Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva spiser og drikker du i julen(desember)?

NYTT TEMA
glycinello
glycinelloInnlegg: 4573
02.12.18 12:28

God dag! Inspirert av "hva spiser og drikker du i kveld" tråden, så tenkte jeg det kunne vært interessant å lese om hva matfolket på VGD spiser i disse dager.

For min egen del så jeg ha hjemmelaget tomatsild, fårerull, gommegraut(en tradisjon som ikke er vanlig hvor jeg bor, men er blitt inngiftet) diverse bakst(brød, rundstykker og annen gjærbakst) fra mor, tørrmør og fenalår. Julekaker står jeg fint over, men julemenn fra mormor overlever jeg ikke uten. 

Ellers går det litersvis med julebrus og jevn tilførsel av skumnisser fra Cloetta, After Eight, marispangriser,  sjokolade og en og annen manda...klementin.

På selve julaften er familien todelt når det gjelder ribbe og pinnekjøtt. Jeg har vanligvis vært team ribbe, men de siste årene har jeg også fått mer og mer smak på pinnekjøtt. Heldigvis får jeg begge deler den 24. Og som den vestlendingen jeg er så hører også lokal mør til.

Frank.N.Steen
Frank.N.SteenInnlegg: 1419
03.12.18 12:22

Har ikke rukket å planlegge/tenke meg frem til nøyaktig hva som skal spises/inntas av mat/drikke denne måneden, men kanskje like greit da det fortsatt er en god stund til jul og pleier vanligvis å roe ting ned de første ukene av Desember. Julepynting osv starter jeg ikke opp med før om en 2 ukers tid.

Har likevel blitt et par tester av drikke/mat siste tiden og veldig få har greid å få meg i noe særlig god julestemning/humør enda, og vært kanskje mer skuffelser enn positive opplevelser. 

Har nå forsøkt meg 2 ganger på Nidars brutalt overprisa Julefavoritt poser (89 kroner! for en pose), og der den klassiske marsipangrisen pryder stolt posens fremside og en skulle da tro at de hadde inkludert en god porsjon av denne figuren, men neida. 3 stykk! var alt de gadd å lesse i pose nr 2 (forrige uke var det kun 4 om jeg husker rett) og resten var av en type godteri jeg sjeldent har forbundet med julen, minus da de tynne juleformede sjokofigurene. Skum og sjokolade (sjokomus) dominerer store deler av posens innhold og har aldri vært glad i skum godteri, spesielt blandet med sjokolade (men de sjokobananene med mørk sjokolade utenpå og gult skum inni er muligens et av få unntak), og da ingen andre i familien heller liker dette snopet, blir det nærmest vill "kamp" om det lille som er igjen i skåla og som frister. Nei, det blir definitivt ikke noe mer handel av Nidars "julefavoritter" og må innrømme at selv ikke marsipangrisene deres smaker like godt som de en gang gjorde, nå er det seige/halvtørre og misliker sterkt den sjokobunnen som de senere åras utgaver har inkludert. Terningkast oppdatert og nedjustert  fra 3 og ned til en skuffende 2.

Fjordland Risengrøt (uten sukker) forsøkte jeg meg på i går og heller ikke denne falt særlig godt i smak. Sukker, kanel og smør, og nei. Får heller stå 45-60 minutter foran ei svær gryte og heller lage skikkelig risgrøt da dette var skuffende greier, men ikke noe nytt når det gjelder hurtiggrøt man putter i mikroen.

Julebrusen har også ikke vært mye å juble over til nå. Aldri vært spesielt glad i sukkerbrusene, for søtt og kvalmende så prøver i stedet ut forskjellige lett versjoner og den nærmeste som kommer godkjent av de man har funnet til nå, må vel være Hamars uringule lettutgave men det blir kanskje litt for mye Champagne smak enn julestemning over det hele. Likevel, overlegen sammenlignet med Kiwi sin gyselige billig utgave God Jul rød lettbrus som er noe av de aller værste skvipet jeg har drukket siden Coca Cola sine høstnyheter da via Cola Light Raspberry.

Alt har likevel ikke vært kun elendighet, julekakene (2 forskjellige) jeg fikk tak i på Meny var til nå høydepunktet og da man sjeldent spiser julekake så tenkte jeg å droppe de beinharde, seige og halvtørre produktene en finner ofte på Kiwi/Rema osv og heller gå litt opp i pris/kvalitet og Meny skuffet heller ikke år. Både deres vanlige julekake og julekake med mandel var det høy klasse over og har sjeldent fortært nærmest en hel julekake så fort som nå, og blir helt klart flere innkjøp fremover. Terningkast 5 til begge.

Av de andre mer billig/vanlige julekake produktene en finner overalt, falt Berthas Krydderkake godt i smak. Ikke for søt og fyldig og god, blir nok også flere innkjøp av denne i tiden fremover. 

Julemat står nok heller på vent, men regner med at ting begynner å skje om en 2 ukers tid, men inntil videre går det nok mest i kaker, snop, snacks og div drikkevarer.

Planlegger jo en tur til Sverige (nesten et år siden sist) og hadde jo vært interessant å sett om man kunne funnet noe skikkelig kvalitetssnop ala Anthon Berg Plomme in Madeira, Bassetts All Sorts, Quality Streets osv til langt gunstigere priser enn de sinnsvake her til lands. 

(Innlegget ble redigert 03.12.18 12:24)

DrSchwei
DrSchweiInnlegg: 46132
03.12.18 20:55
glycinello: Og som den vestlendingen jeg er så hører også lokal mør til.

Fra Vigra?!

Nuve. Det er tre ting jeg liker å spise før jul: Rakfisk, lutfisk og julepølser.

Rakfisk er standard fredagsmat når alle andre i Norge spiser taco.  Bare ruller inn i smurte lefser og tar på rødløk, rødbeter og rømme. Ruller sammen og spiser.

Lutefisk har jeg så langt spist en gang ute på Engebret og en gang hjemme. Så blir det minst en gang til hjemme, da med minst en gjest.

Å steke julepølse i stekepanne og ha poteter og surkål til synes jeg er ok hverdagsmat.

Ellers blir det å smake på litt pålegg framover, slikt som sylte.

Hva gjelder julemat som skal lages tenker jeg å prøve meg på leverpostei i år. Ellers ikke mye spesielt.

glycinello
glycinelloInnlegg: 4573
03.12.18 21:32
DrSchwei: Fra Vigra?!

Oh yes! være Vigramør:)

BigGeorge
BigGeorgeInnlegg: 25293
03.12.18 21:37

Risgrøt er et must i desember. Med sukker, kanel og smør

arkles
arklesInnlegg: 7171
05.12.18 23:22

En "Advent" fra Kinn Bryggeri.

0,75 og en ordentlig bamse; både i omfang og smak

1 var akkurat passe, men et godt stykke håndverk.. Må prøve litt mer fra Kinn; så de hadde noen andre varianter på polet også

Klikk for å gå tilbake til toppen

Andre tjenester