Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Lage peanøttsmør selv

NYTT TEMA
Qizz
QizzInnlegg: 132
14.05.18 22:45

Jeg har lyst til å lage peanøttsmør selv. Hvor mange watt trenger blenderen å være på for å klare jobben? Jeg har en blender på 700 watt og en stavmikser på 300 watt, vil noen av disse klare jobben?

Stenia
SteniaInnlegg: 2508
15.05.18 02:04
Qizz: Jeg har lyst til å lage peanøttsmør selv. Hvor mange watt trenger blenderen å være på for å klare jobben? Jeg har en blender på 700 watt og en stavmikser på 300 watt, vil noen av disse klare jobben?

Kan du ikke bare kjøre med håndkraft først ?

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 8249
15.05.18 13:17
Qizz: Jeg har en blender på 700 watt og en stavmikser på 300 watt, vil noen av disse klare jobben?

Det er vel enklast bare å prøva? 

JackNapier
JackNapierInnlegg: 3285
15.05.18 17:50

Viktig å høre hva meningmann mener først!

Komunista
KomunistaInnlegg: 9860
16.05.18 13:48
Qizz: Jeg har lyst til å lage peanøttsmør selv. Hvor mange watt trenger blenderen å være på for å klare jobben? Jeg har en blender på 700 watt og en stavmikser på 300 watt, vil noen av disse klare jobben?

Spørs vel på kvaliteten på kuttehodet/platen.

Min Bamix (swiss made selvfølgelig) på 200 W gruser alt av peanøtter.

fargerik
fargerikInnlegg: 53097
16.05.18 14:28
Komunista: Spørs vel på kvaliteten på kuttehodet/platen. Min Bamix (swiss made selvfølgelig) på 200 W gruser alt av peanøtter.

Det hadde vært artig å prøve! Vi spiser faktisk dette ganske mye.

Tror ikke vår gamle Kenwood skulle ha noe problem med det, med sine 550 watt.

Oppskrifta står jo på peanøttsmørglasset som står på kjøkkenbenken. Montro hva som er beste peanøtt? Salte nøtter bør jo funke, siden det er salt i oppskrifta?

Komunista
16.05.18 15:31
fargerik: Det hadde vært artig å prøve! Vi spiser faktisk dette ganske mye. Tror ikke vår gamle Kenwood skulle ha noe problem med det, med sine 550 watt. Oppskrifta står jo på peanøttsmørglasset som står på kjøkkenbenken. Montro hva som er beste peanøtt? Salte nøtter bør jo funke, siden det er salt i oppskrifta?

Prøv, kan jo ikke bli verre enn at man mislykkes med noen gram nøtter.

Selv kjøper jeg nøtter hos Carl Heftye i Kirkeristen nederst i Karl Johan, en butikk som kan anbefales.  Masse snadder.

fargerik
16.05.18 17:16
Komunista: Prøv, kan jo ikke bli verre enn at man mislykkes med noen gram nøtter. Selv kjøper jeg nøtter hos Carl Heftye i Kirkeristen nederst i Karl Johan, en butikk som kan anbefales. Masse snadder.

Kanskje det.

Jeg kan jo sykle de seks km. til busstoppet, ta bussen til stasjonen, ta toget til Oslo og stikke i butikken...kanskje mandag...og så ta samma ruta hjem til krattet i skogbrynet i plankebyen ;-)

Skulle være unnagjort på fem- seks timer.

(Innlegget ble redigert 16.05.18 17:18)

Komunista
16.05.18 20:33
fargerik: Kanskje det. Jeg kan jo sykle de seks km. til busstoppet, ta bussen til stasjonen, ta toget til Oslo og stikke i butikken...kanskje mandag...og så ta samma ruta hjem til krattet i skogbrynet i plankebyen ;-) Skulle være unnagjort på fem- seks timer.

Det finnes vel en jallabutikk eller tre i plankebyen også?

Qizz
QizzInnlegg: 132
01.06.18 12:18

Det gikk bra! Brukte rista salte nøtter og tilsatte ingenting. Herlig! Nå skal jeg prøve mandler og solsikker. Morsomt :)

fargerik
01.06.18 13:02
Qizz: Det gikk bra! Brukte rista salte nøtter og tilsatte ingenting. Herlig! Nå skal jeg prøve mandler og solsikker. Morsomt :)

Kun nøtter, altså? Jøss!

Da skal det prøves her også. Nå i disse toll-tider skal det ikke kjøpes mer amerikansk peanøttsmør her i huset!

Komunista
01.06.18 14:07

Se der ja :)

Var innom Heftye senest på tirsdag og fylte opp, 1 kg salte/risteded cashew, 1 kg usaltede peanøtter og 1 kg stenfrie daler.

"Tørkede fiken-sesongen" er over, så det får bli en annen gang.

Stenia
SteniaInnlegg: 2508
02.06.18 02:34
Qizz: Det gikk bra! Brukte rista salte nøtter og tilsatte ingenting. Herlig! Nå skal jeg prøve mandler og solsikker. Morsomt :)

Så egentlig liker du selve prosessen med å knuse nøtter ?

Hvorfor kjøper du ikke bare noe ferdig (mange type peanøttsmør på markedet) ? Bare styr unna den økologiske. Veldig vond.

Komunista
02.06.18 10:00
Stenia: Hvorfor kjøper du ikke bare noe ferdig

Vel,

sjekk tittelen på tråden.

Du kan jo f eks starte tråden:

Hvilke kjøpe-peanutbutter-merker er best?

(Innlegget ble redigert 02.06.18 10:01)

fargerik
02.06.18 10:58
Komunista: Vel, sjekk tittelen på tråden. Du kan jo f eks starte tråden: Hvilke kjøpe-peanutbutter-merker er best?

Takker for dagens første glis :-)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg