Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Vaffel

NYTT TEMA
nadajan
nadajanInnlegg: 10412
02.07.18 10:10

Kjøpte meg en Kenwood kjøkkenmaskin forrige uke da den kostet 2.500,-

Måtte prøve den med en gang og mikset en vaffelrøre på 7dl melk. Den ble så god men hadde ikke vaffeljern, så stekt i vanlig panne ble ikke akkurat det samme. Har nå bestilt Wilfa's testvinner av vaffeljern og ser hyggelige tider i møte. Kan alltids steke vaffel til besøkende.

(Innlegget ble redigert 02.07.18 10:13)

fargerik
fargerikInnlegg: 52183
02.07.18 10:46

Vafler er aldri feil. Vaffeljernet har faktisk stått oppå kjøkkenbenken istedet for inne i skapet her ganske lenge. Det går stadig med noen vafler. Er forøvrig veldig fornøyd med Bosch vaffeljernet. Steker jevnt! Det er viktig.

(Innlegget ble redigert 02.07.18 10:47)

Stenia
SteniaInnlegg: 2482
03.07.18 01:35
fargerik: Vaffeljernet har faktisk stått oppå kjøkkenbenken istedet for inne i skapet her ganske lenge.

Så du er for lat til å gjøre jernet rent så det kan settes vekk til neste gang ?

fargerik
03.07.18 05:08
Stenia: Så du er for lat til å gjøre jernet rent så det kan settes vekk til neste gang ?

Jeg setter heller ikke kaffemaskinen i skapet mellom hver gang den brukes ;-)

I ettermiddag blir det vafler og kaffe! Nå er det soloppgangs- kaffe.

(Innlegget ble redigert 03.07.18 05:09)

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 45069
03.07.18 15:37

Vafler er godt det. Det blir dog lett at man spiser for mye når man først er igang. Før i tiden synes jeg vafler var kjedelige greier, men nå er det noe av det beste jeg vet.

Komunista
KomunistaInnlegg: 9584
03.07.18 16:00
nadajan: Måtte prøve den med en gang og mikset en vaffelrøre på 7dl melk. Den ble så god men hadde ikke vaffeljern, så stekt i vanlig panne ble ikke akkurat det samme. Har nå bestilt Wilfa's testvinner av vaffeljern og ser hyggelige tider i møte. Kan alltids steke vaffel til besøkende.

Dobbelte plater, selvfølgelig? Dvs Wilfa-jernet?

Gunstein12
Gunstein12Innlegg: 8887
03.07.18 16:06
DrSchwei: Før i tiden synes jeg vafler var kjedelige greier, men nå er det noe av det beste jeg vet.

Hva bruker du å ha på vaflene?

Min favoritt er brunost (Gudbrandsdal-varianten), kanel og sirup.

DrSchwei
03.07.18 16:38
Gunstein12: Hva bruker du å ha på vaflene? Min favoritt er brunost (Gudbrandsdal-varianten), kanel og sirup.

Helt klart brunost - med Smør under!

Komunista
03.07.18 16:58
DrSchwei: Helt klart brunost - med Smør under!

Støttes.

Det nærmeste man kommer sex i matveien...

fargerik
03.07.18 19:03

Brunost, jepp!!!!! Og selv om røren allerede inneholder raust med smør skal det seff smøres enda mer smør på før brunosten påføres. Vi snakker ikke helsekost her!

Jordbærsyltøy også. Enten brunost og syltesylt (tøytøy) sammen, eller separat.

I Moss ruller de gjerne inn en wienerpølse i vaffelplata...noen som har sans for den varianten?

(Innlegget ble redigert 03.07.18 19:06)

Strandereng
StranderengInnlegg: 7463
03.07.18 21:43
nadajan: Kan alltids steke vaffel til besøkende.

Vafler kan gjøre inntrykk som varer livet ut!
Da barna var små og helt opp til utgangen av videregående hadde jeg "vaffelfredag" hjemme hos oss et par timer etter middagen.  
Det ble mange år og mange venner av gutta mine som ble faste gjester. 
Jeg satte frem smør og brunost og syltetøy i begynnelsen. men alle ville bare ha "nakne vafler".
Kanskje det var fordi jeg hadde mye smør og litt vaniljesukker i røra? Og litt rømme eller kefir i?

I alle fall snakker de nå voksne  ungene om vaflene mine når jeg møter dem på gata. En av dem har nå fire barn selv og han har tatt opp arven med vaffelfredag. For som han sa en gang jeg traff ham, for han var dette ukens høydepunkt gjennom barndommen og ungdommen :-)

Strandereng
03.07.18 21:48
fargerik: I Moss ruller de gjerne inn en wienerpølse i vaffelplata...noen som har sans for den varianten?

Tror man må være født og oppvokst i Moss for å ha sans for dette.

Jeg har sans for rømmeklatt med jordbærsylte tøy på.

nadajan
nadajanInnlegg: 10412
04.07.18 02:29
Komunista: Dobbelte plater, selvfølgelig? Dvs Wilfa-jernet?

Nei det ble denne. Levert på gateplan her jeg bor dagen etter bestilling.

Komunista
04.07.18 09:13
fargerik: Jordbærsyltøy også. Enten brunost og syltesylt (tøytøy) sammen, eller separat.

Konas favoritt.

Personlig er jeg purist, kun smør og brunost.

Komunista
04.07.18 09:16
nadajan: Nei det ble denne. Levert på gateplan her jeg bor dagen etter bestilling.

Noen som har prøvd dette jernet:

Kitchenaid Waffle Maker (type belgiske vaffler)

Fikk nekt av min praktisk anlagte kone da jeg ymtet frempå om et slikt jern.

"Hvor vil du plassere det?"

Et slikt drepende argument avgjorde diskusjonen.

DrSchwei
04.07.18 09:57

Belgiske vafler synes jeg er et helt annet produkt. Gode på sin måte. Men de skal jo helst være varme og sprø. Kjøpte på gata i Paris sist, men det var bare juks, ferdigstekte som ble varma opp. Ble sur da jeg fikk dette produktet.

Pølse i vaffel blir aldri min favoritt- smakene konkurrerer for mye med hverandre. En pølse nytes best i en enkel lompe. Og en vaffel er best med komplimenterende brunost.

Min mormor har jeg inntrykk av, de siste årene i alle fall, alltid stekte vafler. Brukte da utgått fløte, og som den matglade kona hun var, hadde hun ofte kjøpt inn for mye. Egentlig ikke helt bra å bruke "sur" fløte, men ble bra vafler. Og veldig koselig da, med rørt syltetøy som oftest, men brunost var jo også på bordet.  Til dette litt Friele kaffe. Dette var kaffemat - altså sånn ved 17-18-tiden på ettermiddagen, som da morfar fikk etter at han hadde sovet middag. Gode minner.

Komunista
04.07.18 10:06
DrSchwei: Min mormor har jeg inntrykk av, de siste årene i alle fall, alltid stekte vafler. Brukte da utgått fløte, og som den matglade kona hun var, hadde hun ofte kjøpt inn for mye. Egentlig ikke helt bra å bruke "sur" fløte, men ble bra vafler. Og veldig koselig da, med rørt syltetøy som oftest, men brunost var jo også på bordet. Til dette litt Friele kaffe. Dette var kaffemat - altså sånn ved 17-18-tiden på ettermiddagen, som da morfar fikk etter at han hadde sovet middag. Gode minner.

De fleste nordmenn av tidlig etterkrigsmodell har antagelig vært der.

Deilig nostalig, i dag går det vel stort sett i coffee-to-go antar jeg.  Stakkars ungdom, de vet ikke hva de går glipp av.

For å si det med mange ukjente nordmenn;

"alt var bedre før...."

Når det gjelder vaffelkos.

Leffa
LeffaInnlegg: 4851
06.07.18 13:27

Fredag er fast vaffeldag på jobben. Prøver å begrense meg til én vaffel. Deler den i to. En halv med bringebær- og en halv med jordbærsyltetøy. En klatt rømme og så brunost på toppen. Fin avslutning på lunsjen!:)

fargerik
06.07.18 14:18

Jeg laget vaffelrøre i går, og den ble stående over nattan i kjøleskapet. Enda bedre vafler i dag, når tiden er inne for det.

Har også en halv kartong Tine Lettmelk med utløpsdato 10. 7. i kjøleskepet som allerede er blitt klumpete noen dager før tiden (som vanlig). Bruker dere slikt i vafler?

(Innlegget ble redigert 06.07.18 14:21)

gammel_dame
gammel_dameInnlegg: 867
06.07.18 21:07
Strandereng: Jeg har sans for rømmeklatt med jordbærsylte tøy på.

Samme her :-)

Strandereng
06.07.18 23:11
fargerik: Har også en halv kartong Tine Lettmelk med utløpsdato 10. 7. i kjøleskepet som allerede er blitt klumpete noen dager før tiden (som vanlig). Bruker dere slikt i vafler?

Bruker aldri lettmelk lenger, men kan huske at den ikke surnet, men nærmest "råtnet".
Sur fløte er greit, men råtten lettmelk ville jeg ikke brukt i vaffelrøre.  Hell den ut og skyll kartongen! Yak.

Silver
SilverInnlegg: 14
07.07.18 16:59

Vaffel med smør og brunost eller med syltetøy og rømme nam nam

fargerik
07.07.18 23:26
Strandereng: men råtten lettmelk ville jeg ikke brukt i vaffelrøre. Hell den ut og skyll kartongen! Yak.

yepp.

Jeg har kommet over noen snasne vaffelfrø, så jeg tenkte å skylle lettmelkkartongen og plante noe frø i den. Parrer jeg den med melke fra Q skulle det bli en grei vaffelstamme som kan gjøre meg rik når den gjør suksess i kina.

Strandereng
13.07.18 01:22
fargerik: Jeg har kommet over noen snasne vaffelfrø, så jeg tenkte å skylle lettmelkkartongen og plante noe frø i den. Parrer jeg den med melke fra Q skulle det bli en grei vaffelstamme som kan gjøre meg rik når den gjør suksess i kina.

Klikka du midt i vaffelstekinga?

PaulBearers_urne
PaulBearers_urneInnlegg: 2159
15.07.18 22:44

Vaffel ?!

Æ ska ta å vaffle dåkker over auan sånn som æ gjorde med han Lars !

Hilsen Oluf :p

(syns peanøttsmør er godt på vafler)

(Innlegget ble redigert 15.07.18 22:45)

FrannyLee
FrannyLeeInnlegg: 11284
15.07.18 22:49

Jeg liker ikke brent mat.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg