Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Fotball-VM

NYTT TEMA
DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 45621
12.06.18 21:36

Om to dager starter VM i fotball 2018. Ser fram til dette. Det er så hyggelig/koselig å ha noe å halv- eller heltitte på utover kvelden.

Det er vel vanlig å varte opp med både godt drikke og litt snacks til slike kamper - i alle fall blir det ekstra koselig hvis det skjer.

Selv har jeg bunkret opp med rikelig med spekemat - mest fra Spania, men også noe fenalår. Tenker å kjøpe litt oliven, kjeks og lignende også.

Noen som har gode ting som skal serveres under mesterskapet - foran skjermen?

fargerik
fargerikInnlegg: 54701
12.06.18 22:14
DrSchwei: Noen som har gode ting som skal serveres under mesterskapet - foran skjermen?

Dog vel neppe. Vi reiser til Montebello i morgen tidlig...de har vel TV på rommene, men personlig tviler jeg på at akkurat det blir tidtrøyta.

Men det blir antagelig tur til byen på thai-matfestival tror jeg.

Jeg slipper kanskje forøvrig ikke noen nyhet i dette forum når jeg forteller at fotball generelt ikke klarer å fange min konsentrasjon.

Da tar jeg heller en video, dersom det bare er fotball i rikskanalen.

Ikke noe nytt, men det er det heller ikke å se på noen kællær som løper etter en ball.

DrSchwei
13.06.18 10:55
fargerik: Dog vel neppe. Vi reiser til Montebello i morgen tidlig...de har vel TV på rommene, men personlig tviler jeg på at akkurat det blir tidtrøyta. Men det blir antagelig tur til byen på thai-matfestival tror jeg. Jeg slipper kanskje forøvrig ikke noen nyhet i dette forum når jeg forteller at fotball generelt ikke klarer å fange min konsentrasjon.

Det finnes TV - for pasientene er det vel felles TV, eller var vel det. Men antar at det nå er oppgradert til hver sin TV. Greiest slik. Husker ved første innleggelsen der, hvor sint en eldre mann var på Lund-kommisjonen og det tullet. Han mente at kommunistene hadde godt av å bli overvåket som de ble....

Fotball er litt enklere å forholde seg til.

Når er det thaimatfestival? Jeg har bestilt meg en T-skjorte fra Kina med det gamle profilbildet mitt på. Og hvis jeg får den innen festivalen, så tar jeg på meg den, slik at du kjenner meg igjen :-)

DrSchwei-shirt

Fotball synes jeg er litt fascinerende, selv om jeg ikke følger veldig mye med. Men uansett hyggelig når det er noe "felles" på TV-skjermen. Man ha det som alt fra bakgrunnsbilde til å bli veldig engasjert. Synes det er hyggelig å følge med på, med altså litt snacks til.

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 52053
14.06.18 10:27

Blir å ta det fra dag til dag. Gjerne inspirert av landene som skal i aksjon. Ha i hvertfall som mål å lage mat fra land jeg ikke har noe forhold til eller kjenner fra før. Så får vi se hvor godt det lykkes til slutt. 

Marchionni
MarchionniInnlegg: 6968
14.06.18 10:45

Etter at jeg en gang var i Malaga under et mesterskap har det blitt en slags tradisjon for meg å drikke tinto de verano. Veldig forfriskende og man kan drikke det til alle døgnets tider uten å bli full. Passer også godt til salt sommermat.

(Innlegget ble redigert 14.06.18 10:45)

DrSchwei
14.06.18 14:46
KingKongHalvor: Blir å ta det fra dag til dag. Gjerne inspirert av landene som skal i aksjon. Ha i hvertfall som mål å lage mat fra land jeg ikke har noe forhold til eller kjenner fra før. Så får vi se hvor godt det lykkes til slutt.

Ja, det er jo en brillefin idé. Fenalår til Island da. Får sørge for å få med alle Spania-kampene, pga mye skinke. Får satse på at Spania holder ut til finalen! Ellers har jeg fortsatt colombiansk kaffe fra Fusa liggende. Og i går hadde jeg en generalopprydding på kjøkkenet - dukket opp en flaske meget godt og sterkt belgisk øl!

Blir dog neppe noe russisk eller arabisk i aften.

bjoro33
bjoro33Innlegg: 2123
14.06.18 15:12

I kveld hadde jeg tenkt på en bortsjvariant. Det må jo rødbeter i, men jeg bruker nok ikke så mye. Frua er scheptisk....... Litt kål, gulerøtter, et par poteter, hvitløk. Men også noen biter med kjøtt for å få mere å tygge på. 

Toppes med rømme. Loff ved siden av

Snart kan de blåse i gang kampene :)

jonas
jonasInnlegg: 30191
14.06.18 15:17
KingKongHalvor: Blir å ta det fra dag til dag. Gjerne inspirert av landene som skal i aksjon.

I 2006 vanket jeg mye på fotballpuben Three Lions i Trondheim. Til VM hadde de komponert hamburger-meny med 32 ulike burgere, hver inspirert av de ulike landene. 

Vet ikke om de kjører samme konseptet fremdeles, var mye spennende å finne der. Og endel rart. Og tror det var t-skjorte til de som klarte å jobbe seg gjennom hele menyen i løpet av mesterskapet.

lok1
lok1Innlegg: 4842
14.06.18 20:06

Den ultimate fotballsnacksen er selvfølgelig kyllingvinger. Få tak i de naturelle som ikke har dette ultrasalte krydderet på seg. Stek i 10 min, lag marinade (bruker selv sennep, honning, eddik og diverse sauser). Bland. Stek i 10-20 min til. Glaser underveis. 

Skal lage dette på lørdag!

bjoro33
bjoro33Innlegg: 2123
14.06.18 22:04

Er det noen brannmenn her. ..? 

DrSchwei
15.06.18 17:26

Denne karen, som er mest kjent for å få kastet Michelin-stjerner etter seg, bruker kjøpt pizzabunn og gjør det enkelt. Ble dagens inspirasjon. Blir noe sånt:

https://www.dn.no/smak/2018/06/13/1743/Sommermat/-na-nar-det-er-fotball-vm-sa-er-jo-det-viktigere-enn-mat

KingKongHalvor
15.06.18 17:39
DrSchwei: Denne karen, som er mest kjent for å få kastet Michelin-stjerner etter seg, bruker kjøpt pizzabunn og gjør det enkelt. Ble dagens inspirasjon.

Pizza blir aldri feil, blir det her i dag også. Dog med hjemmelaget bunn, er liksom ikke noe arbeid med det.

Tviler på om det blir så mye kreativt fremover, er bare loaded med arbeid frem til feriestart om tre uker, ikke mye tid til gryter og slikt da.

DrSchwei
24.06.18 20:42

Nydelig colombiansk kaffe i aften. Hele bønner kvernet og kaffe laget i presskanne, herfra:

http://www.haciendacoloma.com.co/

Fryder meg over første må. Til dette også wienerbrød.

Og MÅL til Colombia. Fantastisk søndag, på alle måter.

KingKongHalvor
24.06.18 21:33

Drikker litt italiensk rødvin i kveld. Er jo trist at Italia ikke er med, også i en tråd som dette - livet blir fattigere uten italiensk mat og vin. Drar heldigvis til Toscana og Roma om tre uker, da skal det tas igjen.

jonas
jonasInnlegg: 30191
24.06.18 21:36

I denne tråden er det vel verdt å nevne Dagbladet som klinker til med årets flaueste ordspill.

"Tusen tacos for Mexico."

DrSchwei
24.06.18 22:39
jonas: I denne tråden er det vel verdt å nevne Dagbladet som klinker til med årets flaueste ordspill.

Faktisk så dårlig at jeg rett og slett ikke skjønte det før etter en stund... :-D

DrSchwei
24.06.18 22:40

Ja, stusset over at Italia ikke var med. De pleier jo å være med. Men uansett i dag strålende fornøyd med 3-0 til favorittlandet.

DrSchwei
26.06.18 15:49

Satser på at møringen tar danskene videre. Rjomegraut hører til på denne tiden av året. Tor jeg jukser litt, og tar en av de to pakkene jeg kjøpte på tilbud på Joker forrige uke. Så koker jeg opp litt rømme slik at fettet skiller seg ut, så supplerer det hele med riktig så god smak på toppen. Fenalår har jeg liggende også.

Egentlig skulle noen av oss på Kontraskjæret i dag - men folk har trukket seg av ymse grunner, og jeg klager egentlig ikke...

(Innlegget ble redigert 26.06.18 15:49)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester