Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Appelsiner

NYTT TEMA
JudasT
JudasTInnlegg: 5598
20.05.18 08:24

Tenkte jeg skulle prøve å kjøpe appelsiner igjen, for før i tida syntes jeg det var en nydelig frukt. Så det ble en stor pose Cevita. For en gedigen skuffelse! Knuskørr og smakløs, men likevel for søt – om det gir mening? Rett i søpla.
Er det sesongen som er feil? I min barndom var det stor forskjell på appelsinene vi fikk til jul og til påske. En var søt og den andre sur. De sure og friske fins visst ikke mer, alle er blitt søtere. Men nå er det jo ikke slik at søtt = godt; hvis det stemte, ville vi kjøpe farin i stedet. 
Det jeg er ute etter, er den karakteristiske appelsinsmaken. Hvor og når kan jeg finne den?

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 45776
21.05.18 00:26

Ja, tipper det - i alle fall delvis - det med sesong. Appelsinene var best sånn mellom jul og påske en gang. I alle fall da jeg pleier å kjøpe. Spise mist en om dagen i sesong. Veldig gode, spesielt Cevita. Pleier å ha de i kjøleskapet, skjære i båter og spise dem slik.

Nå er det mange andre frukter som frister mer. Selv har jeg vært inne i en periode der jeg har spist mye druer. Nå kommer mango, fersk aprikos, fersken etc.

Stenia
SteniaInnlegg: 2587
21.05.18 01:29
JudasT: Det jeg er ute etter, er den karakteristiske appelsinsmaken. Hvor og når kan jeg finne den?

Dagligvarekjedene kjøper så store mengder med frukt, særlig appelsiner, så de rekker å ligge på lager uten å råtne. Salgbare likevel ? Jeg synes appelsiner smaker forskjellig år for år. Akkurat som tomater. Når de er gode så er det himmelsk, og når ikke så er det direkte vondt.

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 45776
21.05.18 11:31

Ja, appelsinene tørker relativt tidlig ut - opplevde at de som hadde ligget over en ukes tid i kjøleskapet gjerne tørket litt inn. Men generelt - jeg synes det er mye gode appelsiner i sesong.

gourmande
gourmandeInnlegg: 12603
28.05.18 09:18

Jeg har gått over til å kjøpe økologiske appelsiner. De holder seg veldig kort tid, kun 2-3 dager, noe som forteller meg at andre appelsiner må være fulle av sprøytemidler. Men, de økologiske er ikke bedre på smak, saftighet og konsistens enn andre.

Stenia
SteniaInnlegg: 2587
29.05.18 02:17
gourmande: Men, de økologiske er ikke bedre på smak, saftighet og konsistens enn andre.

Hvorfor kjøper du de økologiske appelsinene da ?

(Innlegget ble redigert 29.05.18 02:18)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester