Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tine melk...ren svindel.

NYTT TEMA
fargerik
fargerikInnlegg: 54705
21.05.18 11:46

Hva er det med Tine?

I dag skjedde det igjen. Åpnet en ny, iskald, forseglet Tine lettmelk som har stått i kjøleskapet.

"Best før 23.05, men ofte god etter".

Bullshit! Melka var, to dager før "best før" en uapetittelig guffe med store, hvite klumper.

Hva DRIVER DE MED??? Dette er blitt regelen, og er ikke et unntak. Er det flere som opplever mye dårlig Tine melk, eller er det mine lokale kjøpmenn som ødelegger melka?

Jeg hater å kaste mat, men her gikk en liter ny melk rett i vasken, pluss frokostblandinga den var blandet i..

(Innlegget ble redigert 21.05.18 11:48)

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 52062
21.05.18 13:34

Virker merkelig at dette er regelen heller en unntaket for deg. Ville nok søkt etter en annen kilde til problemene her før jeg hadde kalt Tines melk for ren svindel. Er jo åpenbart at det ville vært en sak i mediene om Tine hele tiden selger dårlig melk. Jeg har aldri opplevd det før. 

Men hvorfor ikke prøve Q i stedet, så slipper du å bli svindlet av Tine? ;-)

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 45623
21.05.18 16:17

Er vel snarere sted i kjeden etter Tine det har gått galt, går jeg ut fra. Kanskje dårlig lagring i butikken? Husker fra barndommen - da jeg hjalp til i butikk, hvis det ikke ble plass i kjøla, ble melka rett som det var satt ute i vanlig lager over natta, i hvert fall. Det forkorter jo levetiden.

PaulBearers_urne
PaulBearers_urneInnlegg: 2294
21.05.18 19:33

Har sagt til kompisen å ikke sette melk i k-døra , da blir den ødelagt på null komma null , hvis det er orntli temp i fridgen så skal den kunne stå en måned.

(Innlegget ble redigert 21.05.18 19:34)

tucan
tucanInnlegg: 20104
21.05.18 19:37

Hadde det samme problemet en gang. Men så viste det seg at kjøleskapet var kaputt ;-)

ellers aldri hatt det problemet. Dog stoler jeg ikke på at melken ikke er dårlig etter. 1 dag eller 2 går, men prøver å drikke opp før datoen og bruke den i sauser eller rører etterpå.

fargerik
21.05.18 21:38
tucan: Hadde det samme problemet en gang. Men så viste det seg at kjøleskapet var kaputt ;-)

Jeg skal bruke elimineringsmetoden. Kjøleskapet er ikke så veldig gammelt, men heller ingen luksusmodell.

Melka plasseres i kald sone, og det virker jo kaldt der, men nå har jeg satt inn et eksakt digitalt termometer for å kontrollere temperaturen. Oppdatering kommer i løpet av morgenkaffen i morgen tidlig.

Det er snart tid for å kjøpe nytt uansett, det nye tilbygget som skal bli det nye kjøkkenet er mer eller mindre ferdig, og skal innredes med hvitevarer av høy kvalitet når tiden er inne. Et godt kjøleskap blir litt av en nøtt å velge.

Er bare ikke heeeeeelt i mål ennå. Og kommer ikke videre før sommer- og hage-sesongen er over heller. Nå leves livet ute.....det er for fint vær til å kødde med inneærbe nå om dagen..

(Innlegget ble redigert 21.05.18 21:41)

tucan
tucanInnlegg: 20104
21.05.18 21:40

Evt. Kan du gå over til q-melk ;-)

er stort sett det vi drikker her. Samboeren mener det snaker bedre, så da blir det sånn ;-)

fargerik
21.05.18 21:42
tucan: Evt. Kan du gå over til q-melk ;-) er stort sett det vi drikker her. Samboeren mener det snaker bedre, så da blir det sånn ;-)

Ja, det er flere som sier dette.

Kanskje det er derfor mine nærbutikker stadig er utsolgt for Q lettmelk? For meg virker det som de tar inn mye mindre Q enn Tine.

(Innlegget ble redigert 21.05.18 21:44)

DrSchwei
21.05.18 21:45

Ellers er jo Kefir fantastisk i varmen. For ikke å si Ayran - kjøpte en boks på lørdag. Herlig forfriskende.

fargerik
22.05.18 09:40
DrSchwei: Ellers er jo Kefir fantastisk i varmen. For ikke å si Ayran - kjøpte en boks på lørdag. Herlig forfriskende.

Disse holder seg vel godt. MLE drikker en del Biola. Holder seg lenge. God etter "best før".

Jeg er en lettmelk-type, smaken er som baken. Kjøleskapet er visst greit nok, 2,5 grader nå når jeg har åpnet døra et par ganger. Loggen på termometeret viser 1,8 grader som laveste temperatur i løpet av natten. Da er det i orden.

Jeg kommer uansett til å bestrebe meg etter å dra tidlig i butikken og finne Q lettmelk.

Skal også finne en liten kjøleboks som får plass på bagasjebrettet på jernhesten. Det er varmt nå, og dårlig med kjøling i sykkeltaska ;-)

KingKongHalvor
22.05.18 10:00

Skal man tolke dette siste som en liten erkjennelse av at trådens tittel er en smule overdrevet?

Someone
SomeoneInnlegg: 24844
22.05.18 10:11
fargerik: Kanskje det er derfor mine nærbutikker stadig er utsolgt for Q lettmelk? For meg virker det som de tar inn mye mindre Q enn Tine.

Samme der jeg handler

fargerik
22.05.18 10:22
KingKongHalvor: Skal man tolke dette siste som en liten erkjennelse av at trådens tittel er en smule overdrevet?

Ikke så lenge det samme ikke gjelder lettmelk fra Q. Ofte god etter "best før".

KingKongHalvor
22.05.18 12:21

Ok, så du står for at Tine driver med ren svindel?

Strandereng
StranderengInnlegg: 7587
22.05.18 13:26
fargerik: Hva DRIVER DE MED??? Dette er blitt regelen, og er ikke et unntak. Er det flere som opplever mye dårlig Tine melk, eller er det mine lokale kjøpmenn som ødelegger melka?

Har aldri opplevd slik svindel. Jeg har fått frisk melk fra både Tine og Q. Og de holder lenge i kjøleskapsdøren min, selv i åpnet tilstand.

Nå spiser jeg helst frokostblanding med Gresk Yoghurt eller vaniljeyoghurt, da jeg ikke er glad i "vassen" lettmelk. 

Klag til kjøpmannen din, kanskje han har fått bøttevis med klager på melk fra før, og at det er h*n som har for dårlig kjøling. Kontroller offentliggjort i media viser at mange butikker har elendige kjøledisker.

fargerik
22.05.18 13:28
KingKongHalvor: Ok, så du står for at Tine driver med ren svindel?

hehehehe...affekten har roet seg nå, så jeg modererer meg.

Hadde faktisk en liten kjøleboks på lur, dedikert designet for 6 stk. 0,33 pils i glassflasker. Med et kjøleelement oppi der, skal nok melka komme trygt hjem.

Men tema nå er å luke i hagen. Men det er for varmt. Korte økter.

(Innlegget ble redigert 22.05.18 13:29)

DrSchwei
22.05.18 14:48

Den beste melka er vel dog den fra Rørosmeieriet? Hadde en kollega som hårdnakket påstod det. Jeg merker ikke stor forskjell, i hvert fall. Men noen mener jo at alt som er økologisk smaker bedre.

Hansaguden
HansagudenInnlegg: 4952
22.05.18 15:00

Har kjøleskap som holder konstant 4 grader. Der har jeg opplevd å ha en helmelk fra Q stående halvfull 14 dager over dato. den var like god. Nå nettopp kjøpte jeg 3 liter Skummet Q som hadde best før dato dagen etter kjøpet. Drakk den siste i går, 4 dager etter dato.

Datohysteriet har tatt overhånd. Best før dato på dasspapiret blir vel det neste. 

sentry4
sentry4Innlegg: 4566
22.05.18 16:03

Hvor lenge er melk typisk holdbar når dere kjøper den?  Jeg spør fordi jeg ikke husker - her på disse kanter er "best før" som ligger 5-6-7 uker frem i tid regelen heller enn unntaket.

fargerik
22.05.18 16:21
sentry4: Hvor lenge er melk typisk holdbar når dere kjøper den? Jeg spør fordi jeg ikke husker - her på disse kanter er "best før" som ligger 5-6-7 uker frem i tid regelen heller enn unntaket.

Slik melk har de i Thailand også. Ser ut til å være varmeresistent og har en holdbarhet som det du snakker om.

Helt grei lettmelk fra ku. Montro hva slags behandling de gir melka for å få til dette?

Her er hodet klarnet. En sykkeltur i solgangsbrisen (som vi ikke har her oppe i skogbrynet) frisket opp litt.

Syklet selvfølgelig innom nærbutikken og kikket etter Q lettmelk i 1-liters kartong, men det var tomt. Kun Tine.

(Innlegget ble redigert 22.05.18 16:24)

Hansaguden
HansagudenInnlegg: 4952
22.05.18 16:56
fargerik: Kanskje det er derfor mine nærbutikker stadig er utsolgt for Q lettmelk? For meg virker det som de tar inn mye mindre Q enn Tine.

Kan ha noe med at Tine kanskje får lov til å velge hylleplass først. I extra-butikken nær oss så står Tine i lett tilgjengelig høyde, men Q står i nederste hylle. Snakker vi om å betale for hylleplassen?

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 57711
23.05.18 15:52
DrSchwei: Den beste melka er vel dog den fra Rørosmeieriet? Hadde en kollega som hårdnakket påstod det. Jeg merker ikke stor forskjell, i hvert fall. Men noen mener jo at alt som er økologisk smaker bedre.

Dette handler ikke bare om at melka er økologisk, men også om at kyrne i fjellregionen får beite på fjellgress og annet snadder som vokser i fjellet. Vinterföret blir produsert av det samme fjellgresset.

Melka får smak etter hva kua spiser.

DrSchwei
23.05.18 15:57
GARDSDATTRA: Melka får smak etter hva kua spiser.

Ja, derav har man f.eks. jordbærmelk og sjooklademelk.

haavarl
haavarlInnlegg: 435
23.05.18 16:06
fargerik: Slik melk har de i Thailand også. Ser ut til å være varmeresistent og har en holdbarhet som det du snakker om.

Stikkordet er ultrapasteurisering som øker holdbarheten drastisk. Du ser det samme f.eks. på laktosefri melk.

"Kokt melk" som melkebøndene foraktelig kaller det, men jeg synes ærlig talt ikke jeg merker noe særlig forskjell på smaken.

fargerik
23.05.18 17:06
Hansaguden: Kan ha noe med at Tine kanskje får lov til å velge hylleplass først. I extra-butikken nær oss så står Tine i lett tilgjengelig høyde, men Q står i nederste hylle. Snakker vi om å betale for hylleplassen?

Sant, det, gitt. I den nærbutikken jeg var innom i dag, sto det bare tine og atter tine i øyehøyde. Men jaggu fant jeg til slutt et mikroparti med Q lettmelk i den nederste hylle i gulvhøyde i èn tralle som var skjult bak sokkelen under glassdøra.

Det var faktisk kronglete å stikke armen ned der og fiske opp en kartong.

(Innlegget ble redigert 23.05.18 17:08)

fargerik
23.05.18 17:13
haavarl: Stikkordet er ultrapasteurisering som øker holdbarheten drastisk. Du ser det samme f.eks. på laktosefri melk. "Kokt melk" som melkebøndene foraktelig kaller det, men jeg synes ærlig talt ikke jeg merker noe særlig forskjell på smaken.

Ja, jeg slo det opp og leste litt om det. Ultrapasteurisering har visst svært lite innvirkning på næringsinnholdet, i forhold til såkalt "skånsom" pasteurisering er det visst omtrent ikke forskjell.

Montro om Q pasteuriserer bitte litte grann hardere?

RickiBK
RickiBKInnlegg: 72286
23.05.18 17:15
DrSchwei: Men noen mener jo at alt som er økologisk smaker bedre.

Og de aller fleste bommer i blindtester. 

fargerik
23.05.18 17:26
RickiBK: Og de aller fleste bommer i blindtester.

Samme med butikkøl, det. Det er rett som det er at Grans banker de fine øllene ned i støvlene når ekspertpanelet blindtester.

(Innlegget ble redigert 23.05.18 17:55)

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 57711
23.05.18 22:48
DrSchwei: Ja, derav har man f.eks. jordbærmelk og sjooklademelk.

Kjære Gud, gi meg styrke .....

Gloriana
GlorianaInnlegg: 2327
23.05.18 22:52

I Åsen får vi levert melk på glass hver morgen. 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester