Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fårikål av pinnekjøtt?

NYTT TEMA
fargerik
fargerikInnlegg: 50690
07.02.18 20:19

Jeg fikk los og kjøpte et kålhue og forestilte meg at de skulle ha no sau på REMA, men det hadde de ikke.

Ingen ting i det hele tatt, unntatt pinnekjøtt til halv pris.

Det er salte greier, og ligger i bløt og skal ligge i bløt ihvertfall et døgn, så skal jeg lage pinnekjøttfårikål.

Kan jeg gå i noen felle? Det er et nytt eksperiment for meg.

HYYYL
HYYYLInnlegg: 43010
07.02.18 20:22
fargerik: Kan jeg gå i noen felle? Det er et nytt eksperiment for meg.

Pinnekjøtt og kål høres ikke godt ut i mine ører.

Hadde laget pinnekjøttet på vanlig måte og heller laget får-i-kål senere.

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 51067
07.02.18 20:53
HYYYL: Pinnekjøtt og kål høres ikke godt ut i mine ører.

Nei, dette må ikke skje.

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 57035
07.02.18 23:14
fargerik: Jeg fikk los og kjøpte et kålhue og forestilte meg at de skulle ha no sau på REMA, men det hadde de ikke.
Ingen ting i det hele tatt, unntatt pinnekjøtt til halv pris.

Dette er merkelig med tanke på det store overskuddet av sau/lam på reguleringslager.

Kom tilbake og fortell hvordan fårikålen ble.

Strandereng
StranderengInnlegg: 7219
07.02.18 23:14
fargerik: Kan jeg gå i noen felle? Det er et nytt eksperiment for meg.

Som andre sier her, styr unna kålen.
Lag en god blandingsstappe av poteter og kålrabi. Trengs ikke mer, og det er mektig godt.

fargerik
08.02.18 04:36
Strandereng: Som andre sier her, styr unna kålen.
Lag en god blandingsstappe av poteter og kålrabi. Trengs ikke mer, og det er mektig godt.

Dette tar jeg på alvor, og skal styre unna kålen og heller lage rotmos av kålrabies og potet.

Takk for advarselen :-)

Har ikke pinner, da...bortsett fra spisepinner.

(Innlegget ble redigert 08.02.18 04:38)

Strandereng
StranderengInnlegg: 7219
08.02.18 17:57

Kutt ut pinnene og gjør som Hellstrøm. legg dem i en kjele og hell over og dekk med grønnsaksbuljong. Kokes en times tid.

fargerik
08.02.18 18:06
Strandereng: Kutt ut pinnene og gjør som Hellstrøm. legg dem i en kjele og hell over og dekk med grønnsaksbuljong. Kokes en times tid.

Nei, pokker ta. Nå har jeg vært fra butikk til butikk, og fikk til slutt tak i Pinner for Pinnekjøtt hos Jernia. 29,- pr. pakke, jeg kjøpte to.

Og pinnekjøttet har vannet seg i et døgn.

Hos Clas fant jeg en snasen mosedings, og kålrabi og gulrot og poteter er i boks.

Puh.

Kan jeg la det bero til i morgen? Pinnekjøttet blir vel ikke skjemt dersom jeg tar en tuppelur på soffan?

(Innlegget ble redigert 08.02.18 18:07)

KingKongHalvor
08.02.18 20:49
fargerik: Nei, pokker ta. Nå har jeg vært fra butikk til butikk, og fikk til slutt tak i Pinner for Pinnekjøtt hos Jernia. 29,- pr. pakke, jeg kjøpte to. Og pinnekjøttet har vannet seg i et døgn. Hos Clas fant jeg en snasen mosedings, og kålrabi og gulrot og poteter er i boks. Puh. Kan jeg la det bero til i morgen? Pinnekjøttet blir vel ikke skjemt dersom jeg tar en tuppelur på soffan?

Det kan fint ligge til i morgen, men helst kjølig da.

Forøvrig bør du gjøre som Strandereng sier, drit i pinner og damping. Salt, tørket kjøtt som dampes blir egentlig bare fortsatt salt og tørt.

Lag en god grønnsaksbuljong, og la pinnekjøttet trekke i 3 timers tid, da får du saftig og smakfullt kjøtt.

Man behøver ikke fortsette å gjøre feilene som er gjort i generasjoner, bare fordi det er  tradisjon.

HYYYL
HYYYLInnlegg: 43010
09.02.18 03:38
fargerik: Nei, pokker ta. Nå har jeg vært fra butikk til butikk, og fikk til slutt tak i Pinner for Pinnekjøtt hos Jernia. 29,- pr. pakke, jeg kjøpte to.

Skulle kjøpt deg en damprist, de gjør samme nytten som pinner.
Jeg har prøvd begge deler og merker ingen forskjell.

fargerik
09.02.18 03:41
KingKongHalvor: Det kan fint ligge til i morgen, men helst kjølig da. Forøvrig bør du gjøre som Strandereng sier, drit i pinner og damping. Salt, tørket kjøtt som dampes blir egentlig bare fortsatt salt og tørt. Lag en god grønnsaksbuljong, og la pinnekjøttet trekke i 3 timers tid, da får du saftig og smakfullt kjøtt. Man behøver ikke fortsette å gjøre feilene som er gjort i generasjoner, bare fordi det er tradisjon.

Aha.

Nå har ikke vi noen grønnsaksrester, men har jeg tillatelse til å sykle bort i butikken og kjøpe noe Knorr grønsaksbuljong?

Skal jeg legge bjørkepinnene oppi kjelen med buljong?

Nå er jeg amatør, jeg har nemlig aldri laget pinnekjøtt i hele mitt liv.

(Innlegget ble redigert 09.02.18 03:43)

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 10590
09.02.18 06:46
HYYYL: Skulle kjøpt deg en damprist, de gjør samme nytten som pinner.

Det er iallefall dette vi har brukt i alle år. Helt fra min forlengst avdøde mor for to mannsaldre siden.

KingKongHalvor
09.02.18 07:05

Fargerik

Nei, trenger ikke pinner da. Pinnene brukes bare for å løfte kjøttet opp ved damping, de har ingen annen misjon. Og til det kan man heller bruke en damprist, som nevnt over her. 

fargerik
09.02.18 07:23

Så da kan like godt en dampkjele (kasserolle?) brukes, da?

Jeg har en kjele med hull i bunnen som plasseres oppå en annen kjele.

Trodde pinnene var en viktig ting for smakens skyld, jeg...men har tydeligvis lært noe i denne tråden :-)

(Innlegget ble redigert 09.02.18 07:25)

InternalExile
InternalExileInnlegg: 18105
09.02.18 11:13
fargerik: Så da kan like godt en dampkjele (kasserolle?) brukes, da?

Det bør gå kjempebra.

Mange som har trodd pinnen er viktig for smaken, men fakta er at bjørk blir brukt fordi den avgir minst smak.

fargerik
09.02.18 11:28
InternalExile: Mange som har trodd pinnen er viktig for smaken, men fakta er at bjørk blir brukt fordi den avgir minst smak.

Da har jeg ihvertfall 40 pene pinner.

Kanskje de kan brukes til å lage en liten hylle eller noe?

Tiden er snart inne for å sykle bort og få tak i buljong.

(Innlegget ble redigert 09.02.18 11:29)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg