Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Pinsemenyen

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 45668
19.05.18 13:54

Pinsen er en litt rar høytid. Butikkene stenger 16 lørdag og så er det plutselig en mandag som er fri, også. En slags lettutgave av påske.

Dermed krever det litt planlegging i matveien. Hva er på menyen?

Selv har jeg åpnet for mange muligheter. Kjøpte en slik tunfiskfilet (fersk) fra Rema, som antakelig blir en tartar. Og så blir det å fylle opp med litt grillet grønn asparges og koffertbåret spansk skinke. Til dette hvitvin. Skulle gjerne hatt rosevin, men har hvit boks som må drikkes, og gadd ikke gå på polet i dag.

Eller mange muligheter de neste dagene, da jeg fant halvpris på biff hos Rema. Har også et koffertbåret spansk lår av kje på lur. Samt pølser. Og jeg har rømme til rømmegrøt...

... alltid kjekt når man kan velge etter dagsform av lyst.

Og så skal jeg ta en Bareksten gin på balkongen.

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 52088
20.05.18 10:55

GT på verandaen ble det her også i går, samt øl og vin i alle farger. 

Har kjøpt ny grill, så med dette været blir det naturlig nok grillet. I går ble det, i tillegg til de obligatoriske pølsene, grillet Salma med en salsa av pakistansk mango, avokado, koriander chili og lime. Så laget jeg tyrkisk kebab, altså lammekjøttdeig med masse krydder, stekt på spyd. Til dette en helt perfekt brokkoli/baconsalat, tzatziki og surdeigsbrød. 

I dag blir det mer tradisjonelt med entrecôte, hamburger, pølser samt litt hvalbiff. Bakt potet og grillet grønnsaker til, aubergine, paprika, asparges, mais og ananas. Den siste med ørlite cayennepepper på, det er sykt godt. 

God pinse!

DrSchwei
20.05.18 11:46

Framifrå med grill. Naboen har plassert en stor grill på balkongen, men den tar opp mer plass enn den blir brukt. Har også en i bakgården, men må jo planlegges litt... Mangespennende grillretter til inspirasjon over her - tenker å grille hval til neste helg også, på Heimebane.

Ble tartar av tunfisk i går. Deretter grillet asparges og skinke. Det var i grunnen nok.

Ettersom det ikke ble verken mye drikking eller tur ut på byen, er formen helt fin-fin, så det blir å steke det knøttlille lammelåret jeg kjøpte i Spania. Tenker å følge den klassiske oppskriften der, som er å steke det til helt mørt og gjennomstekt. Føler for det i dag. Så lager jeg litt skivede poteter med litt chevre over - for jeg kjøpte sånt på halvpris. Så bare litt grønn asparges ved siden av.

Men først nå en god brunsj, og så får man komme seg litt ut i solen.

DrSchwei
20.05.18 20:56

Hm, hadde ikke helt tålmodigheten med det spanske lammelåret. Men ble veldig mørt og saftig, åkkesom. Ekstra heldig med den ørlille skvetten med saus - byttet ut vann med hvitvin som "underlag" i stekeovnen, og så reduserte. Ble veldig godt, med en ørliten klatt fransk sennep, litt sukker og soya. Potetene med ost framifrå til, sammen med et par asparges. Barbera smakte bra til.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester