Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Så lei allergiklanen

NYTT TEMA
rogerns
rogernsInnlegg: 837
20.01.18 11:51

sånn ca etter at alle disse automatene og serviettene med antibac har allergier og matintoleranse eksplodert.. etter krav fra Mattilsynet så er nå alle menyer tilklusset med hva hver rett inneholder, eller kan inneholde. Selv alkohol ønsker man skal merkes med innhold, selv om det bare er produsentene som vet hva produktet inneholder, og ingen store produsenter fyller etiketten med hva det kan finnes spor av.

noe er rav ruskende galt med oss, siste selskap vi hadde på her på jobb var 21 av 36 gjester allergiske, eller hadde intoleranse ??? 21 av 36 ! 

Jada, jeg vet at det finnes mennesker med kraftige allergier som er reelle, men om dette fortsetter så må kokkene være forberedt på å lage spesialmenyer for hver enkelt gjest .

Vi har blitt et sunnere folkeslag, vi tar toppturer og trener jevnlig, tights har blitt den nye nasjonaldrakten. Vi shopper på kjøpesenter svette, stressa, blide iført tights og andre hightec tekniske klær direkte fra treningsstudio for man er jo selvsagt fresh og fit, men mat det tåler vi dårligere og dårligere

Mister_Bister
Mister_BisterInnlegg: 1183
20.01.18 12:03
rogerns: noe er rav ruskende galt med oss, siste selskap vi hadde på her på jobb var 21 av 36 gjester allergiske, eller hadde intoleranse ??? 21 av 36 !

Omfanget er helt klart resultatet av et motefenomen. I individualismens tid boostes selvfølelsen hvis man kan fremstille seg selv som "spesiell". Kombinert med en god dose hypokondri, kan det bli vanskelig å være vert etterhvert.

Men en god ting fører dette med seg. Mathysterikere og "de spesielle" utgjør etterhvert en så stor og kjøpesterk gruppe at det bidrar til at tilbudet av spesialprodukter blir bedre og billigere. Dette kommer de også de reelt syke til gode. 

(Innlegget ble redigert 20.01.18 12:04)

gourmande
gourmandeInnlegg: 12600
20.01.18 12:50

Jeg er selv en av det du kaller "klanen". Det er ikke noe å harselere med; prøv selv å sitte på do 20-30 ganger om dagen/natten. Det er ingen mote; det er et helvete.

Hvorfor så mange nå er blitt allergiske eller intolerante overfor visse matemner, skyldes mange faktorer bl.a. at maten vår blir dyrket i jord som er utarmet; vi spiser mer tilberedt mat som er full av stoffer som tarmen ikke takler. Dyra våre står på bås og spiser kraftfôr, de gresser ikke  ute og får i seg beitemark og insekter, som gir godt kjøtt og dyretrivsel. Laksen er full av antibiotika og annen "dritt". Maten vår gir oss ikke lenger tilstrekkelig næring.

Begynn å lese på matvarene i butikkhyllene, les ingrediensene... Soya finnes i så å si alle matvarer, og er en ingrediens veldig mange ikke klarer å fordøye, sjekk også hvor mange E-stoffer det fins i oversikten over ingredienser. 

Folk har fått bakterieangst; og nå er vi blitt så hygieniske at vi ikke tåler den minste bakterie lenger. Antibac er fandens verk; vi trenger bakterier for å få en robust tarm. 

Jeg kunne skrevet i det uendelige om årsaken til at fler og fler reagerer på den mest uskyldige maten, men gir meg her. Ingen, absolutt ingen "skryter på seg" allergi eller intoleranse. 

(Innlegget ble redigert 20.01.18 12:51)

rogerns
20.01.18 13:15

Gourmande:jeg vet det er en god del allergier blant folk, og de hører ikke til under klanen.

det tragikomiske er at det flommer over av selvutnevnte ernæringseksperter med blogger og TV innslag. Det har aldri vært så stort fokus på sunt kosthold. Utad vil veldig mange fremstå som gourmander med kjøkken til flere hundretusen, mens sannheten er at de i virkeligheten spiser stort sett søppelmat .De har havnet i den populære tidsklemma for de skal rekke treningsrudio, og helgene må brukes til toppturer slik at FB kontoen er korrekt oppdatert.

Dessverre har jeg fått en skepsis ovenfor de som snakker høyt om sine allergier og spesielle kostholds behov. Det har blitt veldig mye skrik og rop om ulv, ulv .

for en del år siden da røykeforbudet begynte å nærme seg, vr det en kvinnelig politiker som ble uvel og syk under middagen på slottet Pga sigarett røyking. I ettertid viste det seg at nevnte politiker hadde etter middagen deltatt på festligheter ved en byens nattklubber.

jeg har hatt gjester som ikke kan spise fisk og skalldyr. Men utpå kvelden sitter de ved bardisken og spiser marinerte scampi.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 44521
20.01.18 13:53

På jobben er vi nå 25 ansatte (snittalder 35?) og faktisk har ingen noen som helst allergi. Men noen har kommentert det som litt underlig.

(Innlegget ble redigert 20.01.18 13:53)

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 57041
21.01.18 21:04
rogerns: sånn ca etter at alle disse automatene og serviettene med antibac har allergier og matintoleranse eksplodert.. etter krav fra Mattilsynet så er nå alle menyer tilklusset med hva hver rett inneholder, eller kan inneholde. Selv alkohol ønsker man skal merkes med innhold, selv om det bare er produsentene som vet hva produktet inneholder, og ingen store produsenter fyller etiketten med hva det kan finnes spor av.

Jeg ser med glede fram til mitt neste restaurantbesøk der jeg kan lese på menyen hva retten inneholder. Håper det følges opp med ett bilde av retten der det står hva det eller det er. Har flere ganger havnet i rene gjetteleker rundt bordet om hva de ulike tingene på tallerkenen heter og hva det er.

Det er rimelig irriterende å måtte "plage" servitøren med spørsmål om hva de ulike "tingene" på tallerkenen er. Det er ikke alltid servitøren vet det heller og derfor må springe ut og inn av kjøkkenet for å finne det ut. Jeg ønsker nemlig å vite hva det grønne er, eller hva det brune eller hvite egentlig er. Ikke fordi jeg har allergi, jeg vil bare vite hva det er jeg skal putte i munnen, og især hva det er jeg skal betale for.

rogerns
21.01.18 21:58

Gardsdattera: da blir du nok skuffet, for det er kun allgener som står i menyen, altså at hele måltidet kan inneholde bl.a spor v nøtter, skalldyr osv osv.

rettene blir ikke merket slik at de forklarer hva som er poteter. Hva som er erter hva som er brun saus osv..............

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 57041
21.01.18 22:06
rogerns: rettene blir ikke merket slik at de forklarer hva som er poteter. Hva som er erter hva som er brun saus osv..............

Jeg kjøpte andebryst på et hotell, og det eneste jeg visste hva var på den tallerkenen var at det ørlille kjøttstykket var and. Hva de sorte strimlene som lå under anda visste ingen av oss hva var. Ikke servitøren heller, ei trivelig dame fra Sveg.

Ingen av oss ante hva den inneholdt eller hva det var den lyse pureen eller hva det nå var alt sammen.

Ellers var vi høflige nok til ikke å spørre etter forstørrelsesglass, det var ikke store matbiten. Den sto overhodet i forhold til pris.

Men vi har fått oss mang en god latter når vi minnes dette måltidet.

Gloriana
GlorianaInnlegg: 1813
21.01.18 22:08

Ikke spesielt sjokkerende. Allergi finnes knapt i den tredje verden, og er sterkt forbundet med vår sterile livsstil og ubegrunnede noia for bakterier. 

RickiBK
RickiBKInnlegg: 66535
21.01.18 22:16
rogerns: Jada, jeg vet at det finnes mennesker med kraftige allergier som er reelle, men om dette fortsetter så må kokkene være forberedt på å lage spesialmenyer for hver enkelt gjest .

Så løsningen din er at alle som uforskyldt er havnet i denne "allergiklanen" skal holdes utenfor samfunnet av alle "friske og sunne"? 

Men for all del, jeg skjønner en del av din frustrasjon. 
Men la oss dra et skille mellom alle disse "intolerante" kontra disse som reelt ER allergiske/har total intoleranse ovenfor visse matvarer. 

Nabofrua her har Cøliaki. 
Det er ingen dans på roser, for å si det mildt. 
Men jeg vil aldri noensinne unnlate å gjøre samme ære på henne som alle andre som kommer inn i mitt hus og nyter et bedre måltid. 

rogerns
23.01.18 10:48

Gardsdattera: neste gang du får noe merkelig, ubeskrivelig på tallerken, og at servitøren mangler grunnleggende kunnskap så ber du høflig og bestemt om å få snakke med kokken. Om kokken har det minste snev av yrkesstolthet så kommer kokken og forteller hva det er, og hva han har gjort med maten

NonHuman
NonHumanInnlegg: 305
23.01.18 13:20

Helt enig med TS.Det er alt for mye syting og påstander om "allergi" i dag.Har tatt helt av.Er glad jeg ikke har barn i "barnebursdagsalder" lenger så jeg slipper disse hysteriske foreldrene som mener at akkurat DERES barn er "spesielt" så det må ha "spesiell mat".Er det ikke halal, så er det ørten andre ting.Flere av kompisene mine som har yngre barn en meg får helt fnatt av alt dette styret.

sentry4
sentry4Innlegg: 4271
23.01.18 20:28
NonHuman: Er glad jeg ikke har barn i "barnebursdagsalder" lenger så jeg slipper disse hysteriske foreldrene som mener at akkurat DERES barn er "spesielt" så det må ha "spesiell mat"

Ja, det kan du være glad for.  Vår yngste var allergisk mot mye - bl.a. egg.  Såpass alvorlig at det kunne være livstruende hvis hun fikk i seg noe som inneholdt egg.  Det betød at hun hadde med matpakke i hver eneste barnebursdag hun var buden i - og det var jaggu ikke få før hun ble eldre og etter hvert vokste av seg allergien.

NonHuman
NonHumanInnlegg: 305
24.01.18 09:25

Sentry4

Om det ikke kom frem så godt, det er selvsagt stor forskjell på de som har ordentlige allergier og de som mener de har det for å få oppmerksomhet.Det er mange som later som...har avslørt et par opp igjennom årene.

Gloriana
GlorianaInnlegg: 1813
24.01.18 09:29

Det beste for barn er en kunnskapsrik mor og far som lar dem få gode bakterier i spedbarnstiden, rulle i møkke og skitt i de første leveårene, spise sand med kattepiss i lekekassa og tilbringe livet ute og ikke foran en skjerm i en steril, strippa, boks av et ikke-pustende hus. 

(Innlegget ble redigert 24.01.18 09:29)

HarryH
HarryHInnlegg: 26229
24.01.18 09:36

Trådstarter er en sytpeis.

Samboeren har matintoleranse mot diverse ingredienser, og det er ramme alvor. Det at spisestedene nå har begynt å merke produktene med allergener har gjort det mye lettere for henne å fungere både sosialt og helsemessig.

Å protestere mot og harselere over dette framskrittet (eller "tilklussingen", som TS kaller det) er direkte skammelig.

sentry4
sentry4Innlegg: 4271
24.01.18 13:55

Jeg skjønner hva TS mener, men jeg tror han bommer på årsaken.  Hva med å se på kombinasjonen av livsstil og alt det skrotet som tilsettes mat i dag? Tar man så med genmodifisering og utbredt bruk av hormoner og antibiotika i oppdrettsnæringene, tror jeg veldig mye av årsakene til allergi- og intoleranseplager er nevnt...

rogerns
17.02.18 09:52

HarryH: ja jeg er er sytpeis, jeg syter over alle som tror/mener de har mat allergi/intoleranse. Som krever oppmerksomhet om sine spesielle behov. 

Og nå har allergikerne i usa blitt forferdet over en animert Barnefilm om en Kanin som angivelig mobber  og kaster bjørnebær på en allergiker. Så den scenen er klippet bort...........at mennesker i action filmer blir skutt, knivdrept og lemlestet er ok i usa, men kaster du bær på en allergiker da er grensen nådd

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg