Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Spesialbutikker i Oslo

NYTT TEMA
lok1

lok1
18.10.18 17:56

Skal en tur til Oslo i helgen, og tenker å stikke innom noen spesialbutikker som Carl Heftye. Noen forslag til flere lignende? Helt i sentrum og helst ikke svindyrt =)

Om noen vet om noe bra marked for dette i London tar jeg gjerne i mot tips der og =)

Oslogg123

Oslogg123
21.10.18 03:58

Strøm Larsen er ett must. Men kanskje litt dyrt...

DrSchwei

DrSchwei
21.10.18 14:16

Morsomst er Fenaknoken ved Rådhuset.

Someone

Someone
21.10.18 21:36
Oslogg123: Strøm Larsen er ett must. Men kanskje litt dyrt...

Tja, egentlig ikke så dyrt. Men de har riktignok endel dyre produkter. ;)

lok1

lok1
21.10.18 23:57

Takker. Fenalår får vi et annet sted til jul, men artig at det finnes en fenalår-butikk da! Er ikke på jakt etter ferske produkter, mest julegaver eller annet snadder til meg selv :)

DrSchwei

DrSchwei
01.11.18 09:18
lok1: Takker. Fenalår får vi et annet sted til jul, men artig at det finnes en fenalår-butikk da! Er ikke på jakt etter ferske produkter, mest julegaver eller annet snadder til meg selv :)

Joda, men de har veldig mye mer enn fenalår. De har alt mulig, sild, epler, oster, krotakake....

Lenge siden jeg har vært innom. Litt spesielle folk som driver butikken, spesielt han senioren der. Sist gang fikk kollega og med smaksprøver på ost og et eple, uten å kjøpe noe...

DrSchwei

DrSchwei
04.01.21 20:28

Trekker opp igjen denne. Fenaknoken sliter. Han unge sjefen var visst i Aftenposten i romjulen og klaget nok en gang på parkeringsforholdene. En meget bemidlet dame fra Oslo Vest skriver på vegne av vanvittig mange - men akkurat prototypen på den type folk som har har stått for det meste av omsetningen...

"

Tidligere kjørte jeg regelmessig ned til Rådhusplassen, parkerte, handlet inn varer for fire-femsifrede beløp, lempet varene inn i bilen og kjørte hjem. Jeg var intet unntak. Alle kvinner i min krets gjorde det samme.

KingKongHalvor

KingKongHalvor
04.01.21 20:54
DrSchwei: Tidligere kjørte jeg regelmessig ned til Rådhusplassen, parkerte, handlet inn varer for fire-femsifrede beløp, lempet varene inn i bilen og kjørte hjem. Jeg var intet unntak. Alle kvinner i min krets gjorde det samme.

Trist for Fenaknoken, men hvis folk er så bortskjemte at de slutter å handle i butikken fordi de ikke kan parkere rett utenfor døren, da er det ikke viktig nok. Flere p-hus i Vika, 3 min å gå til Rådhuset. Det har da heller aldri vært enkelt å finne p-plass på Rådhusplassen, så det er  en sannhet med modifikasjoner.

(Innlegget ble redigert 04.01.21 20:55)

DrSchwei

DrSchwei
04.01.21 21:10
KingKongHalvor: Trist for Fenaknoken, men hvis folk er så bortskjemte at de slutter å handle i butikken fordi de ikke kan parkere rett utenfor døren, da er det ikke viktig nok. Flere p-hus i Vika, 3 min å gå til Rådhuset. Det har da heller aldri vært enkelt å finne p-plass på Rådhusplassen, så det er en sannhet med modifikasjoner.

Ja, resten av innlegget mitt forsvant pga nettet her. Nå er jeg ikke kjent mer parkeringsmuligheter i mårdet, men ser at flere skriver om det i kommentarfeltet. Poenget til denne dama var antakelig at hun handlet femsifret, så antakelig i meste laget for å gå tre min også :-D

Men det jeg også ville nevne var at Fenaknoken ikke akkurat har vært flinke til å finne alternative måter å selge på. De har fortsatt ikke en fungerende nettside. De fleste andre aktører i denne bransjen har jo laget nettsider eller alliert seg med de som har i lange tider, spesielt etter korona. Hvis man skulle tro denne fine dama (som jeg ser er lege og har vært i krangel med sykehuset i Moss...) så er jo det mange som er i samme situasjon, og da kunne vel Fenaknoken ordnet transport etc etc.

Someone

Someone
04.01.21 21:15
KingKongHalvor: Det har da heller aldri vært enkelt å finne p-plass på Rådhusplassen

Nå er det jo lenge siden den ble stengt

KingKongHalvor

KingKongHalvor
04.01.21 21:25
Someone: Nå er det jo lenge siden den ble stengt

Ja, det begynner vel å bli noen år siden, så det kan jo tenkes at omsetningssvikten skyldes andre ting enn bortfallet av ca 20 p-plasser. 
Vinmonopolet økte vel omsetningen i fjor med 30-40%, bortsett fra tre utsalg i Oslo sentrum, folk har jo sittet mye på hjemmekontor.

KingKongHalvor

KingKongHalvor
04.01.21 21:26
DrSchwei: Men det jeg også ville nevne var at Fenaknoken ikke akkurat har vært flinke til å finne alternative måter å selge på. De har fortsatt ikke en fungerende nettside. De fleste andre aktører i denne bransjen har jo laget nettsider eller alliert seg med de som har i lange tider, spesielt etter korona. Hvis man skulle tro denne fine dama (som jeg ser er lege og har vært i krangel med sykehuset i Moss...) så er jo det mange som er i samme situasjon, og da kunne vel Fenaknoken ordnet transport etc etc.

I en tid hvor "alle" tilbyr salg over nett og levering hjem er det nok viktig å følge med i timen.

DrSchwei

DrSchwei
05.01.21 09:56

Det viser seg at avsenderen er medlem av FNB, uten at det kommer fram i innlegget.... Ganske spesiell dame dette, som skriver leserinlegg om alt mulig. Men det er sikkert en del av dem, som sagt.

Hva med en butikk som Strøm-Larsen og Mathallen, er det flust med parkeringsplasser utenfor der? Jeg aner ikke for jeg verken eier eller kjører bil.

KingKongHalvor

KingKongHalvor
05.01.21 10:10

Det er parkeringsmuligheter på Torshov, selvom raseringen har tatt veldig mange p-plasser. På Vulkan er det parkeringshus, det blir da 2-3 min å gå til butikkene, akkurat som på kjøpesentrene, noe denne damen altså syns er helt uoverkommelig. Jeg har kjørt bil i Oslo i 35 år, det er en myte at det var så enkelt å parkere i sentrum før MDG fjernet gateparkering. 

(Innlegget ble redigert 05.01.21 10:11)

Elvebakken

Elvebakken
05.01.21 10:16

Skal man handle på Strøm Larsen kan man parkere gratis på Sandakersenteret og gå 300 meter ned Vogtsgt. Et ganske bra pol er det også på senteret hvis man trenger noe vin til biffen. 

erdetslik

erdetslik
05.01.21 10:30
KingKongHalvor: Jeg har kjørt bil i Oslo i 35 år, det er en myte at det var så enkelt å parkere i sentrum før MDG fjernet gateparkering.

Det har aldri vært lett å finne parkeringsplass i Oslo sentrum. 
Men det var parkeringsplasser, mer eller mindre overalt, langs de fleste gater, men du måtte ha flaks for å finne en. Men mange ganger var det Ibsen P-hus som var redningen.
Men nå finnes det ikke parkering til noen . . . . .

Og det var litt interessant det med omsetningen på Vinmonopolet;
med 30 - 40% omsetning, bortsett fra utsalg i Oslo sentrum.
Sikkert pga mye hjemmekontor
Men det sier da mye om betydningen av de stengte grensene mot Sverige, også for omsetningen i Oslo. Og da må vi regne med at dagligvarebutikkene også har hatt en formidabel økning.

KingKongHalvor

KingKongHalvor
05.01.21 10:38
erdetslik: Og det var litt interessant det med omsetningen på Vinmonopolet;
med 30 - 40% omsetning, bortsett fra utsalg i Oslo sentrum.
Sikkert pga mye hjemmekontor
Men det sier da mye om betydningen av de stengte grensene mot Sverige, også for omsetningen i Oslo. Og da må vi regne med at dagligvarebutikkene også har hatt en formidabel økning.

Klart at dagligvarebransjen har hatt et godt år. Nå var utgangspunktet her en spesialforretning i Oslo sentrum, hvor det skyldes på at man ikke kan parkere rett utenfor butikken, noe man forøvrig ikke har kunnet gjøre på 3-4 år. Det er ikke så mange som bor nede i Oslo sentrum, men det er mange arbeidsplasser der, og Vinmonopolet tenker selv at nedgangen i omsetning på Oslo S, Steen & Strøm og Byporten skyldes at mange sitter på hjemmekontor og handler andre steder. Tenker at dette rammer mange forretninger i sentrum, også Fenaknoken. 

erdetslik

erdetslik
05.01.21 11:28
KingKongHalvor: Det er ikke så mange som bor nede i Oslo sentrum, men det er mange arbeidsplasser der, og Vinmonopolet tenker selv at nedgangen i omsetning på Oslo S, Steen & Strøm og Byporten skyldes at mange sitter på hjemmekontor og handler andre steder. Tenker at dette rammer mange forretninger i sentrum, også Fenaknoken.

Det er mange aspekter i dette. Når folk har hatt hjemmekontor, ville det vært enklere for folk å finne plass til bilen om det hadde vært parkeringsplasser som før. Og det hadde gagnet butikkene i sentrum.
Men kombinasjon bortfall av gateparkering og hjemmekontor blir nå døden for sentrumsbutikkene.

Når vi så ser på Vinmonopolet som har 30 - 40% (pga stengte grenser) økning i andre butikker, men nedgang på Oslo S, Byporten og Steen & Strøm som "normal" burde hatt minst samme vekst, så blir det spennende å se på utviklingen når konsekvensene av pandemien normaliserer seg. 
Om det blir vekst igjen i disse, eller om folk har endret sine handlevaner  -  og da kan det være over og ut for de fleste butikker i Oslo sentrum.
Pandemien har nok gjort sitt til at mange butikker i Oslo sentrum slipper å langpines, men får en brå død.
Så får vi se om de som nå har hjemmekontor og jobber i mindre bedrifter flytter ut av sentrum når livet normaliseres etter pandemien.
Mange interessante scenarier for Oslo sentrum nå . . . . . .
Oslo sentrum kan nok bli langt hardere straffet enn andre byer i Norge etter all omlegging under MDG-perioden  -  og fortsettelsen.

DrSchwei

DrSchwei
05.01.21 12:06
Elvebakken: Skal man handle på Strøm Larsen kan man parkere gratis på Sandakersenteret og gå 300 meter ned Vogtsgt. Et ganske bra pol er det også på senteret hvis man trenger noe vin til biffen

Antakelig er det for mye for denne dama som skriver innlegg. Har sett fine fruer (inkludert en kjent advokatdame) handle der, og det er snakk om ganske mye varer for femsifrede beløp. Ikke noe man kan gå 300 meter med. :-)

McLovin

McLovin
05.01.21 14:14

For oss som derimot handler for sekssifrede, og i blant syvsifrede, beløp når vi er i sentrum er det ugreit å ikke kunne parkere hvor vi ønsker. 

De som holder seg til femsifrede beløp bør klare seg med T-banen.

McLovin

McLovin
05.01.21 14:22
KingKongHalvor: Jeg har kjørt bil i Oslo i 35 år, det er en myte at det var så enkelt å parkere i sentrum før MDG fjernet gateparkering.

Var relativt greit å finne parkering foran Rådhuset og i sidegatene tidligere. Var alltid plass på Tullinløkka og i horestrøket rundt Festningen. For å nevne noe. Det mest irriterende slik jeg husker det var de analoge parkeringsautomatene man måtte gå tilbake til for å fylle på mer.

Nå savner jeg dog ikke disse parkeringsplassene i særlig grad. Det finnes mange parkeringshus også som bør duge for de fleste. Generelt sett tenker jeg at det er greit at man ikke kjører så mye vanlig personbil i sentrum av en større by. Verre for nyttekjøretøy og folk med handikap.

At små butikker dukker under er nok mer sammensatt enn at det er vesentlig færre parkeringsplasser. 

Irriterer meg mer over all gravingen som aldri tar slutt.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg