fargerik Tikkie Thaikjøkken Catering. Vi lager god mat til alle. Velkommen til oss. Ha en fin dag!!!

Lykke til. Catering er vel ikke akkurat samme bransje som veikro, så dere vil vel ikke konkurrere med Burger King om bilistene som vil ha en matbit, men thaimat er populært i Norge, så kundene vil nok komme :-)

Bruker mye catering i Thailand når vi er der. De lekreste retter leveres med scooter på døra. Nam! Går veikro-maten en høy gang!

(Innlegget ble redigert 05.02.18 08:30)

Everenga
EverengaInnlegg: 4108
01.03.18 11:20

Det må være forskjell mellom Marche' fillialene siden de jeg har vært innom har hatt veikromat i veikroomgivelser til veikropriser.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg