Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hjembrent

NYTT TEMA
annmag
annmagInnlegg: 7742
06.07.18 23:05

Jeg vet ikke hvordan man lager hjemmebrent, men jeg vet iallefall at den som lages i Norge er vond...uansett hvor god folk eventuelt sier den er...

...men i vinter drakk jeg god hjemmebrent....som ikke hadde usmak i det hele tatt.  I Armenia lagde de den på epler...og i Georgia lagde de den på druer.   Hvorfor driver da folk her til lands og lager vond hjemmebrent...når det er fullt mulig å lage god?

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 51353
06.07.18 23:20

Hvordan kan du vite at det ikke lages ok hjemmebrent i Norge? 

Strandereng
StranderengInnlegg: 7321
06.07.18 23:29
annmag: Hvorfor driver da folk her til lands og lager vond hjemmebrent...når det er fullt mulig å lage god?

Det kommer vel helt an på hvor mange ganger batchen brennes? 
Ved første gangs brenning får du den jævlige fuselsmaken. :-D.

Akkurat slik mange på bøgda drikker den. Fælt, ja. 

Men er nok mange her til lands som har bra utstyr og god tid, også.

Men orker ikke hjembrent lenger. Livet er for kort til det.

annmag
07.07.18 00:28
KingKongHalvor: Hvordan kan du vite at det ikke lages ok hjemmebrent i Norge?

Jeg tok en for laget og sjekket det ut. ;o)

annmag
07.07.18 00:30
Strandereng: Det kommer vel helt an på hvor mange ganger batchen brennes? 
Ved første gangs brenning får du den jævlige fuselsmaken. :-D. Akkurat slik mange på bøgda drikker den. Fælt, ja.  Men er nok mange her til lands som har bra utstyr og god tid, også. Men orker ikke hjembrent lenger. Livet er for kort til det.

Kommer sikkert an på mye som jeg ikke vet noe om, men uansett hvor god hjemmebrent jeg har blitt fortalt det er...så er det samme usmaken...i større eller mindre grad.

Er mange år siden jeg tok mot et glass nå, og det kommer ikke til å skje igjen.

Hva lages det på i Norge? Vann, gjær og sukker?

Strandereng
StranderengInnlegg: 7321
07.07.18 00:53
annmag: Hva lages det på i Norge? Vann, gjær og sukker?

Hverken jeg eller mennene i mitt liv har drevet med slikt. 
Men mannen til en venninne dyrket dårlig brennevin under kjøkkenbordet, og det ble tilsatt essens. Yak!

Ellers har jeg vært i brylluper hvor baren var full av heftige originalflasker. Ikke la seg lure av sånt. Gedigne skuffelser. 

annmag
07.07.18 13:41
Strandereng: Hverken jeg eller mennene i mitt liv har drevet med slikt. 
Men mannen til en venninne dyrket dårlig brennevin under kjøkkenbordet, og det ble tilsatt essens. Yak! Ellers har jeg vært i brylluper hvor baren var full av heftige originalflasker. Ikke la seg lure av sånt. Gedigne skuffelser.

Jeg googla litt før jeg hoppet til sengs, og så at også i Norge er det de som bruker frukt/bær, så da er det den med sukker, gjær og vann jeg mener.  

KingKongHalvor
KingKongHalvorInnlegg: 51353
07.07.18 15:29

Hjemmebrent er seff noe dritt, men jeg var så «heldig», i en alder av 18, å smake noe som faktisk var drekkanes. Stefaren til første skikkelige kjæresten min hadde brukt 30 år på å finjustere apparat og metode, og så vidt jeg husker var det helt Ok saker, hverken vond lukt eller smak. Tror han jobbet som biokjemiker el noe sånt. Men siden den gang har jeg styrt unna, syns vel at hvis jeg ikke har råd til kjøpenrennevin så får det heller være. 

Silver
SilverInnlegg: 11
07.07.18 16:54

Har ikke drukket hjemmebrent i Norge siden jeg var 15 heldigvis ;)  Men har smakt god hjemmelagetpaa kreta og I kroatia

busemannen
busemannenInnlegg: 6441
07.07.18 22:55
Silver: Men har smakt god hjemmelagetpaa kreta

:)

Kald Raki er bare herlig!

JudasT
JudasTInnlegg: 5396
08.07.18 12:23
annmag: uansett hvor god hjemmebrent jeg har blitt fortalt det er...så er det samme usmaken...i større eller mindre grad.

Vanlig heimebrent og rein sprit blir aldri GOD slik som edelt brennevin kan være, det beste en kan håpe på er at den ingen usmak har. Det er langtfra tilfelle endog med kommersielle produkter. Den beste synes jeg er 96% fra Vinmonopolet, den pleier å være helt glimrende, noe ganske annet enn 60% fra samme sted. (Rart at det er slik forskjell?)
Heimebrent forekommer naturligvis i alle kvaliteter, men med brukbart apparat og dobbel brenning pluss bruk av kol er det ingen kunst å få sprit som har langt mindre usmak enn vanlig 60%. Til slik bruk vil "alle" si at dette produktet var meget bra.
Men å ha i essens og tro at dette blir like bra som konjakk, det er å tro på julenissen; enten nå basis er heimebrent eller polvare.

Å bruke frukt eller bær i satsen er er en helt annen øvelse, da prøver en å få med smaksstoffer over i spriten ved å brenne raskt og på et dårlig apparat, og håper at (fat)lagring vil foredle smaken. I beste fall kan amatører få til et produkt som til nød kan sammenlignes med simpel polvare. Ikke bryet verdt, spør du meg.

KapteinKaos
KapteinKaosInnlegg: 4678
09.07.18 20:18
annmag: I Armenia lagde de den på epler...og i Georgia lagde de den på druer.

Plommebrennevinet Palinka som man kan finne i flere øst-europeiske land er også bra. Husker du navnene på noe av det du smakte?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg