Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Saftig kalkun

NYTT TEMA
Aastja43
Aastja43Innlegg: 372
20.11.18 21:18

I år har vi igjen tenkt å prøve kalkun på nyttårsaften. Vi gjorde det for en del år siden men da syns vi den ble tørr og litt kjedelig. Til tross for flere gode oppskrifter på nettet. Derfor vil vi spørre dere her som har god erfaring. Fins det noen enkle grep/ingredienser for å få en vellykket kalkunmiddag på bordet ?

Jeg vet det er mange som bruker kalkun på julaften og da må det jo være en hel del eksperter.

fargerik
fargerikInnlegg: 55827
21.11.18 00:57
Aastja43: I år har vi igjen tenkt å prøve kalkun på nyttårsaften. Vi gjorde det for en del år siden men da syns vi den ble tørr og litt kjedelig. Til tross for flere gode oppskrifter på nettet. Derfor vil vi spørre dere her som har god erfaring. Fins det noen enkle grep/ingredienser for å få en vellykket kalkunmiddag på bordet ?

Jeg syns også det er tørre greier, men jeg vet at to ting teller.

Kalkun må tines langsomt, to- tre dager, og du må bruke steketermometer og ta den ut av ovnen når termometeret er på 65 grader, og la den hvile lenge nok før servering.

Lenge siden jeg hadde dette, gitt! Nå fikk jeg lyst på nyttårskalkun!

Montro om det kan inviteres en haug med storspisere til mat på nyttårsaften...

(Innlegget ble redigert 21.11.18 00:58)

LaGoeba
LaGoebaInnlegg: 12365
21.11.18 01:13

Den største feilen man gjør med kalkun er at man ikke lar den hvile i mange nok timer etter at den er stekt, for at væsken skal komme ut i kalkunen igjen og gjøre kjøttet saftig.

Den skal hvile to timer etter steking, Jamie gir en grei oppskrift her

LaRedoutee
LaRedouteeInnlegg: 1552
22.11.18 09:55

Skal selv prøve meg på Kalkun, idag faktisk.

Min er på 5,5kg. Den har tint i kjøleskap i 3 døgn. Setter den ut i rom temperatur 2t før den skal i ovnen og tørker den også før eg sette den inn. Skal bruke stekepose og skal fylle den med Sopp, løk, eple, appelsin, sitron, hvitløk. Pensler den med smør, salt og pepper. 

30 min steketid pr.kg

Har steketermometer på 67°c og varmluft 160°c

Lar den hvile 20-30min etterpå.

Kan legge ut resultat her imorgen på hvordan det gikk. 

Justice 96
Justice 96Innlegg: 34457
22.11.18 09:57
LaRedoutee: Kalkun

Hørtes deilig ut. Ville droppet soppen, men ellers ville dette vært det perfekte herremåltid for meg :)

Folk som klager på tørr kalkun kan takke seg selv. Det skyldes dårlig kokkelering, ikke dårlig kalkun. 

(Innlegget ble redigert 22.11.18 09:59)

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 46103
22.11.18 10:21

Hva med å skaffe seg en sous vide-maskin? Jeg kjøpte min for noen år siden på Black Friday.

Jeg bruker den ikke så veldig mye, men jeg bruker den ALLTID til kalkun. Da skjærer jeg av brystene og putter de i posene og i vannbad. Det blir helt perfekt og aldri tørt.

Så steker jeg lårene i ovnen. Og så koker jeg kraft på skroget.

Brystene etterstekes i panna for å få bruning rett før servering. Blir alltid veldig bra resultat.

fargerik
fargerikInnlegg: 55827
22.11.18 10:53
LaRedoutee: Har steketermometer på 67°c og varmluft 160°c

Tar du kalkunen ut når steketermometeret viser 67, vil det stige til 69 grader etter at du tar den ut av ovnen.

GARDSDATTRA
GARDSDATTRAInnlegg: 57794
22.11.18 23:04
Aastja43: I år har vi igjen tenkt å prøve kalkun på nyttårsaften. Vi gjorde det for en del år siden men da syns vi den ble tørr og litt kjedelig. Til tross for flere gode oppskrifter på nettet. Derfor vil vi spørre dere her som har god erfaring. Fins det noen enkle grep/ingredienser for å få en vellykket kalkunmiddag på bordet ?
Jeg vet det er mange som bruker kalkun på julaften og da må det jo være en hel del eksperter.

Jeg har aldri opplevd tørr kalkun, tvert imot så har saften strømmet ut når vi skar skiver av den ferdige kalkun.

Det jeg gjorde var først å tine kalkunen i romtemperatur under kjøkkenbordet i to døgn. Før den skulle stekes skylte jeg fuglen og tok ut posen med innmat. Innmaten satte jeg til koking med et par gulrøtter, selleri, kål og løk, alt i grove biter,

Kalkunen ble så fylt med svisker, epler, tørkede aprikoser og båter av clementiner. Før jeg bandt opp lårene og la vingene under fuglen. Så helte jeg masse smeltet smør over fuglen og penslet smøret godt inn overalt. Krydret så med salt, pepper og rosmarin. Litt vann i langpanna sammen med fuglen. Ca 7 dl skulle passe, mulig å etterfylle.

Inn i forvarmet ovn på 150 gr (tror jeg det var, det er noen år siden jeg har laget kalkun.) Tar litt lengre tid med 125 gr, men den temperaturen garanterer godt resultat. Går an å skru opp varmen på slutten av steketiden.

Og så var det å passe på å øse kalkunen hver halve time, viktig for et godt resultat. Denne fuglen må gjetes inne i stekeovnen. Når lårene hadde fått passe farve så var det fram med alufolien og dekke disse til.

Etter at kalkunen hadde stekt ferdig, så ble den pakket inn i alufolie, og mens fuglen hvilte laget jeg ovnstekte poteter og kokte fløtesaus av kraften fra innmaten og stekesjyen.

Hjemmelaget Waldorfsalat til. Nydelig og saftig kalkun.

LaRedoutee
23.11.18 07:09
fargerik: Tar du kalkunen ut når steketermometeret viser 67

Enig.

LaRedoutee
23.11.18 07:12

Kalkun i ovn 16:00 og ut 18:30 (160°, varmluft, stekepose). Klippet opp posen og tok sjy og øste over kalkun. Sette den inn igjen. 200° på grill i 15min. Ut igjen, øse over sjy og inn 15min til.

Da ble lår og bryst perfekt. Kokte opp kraft av innmaten og ble saus av dette til slutt. Kokte 2timer. Raskt måltid idag så ble pose saus, brun saus. Bytter ut tilsett vann med kokt kraft. Så ble 1.5l med saus, alt var borte (var 7 stk da).

Muligens eg prøver meg igjen neste år. 

Aastja43
Aastja43Innlegg: 372
27.11.18 10:19

Her var flere oppskrifter/råd som jeg skal benytte meg av til en SAFTIG kalkunmiddag til nyttår. Takker.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester