Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mat og drikke i varmen

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 45071
31.05.18 20:35

Ja - nå er det varmt, dere!

Er det noen spesialiteter dere spiser og drikker i varmen?

Selv har jeg begynt å lage egen iste - bare kaldbrygget, gjerne da te med smak.

I tillegg har jeg fast en flaske Farris Bris - stort sett uten smak.

En annen drikke som er fin-fin er kefir! Denne metter også om man ikke har matlyst. Aryan er også bra, altså utvannet og saltet yoghurt.

Ellers er det utmerket med vannmelon og andre frukter i kjøleskapet. Som mango, moreller etc.

Matmessig går det litt i lettere retter - pølser er relativt hyppig. Gjerne med bare nykål. Eller sågar bare med lompe.

Med 30 grader inne og ute blir det langt mindre matlaging enn ellers.

fargerik
fargerikInnlegg: 52211
01.06.18 11:26

Frokostblanding med iskald Q-melk for å få litt energi på formiddagen, og melon er en schlæger som passer sånn innimellom...og et varmt måltid på kvelden.

I går, torsk! Nam!

Mye vann er tema, det er like varmt her, og jeg jobber (korte økter) i solsteken i hagen.

Strandereng
StranderengInnlegg: 7463
01.06.18 13:33
DrSchwei: Matmessig går det litt i lettere retter

Her går det i all slags spekemat, rømme, flatbrød, nykål, matjes med rømme og løk,  syltet rødbet  og hardkokte egg.
Eller annen nedlagt sild, sursild f.eks. Potetsalat (bare med vinaigrette og egg går det mye av ser jeg.

Koker masse egg og poteter om kvelden, de holder seg fint noen dager i kjøleskapet. 

Mye salte kjeks, ulike tapenader og innimellom pastasalat av skruer med masse godt oppi. Fetaost, oliven kapers rødløk. Så også i potetsalaten. 
Grønne salater med tomat og alt mulig av urter og slikt.

Altså minimalt med koking og steking i varmen, jeg vil egentlig bare ha salt mat i varmen og nærmest mauler spekeskinke.

(Innlegget ble redigert 01.06.18 13:36)

Rexwiller
RexwillerInnlegg: 8939
01.06.18 14:03

Pinnekjøtt

annmag
annmagInnlegg: 7762
01.06.18 15:48

Krokanis (klarer til nød å spise det når det ikke er så varmt også). :o) 

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 51565
01.06.18 17:25

Selv spiser jeg middag senere, i går ikke før kl 2130, da er temperaturen grei nok. Blir lite av potet og saus måltider, men vil gjerne ha noe varmt, så det blir mye wok. Og feks stekt/grillet fisk med mango/avokado-salat. Reker og hvitvin tenker jeg det blir ganske snart også. 

Men akkurat nå skal jeg sette meg ut på verandaen med en kald øl, det holder akkurat nå. 

DrSchwei
01.06.18 20:16

Det var lurt på legge middagen senere - skal følge det eksempelet hvis varmen fortsetter...

... i dag blir et sushi etter hvert. Men først rikelige mengder med vannmelon, dessuten yoghurt, kefir og iste. Litt hvitvin etter hvert.

Stenia
SteniaInnlegg: 2482
02.06.18 01:23

Middag nå ?

Det lengste jeg strakk meg til her om dagen var å steke pølser i panne med potetmos til (fra pose).

Is og brus er så godt at man blir mett av det alene. Litt potetgull og enda mer brus. Hvem trenger middag.

Gunstein12
Gunstein12Innlegg: 8888
05.06.18 07:16
DrSchwei: Er det noen spesialiteter dere spiser og drikker i varmen?

Tomatjuice med isbiter er fin-fint i sommervarmen.

Hansaguden
HansagudenInnlegg: 4830
05.06.18 08:47

Diverse salater og iskald Prosecco. Klarer ikke varm mat nå.

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 11288
05.06.18 08:51
Gunstein12: Tomatjuice med isbiter er fin-fint i sommervarmen.

Øl,øl og mere øl i varmen.

Gunstein12
05.06.18 08:58
FrannyLee: Øl,øl og mere øl i varmen.

Det går faktisk fint å blande tomatjuice med øl også... Høres for jævlig ut, men fikk dette servert på en uterestaurant i Tyskland.

Jeg er dårlig i tysk, og visste ikke helt hva jeg bestilte.., men det gikk nå ned.

Øl er bra i varmen, men i denne "hetebølgen" er det arbeid.

Finnes det noe bra alkoholfritt øl?

fargerik
05.06.18 10:21
Gunstein12: Finnes det noe bra alkoholfritt øl?

Jeg drikker ikke slikt, men er ikke Munkholm en testvinner-gjenganger, a?

Jeg har nå lokaløl i kjøleskapet, Lilli Ale fra Kofoedbryggeriet på Hvaler.....og det skal testes etter tolvslaget.

Jeg jobber i hagen, (det er ganske varmt fremdeles) og kan absolutt rettferdiggjøre litt øl når klokka sier at det er moralsk stuerent.

Gunstein12
05.06.18 10:31
fargerik: Jeg drikker ikke slikt, men er ikke Munkholm en testvinner-gjenganger, a?

Den har jeg smakt, men likte den ikke.

Husker noe godt som het brigg før i tiden, men dette var vel kanskje ikke helt alkoholfritt?

Ellers smakte jeg en fantastisk alkoholfri juleøl for noen "juler" siden, men kommer dessverre ikke på hva den het.

Mener å huske at flasken var blå...

JudasT
JudasTInnlegg: 5423
09.06.18 10:09

Erdinger har eit bra alkoholfritt kveiteøl.

RickiBK
RickiBKInnlegg: 69554
09.06.18 10:18
Gunstein12: Finnes det noe bra alkoholfritt øl?

Det finnes alkoholfritt øl. 

Men for den som har fått muligheten til å nyte trappist-øl, så skjønner man at munkene der nede aldri ble helt nyktre........

PaulBearers_urne
PaulBearers_urneInnlegg: 2164
09.06.18 11:26

Digg med regn...varmen suger , vil heller være kald og kynisk som Mr Freeze i Batman :P

"Is og brus er så godt at man blir mett av det alene. Litt potetgull og enda mer brus. Hvem trenger middag"

Det sa brura...eh jeg mener : det sa Elvis , og ;)

(Innlegget ble redigert 09.06.18 11:28)

Sulfat
SulfatInnlegg: 10117
11.06.18 00:45

Hva skjer egentlig med all grillmaten som blir produsert?

Med flere ukers grillforbud i halve Norge på samme tid som butikkene er overlesset av grillprodukter, skulle man tro butikkene og produsentene brant inne med enorme mengde varer.

Hadde forventet å kunne fråtse i nedsatte grillprodukter, men har sett lite av det i butikkene.

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 51565
11.06.18 20:12
Sulfat: Med flere ukers grillforbud i halve Norge

Det er det vel ikke, bare utendørs i skog og mark. Ingen som setter stopper for meg med gassgrillen på verandaen, og sånn er det nok veldig mange som har det.

Og prisen på alt dette rælet de selger i grillsesongen er da ikke avskrekkende dyrt i utgangspunktet, er veldig mye av typen "3 for 2".

(Innlegget ble redigert 11.06.18 20:12)

Silver
SilverInnlegg: 14
12.06.18 20:06

For meg er det mye gazpacho. Har bodd i Spania et par uker og da har Gazpacho vært utrolig deilig 

DrSchwei
12.06.18 20:39
Silver: For meg er det mye gazpacho. Har bodd i Spania et par uker og da har Gazpacho vært utrolig deilig

Det er godt når den er frisk og god. Men synes de varierer mye. Jeg prøvde én gang å lage selv - det ble med den ene gangen. Fikk ikke rette smaken, synes den ble litt "feit" i smaken, på en måte for fyldig. Ikke frisk. Prøvde alle metoder for å rette opp men den ble bare "vammel". Og nå sist jeg var i Malaga, nå i mai, fikk jeg en suppe som var nesten akkurat slik jeg selv lagde den. Skuffende. Skulle gjerne hatt en god oppskrift!

Strandereng
12.06.18 21:27
DrSchwei: Skuffende. Skulle gjerne hatt en god oppskrift!

Den tror jeg du må kreere selv:-) 
Jeg har aldri fått en god gazpacho, sorry to say. 

Gode råvarer med et så småvemmelig resultat? 

Strandereng
12.06.18 21:32
Silver: For meg er det mye gazpacho. Har bodd i Spania et par uker og da har Gazpacho vært utrolig deilig

Da har du vært heldig med kokken :-)

Strandereng
19.07.18 23:00

Og varmen bare fortsetter...

Denne sommeren har vart lenge. og bortsett fra et opphold i juni har jeg her i Bohuslän vært mye på de ytterste skjær og det har blitt mange fish&cihps(et par av dem i verdensklasse), mye dagens fangst, mange utrolig gode fisk -og skalldyrsupper og en del gode blåskjellsretter.

i daag ble det dagens sprøstekte rødspette med brunet smør, kapers, sitron og små delikatessepoteter servert i jernpanne på bordet med små ovnsbakte rødbeter og en skål med remulade ved siden av.

Jo har laget middager hjemme også, men her er totalt grillforbud. Knusktørt.

McLovin
McLovinInnlegg: 11779
21.07.18 00:14

Om sommeren spiser jeg gjerne mye spekemat, potetsalat, reddiker, tomater og flatbrød. Litt rømme og persille.

Gjerne også mozzarellasalat med en god skinke, og små smakstomater, nykvernet pepper, en god olje og balsamico.

Begge deler tar fem minutter å fikse.

Ellers bruker jeg grillen flittig, og lager gjerne noen kjappe burgere, pølser eller fisk.

Grillutvalget har blitt utrolig bra de siste 5-6 årene. Før var det bare billige grillpølser og flintstek.

PaulBearers_urne
PaulBearers_urneInnlegg: 2164
21.07.18 23:41

"Ja - nå er det varmt, dere!"

Det er behagelig nordpå.......

fargerik
22.07.18 00:03

Har tørket støvet av blenderen, og begynt å lage smothie av alle ting som lar seg knuse i en blender.

Frukt og grønt og fargerikt, med mye antioksidanter. Det er tema.

Noen som har noen fine oppskrifter?

(Innlegget ble redigert 22.07.18 00:03)

bjoro33
bjoro33Innlegg: 1873
22.07.18 21:49
fargerik: Noen som har noen fine oppskrifter?

Kefir (en kvart liter), noen isbiter, et par desiliter blåbær og litt honning.Du kan godt fryse ned bananer og putte i også. Blåbærene jeg bruker er også frosne. Vet ikke om det at det er fryst gjør annet enn at det er kalde , og dermed forfriskende.

sentry4
sentry4Innlegg: 4418
23.07.18 13:21
PaulBearers_urne: "Ja - nå er det varmt, dere!"

Tror dere, ja.  Her jeg bor viste termometeret i bilen litt over 42 grader i går.... Og da jeg kom hjem og skulle ut og jobbe en økt lå kvikksølvet fremdeles og vaket like rundt 40-tallet.  Tørkle med isbiter i rundt halsen, hatt på hodet, plenty vann å drikke, og så gikk det greit med et par timers times tid med sjauing og påfølgende pusling i snikkarbod uten a/c.

Mat? Pølser med rotmos.  To barnebarn som var strålende fornøyd.

BaseballErMoro
BaseballErMoroInnlegg: 1483
30.07.18 01:21

Asiatisk inspirert salat med sjømat (Poké Bowl) er sjeldent feil.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg