Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva er det verste måltidet du har spist?

NYTT TEMA
aegi2
aegi2Innlegg: 30195
10.03.18 22:29

Verste måltid ?

Var hos en gresk venn som tok meg med hjem til sin bestemor på landsbygda . Trur jeg fikk servert innvollsuppe .

Jeg trudde rett og slett at jeg skulle stryke med , det var helt grusomt - Jeg får hetta bare jeg tenker på denne episoden.

Ka9nen
Ka9nenInnlegg: 12681
10.03.18 22:31

Kumagesuppe i Romania er det jævligste ever

Strandereng
StranderengInnlegg: 7999
11.03.18 02:05
aegi2: Trur jeg fikk servert innvollsuppe .

Har heldigvis unnsluppet innvollsuppe, kumagesuppe og slintresuppe.

Denne tråden har fått meg til å mimre litt, og har funnet ut at de verste matminnene mine har med matforgiftning, rotterace mellom bordene og katter oppå bordene å gjøre. 

1. episode var på slutten av 60-tallet da jeg som pur ung sammen med tre-fire andre besøkte Oslos absolutt første Kinarestaurant. Vi var fattige og vi hadde et klart mål om å meske oss på vårruller, som var det billigste på menyen. Masse folk der, og da vi omsider fikk vårrullene på bordet skrek plutselig venninnen min "rotter"!!!

Det var et syn uten like. Et hav av rotter strømmet nedover "midtgangen" med kelneren etter seg, han prøvde å tuppe dem i r**a . Jeg hadde lenge småproblemer med vårruller og kinarestauranter etter dette.

2. episode fant sted veldig mange år senere da jeg i embets medfør ble beordret til å spise pakistansk mat fordi noen fjerne kolleger hadde drevet igjennom at de pakistanske husmødrene i kommunen som ikke fikk gå ut av døra (nektet av sine menn), ble hentet i drosje for å lære norsk i et "prøvekjøkken".
Jeg var glad i indisk mat, så jeg håpet det beste.
Men pakistansk mat er ikke det samme som indisk, bratt læringskurve der gitt.Helt smakløst som vokste i munnen. Gryter med ris iblandet noen kyllingkubber.
Etterpå skulle jeg levere bilen på verksted en halv mil unna. Mens jeg kjørte ble jeg kvalm og begynte å kaldsvette. Fikk levert bilen, men kunne ikke ta bussen hjem fordi diareen rant nedover i skoene mine. Husker ikke hvordan jeg kom meg hjem, men må ha gått. Dagen etter var det nesten tredve stk kolleger som var sykmeldte.
Holdt meg lenge unna kylling og ris.

3. episode var på vakre Hydra. Men vi måtte ha middag og fant et hyggelig sted. Men der var det katter over alt, under og oppå bordene. Da middagen kom på bordet hoppet det en katt oppi lammekjøttet til sidemannen. 
Sier ikke mer .-)

Sulfat
SulfatInnlegg: 11886
12.03.18 20:36

Har smakt på mye rart, men ingenting verre enn toast med Vegemite.

lsklars
lsklarsInnlegg: 73178
13.03.18 13:14

Her må jeg svare arme riddere 

Qizz
QizzInnlegg: 166
08.04.18 02:45
Sulfat: Har smakt på mye rart, men ingenting verre enn toast med Vegemite.

Hvordan smaker Vegemite?

Sulfat
SulfatInnlegg: 11886
08.04.18 15:48
Qizz: Hvordan smaker Vegemite?

Salt og veldig bittert. Malt. Som en pils som er kokt ned til en tyktflytende sirup, og tilsatt en bøtte salt. 

Winthrop15
Winthrop15Innlegg: 4141
09.04.18 16:46

En vegetarkake en kollega serverte på jobben. Så god ut men smakte grusomt, kornete slimete konsistens. Vet ikke hva hun hadde blandet oppi men det var vemmelig. 

RogerMaar
RogerMaarInnlegg: 3430
11.04.18 13:43
GARDSDATTRA: Den første melka etter kalving kalles råmelk, og den er så proteinrik at den stivner av seg selv når den varmes opp.

Mitt verste måltid var nok da jeg var på besøk hos et par gutter som var fra gård og vi fikk servert kjelost.

Maten var helt på det jevne, problemet var at begge spiste som noen j*vla griser tatt ut fra et misofonisk mareritt. Lurer faktisk på om jeg spydde på dass etterpå.

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 58407
11.04.18 23:24
RogerMaar: Mitt verste måltid var nok da jeg var på besøk hos et par gutter som var fra gård og vi fikk servert kjelost.
Maten var helt på det jevne, problemet var at begge spiste som noen j*vla griser tatt ut fra et misofonisk mareritt. Lurer faktisk på om jeg spydde på dass etterpå.

Høre ille ut, særlig fordi kjelost er fantastisk godt. Synd man ikke får kjøpt råmelk slik at man kunne fått laget det.

Uansett så er god bordskikk en underkommunisert greie. Selv klarer jeg ikke å spise blant folk som ikke har god bordskikk, der er jeg svært kresen.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 46964
11.04.18 23:42

Bordskikk? Ja, hvor går grensen. Selv stusser jeg på folk som spiser i en voldsom fart og gumler i seg f.eks. brødskiver og så tar en slurk melk etter to tygg, og tygger i vei brød-og melkeblandingen. Greit at folk gjør dette hjemme, men når man er blant folk synes jeg dette virket fryktelig utdannet.

RogerMaar
12.04.18 10:10

Jeg tror knapt vi har hatt middagsbesøk fra jevnaldrende av mine barn uten at jeg har måttet instruere dem i elementær bordskikk. Hovedregelen ser ut til å være at foreldre lar barna sine spise akkurat som de vil.

Den vanligste "feilen" de fleste gjør er at de kjører ansiktet ned mot tallerkenen istedet for gaffelen opp mot ansiktet. Jeg blir uvel når jeg ser noen med ansiktet 5cm over tallerkenen som måker innpå med mat. Bruker å påpeke at det er hunder og kyr som spiser sånn.

Ellers spiser de fleste i et tempo som om de ikke har sett mat på fjorten dager.

broren_til_noen
broren_til_noenInnlegg: 28490
12.04.18 10:35

Verste måltid?

Uten tvil på en Interrailtur tidlig på åttitallet. Hadde feriert solid hele turen og var fullstendig blakk da jeg innså at jeg måtte komme meg hjem. Hadde ikke spist på to dager da jeg tok toget fra Lisboa nordover og ble sittende i samme kupé som en portugisisk familie som virka som de var på sin første togtur noensinne. Alt skulle kommenteres høylydt og alle storma til og fra vinduet mens de tjatra i kjeften på hverandre.Og der satt jeg og forsøkte å sove meg gjennom hjemturen mens jeg tenkte intenst på hvor lite sulten jeg var.....

Etter noen timer tok hu mor fram et knytte og pakka ut en enorm hjemmebakt leiv med innbakt kjøtt, flesk og pølsebiter. 

Det så altså så godt ut at jeg, utsulta som juling, holdt på å gå i frø da de begynte å tygge og smatte.

Etter en stund så kona på meg og bød meg på en bit. Jeg takka muligens litt for overstrømmende for hun skar ei enorm skive.

Det var det tørreste brødet jeg noensinne har spist. Wasa Husman er som nybakte boller i forhold, men det verste var at kjøttet og flesket var harskt! Og pølsene var eksepsjonelt vonde. Det vokste og vokste i kjeften på meg så jeg var sikker på å bli kvalt. Men siden de alle satt og smilte og så på meg måtte jeg jo tygge og tygge det jeg klarte mens jeg smilte tappert og temmelig bleikt. Etter en 14 dagers tid med tygging hadde jeg i løpet av en ti minutters tid fått i meg alt sammen og satt bare og gulpa opp det harske.

Etter denne skrekkopplevelsen måtte jeg jo selvfølgelig også få vin, og kona skjenka opp et romslig plastglass med stoffet. Et glass som alle for øvrig delte.

Etter å ha meska meg med nydelig portugisisk vin i ukevis var sjokket stort da vinen smakte omtrent som ei nyåpna flaske eplesidereddik. Og det holdt ikke med at jeg tok en slurk, smilte og takka pent. Jeg måtte selvsagt drikke opp alt samma.

Det hender at jeg på dårlige dager kan huske alle smakene.....

(Innlegget ble redigert 12.04.18 10:36)

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 58407
12.04.18 23:57
broren_til_noen: Det hender at jeg på dårlige dager kan huske alle smakene.....

Men kjære deg broder fortvil ikke, her har du den mest vidunderlige historien å fortelle i lystige lag. Se på det som en skatt.

Som kjæresten og jeg gjør når vi minnes en uforglemmelig opplevelse på Den Hvita Elgen i nærheten av Kopparberg i Sverige, som altså er ei veikro.

Der bestilte vi pepperbiff, og den biffen besto av tykke lag med pepper på begge sider av et tynt kjøttstykke ....

Jeg er sikker på at det slo ut flammer fra kjeften min, som vi fikk slokt med store mengder drikke.

Men det ble en uforglemmelig opplevelse.

En annen uforglemmelig, men tragisk historie er den om Koperativen på Sørsjøen noen km inn i Sverige fra Trysil, i Fülefjellsporten.

Det var det huset som rommet en butikk, sentralen for hjemmehjelp, kafe, museum, bar, internettkafe, bibliotek og bedehus og alt i ett og samme rom. Og fantastisk mat.

Vi kom tilbake og oppdaget at stedet tydeligvis var solgt og endret til en pizzasjappe med uspiselig pizza. Sorgen vi følte var stor.

rogerns
rogernsInnlegg: 965
14.04.18 08:26

Bunn noteringen er uten tvil kalvekjøtt middag på en strandrestaurant på Sicilia. 3 gråe kjøttbiter som fløt i olje på en suppetallerken, men salat og Gnocci ved siden av. Retten var faktisk så latterlig dårlig at vi faktisk brøt ut i latter.

Men sånn blir det når man skal ha kjøtt på en fiskerestaurant , hvor alle går for å spise fersk tunfisk med blekksprutpasta. Men dere vet, de barna, de barna som dengang var tidlig  i tenårene var ikke så begeistret for havets delikatesser.

(Innlegget ble redigert 14.04.18 08:31)

fargerik
fargerikInnlegg: 57802
14.04.18 08:41
GARDSDATTRA: Som kjæresten og jeg gjør når vi minnes en uforglemmelig opplevelse på Den Hvita Elgen i nærheten av Kopparberg i Sverige, som altså er ei veikro. Der bestilte vi pepperbiff, og den biffen besto av tykke lag med pepper på begge sider av et tynt kjøttstykke .... Jeg er sikker på at det slo ut flammer fra kjeften min, som vi fikk slokt med store mengder drikke. Men det ble en uforglemmelig opplevelse.

Yæck!

Fikk den samme kaliber hos Egon i Fredrikstad. Vi snakker seriøst om et tykt lag med pepper. Svart pepper. Jeg klarte ikke å spise det, men de to bitene jeg prøvde gjorde meg sår i munn og svelg i over et døgn.

Fullstendig latterlig unødvendig å servere så jævlig mat. Er man interessert i slikt, går man på indisk og bestiller medium til sterk krydret.

(Innlegget ble redigert 14.04.18 08:43)

malacay3
malacay3Innlegg: 19234
16.04.18 20:09
fargerik: æck! Fikk den samme kaliber hos Egon i Fredrikstad.

Du burde luktet lunta på forhånd.

Malacay

JOlsen
JOlsenInnlegg: 2593
17.04.18 08:53

Det må være blodpudding med brun saus, det var ikke godt. Ellers har det vært mye som har vært ille opp gjennom årene. Grønnsaksuppe var ikke godt. 

fargerik
fargerikInnlegg: 57802
17.04.18 10:09
malacay3: Du burde luktet lunta på forhånd.

Kanskje det. Trodde ikke det kunne gjøres så ille, da.

Men vi dro bare innom for å sjekke ut forholdene like etter at de åpnet den nye sjappa.

Har i grunnen ikke vært tema å dra tilbake dit.

Vi har bedre inntrykk av tårnet i Trondheim, maten der var i grunnen helt OK.

(Innlegget ble redigert 17.04.18 10:13)

RogerMaar
17.04.18 12:16
malacay3: Du burde luktet lunta på forhånd. Malacay

Gatekjøkkenmat til restaurantpriser.

Genialt konsept så lenge det faktisk kommer folk.

RogerMaar
17.04.18 12:23
fargerik: Fullstendig latterlig unødvendig å servere så jævlig mat. Er man interessert i slikt, går man på indisk og bestiller medium til sterk krydret.

Var på Lanzarote for mange år siden (fikk forøvrig servert veldig mye bra mat på den turen). En kveld prøvde vi indisk, de hadde en meny der man kunne velge kryddernivå på alle retter, 1-5. Tror skalaen gikk fra "Normal" til "Are you nuts!?" :-) En i reisefølge mente at "var man på indisk restaurant så var man på indisk restaurant" og gikk for sterkeste variant. Servitøren var oppriktig bekymret og lurte på om han hadde vært på indisk restaturant før?

Ihvertfall, han gjorde så godt han kunne, men halvveis ute i måltidet holdt han seriøst på å stryke med. Kroppen hans reagerte omtrent som da han var i gassbua i militæret.

(Innlegget ble redigert 17.04.18 12:23)

Everenga
EverengaInnlegg: 4563
17.04.18 14:04

Kanin på en turistfellerestaurant på La Rambla i Barcelona før Barcelona ble trendy (sommeren 1998).

Kaninen var delt på langs og kom med hode (eller halve hodet da naturlig nok.) Kjøttet var tørt som kattesand og det ble ikke mindre tygging av at øyesokkelen stirret tilbake fra tallerkenen.

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 32029
17.04.18 14:41

Min bunn tre i synkende rekkefølge:

Leverdumplings i Praha. De lå og duppet i en slags buljong og smakte en slags blanding av jern og oppkast. Men vi fikk servert et nydelig brød til som berget litt av lunsjen. Siste gang jeg har spurt en taxisjåfør om hvor vi kan finne lokal kokkekunst av høy klasse.

På nest sisteplass kommer en litt merkelig sak, for i seg selv var det ikke så ille, men når man forventer èn smak og får noe annet så skriker hjernen stopp og kroppen går inn i krisemodus.

Min eldste var i barnebursdag og jeg ble sittende og drikke kaffe sammen med vertskapet og noen andre foreldre. Så når maten og kakene var fortært på barnebordet og ungene hadde løpt ut på plena fikk vi restene. Jeg husker jeg hadde kommet rett fra jobb, og sulten gnog i tarmene. De innbakte pølsehornene var jeg ikke sen om å forsyne meg av. Klassisk loffdeig med Gilde grillpølse inni. Det var godt. Jeg tok en til. Og i det jeg satte tenna i det jeg forventet var en pølse så gikk alarmen i hjernen. Noe er galt. Jeg spyttet ut maten på tallerkenen i ren refleks til vertinnens store overraskelse. Alle rundt bordet så på meg og lurte på om noe var galt. Det jeg hadde satt tenna i var et picknikskinkehorn. De hadde lagd noen slike i tilfelle det ble for lite pølsehorn. Jeg kom på en elendig unnskyldning om at jeg brant meg, men jeg tror ikke noen kjøpte den. Det var både flaut og ekkelt.

Så over til min soleklart verste matopplevelse. Jeg hadde nettopp møtt min tilkommende frue og vi var invitert hjem til en venninne av henne slik at hun skulle få hilse på meg. Hjemmelaget pizza på menyen. Vi får en pils og praten går lett. Jeg markedførte meg selv på best mulig vis, og det hele gikk strålende. Så kom pizzaen på bordet. Eller Pizza... Det kan det knapt kalles.

Her må jeg skyte inn at jeg hadde sagt at jeg var fryktelig sulten og at jeg så veldig frem til pizza, noe som har gitt meg en lærepenge for livet. Aldri si du er sulten før du får maten på bordet og du kan gjøre en kvalifisert gjetning om det ser bra ut.

Det kommer altså på bordet en langpannepizza med en 5 cm høy deig, som hadde hatt godt av en halvtime til i ovnen, den var ikke bare rå i midten, den var ikke i nærheten av å ha gått gjennom tranformasjonen fra pizzadeig til pizzabunn. Oppå deigen hadde hun først lagt tykke skiver med tomat før det var et godt lag med revet ost, og oppå der igjen hadde hun dekt pizzaen med bacon. Og når jeg sier dekt, så mener jeg dekt. Det var 100% bacon man så om man beskuet pizzaen med ørneblikk. Baconskivene var ca 5-6 millimeter tykke. Hun hadde altså kjøpt et helt stykke bacon og skjært skiver for hånd. Og disse skivene var lagt oppå pizzaen i rå tilstand når pizzaen var satt i ovnen.

Jeg har aldri slitt så mye med å få ned noe som de tre svære stykkene jeg fikk servert. Kokt bacon blandet med rå deig og vassen tomat. Det var så ubeskrivelig vondt. Jeg husker jeg kikket bort på kjæresten min med et forsiktig "hjelp meg"-blikk, men jeg fikk bare et tomt blikk tilbake. Jeg vurderte kraftig en instant konvertering til Islam for å slippe unna.

Men jeg kom meg igjennom det, og hun venninna fant seg en kokkekjæreste som fortsatt henger i det, så disse sammenkomstene har tatt seg voldsomt opp. Heldigvis.

(Innlegget ble redigert 17.04.18 14:46)

0gg0
0gg0Innlegg: 32040
17.04.18 15:36
malacay3: Bacalao "restaurant" i Svolvær.

Det er vel mer en kafé og uteplass og regne.

0gg0
17.04.18 15:40

Ellers er kleppmelk og Bacalao det verste jeg har inntatt av mat. Av egenprodusert fattigmat den tiden jeg var ung og blakk, så trødde jeg i meg oppskjærte fiskekaker og potetstykker som jeg stekte i ketsjupsaus.

Det var ketsjup blandet med vann. Ikke godt.

PapaSmurf
PapaSmurfInnlegg: 32029
17.04.18 15:43

Kleppsuppe kaller vi det. Det er ikke vondt, men totalt uforståelig. Smaker ingenting. 

Bacalao er jo nydelig om man får det skikkelig tilberedt. Den beste jeg har spist fikk jeg i Porto. Både i Kristiansund og Ålesund er folk gode på den berømte klippfiskgryta, men i Molde har vi ikke tradisjon for det. 

(Innlegget ble redigert 17.04.18 15:45)

0gg0
17.04.18 15:48
PapaSmurf: Bacalao er jo nydelig om man får det skikkelig tilberedt.

Det er det jeg er blitt fortalt, så har prøvd det tre ganger fra forskjellige kokker. Første gang var i et bryllup. 

Andre og tredje gang var fra to forskjellige kokker som, ifølge dem, tilberedte den slik den skulle.

Men det var direkte fælt, så har ikke rørt det siden.

JOlsen
JOlsenInnlegg: 2593
17.04.18 16:22

Dårlig plukkfisk er en "høydare" 

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 46964
17.04.18 20:44

Pizzaen vi fikk i kantina for noen uker siden kommer høyt på lista hvis man skal ta med flere ting enn den trønderske salt- og fjøsmaten.

Faktisk spise jeg litt av den - for man spiser jo pizza når det er pizza i kantina på fredag (ikke så ofte), men når man begynner å smake på den, mer enn å ureflektert putte maten i munnen, så begynner forstår man at det man får er elendig.

Bunnen er lite stekt. Den er tykk og bleik. Den kan trykkes sammen i en klump - men det er verste er at den lukter og smaker ganske surt.

Tomatsausen er sur og søt, uten krydder. Det er hatt på altfor lite ost og toppingen er ellers generelt identifiserbar.

Generelt er kantina elendig - det serveres stort sett "melkesuppe" med enten en tøtsj av blomkål, fisk eller noe annet...

malacay3
malacay3Innlegg: 19234
17.04.18 23:49
0gg0: Det er vel mer en kafé og uteplass og regne.

Da bør de faktisk holde seg til det og ikke legge ut en meny som insinuerer at de serverer mat.

Malacay

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg